Wikipedia Filipa Kuziela - Wydarzenie: Ragnarök

Ragnarök (Przeznaczenie Bogów; często jest tłumaczone jako "Zmierzch Bogów", które jest błędnym tłumaczeniem) - kolokwialnie mówiąc nastąpi straszny koniec,chaos. Są dwie wersje Ragnaröku. Dokładniejszy opis zawiera "Völuspá" ("Wieszczba Wölwy"). Zagładę zapowiedzą różne znaki m.in. nadejdą straszliwe zimy i mrozy, a słońce nie będzie potrafiło ogrzać ziemie, więc cała roślinność wyginie. U ludzi zapanuje wielki chaos, znikną więzy rodzinne i ludzkie prawa. "Völuspá" określa tą epokę "epoką wieku miecza, topory i zamieci wilczych". Nastąpi straszliwe trzęsienie ziemi i morza wyleją. Więźniowie bogów uciekną, a wilk Fenrir zerwie swe łańcuchy i dołaczy do niego Jormungand (Wikipedia Filipa Kuziela - Potwory: Jormungand). Uwolni się Loki i będzie sterował okrętem zwanym "Naglfar", który jest zbudowany z trupich paznokci i przypłynie ze wschodu. Heimdall, który widzi niebezpieczeństwo, zadmie w róg i zbiorą się wszyscy bogowie. Zapieją trzy koguty, wzywająć do walki mieszkańców, którzy żyją w cieniu Yggdrasillu. Ostateczna bitwa będzie się rozgrywała w równinie w pobliżu Walhalli zwanej Vigridr. Odyn zginie pierwszy, połknięty przez Fenrira. Pomści go zaś jego syn Widar, przebijając serce wilka mieczem. Thorowi uda się zabić Jormunganda, lecz zginie od jego jadu. Heimdall i Loki zginą od swoich mieczy, a Frey zginie od miecza Surtra. Bóg ognia (Surtr) wznieci pożar całego świata zwany "Surtrarlog". Wygrają przeciwnicy bogów, a potem nastąpi zagłada świata.

Trochę inaczej wygląda Ragnarök w opisie Snorriego Sturlusona. On twierdził, że najpierw będzie koniec świata, a potem ostateczna walka pomiędzy bogami i ich wrogami. Według Snorriego, wszystko zacznie się, gdy wilki pożrą księżyc i słońce, a falę zaleją świat przez powstanie Jormunganda. Niebo spadnie, most Brifrost zawali się i Yggdrasill zadrze. Asowie próbowali zapobiec Ragnarökowi. Fenrir i Loki wyzwolą się z okowów, a wilki pożrą ciała niebieskie. Lecz to nie jest całkowity koniec, ale kres pewnej epoki i bogów z nią związanych, zresztą nawet nie wszystkich.

Po Ragnarök dobrzy bogowie i ludzie trafią do Gimle, gdzie będą żyli w dostatku i szczęściu, a na złych Naströnd (wybrzeże zmarłych). Po tym wszystkim przeżyło dwoje synów Odyna - Widar i Wali oraz Thora - Hödr i Baldr. W Yggdrasillu ukryło się dwoje ludzi (Lif i Lifthrasir), którzy dali nowy początek ludzkości. Ziemia wyłoni się z wód, a pola będą się same rodziły. Nastąpi złoty wiek. Historia Ragnarök bardzo przypomina początki poprzedniego. Nic nie wiadomo o tym, żeby przeżyła którakolwiek z Asyń, więc świat znów stał się wyłącznie męski. Pierwsi ludzie (podobnie jak Ask i Embla) zapełni ziemię potomkami.

Mit o Ragnarök mówi o tym, że wszystko się powtarza, odradza i ginie. Może nowy świat jest piękny, ale wrogowie bogów żyją (na przykład Surtr). Walka się nie zakończyła.

Średnia ocena: 0.0  Głosów: 0

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (1)

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania