...

...

Średnia ocena: 4.5  Głosów: 18

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (37)

  • Dekaos Dondi 15.12.2021
    Bożeno Joanno↔Ładnie napisałaś. Ja to tak jakoś rozumiem, jakby coś nachalnie, przygniotło sens.
    Takie mam pierwsze skojarzenie, więc rzekłem:)↔Pozdrawiam:)↔%
  • Bożena Joanna 15.12.2021
    Posiadasz rzadką umiejętność trafiana w sedno. Dziękuję za przeczytanie i komentarz.
    Serdecznie pozdrawiam!
  • befana_di_campi 15.12.2021
    Bez dyżurnej "magii", ni hu-hu??? Jeżeli Święta to misterium, żadne czarodziejstwo, miła autorko.
    Nie widziałam też "sztambucha bez krat"??? W skroniach to chyba "dudni", bo przecież skronie nie mają źrenic???
    Ej, ej wysilone toto. Aby na pokaz, moim - oczywiście - nader skromnym zdaniem...
  • Bożena Joanna 15.12.2021
    Nigdy nie dorównam Twoim ideałom. Pozostanę sobą i nader skromną osobą.
    Z poważaniem
  • befana_di_campi 15.12.2021
    Bożena Joanna Co ma akurat "skromność" do sztampowości twoich dzieł, to tego nie jestem w żaden sposób pojąć, poetesso?

    Ale fakt, nigdy nie byłam za mądra, a teraz na dodatek - dziecinnieję :p
  • Bożena Joanna 15.12.2021
    befana_di_campi Przyjmuję "sztampowość" i zarzuty, ale może zakończymy na tym wymianę zdań, ja pozostanę nieoryginalna i zwyczajna, a Ty jedyna w swoim rodzaju.
    Żegnam!
  • befana_di_campi 15.12.2021
    Bożena Joanna Łaskawczyni :p
  • Bożena Joanna 15.12.2021
    befana_di_campi Pragnę jedynie ciszy na łączach.
  • befana_di_campi 15.12.2021
    Bożena Joanna Ciszy? O, przepraszam! To dlaczego tu wklejasz te swoje - jak z Biedry - standardy, niemal o proweniencji Made in China?
  • Bożena Joanna 15.12.2021
    befana_di_campi .......................................................................................................................................
  • befana_di_campi 15.12.2021
    Bożena Joanna ?????????????????????????????????????????????????????????????
  • Iza Luis 15.12.2021
    befana_di_campi jesteś apodyktyczną, niemiłą osobą, która nie ma nic ciekawego do przekazania
  • befana_di_campi 15.12.2021
    Iza Luis Dla ciebie na pewno nie ;)
  • Nachszon 16.12.2021
    Bożena Joanna Po co w ogóle odpowiadasz jakiemuś pojebowi pod tytułem bufon_di_srampi. Przecież to kompletna miernota i beztalencie. A poetka z niej taka jak z gówna bicz. Zignoruj. A skoro już uważasz, że ignorowanie jest niegrzeczne, to odpisz jej krótko: "spierdalaj". Przepraszam, że pod tak urokliwym, delikatnym wyciszonym i smutnym wierszem tak brutalnie, ale czasem nie wytrzymuję.
  • Bożena Joanna 16.12.2021
    Nachszon Bardzo dziękuję za wsparcie. Rozumiem, że moje utwory jej zupełnie nie odpowiadają, ale to nie pierwszy atak na mnie. Chciałam odpowiedzieć, że jestem, jaka jestem i zakończyć wymianę zdań, ale stało się to tylko dalszą napaścią na mnie. Więcej nie podejmę żadnego działania. Nie chciałam rozdmuchiwać komentarzy, ale stało się to poza mną.
    Serdecznie pozdrawiam!
  • rozwiazanie 15.12.2021
    'wiktoria różne ma imiona
    w żłobku dzieciątko
    nowe jutro' ? Bożeno, wiersz mi się podoba, pokazuje przemianę Bożego Narodzenia, a jednak źródło jest nienaruszone. Trafny zapis.
  • Bożena Joanna 15.12.2021
    Przed świętami Bożego Narodzenia zawsze ogarnia mnie trauma, nie przywrócę minionego czasu, ale symbolika jest niezmienna.
    Dziękuję za przeczytanie i komentarz.
    Serdecznie pozdrawiam!
  • Noico 15.12.2021
    Mnie się za to bardzo podoba. Każdy ma swój gust, wiec nawet negatywne opinie mogą się zdarzyć. Ale ja daję pięć z czystym sumieniem.

    5
  • Bożena Joanna 15.12.2021
    Dziękuję bardzo za przeczytanie wbrew opiniom. Cieszę się, że wiersz się spodobał.
    Serdecznie pozdrawiam!
  • Trzy Cztery 15.12.2021
    W dwóch pierwszych strofkach widać, jak zmienił się świat. Chmura to miejsce przechowania zdjęć, notatek, których nie możemy dotknąć. Te wirtualne albumy to "sztambuchy bez kart/ w niepojętym wymiarze". Naprawdę niepojęty jest wymiar tego sztambucha pełnego sztambuchów. Tak wiele tam się mieści. A jakie będzie nowe jutro? Jakie będzie Boże Narodzenie za dziesięć lat? Co otworzy nam drzwi do archiwum? Co w tym archiwum będzie? Może my sami. Może nic.

    magia świąt odleciała
    w rytmie sonaty b-moll
    skryła się w chmurze

    zakurzona przeniknęła
    do sztambucha bez kart
    w niepojętym wymiarze

    Magia Świąt jak magia Życia.
  • Bożena Joanna 15.12.2021
    Magia Świąt to rodzina przy stole, przy choince w świetle lampek z szopką Bożego Narodzenia. Kiedy to wszystko odeszło, pozostaje smutek "magia świąt" zubożała, a wspomnienia, jak słusznie zauważyłaś, leżą w chmurze, nie można ich dotknąć, leżą posegregowane z dala od nas.
    Boże Narodzenie jednak tworzy klimat nadziei na nowe jutro.

    Spodobała mi się Twoja interpretacja, a zwłaszcza ostatnia uwaga "Magia Świąt jak magia Życia".

    Serdecznie dziękuję za przeczytanie i komentarz.
    Wesołych Świąt!
  • Trzy Cztery 15.12.2021
    Bożena Joanna, dziękuję. Wzajemnie.
  • Pasja 16.12.2021
    Jakby scenariusz życia. Kolejna kartka z kalendarza i kolejny rok chowa się w zapisanych chwilach. Przychodzą wspomnienia o tych co odeszli. Święta mają magię w swojej otoczce celebrowania rodzinnych obyczajów. Przechowujemy ozdoby choinkowe, smakujemy potrawy, odmawiamy osobiste modlitwy przy łamaniu się opłatkiem, śpiewamy niekiedy zapomniane kolędy. Pewne obyczaje nigdy nie mijają i przekazywane są kolejnym pokoleniom.

    zakurzona przeniknęła
    do sztambucha bez kart
    w niepojętym wymiarze... pierwsza gwiazdka otworzy miliony kart

    Pozdrawiam. Spokojnych Świąt i magii kolędowania
  • Bożena Joanna 16.12.2021
    Dziękuję, że pochyliłaś się nad moim wierszem mocno refleksyjnym. Serdecznie pozdrawiam i życzę Radosnych Świąt Bożego Narodzenia!
  • befana_di_campi 16.12.2021
    Kolędy są modlitwą, pasjo. Nie magią! Nie musisz być religijna, ale - czytając twoje utwory - to jednak coś niecoś powinnaś się na etnologii znać, stąd moja uwaga.
  • Nachszon 16.12.2021
    Nie moja religia, nie moje święta, a mimo to czuję magię wiersza. Jakby ktoś odszedł w pobliżu tego czasu. Przepiękna, inteligentna i sugestywna figura "w skroniach razi"- aż człowiek sam chce się złapać za głowę, aby uciszyć fantomowy ból. Każda zwrotka jest jak młoteczka w strunę fortepianu,na którym rozbrzmiewa sonata b-moll Chopina. Ale można też to zobaczyć od drugiej strony - z perspektywy kogoś, kto odszedł i obserwuje świat stamtąd, z perspektywy niepojętego wymiaru, wtedy tenże świat staje się taką choinką. Elegancki wyciszony i... bardzo kobiecy wiersz.
  • Nachszon 16.12.2021
    *jest jak uderzenie młoteczka
  • Bożena Joanna 16.12.2021
    Nachszon Świetnie wyczułeś moje intencje, smutek i jeszcze raz smutek, gdy w te Święta brakuje najważniejszych osób przy stole, a sonata b-moll to marsz pogrzebowy. Chciałoby się usłyszeć inne brzmienie, bardziej energiczne i zwiastujące dobrą nowinę z innej rzeczywistości. Ale Dzieciątko Jezus nadaje inny wymiar tym dniom i warto się pokłonić Jezusowi.
    Inna interpretacja też przypadła mi do serca. Może oni będą tak blisko.
    Serdecznie dziękuję i serdecznie pozdrawiam!
  • Akwadar 16.12.2021
    Mnie, prostaczkowi, się podobuje.
  • Bożena Joanna 16.12.2021
    Serdecznie dziękuję, ja zwyczajna amatorka.
    Pozdrowienia!
  • Akwadar 16.12.2021
    Bożena Joanna w zwyczajności siła ;)
    Pozdr
  • Pan Buczybór 16.12.2021
    Dobre, nieco różne od wcześniejszych twoich wierszy
  • Bożena Joanna 16.12.2021
    Dziękuję za "różne" i życzę udanego Bożego Narodzenia.
    Serdecznie pozdrawiam!
  • Tjeri 17.12.2021
    Pierwsza strofa jest tak smutna, że nawet nadzieja płynąca z ostatniej, nie jest w stanie tego smutku przyćmić. Zostanie mi w głowie marsz żałobny z sonaty g-moll – smutny i wyjątkowo niepokojący.
    Bożeno Joanno, życzę Ci by radość płynąca ze żłóbka zmniejszyła tęsknotę za bliskimi.
  • Bożena Joanna 17.12.2021
    Tak to się wszystko plecie, smutek, że brak bliskich przy stole i nadzieja w postaci Dzieciątka Jezus. Bardzo dziękuje za życzenia i mam nadzieję, że spędzisz radośnie Boże Narodzenie (i spokojnie).
    Serdecznie pozdrawiam!
  • MarBe 19.12.2021
    Czekamy i łudzimy się, że dzieciątko rozwiąże za nas nasze problemy, które uwielbiamy stwarzać.
    Pozdrawiam
  • Bożena Joanna 20.12.2021
    Ale o tej porze jest nadzieja. Z drugiej strony, w czasie Świąt najwięcej ludzi postanawia zakończyć ze sobą.
    Dziękuję za przeczytanie i komentarz.
    Serdecznie pozdrawiam!

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania