...

...

Średnia ocena: 4.6  Głosów: 11

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (153)

  • befana_di_campi 22.01.2022
    Piękny, prawdziwy do bólu wiersz :)
  • MartynaM 22.01.2022
    Nie mogę czytać o ludziach, ktorych starość czeka w Domach Opieki. Oderwanie od korzeni musi strasznie boleć.
    Bardzo dobry wiersz, pokazujący że ludzie starsi są bardzo wrażliwi i czują obojętność rodziny. 5
  • Musi boleść, ale czasami jest to konieczność.
  • cos_ci_opowiem 24.01.2022
    A ci staruszkowie podrzucani na święta do szpitali, bo przeszkadzają to z domów opieki są przywożeni, jak rozumiem?
  • Nuria 22.01.2022
    Befano, Martyno - to akurat o moich sąsiadach. Starsza pani zmarła w nocy tydzień temu, mąż sparaliżowany. Wołała w nocy wnuka, który teoretycznie z nimi mieszka / żeby zamydlić oczy sąsiadom/. Nie doczekała się żadnej pomocy, a opiekunka, która przychodzi na dwie godziny dziennie, znalazła ją już sztywną.
    Córka stwierdziła, że ją denerwują...i pracuje w Niemczech jako...opiekunka ludzi starszych. Tam jak mówi "jest pieniądz". Kiedy jej matka umierała, ona była w drodze do kolejnej podopiecznej. Lepiej mieliby w domu opieki, no ale tam trzeba by za rodziców jeszcze dopłacić, a tu emerytury wpływały na konto młodych.
    Jestem zdruzgotana. Ledwie nieżyjącą zabrali, a wnuczek już wyrzucał rzeczy po niej, zmieniał umeblowanie, wszystko na oczach dziadka, tak jakby mówił "no, stary, zabieraj się".
    Ot, takie retoryczne pytanie : Gdzie są w takich przypadkach obrońcy życia????
  • MartynaM 22.01.2022
    Zajmują się zwierzętami... nie, żebym miala coś przeciwko zwierzętom, ale faktem jest, że często są lepiej traktowani od ludzi.
    Zło świata. Znieczulica.
  • Nuria 22.01.2022
    MartynaM , Ejtam, zwierzętami.
    Dla nich ważne jest tylko życie nienarodzone, a cała reszta już nikogo nie interesuje.
  • MartynaM 22.01.2022
    Nuria, a dla Ciebie nie jest ważne życie nienarodzonych, toż te dzieciaczki bezbronne jak te staruszki... jednym mamy współczuć a innych mordować?
  • cos_ci_opowiem 22.01.2022
    staruszek > embrion
  • cos_ci_opowiem 22.01.2022
    Nuria, z jednej strony nie wiadomo, co w tej rodzinie się działo przed laty, a z drugiej w ostatnich 50 latach zupełnie zniszczyliśmy więzi rodzinne, nie tylko te łączące rodziców i dzieci, ale też rodziców i ich rodziców oraz dziadków i wnuków. Model, w którym starymi ludźmi zajmują się wydelegowani pracownicy chyba nie do końca się sprawdza, podobnie placówki opiekuńcze, choć w tych droższych podobno jest z reguły OK. Jeśli nie powrót do życia wielopokoleniowego, to chyba tylko roboty mogą uratować sytuację. W Japonii już idą w tym kierunku, a to wybitnie stare społeczeństwo.
  • cos_ci_opowiem 22.01.2022
    Oczywiście inaczej to działa w krajach zachodniej Europy, inaczej w bogatszych demoludach, a inaczej w Polsce, gdzie z zasady tego typu sprawy zwala się na bliskich w imię "wartości rodzinnych". To samo było w czasach wysokiego bezrobocia wśród młodzieży. Nie masz jak się utrzymać, bo nie masz pracy? I chooj, zasiłku i tak nie dostaniesz albo dostaniesz bezpłatny staż, a co będziesz jadł i gdzie mieszkał - twój biznes.
  • Tjeri 22.01.2022
    Wstrząsający wiersz i bardzo prawdziwy. W nielicznych rodzinach starsi rodzice/dziadkowie mogą godnie dożyć swoich lat, licząc na pomoc najbliższych.
    W komentarzu pytasz o obrońców życia. Nie znajdziesz ich tam. Tak jak nie było ich głosów w sprawie ucięcia finansowania telefonu zaufania dla dzieci... Wróć! Były, nawet tu na forum – coś w stylu "niech sobie z własnej kasy darmozjady telefony utrzymują". A w Polsce w ubiegłym roku ponad 1300 prób samobójczych wśród dzieci... One miały ochronę tylko jako nienarodzone. A starsi, już w ogóle "obrońców" nie obchodzą.
    Bardzo smutny, ale świetny wiersz.
  • cos_ci_opowiem 22.01.2022
    "Obrońców" rola rodzi się w momencie urodzenia kalekiego dziecka, a w przypadku starych ludzi w ogóle nawet się nie zaczyna.
  • cos_ci_opowiem 22.01.2022
    *Kuźwa, niewyspanie. Nie rodzi, tylko kończy. xD
  • cos_ci_opowiem ?
  • cos_ci_opowiem 22.01.2022
    Marek Adam Grabowski Proszę mi tylko nie zarzucać pomyłki Freudowskiej, to było naprawdę ze zmęczenia. xD
  • Tjeri 22.01.2022
    cos_ci_opowiem tak, dokładnie, niestety...
  • cos_ci_opowiem nie zarzucam ci, i wierzę na słowo. Po prostu błąd mnie rozbawił. Błędy to ludzka rzecz i trzeba podchodzić do nich z dystansem. Pozdrawiam
  • Tjeri 22.01.2022
    cos_ci_opowiem tak mi jeszcze przyszło do głowy, że jest niezawodny sposób, by "obrońcy" sobie o starszych przypomnieli – niechby któryś staruszek szepnął: "eutanazja".
  • cos_ci_opowiem 22.01.2022
    Tjeri nie wiem, tutaj wolę się nie wypowiadać. Z jednej strony powinno to być dozwolone jako prawo człowieka, z drugiej w polskich warunkach "babciu, tu podpisz" byłoby pewnie dosyć częstą praktyką.
  • Tjeri 22.01.2022
    cos_ci_opowiem
    Ale ja się nie opowiadam. Raczej w przerażenie eutanazja mnie wprawia. Chodzi mi jedynie co nagle wzbudziłoby zainteresowanie. W sensie: zdychasz z głodu, choroby bez pomocy to zdychaj. Ale spróbuj sobie ulżyć... to Cię uratujemy...
  • cos_ci_opowiem 22.01.2022
    Tjeri A to akurat działa niezależnie od wieku. Utniemy hajsy na psychologów i psychiatrów, ale za to wydamy wielokrotność na leczenie urazów po próbach samobójczych i leczenie psychiatryczne po tychże próbach, udanych lub nie. Musi być kasa na szczujnię i pięćsetplus. PiS zawsze miał łeb do interesów.
  • Tjeri 22.01.2022
    cos_ci_opowiem
    To prawda. Choć jak napisałam niżej, samo 500+ złe by nie było, jeśli ktoś by to porządnie przemyślał, wycelował...
  • Bardzo piękny wiersz o znieczulicy na cudzy ból. Pozdrawiam 5
  • Obrona życia musi być całościowa. Bronić trzeba życia osoby starszej, dziecka (narodzonego i jeszcze nie), zwierzęcia, rośliny, niepełnosprawnego, osoby cierpiącej na depresję, bitej przez męża kobiety (oczywiście bitego przez żonę mężczyzny też), osób zakażonych COVID-em, kobiety w ciąży pozamacicznej, uchodźcy, ofiar handlu ludźmi, głodnego, skazańca, narkomana, prześladowanych chrześcijan...
  • Tjeri 22.01.2022
    Słusznie.
    Natomiast odpowiedź na pytanie, co z wymienionych przez Ciebie "pozycji" realizuje się w Polsce, może być krótka i tym samym bardzo przykra.
  • Tjeri A powinna być przecież dłuższa.
  • Patriota 22.01.2022
    Według Ciebie Marku to powszechne obcieranie przez wszystkich wszystkim dupci powinno być realizowane przez instytucje państwa? Przy i tak obecnie horrendalnie wysokich podatkach, wyobrażasz sobie o ile musiałyby się zwiększyć daniny, gdyby chcieć te wszystkie pobożne życzenia realizować. Teraz i tak realizowana jest ich wielka część.
  • cos_ci_opowiem 22.01.2022
    Patriota wystarczy ograniczyć 500+, trzynastki, czternastki i wydatki na szczujnię.
  • Patriota A gdzie ja napisałem coś takiego?
  • cos_ci_opowiem częściowo masz rację.
  • Tjeri 22.01.2022
    cos_ci_opowiem pomysł z 500+ nie jest zły. Tylko wykonanie do de.
  • Patriota 22.01.2022
    Marek Adam Grabowski no całą litanię pobożnych życzeń wymieniłeś, tak roszczeniowo, jakbyś oczekiwał że zrobi to kto inny, a gdy zażądają za te usługi nowych podatków to ludzie będą krzyczeli, że za dużo z nich zdzierają. Jak ja uwielbiam te pobożne życzenia. A wystarczy, żeby w każdej rodzinie ludzie postępowali właściwie (czyli po Bożemu), nie żyli bez ślubu, nie płodzili bez sensu dzieci, może nawet po pijanemu, bo to później niepełnosprawni się rodzą, poczęci po wódzie. No ale jak się wymienia te podstawowe sprawy, to krzyk że nieżyciowe, nienowoczesne. A później płacz, że państwo nie wyciera tyłków staruszkom. Skoro zdegenerowane nowoczesnością rodziny tego nie robią, to ...
  • cos_ci_opowiem 22.01.2022
    Tjeri dlatego piszę ograniczyć, nie zlikwidować.
  • Patriota 22.01.2022
    cos_ci_opowiem przecież czternastaka pozwala tymże emerytom, staruszkom godniej żyć, lepiej się odżywiać. Co w ich widzisz złego? Ja bym spłaszczył emerytury i renty. Taki Tusk przechodzi na emeryturę i dostanie 100 tysiecy. Można by tym obdzielić stu biednych emerytów i rencistów. A takich rent i emerytur jak będzie mieć Tusk są dziesiątki, jeśli nie setki tysięcy.
  • Tjeri 22.01.2022
    cos_ci_opowiem
    Amen
    A słyszałeś, że niepełnosprawni biorą się z poczęcia po wódzie? :))
  • cos_ci_opowiem 22.01.2022
    Tjeri często tak, choć nie jest to regułą. Brednie Celinki najlepiej wyśmiać lub ich w ogóle nie komentować.
  • Patriota Niby gdzie? Czy nie potrafisz przeczytać mojego komentarza, że zrozumieniem!
  • Patriota 22.01.2022
    cos_ci_opowiem "CZĘSTO TAK", no podpadłeś lewactwu ptaszku.
  • cos_ci_opowiem Hipokryzja u Celiny do kwadratu! Chwali rekordowe wydatki rządowe jakie mamy przy obecnej władzy. A mi zarzuca jakieś rozdawnictwo, kiedy ja niczego takiego nie proponowałem!
  • Patriota 22.01.2022
    Marek Adam Grabowski no domniemuję, że tą całościową obroną życia miałoby się zająć od kołyski po grób państwo? No bo niby kto? Wprawdzie tego nie napisałeś, ale chyba nie miałeś wychowanego w duchu katolickim, odpowiedzialnego za swoje rodziny społeczeństwa.
  • Patriota 22.01.2022
    nie miałeś na myśli
  • cos_ci_opowiem 22.01.2022
    Patriota o FAS Celinko nie słyszałeś pewnie, nic dziwnego, skoro czytasz najwyżej Nasz Dziennik i katonaziolskie wysrywy. A przecież to twoi idole bezskutecznie promują rozmnażanie się za wszelką cenę, tylko nie mają na szczęście jaj wprowadzić ustaw na wzór Rumunii za Ceausescu. Zresztą wtedy z Unii nie dostaliby ani centa i by się zesrali przy inflacji nie 10%, tylko 40%.

    Tymczasem Czechy. Legalna aborcja, antykoncepcja dostępna na każdym rogu i TFR 1,8, najwyższy wśród demoludów.
  • Patriota To chyba źle donajmujesz. I nie nadinterpretuj moich komentarzy.
  • Patriota 22.01.2022
    cos_ci_opowiem a słyszałeś coś baranku o naturalnych metodach antykoncepcyjnych, które nie zabijają poczętych dzieci i nie powodują obrażeń psychicznych i fizycznych u stosujących je kobiet, tak jak środki chemiczne bądź inne.
  • cos_ci_opowiem 22.01.2022
    Patriota
    a słyszałeś coś baranku o naturalnych metodach antykoncepcyjnych
    x
    XDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD
  • Patriota 22.01.2022
    Marku, no ale tak Twój komentarz został odebrany przez lewactwo. Jeśli popełniłem błąd i źle zrozumiałem, to przepraszam.
  • Tjeri 22.01.2022
    cos_ci_opowiem
    Kiedy właśnie jest regułą ;)
  • Tjeri 22.01.2022
    Ja słyszałam! Przed ślubem musiałam odbyć nauki u pani w poradni. Wyznawała tylko kalendarzyk. Miała piątkę dzieci. ? Chcę wierzyć, że z wyboru
  • cos_ci_opowiem 22.01.2022
    Tjeri najgorzej trafić do takiego "fachowca". :)
  • Patriota przeprosiny zostały przyjęte.
  • Prawie nikt dzisiaj pisząc o antykoncepcji naturalnej nie ma na myśli niesławnego kalendarzyka. Tutaj o tym czym się różny nowoczesna antykoncepcja naturalna od przestarzałej https://www.medonet.pl/zdrowie,wskaznik-pearla---jak-obliczyc--wskaznik-pearla-dla-roznych-metod-antykoncepcji,artykul,1730941.html.
  • Nuria 22.01.2022
    Patriota piszesz :"Teraz i tak realizowana jest ich wielka część."
    Widzę, że się zupełnie nie orientujesz. Opieka społeczna sprowadza się do zbierania przez jej pracowników ton papierów, aby później dać "lizaka". Nie ma nic za darmo, za opiekunkę trzeba też płacić i to wcale nie mało. Swego czasu pracowałam w placówce podległej opiece społecznej i mam rozeznanie. A w przypadku jakiejś wpadki, nigdy sie nie przyznają, że czegoś/kogoś zaniedbali. Zawsze powiedzą, że w czasie wizyt pracownika wszystko było oki.
    Nie ma w kraju czegoś takiego jak opieka nad starszymi ludźmi. Domy opieki są przepełnione, te prywatne też.
  • Tjeri 22.01.2022
    Marek Adam Grabowski
    Przejdź się więc po miejscach gdzie w ramach nauk przedślubnych mówi się o naturalnych metodach i podsumuj o czym mówią....
    Dwa: popatrz na teksty głównej. W jednym z nich Autor ma problem z zapytaniem partnera o zgodę na seks (a na bogobojnym forum terytorialsów, młodzi przedstawiciele naszego społeczeństwa piszą o tym, że czekanie na zgodę zabija nastrój). Myślisz że byłoby ich stać na mierzenie temperatury czy jakiekolwiek czynności "diagnostyczne"?
    Tak mi się obok nasunęło...
  • Patriota Nie mogę znaleźć korelacji pomiędzy właściwym lub niewłaściwym postępowaniem, a życiem ze ślubem lub bez - mimo najszczerszych chęci...
  • Patriota 22.01.2022
    błękitnypłomień a to proste do wyjaśnienia, życie w konkubinacie bez trwałego związku naraża dzieci do życia w rodzinach rozbitych, powiedzmy to wprost patologicznych. Dziś nowa psedudonauka odchodzi od ten nazwy rodzina rozbita, niepełna, tylko nazywa to innym modelem rodziny. Ale prawda jest tylko jedna, odwieczna, pełna rodzina to matka i ojciec, a wszystko inne to patologia. Matka plus dzieci, co jest najczęstsze, lub samotny ojciec plus dzieci to tylko w wypadku katastrof, jak śmierć współmałżonka. Wtedy samotność jest z przyczyn naturalnych. Ale w mlodym wieku szalenie rzadko się to zdarza.
  • Patriota 22.01.2022
    Nuria, no trochę się orientuję. Dlatego piszę, że ważna jest opieka i poświęcenie się co tu gadać, naturalnych członków rodziny, czyli dzieci. Skoro dzieci nie chcą obmywać tyłka rodzicom, dlaczego ktoś uważa, że staranniej i z większą empatią zrobią to obcy, płatne osoby w domach opieki społecznej. A tam się zdarzają różni ludzie.
  • Patriota 22.01.2022
    Marek Adam Grabowski oki!
  • Patriota A konkubinat, to niepełna rodzina, rozbita i któregoś z rodziców brakuje - dobrze zrozumiałam? Bo konkubinat absolutnie nie może być trwały, natomiast wśród mających ślub związki rozpadają się niezmiernie rzadko, a rozwód jest wręcz unikatnym zjawiskiem.
    I czy dobrze zrozumiałam, że normalna samotna matka, to patologia, a ojciec tlukacy matke jak psa, za to zyjacy w malzenstwie to nie patologia? No tyż piknie. Podziwiam tok myślenia mojego rozmówcy. Pozdrawiam
  • Patriota 22.01.2022
    błękitnypłomień no tak, przy dzisiejszych mediach niszczących moralność jak tsunami, nawet sakramentalne związki nie mają szans, to prawda. Ale jeszcze jakieś 60 procent się ich mimo wszystko ostaje. A te konkubinaty to już w ogóle recepta na rozstanie bez zobowiązań. Ja mam na myśli faktycznie trwałe związki damsko - męskie. Już nawet przeciw cywilnym nic nie mam. Bez lewackiego picowania, że dwóch homoniewiadomo to też rodzina, albo że samotna matka z dziećmi to jest ok. Bo nie jest.
  • Patriota ale sytuacje są różne. Czasem prywatne domy starców czy hospicja są najlepszym rozwiązaniem.
  • Patriota To ja może poczytam sobie jakieś opowiadania, może coś w swoich pogrzebie...
    Aha! Takie TVP Info dla ciebie - to co najbardziej niszczą dzisiejsze media to przede wszystkim samodzielne myślenie. Życzę sukcesów na polu walki z patologicznymi samotnymio matkami. Pa!
  • Patriota 22.01.2022
    Marek Adam Grabowski no niekiedy tak, ale widziałby ich pensjonariuszy wyłącznie z ich własnego wyboru, jak Norwid, który nie miał rodziny, a w takim domu jeszcze tworzył poezje i rysował. Dla osób samotnych na pewno, i dla takich którzy dobrowolnie tam idą. Czasem też dzieci wcześniej umierają od rodziców i nie ma się kto opiekować nimi. Ale Nuria w swoim wierszu chyba nie takie osoby miała na myśli. Tylko oddawane na siłę, mówiąc wprost wyrzucane brutalnie z domu, żeby nie przeszkadzały nowocześnie żyć.
  • Tjeri Trudno mi się odnieś do twoich indywidualnych przeżyć. Samemu nie brałem jeszcze udziału w kursach przed ślubnych. Kalendarzyk to przestarzała metoda. Link który podałem (do portalu medycznego, a nie religijnego) min pokazuje jak ewaluowały metody naturalne.
  • Patriota 22.01.2022
    błękitnypłomień ja z nikim nie walczę, ani nie potępiam, tylko piszę jak jest. Najczęściej nie one są winne, albo winne częściowo, że sobie partnera wybrały, których je rzucił, albo którego one musiały opuścić, bo się okazał bandytą.
  • Patriota jak zrozumiałem ten wiersz jako opis sytuacji kiedy, ktoś po prostu zaniedbuje swoich dziadków.
  • Tjeri 22.01.2022
    Marek Adam Grabowski żeby to były tylko moje "przeżycia", to byłoby bardzo ok :))).
  • Tjeri Zapewne nie tylko twoje, ale różni mają różne. Po za tym, chyba byłaś na naukach jakiś czas temu.
  • Patriota 22.01.2022
    Marku tak, tak ja go odebrałem.
  • Tjeri 22.01.2022
    Marek Adam Grabowski
    Osobiście tak. Ale mam niezłe rozeznanie. I to w skali szerszej niż moje miasto.
  • Patriota Opowiem ci anegdotkę. Siostra mojego dziadka (ponieważ była starą panną kratkowaliśmy ją jako trzecią babcie) kiedyś zażyczyła sobie katolicki dom starców, oczywiście za nasze pieniądze. Opłaciliśmy jej i zawieźliśmy ją tam. Po miesiącu stwierdziła, że chce wracać do domu, bo tęskni za swoimi kątami, a to nowe miejsce jest dla niedołężnych. Więc zabraliśmy ją z domu starców. Po miesiącu uznała, że mamy ją znów zapisać do tej instytucji, gdyż tam o nią dbali i to jest jej prawdziwa rodzina (to były bardzo przykre dla nas słowa). Już nie ustąpiliśmy.
  • Patriota moja polonistka powiadała: "Każda interpretacja jest dobra, jeśli ma uzasadnienie w teście".
  • Patriota 22.01.2022
    No, ciekawa i śmieszna historyjka.
  • Patriota, Gdyby tak zamiast na kościół i gdyby tak sam kościół...
  • Tjeri, "niepełnosprawni biorą się z poczęcia po wódzie"

    Ksiądz na religii u mnie tak nawijał w latach 80tych, więc wiadomo skąd pogląd.
  • Tjeri 23.01.2022
    yanko wojownik 1125
    Ciąża (nie poczęcie) i alko to rzecz straszna i nie powinna mieć miejsca . Może doprowadzić do wielu chorób i dysfunkcji u dziecka. Natomiast sugerowanie, że niepełnosprawni to dzieci "poczęte po wódzie" jest nie tylko głupie, ale i wstrętne i chamskie.
  • Tjeri W USA ponoć dziecko może po latach taka matkę pozwać do sądu, za narażenie zdrowia.
  • Tjeri 23.01.2022
    Marek Adam Grabowski
    Wiem. Pozywają tam również za brak informacji na kubku kupionej kawy, że jest gorąca (gdy ktoś się poparzy). Ponadto amerykańscy naukowcy twierdzą, że picie przez mężczyznę (przed poczęciem) może mieć wpływ na rozwój dziecka. Ale na pewno nie idzie tu o niepełnosprawności. Sugerowanie że niepełnosprawni byli poczęci po wódzie jest obrzydliwe.
  • Tjeri Różne mogą być powody niepełnosprawności, natomiast przytoczone powyżej słowa księdza są piętnujące.
  • Tjeri 23.01.2022
    Marek Adam Grabowski
    To koment "Patrioty". Yanko się później dołączył z tekstem o księdzu. Jeśli dobrze zrozumiałam, słowa księdza pochodzą z dalekiej przeszłości. Różne wtedy farmazony się słyszało, np. o ślepnięciu od masturbacji...
    Tekst "Patrioty" był tu i teraz. Chamski i obrzydliwy.
  • Patriota 23.01.2022
    Marku, to najlepiej zakażmy wszelkich badań naukowych, tak już się dzieje, jeśli chodzi o homoseksualizm, bo cóż by się stało, gdyby wyniki pokazywały, że to kompletne dno. Ale wracając do tematu:

    Skutki zapłodnienia pod wpływem alkoholu
    Picie alkoholu nawet na początku ciąży może źle wpłynąć na rozwój dziecka i trwale uszkodzić jego mózg. Jeśli starasz się o dziecko - ty i twój partner powinniście zrezygnować z picia alkoholu. U mężczyzn jego nadmiar może prowadzić do uszkodzenia nasienia i obniżać liczbę plemników.
    Aneta Grinberg
    Aneta Grinberg
    15.09.2020 13:18
    skutki zapłodnienia pod wpływem alkoholu
    fot. Fotolia.pl

    iele publikacji i badań było poświęconych spożywaniu alkoholu przez kobiety w ciąży. Naukowcy z Uniwersytetu w Helsinkach poszli o krok dalej i ostrzegają kobiety przed piciem na etapie starania się o dziecko. Picie alkoholu nawet w początkowych dniach ciąży może trwale uszkodzić mózg dziecka. Zajście w ciążę pod wpływem alkoholu nie powinno więc się zdarzyć, jeśli podchodzisz do przyszłego macierzyństwa w sposób świadomy i rozważny.
  • Patriota 23.01.2022
    Zresztą ten temat wymaga oddzielnego wątku, bo widzę, że tu całkowita ciemnota panuje w tym temacie. Nie trzeba być wielkim specjalistą, by wiedzieć że między piciem alkoholu przed ciążą, w trakcie zapłodnienia i później w ciąży (to samo dotyczy nikotyny i innych używek uzależniających) jest związek. No ale zauważ, że lewactwo boi się wszelkich badań, które pokazują prawdę, bo nie mogłoby głosić haseł róbta co chceta i tumanić weddług swojej modły dzieci, młodzieży i dorosłych.
  • Tjeri te ślepnięcie to XIX-czyne, i nie pochodziło z środowisk religijnych; wtedy też uczono, że masturbacja zmniejsza nos.
  • Patriota oczywiście masz rację używki w ciąży są bardzo niebezpieczne dla dziecka (płodu). Nie trzeba mi o tym mówić, gdyż moja kuzynka, która miała zniszczony organizm przez jonty i psychotropy urodziła niepełnosprawne dziecko (w samej ciąży niczego nie brała). Myślę, że jednak Tjeri chodziło o inną rzecz. O szkodliwy stereotyp - masz niepełnosprawność, to znaczy, że twoja stara chlała. Tak nie można nikogo stygmatyzować, gdyż powody niepełnosprawność mogą być różne.
  • Tjeri 23.01.2022
    Marek Adam Grabowski to raczej żartobliwe porównanie było ;). Choć akurat hasło żyło znacznie dłużej niż przez XIX wiek...
    A co do postów na temat niepełnosprawnych pewnego użytkownika... Cóż, nie skomentuję. Zresztą to nie jego pierwszy haniebny wpis na temat niepełnosprawnych.
  • Patriota 23.01.2022
    Marku nic tu nie piszę o stereotypach, ale o badaniach naukowych, których fragment wkleiłem. Badania dotyczyły picia alkoholu w trakcie poczęcia. Zarówno przez kobietę, jak i mężczyznę. Korelacja jest oczywista dla każdego, nawet osób które naukowcami nie są. Badania tylko ten fakt potwierdzają. Tutaj po prostu niektórych obraża prawda, która jest nazywana chamstwem i podłością.
  • Patriota 23.01.2022
    Poza tym ta korelacja występuje bardzo często, rzekłbym prawie zawsze, więc jeśli ktoś to uważa za stereotyp to jest ona całkiem racjonalny i uzasadniony. W przyrodzie zresztą jest to samo, z marnego drzewa rodzą się marne owoce. Trzeba być nieźle zaślepionym ideologicznie, żeby nazywać oczywistości chamstwem.
  • SwanSong 23.01.2022
    Patriota
    Akurat ciąże po alkoholu najczęściej zdarzają się w rodzinach katolickich i to ludzi małowykształconych - wyborców pis.
  • Patriota 23.01.2022
    SwanSong akurat debilu badania robione były w Finlandii, która katolicka nie jest. Sprawdź czy nie jesteś produktem takowej, bo na osobę wierzącą też mi nie wyglądasz, a widoczny u ciebie naocznie jest defekt móżgu.
  • Patriota ale wiesz, że chodziło mi o te badania, których nie podważam, lecz o wspomniany przez Tjeri i Janko stereotyp.
  • "chodziło mi o te badania" - Uciekło mi słowo "nie".
  • SwanSong 23.01.2022
    Patriota
    Akurat zwapniały móżdżku w Polsce są również badania, więc morda w kubeł, jak się nie znasz.
  • Patriota 23.01.2022
    Marku, stereotyp, prawdopodobnie nieistniejący, pewnie nieistniejący, bo z tego co widzę oni nie mają nawet takiej świadomości że jest współzależność między alkoholem a dobrostanem dziecka, oni wyciągnęli żeby sobie pokopać w Kościół. Prawdopodobnie historyjka zmyślona z brudnego palucha. Ja napisałem prawdę, popartą badaniami naukowymi, a oburzenie i wyzwiska jakie się wylały pod moim adresem, tylko pokazuje ile jeszcze pracy nad ucywilizowaniem lewactwa.
  • SwanSong 23.01.2022
    Patriota
    Kościół ma ogromny wpływ na urodzenia osób niepełnosprawnych i nadmiarowe ciąże, co często prowadzi do tragedii. Nie od dziś wiadomo, że jest to organizacja z krwią na rękach.
  • Tjeri 22.01.2022
    Uciekam. Przepraszam Autorkę za dyskusje obok tematu. Choć w sumie jakiś rdzeń przy wierszu się trzymał – i niewątpliwie to Twój utwór skłonił do rozmyślań. To dobrze o nim świadczy. Pozdrawiam!
  • Tjeri- " (...) Twój utwór skłonił do rozmyślań. To dobrze o nim świadczy". - Zgadzam się.
  • Nuria 22.01.2022
    Dziękuję bardzo wszystkim za ożywioną dyskusje.
    Jeśli nic nie możemy zaradzić fizycznie, to chociaż głośno o tym mówmy.

    Kłaniam się wszystkim pięknie.
  • Szpilka 23.01.2022
    Bardzo dobry wiersz, zmuszający do refleksji, po przeczytaniu nasuwa się pytanie - czy dziecko ma obowiązek opiekowania się rodzicami? Nie, odpowiedzialni rodzice sami dbają o swoją starość, ale oczywiście są tacy, którzy powiedzą, że po to ma się dzieci. Takie myślenie to straszny egoizm, gdy się własnego dziecka pozbawia szczęśliwego życia, oczekując od niego wieloletniej opieki. Dziecko nic rodzicom nie jest winne, na świat się nie prosiło i nie musi się odwdzięczać rodzicom za wychowanie, bo to zafajdany obowiązek rodziców.
  • Nuria 23.01.2022
    Szpilko, zapewne Ty będziesz miała szczęśliwą starość..............................:(
  • Szpilka 23.01.2022
    Nuria

    Staram się od dawna zapewnić sobie dobrą starość, bez obciążania nią najbliższych. Pisałam już o Szwajacarii i możliwości skrócenia cierpień. W czym problem?

    Jak sobie wyobrażasz opiekę nad przewleke chorym, gdy się jest czynnym zawodowo, rzucić wszystko i potem klepać biedę na żebraczej emeryturze?
  • Szpilka 23.01.2022
    Nuria

    Tjaaa, Twoja dobroć aż w oczy gryzie, skoro sobie pozwalasz na personalne uszczypliwości, może warto najpierw zacząć od siebie, zamiast u innych dopatrywać się złych cech?

    Opinia, którą zamieściłam, to opinia dyplomowanego psychologa, żeby uspokoić dzieci, które nie były w stanie zająć się rodzicami, też psychologowi odpowiesz jak mi? To gratuluję arogancji.

    Druga sprawa - niedobre dzieci z nieba nie spadły, skądś parszywe geny odziedziczyły, może po rodzicach?

    Trzecia sprawa - umiesz liczyć? Licz na siebie, a nie na dzieci, mniej dramatów będzie.
  • cos_ci_opowiem 23.01.2022
    Szpilka Prawda, posiadanie dzieci tylko po to, żeby szklanka wody nie jest w porządku.
  • Szpilka 24.01.2022
    cos_ci_opowiem

    Ano, tym bardziej że posiadanie dzieci wcale nie wypływa z pobudek altruistycznych, ale egoistycznych - zaspokojenie potrzeby miłości.

    Skoro życie jest darem, to nie oczekuje się zapłaty za dar, życie za życie - otrzymałeś dar, przekazujesz dalej, powołując nowe życie. Oczywiście, najczęściej dzieci wspierają schorowanych rodziców, żeby jednak mogły wspierać bez szkody dla siebie, trzeba im zapewnić dobry start w życie, wielu rodziców tego nie robi. Wyobrażasz sobie Robka Lewandowskiego rezygnującego z kariery i opiekującego się mamą? Pewnikiem kupiłby jej najlepszą opiekę pod słońcem.

    Tjaaaa, wielu wrzeszczy o altruizmie, samemu wiodąc wygodne życie, konkludując: oczekiwanie na rewanż ze strony dzieci to taka lichwiarksa hojność - podarowało się jajko i za nie oczekuje się wołu.
  • Szpilka 24.01.2022
    *lichwiarska
  • Nuria 24.01.2022
    Szpilka , nie muszę sobie wyobrażać. Opiekowałam się w domu, zapewniając wszystko co trzeba, Tatą z nowotworem i Mamą po trzech udarach.
    Można? Można, tylko trzeba być człowiekiem, a tego nauczyli mnie Rodzice.
    Nie powołuj się na dyplomowanych psychologów, znam to środowisko od podszewki, mówią to co pacjent chce usłyszeć.
    A tak w ogóle, to gratuluję wyboru losu na starość....bez uszczypliwości.
  • Szpilka 24.01.2022
    Nuria

    I wszyscy mają postępować jak ty? Ale ty nie jesteś żadnym autorytetem moralnym, to twoja wola i twój wybór, a może nie miałaś wyboru?
    Też gratuluję obłudy ? Aha, takaś niby niemożebnie dobra, ale tego dobra nawet w wirtualu nie widać.
  • Szpilka przy całej mojej sympatii do ciebie, ale tak nie można pisać. To nasz obowiązek zajmować się rodzicami i dziadkami. Jeśli z jakiś powodów nie możemy, to należy wyłożysz kasę i wysłać ich do prywatnego ośrodka.
  • Nuria Zgadzam się w kwestii psychologii. Ta współczesna namawia do egoizmu "Liczysz się tylko ty, myśl o sobie", itd. Człowiek jest istotæ społeczną. Może się wyizolować i skupić wyłæcznie na sobie, ale wtedy niech będzie konsekwentny: nie pomagałem - nie będę wołać o pomoc.
  • Szpilka 24.01.2022
    Marek

    Przecież o tym napisałam, kto ma kasę, ten wykłada na opiekę, ale żeby tę kasę zarobić, najpierw rodzice winni wykształcić dziecko, zainwestować w nie, wtedy będzie mogło wesprzeć rodziców.

    Czytałeś biografię Robka Lewandowskiego? Ile rodzice w niego zainwestowali i jak bardzo Robek jest im dziś wdzięczny? Wielu rodziców nie inwestuje w swoje dzieci, a potem oczekuje pomocy. No tak się nie da.
  • Szpilka Się zapędzasz. Nie wszystkich rodziców stać na opłacenie wyzśzej edukacji, treningów, dania na start kasy na biznes. Ile mogli, tyle dali.
    I można się spierać czy rodzice mają czy nie mają prawa oczekiwać na starość pomocy od dzieci.
    Ja nie mam dzieci. Moi najbliżsi wiedzą, że gdyby mi się coś stało - żadnych resuscytacji, nie podtrzymawiu mnie przy życiu po wylewie czy na inne okolicznoßci. Wyłæczyć kabel z gniazdka. Nie chcę być ciężarem.
    Moje koty mają już zapewniony dom, na wypadek, gdybym wyciægła kopyta.
    Poruszyłaś sprawę eutanazji. Jestem za. Nie można zmuszać do życia kogoś, kto cierpi. Jest w ludziach eghoizm, żeby kochana osoba była na tym świecie, bez względu na jej stan. A jeśli się strasznie męczy, uwięziona w ciele? To bardzo złożona kwestia.
    Nie potępiam osób, ktœre nie opiekują się rodzicami czy innymi krewnymi.
    Nie można osædzać, jeśli nie zna się całej sytuacji. Sam rodzic mógł powiedzueć: "Oddaj mnie do domu opieki, myśl o swoich dzieciach. Mnie już nie pomożesz, a twoja rodzina będzie cierpieć".
  • Szpilka 24.01.2022
    Nadleśniczy Nuncescu

    Są tacy rodzice, co nic nie dali, a nawet piekło urządzili, można się o własnych siłach wykształcić - funkcjonuje wieczorowy system nauczania, czyli dla pracujących i zaoczny, są też stypendia dla ambitnych.

    Też jestem za eutanzją, też nikogo nie potępiam, każdy przypadek rodzinny jest inny, poza tym, emaptii nie można się nauczyć albo się jest wrażliwym, albo nie, dlatego każdy powinien postępować według własnego sumienia, a innym wara. Mierżą mnie ci złotouści, co to same zalety mają i nigdy w życiu nie zbłądzili, żywcem ich do nieba wysłać.
  • Szpilka Sorry, ale podejście nie inwestowano we mnie jak w Lewandowskiego to ich na starość zostawię to to hardor!
  • cos_ci_opowiem 24.01.2022
    Szpilka z tą empatią pełna zgoda, albo to masz albo nie. Kiedy się komuś urodzi dziecko z zaburzeniem dyssocjalnym, to nic z tym nie zrobi. Nie wiem, czy empatię można tak po prostu wykształcić jak czytanie albo liczenie. No i w wielu przypadkach rodzice w żaden sposób nie zadbali o przyszłość swoich dzieci, żeby nie zostały rzucone silniejszym na pożarcie, ba, niejedni złamali je psychicznie na całe życie, a później mają oczekiwania. Dlatego powstrzymuję się od oceniania w takich sytuacjach, choć według relacji autorki ta konkretna wygląda paskudnie. Nie wiemy jednak wszystkiego.
  • Szpilka 24.01.2022
    Marek

    Zrobisz, jak będziesz uważał, a ja nie zamierzam Cię osądzać, mimo że Polacy są bardzo skorzy do osądzania innych i układania im życia ?
  • Szpilka 24.01.2022
    cos_ci_opowiem

    O to, to, nie wiemy, z wierzchu często wygląda wszystko cacy, ale nikt obcy w danej rodzinie nie siedzi i nie wie, czy relacje między dziećmi i rodzicami są zdrowe ?
  • cos_ci_opowiem 24.01.2022
    Marek Adam Grabowski ten Lewandowski to tylko przykład ;) przecież nie chodzi o to, żeby każdy rodzic inwestował w dzieci jak w niego, bo zresztą w wielu przypadkach byłby to marny trud. Tylko jak na przykład mogą oczekiwać czegokolwiek od dzieci np. rodzice, którzy bili, molestowali, łamali psychicznie lub fizycznie albo puścili w świat goło i wesoło, a do tego jeszcze z długami? Przecież to jest świadome rzucenie własnego dziecka na pożarcie silniejszym.
  • cos_ci_opowiem 24.01.2022
    Takie dziecko później samo musi walczyć o własne przetrwanie i własnej rodziny, jeśli ją założy.
  • cos_ci_opowiem Tak, ale z tego wiersz nie wynika, że tutaj były taka sytuacja.
  • Szpilka Ja też tutaj nikogo nie osądzam. Piszę o czynach nie o ludziach.
  • Szpilka 24.01.2022
    Marek

    Aha ?
  • Starość nie ma uroków, jak niektórzy sugerują, że każdy wiek - tzn, może dla niektórych ma, ale w perspektywie nędznie się rysuje, starość to starość - czekanie na zgon. Oby nie trzeba było spędzać starości w niedołęstwie, oby umrzeć nim takie nadejdzie.
  • cos_ci_opowiem 24.01.2022
    Niedołęstwo może przyjść w każdej chwili, ale wiadomo, że prawdopodobieństwo rośnie z wiekiem. Mnie trzęsie, kiedy słyszę, że 90 lat to piękny wiek. Przeważnie to straszny wiek.
  • cos_ci_opowiem 23.01.2022
    Ja jeszcze odnośnie tej dyskusji nie rozumiem jednej rzeczy. O ile rozumiem wnuki, które chcą sobie użyć najlepsze lata a nie za przeproszeniem podcierać tyłki seniorom i być cały czas "na łańcuchu" osób wymagających opieki (a seniorzy potrafią być czasami naprawdę okropni), to nie bardzo wiem, o czym myślała córka tych państwa nie zapewniając im nawet opieki na odległość. Czy uważa, że sama zostanie potraktowana lepiej i nie mam tu wcale na myśli "oddania" do domu opieki, ale sytuację opisywaną powyżej? Ale jak już pisałem, nie wiem, co się w tej rodzinie działo, nie chcę oceniać, z zewnątrz wygląda to, jak wygląda.
  • Nuria 23.01.2022
    Starsi państwo pochodzili z wielodzietnych, biednych rodzin. Ciężką pracą dorabiali się mieszkania, samochodu, garażu...i chyba popełnili błąd, bo córce pieniądz przysłonił świat, patrzy, a widzi tylko to co się opłaca. Starszy pan, dzisiaj sparaliżowany 90 letni starzec, całe życie pracował na półtora etatu aby się czegoś dorobić. Ze względu na pierwszą grupę inwalidzką, córka, jeśliby się zaopiekowała rodzicami, dostałaby dodatek i okres opieki miała wliczony do stażu pracy. No ale jak sama powiedziała, nie ma do nich cierpliwości, a "tam" /czytaj : w Niemczech/ zarobi więcej niż w kraju i jak jej się nie spodoba podopieczna może wrócić i czekać na kolejną. Jeden wnuk zabrał samochód, drugi przejął mieszkanie dziadków i po mojej ingerencji i zagrożeniu, że powiadomię wszystkie możliwe służby o zaniechaniu opieki nad staruszkami...teoretycznie wprowadził się do dziadków. Piszę "teoretycznie" bo więcej go nie ma niż jest. Córka ma trzypokojowe mieszkanie, dziadkowie mieli swoje...........
    Karma wraca...
  • cos_ci_opowiem 24.01.2022
    Nuria poczekaj, to w jakim wieku oni jeszcze tym samochodem jeździli? Coś mi się tu nie klei.
  • Szpilka 24.01.2022
    Co za bzdety, opiekun starszych ludzi to najgorzej płatna praca w Polsce, do tego praca obciążająca nie tylko fizycznie, ale i psychicznie. W Niemczech też guano płacą za taką pracę, jedynie różnica w poziomie życia i wynagrodzeniu powoduje, że opłaca się w Niemczech zarabiać i wydawać w Polsce. Opiekunka dostaje pokoik i ma być dyspozycyjna 24 godziny na dobę, wiele opiekunek po tej "cudownej" pracy zjeżdża do kraju w zupełnej rozsypce psychicznej. Najlepiej samemu pojechać i spróbować tego miodu, polecam, przestanie się wtedy pierdamony wypisywać.

    Pracę opiekunki podejmują ludzie bez medycznego przygotowania, co się potem mści, najczęściej też słabo znają język tubylców albo wcale, zatem rodzice nie zadbali o dobre wykształcenie dla dzieci albo przynajmniej dobry zawód, żeby mogły godziwie zarabiać i wesprzeć rodziców. A później pretensje do garbatego, że ma dzieci proste.
  • Nuria 24.01.2022
    Szpilka, widzę, że ty z gatunku" wszystkowiedzących :).
    Córka moich sąsiadów ma ukończone technikum ekonomiczne, pracowała w księgowości i widać, że jej się bardziej opłaca pracować w Niemczech. Siostra mojego męża, pielęgniarka, też pracuje w Niemczech jako opiekunka i nie ma zamiaru wracać do kraju.
    Tak więc nie do końca masz rację.
    Jeśli w dzieciach nie wykształcimy wrażliwości na cierpienie innych, to taką będziemy mieli smutna starość.
    I tu nie chodzi o to by warować 24 g na dobę przy łóżku, tylko zapewnić mu godną opiekę.
    Bez odbioru.
  • Szpilka 24.01.2022
    Nuria

    Czyli jedna pani drugiej pani? Od wielu lat mieszkam w Europie Zachodniej, zatem daj sobie siana z tym protekcjonalnym tonem. Zdecydowanie bez odbioru, męczy mnie twoja arogancja i ignorancja.
  • Florian Konrad 24.01.2022
    Bardzo mi się podoba
  • Nuria 24.01.2022
    Florian Konrad - Dziękuję :)
  • pansowa 24.01.2022
    Widzę, że tu oszołom po staremu odpalił, manipulując jaj zwykle faktami, wyciągając z kontekstu, naginając, bądź wręcz fałszując.
  • Nuria 24.01.2022
    pansowa - nic na to nie poradzę Puszczyku, że jest tu kilku "sprawnych umysłowo inaczej". Pozdrówki:)
  • pansowa 24.01.2022
    Nuria Żal dupę ściska jak się widzi...
  • Jeśli uznać burzliwa dyskusję za sukces autora, to bez wątpienia Nuria go osiągnęła.
  • Szpilka 24.01.2022
    A potem nadęła się jak bania, bo ktoś śmiał inaczej myśleć niż ona ?

    Powinna się Knuria nazywać - od knurren, czyli warczeć.
  • Patriota 24.01.2022
    Szpilka ale nie masz do końca racji, że nie należy dbać o rodziców i opiekować się nimi na starość. Na dwoje babka wróżyła, czasem ludzie dożywają późnego wieku i są sprawni, nie wymagają opieki, czasem stają się niepełnosprawni, a niekiedy zupełnie zależni od innych. Twoje stanowisko przypomina nieco zachowanie młodego kota, który po odkarmieniu po paru miesiącach nie pamięta nawet kto był jego matką, nie mówiąc o rodzeństwie.
    Empatię niestety wymusza prawo, bo starsze osoby nie radzące sobie finansowo ze starością całkiem śmiało maja prawo zaskarżenia swoich dzieci o alimenty i na ogół sądy im to przyznają, o ile dzieci stoją jako tako finansowo. To sposób na wyrodne dzieci, które nie chcą pamiętać o swoich rodzicach.
  • Szpilka 24.01.2022
    Patriota

    Przeca ja się nie upieram przy własnej racji, przedstawiłam tylko mój punkt widzenia, zbieżny z punktem pewnej pani psycholog.

    Nic nikomu nie jestem winna, mogę pomóc, ale nie muszę. O! ?
  • Patriota 24.01.2022
    Szpilka chodziło mi o to, żeby przypomnieć, że prawie chyba wszystkich krajów istnieje przepis obowiązku zapewnienia godnej starości rodzicom. A nikt tu chyba o stronie formalno - prawnej tego zagadnienia się nawet nie zająknął. Więc uzupełniłem, żeby uzmysłowić, że każdy kto nie chce dbać, może zostać do tego zmuszonym przez sąd.
  • Szpilka 24.01.2022
    Patriota

    Teoretycznie, dawno temu tatuś mojego sąsiada zażądał alimentów od niego, bo mu życie dał i to było wszystko, co mu dał. Sąd przyznał alimenty w kwocie 50 złotych miesięcznie. Symboliczna suma, śmiechu warte.
  • Patriota 24.01.2022
    Szpilka kiedyś 50 zł warte było co dzisiaj 500 zł. Kiedyś kobietom po sto, dwieście przyznawano na dzieci. Dziś się trochę zmieniła filozofia sądów w tym zakresie i alimenty uzależnione są od dochodów pozwanego. Jak zarabia dajmy na to 6 tysięcy, to sąd przyznaje tysiąc lub dwa, a nie dwieście jak kiedyś.
  • Szpilka 24.01.2022
    Patriota

    Wtedy to też była śmiesznie niska kwota, żyć się za to nie dało, a sąsiad przegrał, bo na adwokata było szkoda. W Polsce z alimentami to istny dramat, tatuś dzieci narobi, znika i na czarno pracuje, żeby nie płacić, a męska brać popiera uchylanie się od płacenia. Trzeba było dzieci nie robić, proste jak drut.
  • Szpilka 24.01.2022
    Patriota

    Zobacz sam:

    Alimenty po polsku - kto i komu może je płacić?

    Obowiązek alimentacyjny wobec krewnych, powinowatych i współmałżonka wynika z polskiego prawa. Ściągalność alimentów w Polsce jest jednak bardzo niska i wynosi ok. 13%. W przypadku, gdy rodzic zobowiązany do płacenia alimentów na dziecko unika tego obowiązku, możliwe jest otrzymanie pieniędzy z Funduszu Alimentacyjnego. Kto może skorzystać z tego rozwiązania?

    https://jakiwniosek.pl/artykuly/alimenty-po-polsku-kto-i-komu-moze-je-placic
  • Grain 24.01.2022
    Szpilka, dorzucę płonącego konara - puszczać to się trzeba z głową.
  • Szpilka 24.01.2022
    Grain

    A ja dorzucę piosenkę:

    Załóż gumę na instrument ?

    https://www.youtube.com/watch?v=nQxHp0PJMwE

    BigCyc
  • Grain 24.01.2022
    Szpilka czyli pełna zgoda - załóż gumę na postument
  • Szpilka 24.01.2022
    Grain

    Hahahahah, Lenina, hahaha, ale wszystkie już chyba rozdupcyli ?
  • cos_ci_opowiem 24.01.2022
    Szpilka Kościółek zadowolony, bo ochrzczonych owieczek więcej, a jak będą żyły, to ich nie interesuje od kiedy znalazły się poza macicą.
  • Patriota 24.01.2022
    Szpilka ściągalność to zupełnie inna sprawa, ale kiedyś może wreszcie ktoś zrobi z tym porządek.
  • Szpilka 26.01.2022
    Patriota

    Dlatego napisałam, że teoretycznie, no i do miłości nie można zmusić ?
  • Szpilka 26.01.2022
    cos_ci_opowiem

    Ano, rodzina to podstawowa komórka społeczna, zdrowa rodzina = zdrowe i silne społeczeństwo ?
  • Grain 24.01.2022
    ale nie za miedzą, tam nieprzemijające podniecenie
  • Szpilka 26.01.2022
    Grain

    Niestety ?
  • Narrator 03.02.2022
    Gdy babcia była młodą panną, nie zaprzątała sobie głowy problemami starości, tylko się stroiła i chodziła na potańcówki. To jest największy urok młodości. Ma trwać wiecznie, inaczej życie nie miałoby sensu. Jednak w końcu babcia doszła do punktu, poza którym nic jej nie czeka, patrzy wstecz i tęskni za utraconą młodością. Powinna się pocieszyć, że każdego to spotka, każdy przez to przechodzi.

    Dawno temu oglądałem japoński film „Ballada o Narayamie”. Kulminującym momentem jest zaprowadzenie starego człowieka przez jego dzieci na szczyt pokrytej śniegiem góry, żeby zgodnie z tradycją na tej górze samotnie dokonał żywota i uwolnił potomstwo od udręki jaką jest opieka nad niedołężnym człowiekiem. Okrutne? Owszem. Ale taka góra w sensie symbolicznym jest wszędzie.

    Jeśli problemu opieki nad ludźmi w podeszłym wieku nie można było rozwiązać przez sześć tysięcy lat, to się nie ma co spodziewać rychłego rozwiązania w najbliższej przyszłości. Obawiam się, że żadna ilość wierszy tego nie zmieni. Poezja może umila nam życie, ale nie czyni nas lepszymi.

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania