Auschwitz

ograniczony obszar

kolczastym dźwiękiem

rozdzierający ciszę

nieograniczoną skalą

wypalonych gardeł

 

wydobywa z siebie

wciąż żywą tkankę

z wyrytym na skórze

pierwszym ludzkim przykazaniem

 

nie będziesz miał przed nami obojętnych oczu

Średnia ocena: 5.0  Głosów: 5

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (13)

  • laura123 04.01.2021
    A gdyby tak!:

    obszar otoczony kolczastym
    dźwiękiem
    rozdziera ciszę
    skalą wypalonych gardeł

    wydobywa wciąż żywą
    tkankę
    z wyrytm na skórze
    pierwszym ludzkim przykazaniem.

    nie będziesz miał przed nami
    obojetnych oczu.
  • Jerzy 04.01.2021
    Poprawka znakomita.Pozdrawiam
  • laura123 04.01.2021
    Podoba mi się i tak, dlatego dalam 5
  • Lotos 04.01.2021
    A no zastanowię się, może i masz rację.
    Dzięki za kometarz.
  • Pasja 04.01.2021
    Tam cisza w ciszy spojrzenie chowa i krzyczy na świat, aby nigdy nie powróciły koszmary tamtych dni.
    Pozdrawiam
  • Lotos 04.01.2021
    Dokładnie, dzięki za komentarz.
  • Bożena Joanna 05.01.2021
    Ofiary wciąż krzyczą, ale czy ukarano wszystkich winnych? Wątpię.
  • Lotos 05.01.2021
    Wielu nie ukarano, ale tak to już jest.
  • Narrator 05.01.2021
    Dlatego nigdy nie byłem w muzeum obozu w Auschwitz; wystarczy, że o tym pomyślę, albo przeczytam taki wiersz.

    Niedawno oglądałem film dokumentalny (nakręcony chyba dziesięć lat wcześniej) o szanującym się mieszkańcu miasteczka w północnych Niemczech, który jako oficer SS pełnił służbę na terenie tego obozu. Powiedział, że wtedy był motywowany młodzieńczą pasją, przyświecał mu ideał zaszczepiony przez ideologię nazistowską, robił to w co wierzył i gdyby cofnąć czas, robiłby znowu to samo. Historia uczy, że jeśli coś się zdarzyło, zdarzy się ponownie, to tylko kwestia czasu.

    27 stycznia minie 75 rocznica wkroczenia oddziałów Armii Czerwonej na teren obozu. Czy data publikacji tego wiersza ma z tym jakiś związek?
  • Lotos 05.01.2021
    Niekoniecznie musi zdarzyć się ponownie, ale jest duże prawdopodobieństwo. Dlatego uważam, że nie można być obojętnym politycznie.
  • Narrator 05.01.2021
    Lotos Politycznie, nie politycznie, ludzkiej natury nikt jeszcze nie zmienił. Dopóki mają wolną wolę, będą robić takie i gorsze rzeczy.
  • Lotos 05.01.2021
    Narrator No tak, tylko właśnie ci, którzy mają prawo głosu powinni przyglądać się tym, którzy chcą rządzić, Hitlera wybrano w demokratycznych wyborach, a wcześniej za próbę zamachu stanu, państwo go potraktowało zbyt pobłażliwie. Kiedy państwo upolitycznia sądy i media publiczne i wymyśla wrogów państwa, nie można być obojętnym. Auschwitz nie spadło z nieba.
  • Celina 05.01.2021
    Lotos wolisz bolszewicki wymiar sprawiedliwości.

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania