Borderline czy na pewno zaburzenie.

Borderline czy na pewno zaburzenie.

 

Dynamizm charakteru a może zaburzenie osobowości?

 

1. Psychologia

 

Ostatnio w trendach psychologii modne staje się zaburzenie borderline. Czym zatem

jest to ”zaburzenie ” a może to egzodynamizm, czyli wyraźny dynamizm dodatni? Osobowość borderline to według kryteriów diagnostycznych zaburzenie psychiczne

DSM-5 (The Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, DSM) Amerykańskiego Towarzystwa Psychiatrycznego lub ICD 11. Polega ona między innymi na niestabilności nastroju, zaburzeniach tożsamości oraz poczuciu niespełnienia i pustki.

Na przykład osoba z borderline charakteryzuje się dużą zmiennością emocjonalną.

Raz jest wesoła, raz smutna, Często w relacjach jest dużo kłótni, przyciągania i odpychania, zmian zadania na temat chłopaka albo poszukiwanie starszych panów. Bardzo często występują różne relacje seksualne przekraczające granice norm. Mają trudności

w utrzymywaniu stabilnej relacji drugim człowiekiem. Jest jeszcze bardzo waż przy bordeline, że takie osoby nie wiedzą kim są. Często mówi się o nich bluszcze. Przyjmuje się osobowość borderline, wynika z różnego rodzaju doświadczenia w dzieciństwie poprzez przemoc, traumy. Jakieś nadużyć seksualnych np. wykorzystanie uczennicy przez starszego nauczyciela, bądź toksycznej nadopiekuńczości rodziców. Jaki jakiś wiek, w którym się zaczyna to się objawiać? Pierwsze cechy można zaobserwować w późnym dzieciństwie bądź nastoletnim latach ale tego zaburzenia nie diagnozują psycholodzy. Dopiero po okresie pełnoletności, czyli po osiemnastym roku życia już jest osobą dorosłą, według psychologii ukształtowaną.

 

2. Psychocybernetyka

 

W psychocybernetyce twierdzenia takie określa się jako opóźnienie charakteru, tzn. dynamizm pozostaje długo dodatni-egzodynamik. Dynamizm długo dodatni szuka przyjemności bez względu na możliwe konsekwencje. Jest kapryśny, nie przestrzega żadnych zasad. Starają się żyć twórczo, co najczęściej polega na ekspresyjnym uzewnętrznianiu wszystkiego, co w danej chwili przeżywają. Jest nieprzewidywalni,

nie mają stałych przekonań ani skrupułów moralnych, tworzą sobie swój własny świat

w wyobraźni, który, choć urojony, jest dla nich prawdziwszy od świata rzeczywistego.

Mają niezwykle wyraziste, uduchowione i zarazem zagadkowe twarze. Są nierozważni

i lekkomyślni, niecierpliwi, nie lubią organizacji i obowiązujących w nich reguł.

To ludzie naturalni, którzy łatwo zjednują sobie innych urokiem osobistym.

Często z potocznym określeniu, mówi się, że ktoś jest „dużym dzieckiem”.

Jako przykłady historyczne można przytoczyć takie postacie jak: Alcybiades, Horacy, Owidiusz, Salome, Messalina.

 

3. Analiza

 

„Duże dziecko” to człowiek o określonym dynamizmie charakteru. Trzeba traktować ich poważnie, ponieważ one także traktują wszystko poważnie. Dynamizm charakteru człowieka, jest sztywnym sterowniczym parametrem, związanym z gospodarką energetyczną organizmu i wszelkie próby jego przerabiania skazane są na niepowodzenie.

"Duże dzieci” w psychologii są traktowane jak zaburzenie. Poddawane są terapią, leczeniu farmakologicznym, wmawia im się , że są jednostkami chorobowymi.

Dlatego jest tak ważne aby rozpoznać jeden z parametrów dynamizmu charakteru poszczególnych osób. Znajomość dynamizmu charakteru pozwala wyjaśnić wiele nieporozumień i wątpliwości w zakresie rozpoznania ludzkich osobowości.

Na koniec warto to podkreślić, że liczebność egzodynamików wynika z rozkładu normalnego. Według statystyk wśród pacjentów, którzy są już w procesie leczenia około 10% do 20% cierpi na zaburzenie osobowości borderline. W populacji ogólnej szacuje się, że występowanie tego zaburzenia może się wahać od około 1,6% aż do prawie 6%.

Dlatego człowiek o dynamizmie długo dodatnim, ze względu na małą liczebność

w populacji uchodzi za zaburzenie według psychologii.

Średnia ocena: 3.4  Głosów: 5

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (44)

  • Twoja ocena: 5
  • Polska klasa polityczna, politycy = Zaburzenie osobowości dyssocjalnej (ang. antisocial personality disorder, ASPD) – zaburzenie, w którym osoba wykazuje brak empatii, sumienia i poszanowania dla praw innych ludzi. Osoby z ASPD często manipulują, oszukują i wykorzystują innych dla własnych korzyści, nie przejmując się konsekwencjami swoich działań. Mogą być również impulsywne, agresywne i nieodpowiedzialne. Osoby z ASPD mogą kierować się motywacjami ekonomicznymi, jeśli uważają, że pieniądze są źródłem władzy, prestiżu lub przyjemności.
  • Dorobek Grzegorz 2 miesiące temu
    Osoby z tzw. ADPD w cybernetycznym ujęciu motywacji i norm społecznych, dominują motywacje witalne. W polityce możemy spotkać endodynamików o silnych motywacjach witalnych.
  • słone paluszki 2 miesiące temu
    Ale po co to kopiować z internetów? Nic nowego nie wnosi. Proszę napisać ładne opowiadanie o kimś z tą przypadłością.
    Chętnie poczytamy.
  • Dorobek Grzegorz 2 miesiące temu
    Ot opowiadanie też można kopiować lecz nic nie wyjaśnia. Porównywanie to zwracanie uwagi na dwa lub więcej obiektów w celu odkrycia ich relacji lub rozważenia ich różnic lub podobieństw.
  • Lotos 2 miesiące temu
    A co skłoniło Cię do napisania tego tekstu?
  • Dorobek Grzegorz 2 miesiące temu
    Lotos Cybernetyczna teoria charakterów Mariana Mazura odpowiada na podstawowe dla każdego pytania: "kim jestem" i "co i jak mogę zrobić, żeby żyć szczęśliwie".
  • Lotos 2 miesiące temu
    Dorobek Grzegorz nie interesuje mnie ta teoria, dlaczego bordeline?
  • Dorobek Grzegorz 2 miesiące temu
    Lotos bordeline ponieważ psychologowie dezinformują. A to jest charakter artysty, malarza, powieściopisarza... To tak jak powiedzieć, że Karen Blixen miała zaburzoną osobowość.
  • Lotos 2 miesiące temu
    Dorobek Grzegorz a miałeś do czynienia z taką osobą, bo ja tak.
  • Dorobek Grzegorz 2 miesiące temu
    Lotos nie raz,
  • Lotos 2 miesiące temu
    Dorobek Grzegorz i nie mają zmiennych nastrojów, z chwili na chwilę, nie są agresywne?
  • Dorobek Grzegorz 2 miesiące temu
    Lotos zgadza się. Tylko należy nad ich emocjami panować. To jak dziecko które się śmieje a za chwilę płacze aby na rodzicu wymusić np. zabawkę.
  • Lotos 2 miesiące temu
    Dorobek Grzegorz no i właśnie że nad nimi nie panują wymagają leczenia.
  • Dorobek Grzegorz 2 miesiące temu
    Lotos to tak jak słowika zamknąć w klatce i kazać pięknie śpiewać.
  • Lotos 2 miesiące temu
    Dorobek Grzegorz tak, słowik, bliska mi osoba cierpiała na tą dolegliwość, wystarczyło spojrzenie, które było według niej, jakieś nie takie i zaczynały się rękoczyny, albo szukanie jej o 1 w nocy po całym mieście. Próby samobójcze. Nigdy przedtem nie widziałem, żeby ktoś sam siebie pobił.
  • Lotos 2 miesiące temu
    Dorobek Grzegorz człowieku nie masz pojęcia o tym, ludzie z bordeline mają słomiany zapał, niby coś tam potrafią, ale byle krytyką ich zniechęca
    Dużo lepiej, jeżeli chodzi o sukcesy artystyczne wychodzą psychopaci, dwubiegunowcy o schizofrenicy. Ciekawe jak byś zareagował jak by najbliższa ci osoba, szantażowała Cię samobójstwem?
  • Lotos 2 miesiące temu
    Dorobek Grzegorz jak widzę, sam manipulujesz.
  • mamycię 2 miesiące temu
    Lotos Znam z autopsji przypadek borderline i groźbami śmierci.
    Nie liczyła się dla niej cudza krzywda, aby zrealizować swój kaprys.
  • Lotos 2 miesiące temu
    mamycię dokładnie.
  • Lotos 2 miesiące temu
    Dorobek Grzegorz no i co? Nic nie odpowiesz?
  • mamycię 2 miesiące temu
    Lotos Gość tu skompilował jakiś artykuł i tyle jego autorstwa.
    Szczególnie to cenna treść w zestawieniu z portalem literackim.
  • Lotos 2 miesiące temu
    mamycię wiesz... moja bliska osoba cierpiała ma tę dolegliwość, więc szczególnie mnie to boli.
  • mamycię 2 miesiące temu
    Lotos No rozumiem, ale tym pseudo-naukowcem akurat najmniej się trzeba przejmować.
  • Lotos 2 miesiące temu
    mamycię racja, ale sieje propagandę i niech się z tego wytłumaczy.
  • mamycię 2 miesiące temu
    Lotos Daj spokój.
    Przyszedł, popierdolił niby naukowego bełkotu, którego sam nie rozumie i pójdzie👍🥳
  • Lotos 2 miesiące temu
    mamycię dla mnie za bardzo dtażliwy temat, jako stary kick bokser, walnął bym go w łeb.
  • mamycię 2 miesiące temu
    Lotos Czasem tak bywa, że jakiś przychlast ruszy nam nerwa.
    Wiem coś o tym🤷
  • Lotos 2 miesiące temu
    mamycię ok.po woli mi przechodzi, ale zapamiętam typa.
  • mamycię 2 miesiące temu
    Lotos Na szczęście nie jest tak upierdliwy jak oszołom.
    To dopiero trzeba mieć nerwy!
  • Lotos 2 miesiące temu
    mamycię no nie wiem, trafił w mój wrażliwy punkt.
  • mamycię 2 miesiące temu
    Lotos walnij browara i weź parę wdechów. Wiosna jest!🕺
  • Lotos 2 miesiące temu
    mamycię ok.
  • Dorobek Grzegorz 2 miesiące temu
    Lotos jak rozumiesz manipulację?
  • Dorobek Grzegorz 2 miesiące temu
    Lotos a skąd wiesz, że nie mam o tym pojęcia? Jesteś psychologiem?
  • Dorobek Grzegorz 2 miesiące temu
    Lotos najłatwiej zamknąć w psychiatryku.
  • Lotos 2 miesiące temu
    Dorobek Grzegorz wielu tworzących cierpi na różne choroby psychiczne, bądź różnego rodzaju przypadłości związane z mózgiem, np psychopaci. Wielu z nich to ludzie sztuki. O nich też można napisać, ciekawi ludzie.
  • Lotos 2 miesiące temu
    A z leczeniem jest bardzo trudno.
  • Lotos 2 miesiące temu
    Skoro nie odpowiadasz, jesteś odrażającym człowiekiem.
  • Lotos 2 miesiące temu
    Fezingormacja? Ty jesteś dezinformacją!
  • Lotos 2 miesiące temu
    Dezinformacja.
  • Starszy Woźny 2 miesiące temu
    Nie czytałem tekstu, ale dialogi lotosa z mamycię są też interesujące. Może bardziej.
    Zaraz przeczytam tekst. Niebjsia szwaby.
  • Starszy Woźny 2 miesiące temu
    Już przeczytałem
    Myślę, że to przedruk z czegoś. NO!
    I po co tyle wysiłku intelektualnego
    'Człowiek, gdy za dużo wie, w pada w chizofrenie.
  • Dorobek Grzegorz 2 miesiące temu
    Starszy Woźny im człowiek mniej wie tym bardziej plastyczny w kształtowaniu świadomości.

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania