20. rocznica śmierci ks. Józefa Tischnera

W niedzielę minie 20 lat od śmierci ks. prof. Józefa Tischnera - człowieka gór, wybitnego filozofa i kapłana. Poruszony wiadomością o jego odejściu Jan Paweł II nazwał go: "Filozofem i teologiem, który był otwarty na człowieka, a równocześnie nigdy nie zapominał o Bogu".

 

Mędrzec z Łopusznej nikogo nie pozostawiał obojętnym - wokół jego tekstów wybuchały gorące spory o najważniejsze kwestie, głoszonych przez niego rekolekcji dla młodzieży słuchały tłumy, a po ich zakończeniu ustawiały się nieprzebrane kolejki do konfesjonałów. Podobnie było z kazaniami dla inteligencji, dzieci, górali pod Turbaczem czy wystąpieniami do "Solidarności". Jego książki osiągały wielkie nakłady, a niektóre teksty bywały cytowane przez Papieża jako słowa "współczesnego polskiego myśliciela". Jednak nie zawsze był rozumiany i ceniony. W Stanie Wojennym ktoś - najprawdopodobniej rozczarowany tym, że wykładał filozofię, nie wzywając do walki, nabazgrał na ścianie budynku, w którym mieszkał: "Ksiądz Tischner uczy ludzi tchórzostwa", a już w Wolnej Polsce, zarzucano mu, niekiedy bardzo ostro: "zdradę Kościoła" itd., mimo że nie dało się zaprzeczyć, iż był "jego człowiekiem" - bronił Jana Pawła II wobec ataków po opublikowaniu encykliki "Veritatis Splendor" albo krytykował zapędy tych, którzy chcieli porzucać Kościół ze względu na zbytnie bogactwo księży, tłumacząc, że w Kościele jest się ze względu na Pana Jezusa.

 

Pretekstem do kolejnego ataku na Filozofa stał się dla niektórych - aż trudno uwierzyć w taką podłość - fakt, że zachorował na raka krtani. Ktoś zasugerował, że związana z tym utrata głosu to zemsta Boga za jego "judzące" wypowiedzi. Wedle relacji zaprezentowanej np. w książce Wojciecha Bonowicza: "Kapelusz na wodzie. Gawędy o księdzu Tischnerze" , z niezwykłą determinacją uczył się mówić na nowo. Pewnego razu napisał na kartce, że robi to, by móc jeszcze kiedyś powiedzieć góralom: "Pan z wami!".

Średnia ocena: 4.5  Głosów: 8

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (52)

  • W ogóle nie wiedziałem o tej rocznicy. Bardzo fajny, chociaż minimalistyczny w treści, artykuł. 5 Ps. Niedawno umarł inny wybitny myśliciel kościoła w Polsce- Hryniewicz.
  • wicus 27.06.2020
    Dziękuję za bardzo miły komentarz i przypomnienie o. Hryniewicza!
  • Bożena Joanna 27.06.2020
    Ciekawy artykuł, byłam kiedyś na spektaklu teatralnym o pojmowaniu filozofii wśród górali. Pozdrowienia!
  • wicus 27.06.2020
    Dziękuję za miły komentarz i odwzajemniam pozdrowienia!
  • Marian 28.06.2020
    Był to wielki człowiek i - jak większość wielkich - często nierozumiany i nawet nienawidzony przez swoich.
    Miał pecha, że koniec życia przypadł mu w czasie, gdy polski Kościół przestawał już być boży, a zaczynał być finansowo-polityczny. Taki ksiądz nie był mu potrzebny, a nawet szkodził.
    Jego kazań słuchało wielu, ale tylko nieliczni je rozumieli - choć mówił prostym językiem.
    Niemniej Twój tekst jest dobry i wart przeczytania, bo piszesz nie o byle kim.
    Pozdrawiam.
  • wicus 01.07.2020
    Bardzo dziękuję za miły i ciekawy komentarz! Szczególnie zastanawiam się nad fragmentem o "finansowo-politycznym, a nie bożym Kościele" i muszę powiedzieć, że to jedyna jego część, z którą chciałbym polemizować, choć i z nią częściowo się zgadzam tzn. nie odmawiam racji twierdzeniu, że wśród księży występują przejawy partyjniactwa czy namiętna pogoń za pieniądzem, jednak jako katolik jestem przekonany, że nie oznacza to końca Kościoła, o którym Chrystus powiedział, że: "Bramy piekielne go nie przemogą". Oczywiście, Tischner żył, publikował i głosił kazania w czasach innych niż nasze, ale nie wszystko było wtedy inne. Słuszne i przesadzone zarzuty o "dyktatorskich zapędach Kościoła" czy chciwości księży już wtedy odbijały się szerokim echem w mediach i wśród ludz, szczególnie w latach 90, jednym z kulminacyjnych momentów był tu atak na papieża w 91 roku za to, że przypominał w swoich kazaniach Dekalog, co rzekomo miało służyć "państwu wyznaniowanemu" i wyliczanie ile kosztowała jego wizyta. Tischer był oczywiście otwarty na dialog, ale nie podchwytywał podobnych zarzutów, a tym, którzy porzucali Kościół, "bo proboszcz kupił nowego Mercedesa" przypominał, że do kościoła chodzi się ze względu na wiarę w Pana Jezusa. Jeszcze raz dziękuję.
  • Antonina 28.06.2020
    Byłabym ostrożna z wylewaniem łez. To był Pieszczoszek Michnika i jego Gej-zety A-borczej. A to mówi samo za siebie.
  • Pewne błędy nie dyskredytują człowieka. W historii kościoła była dużo wybitnych osób, które gdzieś się pomyliły.
  • Rafał Łoboda 28.06.2020
    Znaczy lewicowy to zły? Bo prawicowy to dobry? Naiwne myślenie. Propaganda telewizji publicznej w tej chwili powinna każdemu uświadomić, do jakiego kraju dążymy. Podpowiedź: jest na północ od Korei Południowej ;)
  • Rafał Łoboda Ksiądz powinien być apolityczny.
  • Puchacz 28.06.2020
    Marek Adam Grabowski To trzeba cały kościół rozwiązać, a nie pisać o "błędach" niektórych.
    Apolityczny kler... dobre :)))
  • Antonina 28.06.2020
    A co dobry?
  • Puchacz przecież jest mnóstwo księży apolitycznych, tylko ty ich nie chcesz zobaczyć, a ja wymagam tylko żeby respektowani prawo kanoniczne.
  • Puchacz 28.06.2020
    Marek Adam Grabowski To gratuluję twojego wzroku.
    Instytucja, która w Polsce jest wybitnie polityczna co każdy widzi) ma pracowników apolitycznych.
    Super.
  • Puchacz mogę się dowiedzieć kogo w Polsce kazał popierać Watykan i na mocy jakiego dokumentu Papieskiego?
  • Puchacz 28.06.2020
    Marek Adam Grabowski Jesteś personą wyjątkowo przywiązaną do papierów, kompletnie pomijając niuanse i konteksty jakże istotne w działalności kościoła.
    Jego specyficzny język, który mówi wszystko nie mówiąc nic.
    Jesli nie masz pojęcia o metodach jego działalności i wpływu to nie ma o czym gadać.
    Poza chyba jedynym tobą wszyscy wiedza kogo i dlaczego popiera KK, pomimo braku oficjalnego dokumentu (no, może ten wystosowany do Polonii, ale to chyba wypadek przy pracy)).
    I chyba tylko wyjątkowo ograniczonych osobników, którzy musza mieć papier, dowód, czy rzecz może zwieść ich brak.
  • Puchacz Indywidualna opinia Papieża, jeśli nie jest poparta dokumentem to nie jest wiążąca. Ale niech ci będzie; podaj mi kogo nieoficjalnie Papież poparł? Rozumiem, że nie Dudę; gdyż pisiory Papieża nienawidzą.
  • Puchacz 28.06.2020
    Marek Adam Grabowski Czy przypadkiem nie napisałem POLSKI KOŚCIÓŁ?
  • Puchacz 28.06.2020
    Przypominasz prawnika, który zna się na literze praw, a zupełnie nie rozumie ich ducha.
    Jakby był pół-prawnikiem nieco ograniczonym.
  • Puchacz Ale, takiego kościoła nie ma (chyba, że masz na myśli kościół polskokatolicki, który powstał w 1897 w USA).
  • Puchacz gadka o duchu prawa to słynny chwyt erystyczny.
  • Puchacz 28.06.2020
    Marek Adam Grabowski Ten numer z kościołem polskim juz robiłeś też, a wiec widać, że ducha brak i jest to chwyt erystyczny.
    Poczekaj na oszołoma. Z nim sobie w tym DUCHU pogadasz, bo mnie już się nie chce.
  • Puchacz skoro robisz ten sam błąd to piszę to samo (ale wtedy to było ironicznie). Jednak w jedynym muszę się z tobą zgodzić, mnie też dziwi brak komentarz Bogumiła (gdyż jak mniemam jego masz na myśli).
  • Puchacz 28.06.2020
    Marek Adam Grabowski Masz juz Antoninę. To tożsame.
    Każdy wie, co mam na myśli pisząc : Kościół Polski. Oczywiście poza Tobą, co jak widać jest normą.
  • Puchacz nie chodzi o to, czy domyślam się co masz na myśli, ale czy właściwie się wyrażasz.
  • Puchacz 28.06.2020
    Marek Adam Grabowski Nie bądź świętszy od papieża.Mam być zrozumiały i każdy wie, co miałem na myśli.
    Złośliwości zostaw sobie dla innych.
    Cześć.
  • Puchacz Ale ja nie jestem złośliwy; po prostu nazywanie księży w Polsce; Polskim Kościołem jest błędem i tyle. Oczywiście każdy wie co masz na myśli, ale nie o to chodzi.
  • Ale odeszliśmy od tematu. Mi chodziło o to, że Papieża Pius XI zabronił księżom udzielania się politycznie i tyle. Ci którzy się udzielają łamią prawo kanoniczne. Mówienie, że robią to wszyscy i zawsze na korzyść tej samej opcji, to rozpowszechnianie niepotrzebnych stereotypów.
  • Tjeri 28.06.2020
    Marek Adam Grabowski
    Nie łamią wszyscy, może nawet jest to mniejszość, która się bardziej rzuca w oczy. Natomiast ci co łamią, robią to właśnie na korzyść zawsze tej samej opcji.
  • Puchacz 28.06.2020
    Tjeri Dziwne, no nie?
    A ponoć instytucja apolityczna :)
  • Tjeri 28.06.2020
    Puchacz, życzyłabym sobie, by się taka stała...
  • Tjeri Dokładnie. Zło jest bardziej widoczne niż dobro.
  • Puchacz 28.06.2020
    Tjeri Tylko papierów niektórym brak, to już taka jest fajna.
  • Puchacz Trochę w temacie https://deon.pl/kosciol/komentarze/skonfiskowany-wywiad-prymasa-wyszynskiego,913543
  • Tjeri Domyślam się, że masz na myśli PIS. Owszem to opcja jest promowana najczęściej i w sposób najbardziej bezczelny; ale są i przykłady poparcia dla innych opcji; Ks. Sowa i Platforma, ks. Isakowicz- Zalewski i Konfederacja, O. Szustak i Hołownia ect. To też są przegięcia.
  • Tjeri 29.06.2020
    Marek Adam Grabowski
    Nie powinno być żadnych sugestii ze strony ludzi Kościoła - z tym się zgadzamy.

    Natomiast dwie sprawy:
    Te przypadki, są totalnie marginalne (bo czy wymieniłbyś ich więcej?).
    Poza tym, trzeba rozróżnić dwie formy przekazywanego poparcia (choć jak napisałam wyżej, jestem za całkowitą apolitycznością). Nie wiem jak jest z przypadkami wymienionymi przez Ciebie (bo osobiście ich nie słyszałam) - ale czy jest to poparcie personalne czy niejako z majestatu ambony ?
    Bo sama byłam świadkiem, gdy proboszcz namawiał do głosowania na PIS nie jako "on, proboszcz", ale jako wysłannik samego Boga przekazujący jego nakaz. Co więcej grzmiał, że jak kto nie zagłosuje na namaszczonych, to musi iść do spowiedzi... I niestety nie jest to marginalne zjawisko (w tym samym dniu było więcej kazań tego rodzaju).
    W sytuacji, której byłam świadkiem, na szczęście ludzie zachowali się jak trzeba - połowa wyszła z kościoła. Ale to było miejska parafia. Na wsi pewnie wyglądałoby to inaczej.

    Podsumowując - są dwa rodzaje poparcia - ja ksiądz taki i taki będę głosował na...
    Druga: wszyscy wierzący powinni głosować na...
    Oba nie powinny mieć miejsca, jednakże w tym pierwszym widzę o wiele mniejszą przewinę.
  • Puchacz 29.06.2020
    Tjeri O tym człowiekowi pisałem, a on się papierów i bulli ode mnie domagał.
    Litera, a duch. Kościół POLSKI nie jest apolityczny w swoim duchu.
    Jest skrajnie upolityczniony wobec określonej opcji nawet bez papierów i wytycznych na piśmie.
  • Tjeri 29.06.2020
    Puchacz no niestety tak jest. Co więcej choć "Kościół POLSKI" formalnie nie istnieje, to faktycznie - coś na rzeczy jest. Polscy biskupi, nie mają problemu z krytyką papieża i prowadzą "politykę" niezgodną z jego wytycznymi. Pamiętam artykuły mówiące w tym kontekście o "sekcie polskiej".
  • Tjeri Oczywiście jest to mniejszość, ale można wymienić inne; wejdź na YOTUBE na Media narodowe będące oficjalnym kanałem konfederacji https://www.youtube.com/channel/UCljSxZfGqR9GWJAMqIqZ0-g a zobaczysz tam wielu księży. Co do ambony to nam jedna przykład poparcia dla PO https://wpolityce.pl/polityka/261593-szokujace-slowa-podczas-mszy-w-intencji-komorowskiego-odprawianej-min-przez-ks-sowe-ksieza-przeprosili-za-wiele-niesprawiedliwosci-takze-bardzo-podlych. Niemniej jednak zgadzam się, że najczęściej wypaczenia są na korzyć PIS-u.
  • Puchacz po prostu staram się odróżnić oficjalne i półoficjalne wypowiedzi magisterium, od prywatnych opinii niektórych księży.
  • Tjeri owszem istnieją wśród Polskich katolików, pewne tendencje separatystyczne, i niestety są podjudzane przez obecny rząd, ale miejmy nadzieję, że uda się je zdusić w zarodku.
  • Puchacz 29.06.2020
    Marek Adam Grabowski To oddzielaj dalej.
    Normalni ludzie swoje widza i wiedzą. bez oficjalnych pism, półoficjalnego magisterium, adresów na You tube itd.
  • wicus 30.06.2020
    Antonina To prawda, że Tischner był przyjacielem Michnika i niekiedy publikował w Gazecie Wyborczej, ale to były jeszcze inne czasy i inna gazeta. Spór o "prawa gejów" czy raczej o homoideologiczne postulaty jeszcze nie istniał, nie miała też jeszcze miejsca np. sprawa Agaty. Wyborcza zamieszczała wówczas teksty wielu księży dziś jednoznacznie kojarzonych z "obozem konserwatywnym" np. ks. Dariusza Oko, który potem poróżnił się z tym środowiskiem właśnie w związku z oceną lgbt. Warto też pamiętać, że Wyborcza w samych superlatywach wypowiadała się przez długie lata o JPII,ale czy można w związku z tym powiedzieć, że był jej pieszczoszkiem? Bardzo przepraszam, że odpowiadam na tak ciekawe komentarze dopiero teraz, ale przez pewien czas nie było mnie na opowi.pl.
  • Antonina 30.06.2020
    wicus to naiwność, ale masz do niej prawo. Nie chcę gdybać, ale pewnie popierałby to co akurat w Gejzecie by zapodali do popierania.. On wszystko by dał za życie w błysku fleszy. Znam się na ludziach. Ale oczywiście masz prawo nie wierzyć.
  • Antonina pieszczoszkami wyborczej byli również Lech Kaczyński i Zbigniew Ziobro; tego drugiego wykorzystywano do zwalczania Rokity. Świat jest nieco bardziej skomplikowany.
  • Antonina przejrzyj żywoty świętych. Nieraz oni przyjaźnili się z ludzi, którzy potem okazywali się heretykami, zdrajcami ect. przykłady można mnożyć: Święty Augustyn i Pelagiusz, Św. Grzegorz z Nazjanzu i Maksym... Czasem dobrzy ludzie patrzą na innych zbytnio optymistycznie.
  • wicus 01.07.2020
    Antonina Jestem przekonany o dobrych intencjach Twojego komentarza, więc nie mogę powiedzieć, że Ci nie wierzę. Natomiast pozostaję przy przekonaniu (możliwe, że jest ono naiwne), że nie przenikniemy ludzkiej duszy, więc jedyne, co możemy tak naprawdę poznać to "owoce" czyjegoś życia i działalności.
  • Puchacz 28.06.2020
    Zaczyna się kolejny rzut chorobowy.
    Była chwila spokoju.
  • wicus 30.06.2020
    Dziękuję za komentarz, ale o zdrowiu radziłbym rozmawiać z lekarzem.
  • Tjeri 28.06.2020
    To był wielki Człowiek... Niestety doświadczył głupoty i podłości ludzi.
    Artykuł mógłby sięgnąć nieco głębiej, ale i w takiej formie, dobrze, że się pojawił.
  • Puchacz 28.06.2020
    I tyle w temacie.
  • wicus 30.06.2020
    Dziękuję za życzliwy komentarz!

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania