A "Teleranka" żal

A Teleranka żal, bo. No właśnie, bo:

https://wpolityce.pl/historia/531070-rocznica-pacyfikacji-kopalni-wujek-tragedia-stanu-wojennego

 

Kazimierz Józef Węgrzyn i „Święta Barbara”

 

w roboczej bluzie

zamiast sztygara

idzie podziemiem

Święta Barbara

 

pośród chodników

ciemnej zawiei

rozwija mocną

nitkę NADZIEI

 

i czujnie stąpa

ścieżką załomów

by ich bezpiecznie

wywieść do domów

 

by po tej nitce

każdy z górników

mógł wyjść z najbardziej

ciasnych chodników

 

a później długo

przy szybie znów

cierpliwie liczy różaniec głów

 

a gdy są razem

w imię miłości

zapala lampkę

solidarności

 

nocą pod murem

w krzyża ramionach

szepcze z czułością

tamte imiona...

 

i dziewięć zniczy

osłania czule

gdy wiatr zaśpiewa

jak tamte kule...

 

Kazimierz Józef Węgrzyn (ur. 1 stycznia 1947 w Miejscu Piastowym). Zadebiutował w 1977 roku na łamach Gościa Niedzielnego. W 1979 roku wyszedł jego debiutancki tomik poezji Próba samookreślenia. Za wydany w podziemnej oficynie Śląsk tomik zatytułowany Czarne kwiaty (1984) otrzymał nagrodę specjalną Śląsko-Dąbrowskiego Komitetu Kultury Niezależnej. Jest członkiem Stowarzyszenia Pisarzy Polskich Oddział Katowice. W 1967 roku rozpoczął pracę w Zespole Szkół Specjalnych im. dr. Stanisława Kopczyńskiego przy Wojewódzkim Centrum Pediatrii Kubalonka w Istebnej, gdzie mieszka. Otrzymał Nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Nagrodę Polonia Pro Arte za Dzieło Pogłębiające Pamięć i Godność Polaków, Nagrodę im. ks. Leopolda Szersznika. Publikował w kraju, w Stanach Zjednoczonych oraz Kanadzie.

Średnia ocena: 3.4  Głosów: 10

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (20)

  • Rozumiem, że to wiersz Wegrzyna a nie twój? Pozdrawiam
  • befana_di_campi 14.12.2021
    Wyraźnie zapodałam w tytule, że nie mój!
  • Noico 14.12.2021
    Nie tylko teleranka.
  • A co, orgazmu nie doznałeś? Przecież tyle było pał...
  • Co za sens wstawiać czyje wiersze? To samo co u Bogumiła - ta sama przypadłość...
  • befana_di_campi 15.12.2021
    Taka sama ekfraza jak przy opisie dzieła plastycznego. Gdybym nie zamieściła komentarza, wówczas wklejanie nie swoich treści nie miałoby najmniejszego sensu.
    Radzę czytac ze zrozumieniem: od wprowadzenia, rozwinięcia tematu, wyprowadzonego wniosku, znawco publicystycznych form wyprowadzonych chyba, nieistotne już z której twojej części ciała ?
  • befana_di_campi, To zapewne bardzo jest pokrywające sięz tym, co czytamy na stronie głównej portalu:

    "Witaj na portalu literackim Opowi.pl

    Zapraszamy wszystkich piszących do zamieszczania swojej twórczości! Opowi.pl to portal dla pisarzy, którzy zarówno rozpoczynają swoją autorską przygodę, jak i dla tych doświadczonych piszących od wielu lat. Dla początkujących młodych pisarzy jak i dla tych z doświadczeniem. Każdy może umieścić swój utwór i dzielić się twórczością na naszych stronach - wystarczy wypełnić pola formularza. Twój wiersz, poezja, opowiadanie lub inny tekst literacki zostanie umieszczony po akceptacji moderatora. Dodajemy tylko polskie utwory."
  • befana_di_campi, Był taki art-zine komiksowy "Wypierd', często znamienite treści tam zamieszczali przodowi rysownicy undergroundu https://lubimyczytac.pl/wydawnictwo/21039/robert-lysak/ksiazki#ksiazki-autora total szło w artyzm i doceniano w środowisku, więc skąd co wychodzi, nie szkodzi, bo wszytko może być art i dzieło sztuki.
    A przytaczać czyjeś treści to najlepiej na portalu, w którym się przytacza, mniejsza o własne opracowania, zdanie i "mię się podobuje", bo to już nie twórczość tylko powielona, zwykle uszczuplona, informacja.
    To może Konopnicką wrzucić, napisać w jakich okolicznościach wierszyk napisała - a choćby o tęczy, i skrót biografii czasnąć?

    Poetów, których szanuję np. Bukowski, Wojaczek, bym tu nie wtrzaskał, ze skróconym rysem biograficznym, na forum, w komentarzach, w dyskusji ma to sens, nie wiem czemu ma służyć w miejscu na własne dzieło. Ale tu nikt nie jest normalny, niektórzy nie są o wiele, wiele, wiele, wiele, wiele, wiele, wiele, wiele, bardziej...
  • befana_di_campi 15.12.2021
    "Oryginalne", to także "interpretacja" z odniesieniem się "do": zob. nagłówek, który upoważnia do rozwinięcia wątku, czyli wiersza.

    Pod spodem bio-bibliograficzna notka. Jak w antologii, która jest także dziełem literacko redaktorskim.
    Odczep się quasi trollu, bo już natłukłeś swoim komentatorstwem więcej niż ja przypomniałam, nie literackie - a historyczne - wydarzenie w powyższym tekście zilustrowane zacytowanym wierszem.

    Masz rację: Bukowskiego czy Wojaczka nigdy, ale to nigdy u siebie nie zamieszczę. Natomiast od Konopnickiej, za którą też specjalnie nie przepadam, to się zwyczajnie odpimpaj. Inne tory, inne nadawanie na falach.
  • befana_di_campi, Nu tak, do nich to akurat Tobie wybitnie daleko...

    Bio-notkę to każdy zainteresowany wyszukiwarką odnajdzie.
  • befana_di_campi 15.12.2021
    yanko wojownik 1125 Komu daleko, temu blisko. Posiadam status dyplomowanego redaktora; w tym literacko-naukowych tekstów.
    Z tym "nu", to do kacapów z trzema "czasami" na obu przegubach, tworzący odmienniej, ekspercie.
  • befana_di_campi, A ja nic nie posiadam a i tak lepiej od Ciebie piszę, podstawówkę posiadam - ot!
  • befana_di_campi, Tobie wena zdechła, skoro w kopiowanie polazłaś.
    Sowiasty total lepiej od Ciebie pisze - jakkolwiek średnio go lubię, to fakt. Ty już nic nie piszesz, Ty symulujesz, podpierając się Wikipedią.
  • befana_di_campi 15.12.2021
    yanko wojownik 1125 Wyp*** I było by tego na tyle!
  • befana_di_campi, A już ci, tępoto...
  • befana_di_campi 15.12.2021
    yanko wojownik 1125 O jak ślicznie sam o sobie wyrzekl byl???
    Pełna rewerencji oraz podziwu ???
  • befana_di_campi, Se zrób przerwę, może co Ci skapnie, jak przestaniesz się silić na piszącą non stop.
  • MartynaM 16.12.2021
    yanko wojownik 1125 weź się odczep od Befanki. Nudzisz się, to zajmij się pisaniem, chyba po to tu jesteś?
  • befana_di_campi 16.12.2021
    yanko wojownik 1125 To są dawniejsze teksty, które nadal nic nie tracą ze swojej aktualności, samoobgryzający [z zazdrosnej wściekłości] - pożal się, demonie - ekspercie ;)

    https://www.publixo.com/text/0/t/37050/title/A_Teleranka_zal
  • befana_di_campi, Za ten daję ci pięć, chcesz to potrafisz - potrafiłaś.

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania