Ach, ten Niemen...

A: Ach, jak cudownie nad tym Niemnem, nie sądzisz?

B: Owszem, drogi przyjacielu.

A: Spójrz... Płynie sobie własnym, niespiesznym tempem, nie wadząc przy tym nikomu. Poi drzewa, które tak licznie rosną wzdłuż jego brzegów. Dzikie zwierzęta znajdują przy nim ukojenie w trakcie upalnych, letnich dni. Śmiało można rzec, że współistnieje z otaczającą go fauną i florą w pełnej, niezmąconej niczym harmonii.

B: To wszystko prawda, a nadto warto nadmienić, że stanowił inspirację dla wielu wybitnych pisarzy i poetów, takich jak choćby Adam Mickiewicz, czy też Eliza Orzeszkowa. Był również naocznym świadkiem wiekopomnych wydarzeń historycznych. Zaiste, to niezwykła rzeka.

A: Racja. Razi mnie tylko fakt, że już niestety nie polska...

B: Och, mój drogi... Niemen na zawsze pozostanie polską rzeką w naszych sercach, nawet pomimo faktu, że znajduje się obecnie na obczyźnie. Podobnie zresztą, jak wielu naszych krajan.

A: Czyli Twoim zdaniem stał się swego rodzaju współczesnym emigrantem?

B: Dokładnie to miałem na myśli, drogi przyjacielu.

A: Hmm... To doprawdy ciekawa teoria, która w dużym stopniu do mnie przemawia.

B: Cieszę się, że podzielasz moje zdanie w tej kwestii. No nic, zasiedzieliśmy się trochę w tym niezwykle urokliwym miejscu. Pora wracać do domu.

A: Racja, wracajmy. A Ty Niemnie płyń dalej, niczym nasze życie płynie, choćby i z dala od Ciebie...

 

J. T.

Średnia ocena: 5.0  Głosów: 1

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (4)

  • Sufjen 9 miesięcy temu
    Całkiem sympatyczne. Pozdrawiam :)
  • Jordan Tomczyk 9 miesięcy temu
    A dziękuję pięknie i również pozdrawiam serdecznie 🙂
  • Noico1 9 miesięcy temu
    Emigranci to osoby, które świadomie i najczęściej dobrowolnie opuszczają swoją ojczyznę. Niemen znalazł się poza granicami nie ze swojej woli. Ale skoro zastosowałeś już to nienajwłaściwsze pojęcie, to trzeba dodać, że nie tylko o jeden. Dużo jest takich rzek związanych z polskością, Dniestr, Berezyna, Boh, czy choćby Dniepr, nad którym leżała słynna twierdza Kudak.
  • Jordan Tomczyk 9 miesięcy temu
    Przykro mi, ale jesteś w błędzie. Emigracja może mieć zarówno charakter dobrowolny, jak i przymusowy. Aby to zweryfikować, wystarczy sprawdzić to hasło chociażby pod adresem osławionej wikipedii, bądź poloniki. A zatem uwaga że wszech miar chybiona.

    A co do rzek, to śmiało moglibyśmy stworzyć tutaj dość obszerny katalog, natomiast ja skupiłem się akurat na tej ze względu na fakt, że stanowiła inspirację do powstania wielu wybitnych dzieł polskiej literatury, a ponadto tamtejsze tereny (zwłaszcza okolice Grodna) do dziś są zamieszkiwane przez ludność polską. Ot cały sekret.

    Pozdrawiam serdecznie i dziękuję uprzejmie za komentarz.

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania