bez końca

ciemność rozpuściła włosy, które teraz powoli rozczesuje światło.

niedługo kształty powrócą z odległych krain, kontury odzyskają

pewność siebie. ta cisza, której nie można było przepłynąć wpław,

teraz stanie się kałużą. żeby ją przejść wystarczy stanąć w miejscu.

 

dźwięki, których nie jest w stanie przewidzieć najśmielszy muzyk,

rozbrzmią z pełną siłą. panowie poproszą panie, te oddadzą się

z ukłonami. ludzie roztańczeni, żagle pełne wiatru. kukiełki,

nad którymi nie zapanuje żaden żongler.

 

a potem jasność przymruży oczy, a mrok włoży na nie opaskę. ta zgodność

charakterów, to stare dobre małżeństwo, nie potrafi żyć bez siebie.

ani razem. kto ustępuje sobie miejsca jak ci dwoje?

kto unika się z taką czułością?

 

w kominku stygną płomienie, na dwóch brzegach łóżka - jedno ciało.

chciałoby się powiedzieć: dzień dobry. dobra noc. i wszystko, co się

nie kończy.

Średnia ocena: 5.0  Głosów: 4

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (6)

  • Trzy Cztery 06.12.2021
    Piękny.

    (W drugiej strofie masz niepotrzebny ogonek w słowie "zapanuje". Ost. wers).
  • Unikat 06.12.2021
    Dziękuję, rzeczywiście czuję w sobie moc jak nigdy. Ogonek usunąłem, pozdrawiam!
  • Igor Dreja 06.12.2021
    Słowo WPŁAW jest przysłówkiem i oznacza ‘płynąc samemu w wodzie’ (czyli ‘płynąc bez korzystania z łodzi, kajaka, statku itp.’). Teoretycznie zatem nie powinniśmy go łączyć w zdaniach z czasownikami PŁYNĄĆ, PŁYWAĆ i pochodnymi od nich. Nie powinno się bowiem tworzyć połączeń, w których jeden wyraz zawiera elementy treściowe występujące w drugim wyrazie (dlatego błędne są konstrukcje: „wrócić z powrotem” czy „dalej kontynuować”). Jednak istnieją połączenia wyrazowe, które nie są uznawane za pleonazmy, mimo że tworzące je wyrazy w pewien sposób dublują swoją treść. Klasycznym przykładem takiego poprawnego (a więc niepleonastycznego) połączenia jest zwrot BROCZYĆ KRWIĄ. Połączenie PŁYNĄĆ WPŁAW również nie jest uznawane za pleonazm. Jest to poprawna konstrukcja, choć mimo wszystko lepiej używać innych czasowników, np. przeprawiać się wpław, przebywać coś wpław, pokonywać coś wpław. Jak sprawdzić, czy coś jest czy nie jest pleonazmem? Usuńmy wyraz podrzędny – jeśli to, co pozostanie, ma taką samą treść, to znaczy, że konstrukcja była pleonazmem (np. „wrócić z powrotem” = wrócić); jeśli treść jest niepełna, to wyraz podrzędny jest potrzebny, a sama konstrukcja nie jest pleonazmem (np. PŁYNĄĆ WPŁAW to nie to samo co PŁYNĄĆ (bo płynąć można również inaczej: łódką, kajakiem, na tratwie itd.), a więc WPŁAW jest potrzebne, a PŁYNĄĆ WPŁAW – poprawne).
  • Unikat 07.12.2021
    Aha. Tak coś czułem, ze można lepiej.
  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    Piękne, i nawet w całości zrozumiałe ?
    Więc tak też potrafisz... Ciemność rozpuściła włosy to z wiersza bardzo starego, sprzed XIX wieku. Nie pamiętam czyjego... Klasyk Ci wyszedł, nie tylko z tego powodu, wszystko tu jest na właściwym miejscu.
    Pozdrawiam ?
  • Unikat dwa lata temu
    słuchaj, ja jestem jak Sayanie, nabieram super powera tylko czasami jak jestem w.... . Jak teraz, kiedy to czytam. Zgadzam się poza tym. Pozdrawiam :)

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania