...

...

Średnia ocena: 4.7  Głosów: 3

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (36)

  • 110101011 12.03.2022
    "A za tą bramą trwa soczysta" - się zastanawiam, kto trwa za tą bramą. Matka Żyda prawdopodobnie, choć też to dla mnie niejasne, kim jest ta istota: Bozią czy realną osobą? Ogólnie tematyka Holocaustu bardzo mnie zajmuje i w tem wierszu odnajduję zadowolenie z lektury - ciekawa miniatura.
  • Nuria 12.03.2022
    Ano trafiła się literówka w tytule, poprawiłam.
    Matka Żyda, która objawiła się w pasiaku wśród pyłów i dymów z komina, może być i Maryjką do której się modliły więźniarki i nimi samymi...ginąc w cierpieniu, poniżeniu stawały się na równi ze świętymi.
  • 110101011 12.03.2022
    Nuria aha, no to przepraszam, doszukiwałem się Bóg wie czego, a to tylko literówka.. A Twoja interpretacja miodzio, patrząc pod tem kątem faktycznie ładnie utkałaś ten wiersz - miniaturę
    I przepraszam w takim razie za mój pierwszy komentarz - w obliczu Twojej odpowiedzi i faktów które w nim przedstawiłaś, moja wypowiedź brzmi impertynencko, a przecież nie chciałem Ci sprawić przykrości i nie było moim zamiarem złośliwa małostkowość i czepialstwo... Głupio się teraz czuję.
  • Nuria 12.03.2022
    110101011 Daj spokój :) Ja nawet wolę kiedy czytelnik ma jakieś wątpliwości, znaczy, że czyta i myśli. Dobrego dnia :)
  • Matka Żyda to Maria Chrystusowa: matka filozofa uniwersalnej miłości - Jezusa Chrystusa, gdyby autorka napisała: matka żyda, sytuacja byłaby wtedy jasna: to matka osoby wyznania mojżeszowego (żydów w sensie religijnym podobnie jak katolików: niczym nie wyróżniamy - używamy małej litery), jeśli chodzi o narodowość, wtedy używamy dużych liter jak Izraelici i Polacy, dziwne, że to ja jako pogański racjonalista - libertyn i intelektualny biseksualista - uniwersalny - mam uczyć żydów i katolików ich własnej historii?

    Łukasz Jasiński
  • I z góry uprzedzam kolejny pański atak, jednocześnie: moje komentarze są zgodne z treścią wiersza - zawsze trzeba merytorycznie polemizować, otóż to: od samego początku tak było - żyd i Izraelita, dopiero kiedy żydzi zostali wygnani przez Rzymian i zasiedlili zachodnią Europę i aby podkreślić odrębność narodową - zaczęto używać słowa Żyd, jednak: Izrael istnieje już od 1948 roku, więc: słowo Żyd jest już nieaktualne, aktualne jest to: żyd, chasyd i frankista jak katolik, prawosławny i protestant itp. itd.

    Łukasz Jasiński
  • Jacom JacaM 12.03.2022
    Jak już matka w pasiaku, to nie trzeba odpowiadać, że Żyda
  • Nuria 12.03.2022
    Nie każda matka w pasiaku, była matką Żyda.
  • Jacom JacaM 12.03.2022
    Nuria nie ,nie każda ale to akurat określa dym z kominów, tak myślę
  • Noico 13.03.2022
    Jacom. W krematoriach spalano ciała więźniów kilkudziesięciu narodowości, a nie jak sobie ubrdałeś w tej pustej głowie tylko jednej nacji.
  • Jacom JacaM 13.03.2022
    Noico Krematoria są symbolem zagłady Żydów. Jakbyś nie wysilał pełnej nie wiem czego głowy, to komory gazowe i krematoria właśnie po to powstały, służyły zagładzie Żydów i oczywiście trafiali tam też ludzie innych narodowości.....tyle, dotarło tuzie intelektu.
  • Noico 14.03.2022
    Jacom JacaM w twojej pustej ziindotrynowanej głowie.
  • Noico 14.03.2022
    Jacom JacaM pierwsze krematorium powstało w Dachau a później zaczęto je stosować w innych obozach. Pierwsza komora gazowa w Sachsenhausen.
  • Jacom JacaM 14.03.2022
    Noico hm....a to ciekawostka, bo krematorium w Dachau powstało w 42 roku w Auchwitz działało od 1940 roku
  • Noico 14.03.2022
    Jacom JacaM a Birkenau obóz dla Żydów kiedy powstał? Bo Auschwitz był początkowo dla Polaków.
  • Pierwsze obozy koncentracyjne Niemcy zakładali na ziemiach polskich już w 1940 roku i do tych obozów trafiali ludzie różnych narodowości, a krematoria zaczęły dopiero powstawać w 1943 roku w celu rozwiązania kwestii żydowskiej - ostatecznej.
  • Noico 14.03.2022
    Ciemnyś panie Jasiński, tak samo jak ten jacampacam.
  • Noico 14.03.2022
    Pierwsze krematoria zainstalowano w obozach na terenie Rzeszy, takich jak: Buchenwald i Dachau. Później rozszerzano ich stosowanie na wszystkie wielkie obozy koncentracyjne i obozy zagłady.
    W obozie w Auschwitz na masową skalę zastosowano je najpierw do zagłady jeńców radzieckich (palono ich około tysiąca dziennie) po ataku na ZSRR.
  • Nie obrażaj mnie, Noico, bo: jak wyciągnę asa w rękawie: "Przedsiębiorstwo Holokaust" Normana Finkelsteina - zrobisz kupę w majtki, póki co jestem miły... Jeśli już naprawdę chcesz ze mną walczyć na merytoryczne argumenty, to: sprawdź najpierw z kim masz do czynienia i ile obcych języków znam, więc? A może byś, oficerku Szin Betu, zamiast non stop to samo w koło, to: może być napisał coś o Wielkiej Synagodzie w Warszawie? Szalom!

    Łukasz Jasiński
  • Noico 14.03.2022
    Łukasz Jasiński to są właśnie te pana merytoryczne argumenty;) Nie ma pan żadnego argumentu. Mam nadzieję, że poszerzyłem pańską wiedzę. Mimo wszystko mam ją za nieco wyższą od poprzednika, który każdą matkę (kobietę) w pasiaku uważa za Żydówkę. Sądzę, że na ogólną liczbę więźniarek nie stanowił nawet połowy, może jedną trzecią.
    Za nim pan coś napisze, niech się pan dwa razy zastanowi, żeby się nie kompromitować.
    Mimo wszystko pozdrawiam ciepło.
  • Noico 14.03.2022
    Oczywiście komory gazowe też były stosowane niemalże od samego początku wojny:

    Miejsce Pamięci Pirna-Sonnenstein

    Zamek Sonnenstein w Pirnie do 1945 r. mieścił szpital dla psychicznie chorych, w którym w latach 1940/41 wojny realizowano akcję masowej zagłady i zamordowano około 13720 przeważnie psychicznie chorych osób (Akcja T4). W piwnicach zakładu funkcjonowały komory gazowe i krematoria. W 1941 zamordowano tu ponad 1000 więźniów z obozów koncentracyjnych Sachsenhausen, Buchenwald i Auschwitz (akcja 14f13).
  • pansowa 14.03.2022
    Noico se pan mózg peszerz.
    Na 6 mln obywateli polskich zamordowanych przez hitlerowców, 3 stanowili polscy Żydzi. Co drugi.
    Pozostałe 3 nie wywołały powstania.
    Jest pan historycznym idiotą i Żydem z urodzenia, który istnieje w Syrii.
    Tam pan wywoła powstanie z szansami powodzenia.
    Nie wiem kto pana zrobił, ale Yanko zapisał pana do swoich wyznawców.
    Zwyczajny debil.
  • malakruszyna 15.03.2022
    pansowa co tam znowu bełkoczesz oszołomku? Weź leki.
  • pansowa 15.03.2022
    malakruszyna skończ gadać, bo się muchy zlatują malutka kruszynko?
  • malakruszyna 15.03.2022
    pansowa weź leki i masz wolne.
  • pansowa 15.03.2022
    malakruszyna idź w końcu do seksuologa i określ się. Ja nie kruszynka, to pucio, to Celina?
  • malakruszyna 15.03.2022
    pansowa jak łykniesz posrańcu wreszcie te leki poranne, to daję ci fajrant do południa oszołomku.
  • pansowa 15.03.2022
    malakruszyna ? fuck
  • malakruszyna 15.03.2022
    pansowa leki wieczorne czas brać oszołomie.
  • pansowa 15.03.2022
    malakruszyna fuck?
  • Tekst jest białym wierszem: treść - głęboka, wrażliwa i czuła, jest jednocześnie chorałem i kadiszem - modlitwą, która bez problemu można śpiewać dzięki rytmiczności, jeśli natomiast chodzi o samą strukturę - formę, czytam tak:

    "A za tą bramą trawa

    soczysta
    i rzęsy utulił pył z kominów
    świętych łez zabrakło
    w pasiaku objawiła się Matka Żyda

    wrotami kroczyli kolejni
    nikt nie zapytał
    zdrowaś

    pokornie
    milczeli"

    Z pozdrowieniem
    Łukasz Jasiński
  • Narrator 14.03.2022
    Mocne, odważne, głęboko ludzkie, aż do bólu.

    Chyba po to właśnie mamy umysł, żeby ogarnąć choć cząstkę prawdy i pisać takie wiersze.
    ✡✡✡✡✡
  • Nuria 14.03.2022
    Dziękuję pięknie :)
  • Zniesławienie

    I to ja ci pokażę, Rebeko, mój piękny kraj
    i poczujesz, gorący, poczujesz: w sercu - raj
    i to ja ci pokażę, Rebeko, mój piękny kraj

    i otwórz, okno, otwórz: nie czekaj - uciekaj
    przed opiekunem z tajnych służb - mossadu
    i otwórz, okno, otwórz: nie czekaj - uciekaj

    i biegnij, Rebeko, biegnij: my mamy maj
    i wolny cały świat: pokochaj - ten piękny kraj
    i biegnij, Rebeko, biegnij: my mamy maj

    i wtedy padł strzał: śmierć - leci w plecy
    i nagle: cień - osłonił i kula zabiła jego serce
    i wtedy padł strzał: śmierć - leci w plecy

    i biegnij, Rebeko, biegnij: my mamy maj
    i wolny cały świat: pokochaj - ten piękny kraj
    i biegnij, Rebeko, biegnij: my mamy maj

    i otwórz, okno, otwórz: nie czekaj - uciekaj
    przed opiekunem z tajnych służb - mossadu
    i otwórz, okno, otwórz: nie czekaj - uciekaj

    i to ja ci pokażę, Rebeko, mój piękny kraj
    i poczujesz, gorący, poczujesz: w sercu - raj
    i to ja ci pokażę, Rebeko, mój piękny kraj...

    Łukasz Jasiński
  • Tjeri 15.03.2022
    Piękny, klarowny, mocno raniący wiersz.
    Użycie sformułowania "Matka Żyda" uzasadnione na wielu płaszczyznach.
  • Nuria 15.03.2022
    Tjeri, dziękuję za konkretne słowo dotyczące utworu. Pozdrawiam
    Już mnie nie ruszają te pseudo dysputy userów.

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania