text usunięty

?

Średnia ocena: 4.2  Głosów: 5

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (184)

  • Marek Adam Grabowski dwa lata temu
    Ciekawy, chociaż bardzo pesymistyczny wiersz. Pozdrawiam 5
  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    Dziękuję, cieszę się, że text zdobył uznanie, z tego co wiem o Tobie, wierzącego.
    Pozdrawiam również.
  • MartynaM dwa lata temu
    Stawiasz na równi czlowieka i zwierzę? Skoro *bracia mniejsi* to równości być nie może, jedynie odpowiedzialność.
  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    Nie mogło Cię zabraknąć po tym, spodziewałem się oburzenia, więc dzięki za rzeczowość. Nie stawiam na równi, cierpienie zwierząt jest ważniejsze.
  • MartynaM dwa lata temu
    Dlaczego mam się oburzać? Błądzić jest rzeczą ludzką.
  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    MartynaM, to fajnie, że tak to odbierasz.
  • Marek Adam Grabowski dwa lata temu
    Zwierzę nie jest równe człowiekowi, ale też jest stworzeniem Bożym i ma swoje prawa. W antyku i średniowieczu to rozumiano. Skończmy z tym kartezjańskim przesądem i wróćmy do klasycznych wartości.
  • Poncki dwa lata temu
    Marek Adam Grabowski
    "Zwierzę nie jest równe człowiekowi." Oczywiście, że nie ludzie są podli i okrutni. Równanie ludzi ze zwierzętami byłoby obrazą dla zwierząt.
  • Poncki dwa lata temu
    Oczywiście, że nie , ...
  • Marek Adam Grabowski dwa lata temu
    Poncki Ludzie są różni; zwierzęta też.
  • Poncki dwa lata temu
    Marek Adam Grabowski
    Wskaż proszę zwierzę, którego brutalne zachowanie jest podyktowane czymś innym niż konieczność przetrwania.
    ("koty zabijające dla zabawy" jest to błędne założenie ponieważ również robią to, żeby umieć przetrwać).
  • Marek Adam Grabowski dwa lata temu
    Poncki zły pies!
  • Poncki dwa lata temu
    Marek Adam Grabowski (..jest podyktowane czymś innym niż konieczność przetrwania.)
  • Poncki dwa lata temu
    Marek Adam Grabowski
    Bo czemu zły pies jest zły?

    Moim zdaniem psy są naturalnie dobre. Czyli pies byłby dobry jeśliby nie trafił na złego człowieka, który go nauczył bycia złym.
  • Marek Adam Grabowski dwa lata temu
    Poncki Znałem przypadki, gdyż psy zabijały ile psyt, koty ect, bez żadnego powodu.
  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    Marek Adam Grabowski, zgadzam się, że Kartezjusz to rzadka menda, również filozoficzna...
  • Poncki dwa lata temu
    Marek Adam Grabowski
    Nie mogło to być bez powodu. Wśród zwierząt zawsze jest powód. Pożywienie, dominacja gatunkowa lub terytorialna, pozbywanie się nieswojego potomstwa. To wszystko jest kwestia przetrwania. To wszystko ma charakter jednostkowy. Żaden pies nigdy nie zagryzł kilku milionów psów i kotów, żeby się pozbyć ich w całości ze względu na odmienną barwę flagi. (wiesz do czego tu zmieżam)
    Można powiedzieć, że wśród ludzi też decyduje chęć przetrwania, ale nie można mówić o przetrwaniu zabijając bezbronnych. Zgodzisz się ze mną?
  • Marek Adam Grabowski dwa lata temu
    Poncki Idąc twoim tokiem myślenia, człowiek też zabija w walce o przetrwanie.
  • Poncki dwa lata temu
    Marek Adam Grabowski,
    tak jak napisałem wyżej, nie można mówić o walce o przetrwanie, jeżeli morduje się nację tylko dlatego, że uważa się ją za gorszą, nie za zagrożenie.
  • Marek Adam Grabowski dwa lata temu
    Poncki Zawsze są jakieś wytłumaczenia.
  • Poncki dwa lata temu
    Marek Adam Grabowski
    Oczywiście i te wytłumaczenia przedstawiano w Norymberdze ?
  • Szpilka dwa lata temu
    Poncki

    Prawdę rzekłeś, Poncki, najgorszym ucywilizowanym zwierzakiem jest człowiek, genialny obraz Linkego - 'Kanibalizm', czyli kanapka z człowiekiem świetnie definiuje naturę człowieka:

    https://pl-pl.facebook.com/sztuka.codziennie/photos/bronis%C5%82aw-wojciech-linke-kanibalizm-lub-kanapka-z-cz%C5%82owiekiemobraz-przej%C4%99ty-z-pr/334182590043066/
  • Poncki dwa lata temu
    Szpilka w Chinach właśnie zaspawywują ludzi w domach.
  • Szpilka dwa lata temu
    Poncki

    Widziałam, poniżej filmik, u nas też tak miało być, czyli w Europie, ale się ludzie nie dali wydudkać.

    https://filmiki.tv/spawanie-drzwi-mieszkan-w-chinach-w-celu-wyegzekwowania-kwarantanny_31824
  • Poncki dwa lata temu
    Szpilka
    https://streamable.com/wlp6td

    W Chinach to może przejdzie, mają totalitaryzm (mimo to ludzie już wychodzą na ulicę) i siłą tłamszą obywateli. Obywateli jest dużo, są "wymienialni", a nie ma też nacisku na wykwalifikowanie siły roboczej.

    Mam wrażenie, że w Europie jakoś to bardziej rozumiemy, choć wprowadzane są również durne przepisy bez mocy prawnej, żeby tylko pokazać miejsce społeczeństwa na drabince.
  • Szpilka dwa lata temu
    Poncki

    Dalej jest reżim covidowy, do sklepu wolno bez maski, ale do lekarza już w masce, w autobusie też maska obowiązuje, ale w samolocie już nie, bo złapano obłudników rządowych, jak podróżują bez masek, od tego momentu samolotem można bez maski. Ludzie na ulicę wychodzili, demonstrantów bito, w Sieci jest filmik, jak trzech byków policjantów demonstrantkę okłada. Walczono słowem przeciw covidowej propagandzie, wielu dzinnikarzy straciło pracę, jak i lekarzy, którzy podważali słuszność szczepień albo pisali o niepotrzebnej panice, gdyż koronaświrus nie jest killerem.
    Jeszcze walka się nie skończyła, w magazynach zalegają szczepionki, trzeba je upłynnić, minister zdrowia cały czas jakieś brednie wygaduje i próbuje wmusić szczepionki, aczkolwiek miliardowe straty przez zakup niepotrzebnych szczepionek, które trzeba będzie utylizować i tak nie wpłyną negatywnie na przebieg jego kariery.
  • Poncki dwa lata temu
    Szpilka,
    Mogli na własną rękę nie kupować tylko się spytać czy ktoś potrzebuje. Założyli, że wszyscy z klapkami na oczach pójdą ślepo za owczym pędem a tu niespodzianka.
    Odnośnie obowiązku zakrywania twarzy maseczką, to czytałem opracowanie, że całe rozporządzenie jest od upę rozczaść, ustawa jest niezgodna z konstytucją. Sądy swoją drogą umarzają postępowania o maski bo nie mają podstawy prawnej, żeby kogokolwiek za brak maski skazać. Choć będą tacy, którzy nie poczytali litery prawa, ale widzieli w telewizji i będą się upierać, że jest to sprawa polityczna.

    Sam kiedyś trafiłem na gościa w masce, któremu powiedziałem, że nie trzeba bo nie ma wprowadzonego ustawowego stanu wyjątkowego, a on na to, że jest stan epidemiologiczny. Na co ja się go zapytałem, w której księdze z konstytucji jest napisane, co to jest stan epidemiologiczny. Niestety nie potrafił odpowiedzieć na pytanie, W KTÓREJ KSIĘDZE KONSTYTUCJI...

    Media to czwarta władza.
  • Poncki dwa lata temu
    Szpilka
    https://newsmap.pl/postanowienie-sadu-rejonowego-w-bytomiu-z-15-czerwca-2022-r-sygn-akt-w-15422/

    (na newsmap.pl jest bardzo dużo materiałów na ten temat, polecam)
  • Szpilka dwa lata temu
    Poncki

    No coś Ty, chodzi o grube miliardy - Big Pharma, nikt się nikogo o zdanie nie pyta, ludzie mają się szczepić i już, nawet pięć razy, a co! ?
  • Szpilka dwa lata temu
    Poncki

    Dzięki, poczytam ?
  • Poncki dwa lata temu
    Humans sucks...
  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    Gdy mówimy o równości, zawsze trzeba dodać względem czego... Ludzie są pojebani, dlatego potrzebują zbawienia, w tym sensie są "ważniejsi" od zwierząt, zgodnie ze słowami JCh.
  • Poncki dwa lata temu
    Pobóg Welebor
    A zgodnie ze słowami rozsądku powinni przestać istnieć dla dobra planety.
  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    Poncki, no niezupełnie. Zgodnie z Twoimi słowami nie ma złego w przetrwaniu. Nawet kosztem cudzym. Dobro planety nie jest więc ważne. Dla mnie przetrwanie jest efektem grzechu prwrdnego, zła jest przyroda. Napisałem o tym kiedyś. Znęcanie się ma na celu dobro – poczuć się lepiej. W stadach wilków, ptaków uprawia się znęcanie nad słabszymi.
  • Poncki dwa lata temu
    Pobóg Welebor
    Różnica polega na tym, że zwierzęta działają instynktownie. Wątpie, aby były w stanie przewidzieć to, że ich działania przyniosą innemu zwierzakowi cierpienie.
    My z kolei niesiemy je w pełni świadomie, a czasem nawet szcxycimy się nim.
  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    Poncki, są filmiki, gdzie zwierzęta bezinteresownie ratują inne, odmienne gatunkowo. Ssaki z pewnością odczuwają współczucie, więc wiedzą co robią innym. Instynktownie, bez nauki, to niżej na drabinie ewolucji. Szczury zjadające np. człowieka pewnie wpadają w amok, co ludzie też potrafią. Więc też różnie może być.
  • Poncki dwa lata temu
    Pobóg Welebor
    Ok, masz rację. Zwierzęta odczuwają współczucie, odczuwają też szereg innych uczuć, nie mogę im tego ująć.
    Może faktycznie nie jesteśmy tak różni od zwierząt, chociaż twierdzimy, że jesteśmy.
  • kasiaczek dwa lata temu
    Czyli fraza w kierunku kobiety "ty suko" zgodnie z waszym tokiem rozumowania powinna być uznawana za komplement, a nawet czułostka.
  • Poncki dwa lata temu
    Próbuj.
  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    Ha ha, mężczyźni nazywają swoje dziewczyny "suczkami" przecież.
  • Grain dwa lata temu
    To nie jest do szanowanego autora.
    Zoologiczny biznes kwitnie. A i polityka i poezja wykorzystują biedne zwierzęta jak chłop pijaną babę, albo bywalczynię dyskotek po pigułce gwałtu
  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    Ha, ten utwór wykorzystuje i zwierzęta, i Jezusa ?
    Możliwe, że masz rację, i ja w istocie rzeczy podniecam się okrucieństwem, jak inni wojną. Jednak zwierzętom będzie wynagrodzone, to o ludzi tu chodzi.
  • Józef Kemilk dwa lata temu
    Zwierzęta trzeba szanować i można na przykład ich nie jeść (ja nie jem) . Gdybyśmy ich nie jedli to nie byłoby na przykład świń, bo po co. Taki dylemacik niewielki.
    Pozdr
  • MartynaM dwa lata temu
    Ja tam lubię mięso... co wcale nie znaczy, że zwierząt nie szanuję. Są takie do glasiania i takie do jedzenia... zgodnie wszystko z przeznaczeniem.
  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    Pewnie świnie byłyby pupilami. Ale gdybyśmy naprawdę szanowali zwierzęta, to i zwierząt domowych by nie było, poza kotami, które udomowić się nie dają...
    Pozdrawiam również ?
  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    MartynaM, to co mówisz jest po prostu potworne. Ciekawe, co byś powiedziała, gdyby Ciebie hodowano w celu pożarcia.
  • MartynaM dwa lata temu
    Pobóg Welebor, a co, kanibalizm nie istnieje?
  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    MartynaM, bluźnierstwa opuszczają usta Twoje, mówiąc o "przeznaczeniu do jedzenia". Nie dyskutuję dalej na ten temat ?
  • MartynaM dwa lata temu
    Pobóg Welebor, a Ty nie jesz schabowych na ten przykład?
  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    MartynaM, dzięki za wiarę w moją szczerość. Ale jeśli wierzysz w moją szczerość, to te kilka wegańskich textów jakie mam mówią same za mnie. Nie potępiam jedzenia mięsa, ale postawę że wszystko w porządku już tak.
  • MartynaM dwa lata temu
    Pobóg Welebor, dla mnie w porządku... mam kłamać, że mięsa nie jem? Po co?
  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    MartynaM Bóg pozwolił jeść mięso dopiero po potopie. Jest to oznaka upadku. Do tego warunki "życia" "inwentarza" wołają o POMSTĘ do nieba. I pomsta nadejdzie, oj nadejdzie...
  • MartynaM dwa lata temu
    Pobóg Welebor, pleciesz banialuki... Bóg pozwolił? Pozwolił! To co mi jakiś człowiek będzie schabowego od ust zabierać... bez przesady!
  • MartynaM dwa lata temu
    A ryby je, Pobog?
  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    MartynaM obejrzyj sobie jakiś film o hodowli. Ja wytrzymałem 5 minut tego najsłynniejszego, nie pamiętam niestety tytułu...
  • MartynaM dwa lata temu
    Pobóg Welebor, nie zamierzam. Toż zwierzęta hoduje się na rzeź i taka jest prawda.
  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    MartynaM, rzeź nie jest ważna, tylko cierpienie. Ty czujesz się z tym dobrze, w porządku.
  • Marek Adam Grabowski dwa lata temu
    Józef Kemilk - a więc przyłączasz się do likwidacji świń! Nieładnie! ?
  • Józef Kemilk dwa lata temu
    Marek Adam Grabowski ty Marku nie powinieneś ich jeść. Zgodnie z Biblią jest zakaz
  • Marek Adam Grabowski dwa lata temu
    MartynaM" (...) kanibalizm nie istnieje?" - Wszystkie znane nam przykłady kanibalizmu można podzielić na trzy grupy:
    1. Pojedynczy dewianci
    2. Desperacka podstawa głodu
    3. Sporadyczne, rytualne zjadanie pojedynczych części ciała (nie całego ciała)
    Reasumując nigdzie nie było hodowania ludzi do jedzenia.
  • Marek Adam Grabowski dwa lata temu
    Józef Kemilk Fundamentalizm Biblijny. ? Trzeba odróżnić części uczące o kulturze.
  • Marek Adam Grabowski dwa lata temu
    Józef Kemilk A orla morskiego można jeść?
  • Józef Kemilk dwa lata temu
    Marek Adam Grabowski Marku, to grzech przecież
  • Józef Kemilk dwa lata temu
    Marek Adam Grabowski Nie wiem co to
  • Marek Adam Grabowski dwa lata temu
    Józef Kemilk Nie pytam co to jest; tylko czy wolno go jeść?
  • Marek Adam Grabowski dwa lata temu
    Józef Kemilk Od sobory jerozolimskiego wszystkie prawa żydowskie są uznane jako nie obowiązujące. Wówczas powstał podział na katolików (jeszcze nie rzymskich) i judeochrześcijan.
  • Marek Adam Grabowski dwa lata temu
    Józef Kemilk Księga powtórzonego prawa zabrania jeść orła morskiego, ale nie wyjaśnia co to jest.
  • Józef Kemilk dwa lata temu
    Marek Adam Grabowski Marku tak na logikę, Biblią jest świętą księgą, którą napisał Bóg (lub podyktował). To jak jakiś sobór może ją uznać za wadliwą, wciąż się na nią powołując?
  • Józef Kemilk dwa lata temu
    Marek Adam Grabowski https://chnnews.pl/zdrowie/item/2105-ktore-zwierzeta-sa-wedlug-biblii-czyste-a-ktore-nieczyste-oto-lista.html
  • Marek Adam Grabowski dwa lata temu
    Józef Kemilk sęk w tym, że ten Sobór jest opisany w Biblii (dokładnie w dziejach apostolskich)!
  • Poncki dwa lata temu
    Józef Kemilk
    Ja osobiście uwielbiam koninę.
    Nie wyobrażam sobie nie mieć możliwości zjedzenia końskiego steka, z górą bramborów.
  • Marek Adam Grabowski dwa lata temu
    Poncki mało moich znajomych ją jada. Ten pokarm jest kontrowersyjny.
  • Poncki dwa lata temu
    Marek Adam Grabowski
    Zdaje sobie sprawę, że są kontrowersje odnośnie koniny.
    Dla mnie całkowicie niezrozumiałe, bo to pyszne (lekko słodkie) mięso. Wyśmienite.
  • Szpilka dwa lata temu
    Poncki

    Spróbuj świni iberyjskiej, zdrowa, nie podnosi poziomu cholesterolu we krwi jak ta zwykła.
    Smakuje wybornie, zupełnie inaczej niż ta zwykła ?
    Świnki żyją na wolności i w znacznej mierze same zdobywają pokarm:

    https://www.istockphoto.com/pl/zdj%C4%99cie/%C5%9Bwinia-iberyjska-na-pastwisku-gm628411204-111561031
  • Poncki dwa lata temu
    Szpilka moim zdaniem najzdrowiej jest jeść to co żyje w naszym otoczeniu. Przedewszystkim ze względu na świerzość.
  • Poncki dwa lata temu
    Szpilka ale jak będzie okazja to spróbuję?
  • Szpilka dwa lata temu
    Poncki

    Świnia nam na zdrowie nie idzie, bo jest cholesterolotwórcza, zatem lepiej jej unikać. Jadam mięso umiarkowanie, ze wzgędu na żelazo, roślinne nie zawsze organizm przyjmuje. Ostanio nabyłam królika i przyrządziłam w tłustym jogurcie, śmietany nie znosi wątroba, dlatego tylko jogurt ?
  • Marek Adam Grabowski dwa lata temu
    Szpilka Królik mniam mniam! ? Masz dobry gust kulinarny szkrabie!
  • Marek Adam Grabowski dwa lata temu
    Szpilka świnia iberyjska jest czarna?
  • Szpilka dwa lata temu
    Marek Adam Grabowski

    Hihihhihi, a skąd wiesz, że szkrab? A jak ja jestem łodyga, która ma ponad 180 wzrostu? ?
  • Szpilka dwa lata temu
    Marek Adam Grabowski

    Widziałam tylko na zdjęciu, mam w lodówce szynkę, jest poprzetykana marmurkowo tłuszczykiem ?
  • Marek Adam Grabowski dwa lata temu
    Szpilka To jestem mniejszy od ciebie. Jeszcze być mnie rozdeptała swoimi szpilkami! ?
  • Marek Adam Grabowski dwa lata temu
    Szpilka w mojej okolicy racje tej szynki, nie można kupić.
  • Szpilka dwa lata temu
    Marek Adam Grabowski

    To zamów online, można online nawet jajo strusie zamówić ?

    https://delikatesylafuente.pl/wedliny/
  • Szpilka dwa lata temu
    Marek Adam Grabowski

    Nie ma znaczenia, szczęście nie zależy od wzrostu, ale od natężenia uczucia i szacunku do drugiego człowieka ?
  • Marek Adam Grabowski dwa lata temu
    Szpilka Nigdy nie zmawiałem jedzenie tą metodą. Dzięki za radę. ?
  • Szpilka dwa lata temu
    Marek Adam Grabowski

    Ja ciuchy niemal tylko online kupuję,niemal zawsze wszystko pasuje, a jak nie pasuje, to mam maszynę i sobie poprawiam. Żarełko polskie zamawiam, jak mnie tęsknota za polskim jednonkiem najdzie np. koncentrat barszczu czerwonego jest niamniuśny albo ogórasy kiszone, gdy mi się już własny zapas skończy ?
  • Marek Adam Grabowski dwa lata temu
    Szpilka Ja wolę ubranie przymierzyć. Ale fakt w necie jest wygodniej.
  • Szpilka dwa lata temu
    Marek Adam Grabowski

    A ja nie cierpię przymierzać i po sklepach latać za ciuchami, dla mnie online to raj, aczkolwiek krótko wyszukuję, co potrzebuję, bo też nie lubię. Długo oglądam miejsca, które zamierzam odwiedzić ?
  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    Poncki, ale sobie miejsce znaleźliście na te perwersje... Mam za swoje ?
  • Marek Adam Grabowski dwa lata temu
    Szpilka Teraz idą mrozy, więc zapewne potrzebne ci kozaki i sztuczne futro.
  • Szpilka dwa lata temu
    Pobóg Welebor

    Za to braci mniejszych nie dręczymy ?
  • Szpilka dwa lata temu
    Marek Adam Grabowski

    E nieee, wszystko już mam, co mi trzeba, nie jestem konsumpcjonistką, nie mam ogromnej garderoby, nie potrzebuję, stawiam na klasykę, a ta nigdy z mody nie wychodzi ?
  • Szpilka dwa lata temu
    Marek Adam Grabowski

    Ciao i udanego wieczoru ?
  • Marek Adam Grabowski dwa lata temu
    Szpilka miłego. ?
  • Józef Kemilk dwa lata temu
    Marek Adam Grabowski Marku, to Pismo Święte jest święte? Jak dla mnie problemem w kościołach (wszelakich) jest dążenie do większej władzy i ignorowanie podstaw własnej wiary. Dla korzyści politycznych z czegoś się rezygnuje (obrzezanie, ubóstwo, zakaz jedzenia wieprzowiny ), coś dodaje (spowiedź, odpusy, święci, relikwie dawniej, teraz związki homoseksualne). Ja wtedy zadaję pytanie, czy "szefowie" danej religii wierzą w co głoszą? Biorąc pod uwagę ignorowanie zapisów świętej księgi, chyba nie.
    Druga rzecz, czemu fundamentalizm religijny jest zły, np w wydaniu chrześcijan? Zachowania zgodne z przykazaniami zrobiłyby świat lepszym. A tak...
  • Marek Adam Grabowski dwa lata temu
    Józef Kemilk Mimo swojego marudzenia poruszyłeś ważny temat. Większość fundamentalistów Biblijnych uważa, że skoro opisany w Dziejach Apostolskich Sobór jerozolimski zwolnił pierwszy Kościół z nakazów judaizmu i nie są one przez biblię wymagane. Niektórzy fundamentaliści biblijni próbują odtwarzać staro testamentowe prawo, nie bacząc na to jak do niego podchodzi nowy testament.
  • Marek Adam Grabowski dwa lata temu
    Tylko dlaczego mamy uważać fundamentalizm biblijny za właściwy?
  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    Szpilka
    W sumie – racja ?
  • Józef Kemilk dwa lata temu
    Marek Adam Grabowski Może dlatego, że Biblią jest od Boga? A to znacznie wyżej niż człowiek. A jak Biblią nie jest od Boga, to jaką podstawę ma wiara?
  • Marek Adam Grabowski dwa lata temu
    Józef Kemilk Nie rozumiem, twojego pytanie?
  • Józef Kemilk dwa lata temu
    Marek Adam Grabowski Marku Biblia to Pismo Święte. Treść Biblii jest podyktowana przez Boga. Więc skąd pomysł ludzi powołujących się na Biblię, by olać zapisy Biblii, jednocześnie wciąż uważając je za Pismo Święte. Nie widzę sensu. Jest 10 przykazań to je cytujmy zgodnie z Biblią (a więc Bóg jest zazdrosny...), a nie inaczej, bo? Albo Biblia jest od Boga i wtedy powini#my jej oddać cześć, albo jest zwykłą książką.
  • Poncki dwa lata temu
    Pobóg Welebor przestrzeń pod tekstem należy do czytelnika ??
  • Marek Adam Grabowski dwa lata temu
    Józef Kemilk dwie rzeczy jest natchniona, a nie podyktowana (jak głoszą fundamentaliści Biblijni), pod drugie natchniona jest cała, dzieje apostolskie również.
  • Józef Kemilk dwa lata temu
    Marek Adam Grabowski A 10 przykazań przypadkiem przecięto?
  • Marek Adam Grabowski dwa lata temu
    Józef Kemilk Uciekasz od tematu. Co do dekalogu stary testament podaje dwie wersje jedna w księdze wyjścia, drugą księdze powtórzonego prawa. Katechizm Kościoła katolickiego podaje obydwie.
  • Józef Kemilk dwa lata temu
    Marek Adam Grabowski Marku, ty raczej uciekasz, ja gonię? Możesz podsumować?
    1. Czym się różni podyktowanie przez Boga, a natchniony przez Boga?
    2. Czy księga napisana przez natchnienie, może być święta?
    3. Czy Pismo Święte jest ostatnią wykładnią, czy też można je zmieniać w zależności od potrzeb społeczno polityczno ekonomicznych?
    4. Czy pierwsze przykazanie nie wyklucza czasem świętych i kultu relikwi?
    5. Czy jak jesteś katolikiem, to przyjmujesz, że żyli giganci?
    6. Czy oprócz Adama i Ewy byli inni ludzie?
    7. Jak się ma wykładnia w zakresie bogactwa (ucho igielne) do postawy tych co przyjmują Nowy Testament?
    8. Czy obniżanie poziomu moralności (zwiększenie zakresu dozwolonych produktów) nie jest zrobione na potrzeby chwili?
    Na razie tyle
    Pozdr
  • Abbie Faria dwa lata temu
    Józef Kemilk Ja odpowiem na 6.
    Adam istniał naprawdę i Ewa także. Adam jest ojcem wszystkich ludzi a Ewa matką wszystkich ludzi.
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Mitochondrialna_Ewa
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Y-chromosomalny_Adam

    Niestety nie byli małżeństwem. Równocześnie do nich żyli inni ludzie. Zamieszkiwali Afrykę i prawdopodobnie byli czarnoskórzy. Jesteśmy zatem potomkami Murzynów.
  • Józef Kemilk dwa lata temu
    Abbie Faria jak nie byli małżeństwem, to żyli w nieformalnym związku, z którego mieli dzieci, no a Kain był źle wychowany
  • Abbie Faria dwa lata temu
    Józef Kemilk Nie o to chodzi. Po prostu mogli się nie widzieć na oczy i mieszkać w innych częściach Afryki w różnym czasie. Genetyka tworzy modele zmian DNA i RNA, gdzie należy wprowadzać pewne szacunkowe współczynniki szybkości zmian teoretycznie niezmiennych "odcinków". A to zależy od tego jak kolejne pokolenia miały szybko dzieci. Jeden ma dziecko w wieku 16 lat a drugi w wieku 60. Nawet współczesne drzewa genealogiczne zawierają przekłamania, a w badaniu grup krwi w Ameryce w poprzednim wieku odkryto na podstawie danych grup krwi rodziców, że duży procent dzieci pochodzi ze zdrad. Oczywiście nie poinformowano o tym ojców w każdym przypadku.
  • Józef Kemilk dwa lata temu
    Abbie Faria akurat oni mieszkali raczej razem (przynajmniej w przekazie) i pewnie nie byli pierwszymi ludźmi, chyba że powstali w wyniku manipulacji genetycznych, co jest prawdopodobne
  • Abbie Faria dwa lata temu
    Józef Kemilk "chyba że powstali w wyniku manipulacji genetycznych, co jest prawdopodobne"
    Chyba czytujesz Danikena:)

    Czy uznajesz świat, który istnieje za realny? Czy nie jest wytworem jedynie twojej wyobraźni?
    Może jesteśmy wytworem symulacji. To jest trudno dowieść. Jedynie co jest pewne na świecie to matematyka. Jej nie podrobisz:)

    Zajmujesz się treścią Pisma Świętego. To ja pytam, jaka wersja? Grecka, żydowska (hebrajska), łacińska, katolicka czy protestancka ?
    U protestantów i żydów nie ma w kanonie Mądrości Syracha.
    To jest naprawdę trudny temat, a jest przyjęte w kościele katolickim, że nie przyjmuje się jej dosłownie.
    https://niniwa.pl/2021/01/04/czy-pismo-swiete-nalezy-czytac-doslownie-czy-interpretowac/
  • Marek Adam Grabowski dwa lata temu
    Józef Kemilk No, cóż nie odpowiadasz na moje pytania, a zadajesz nowe. To nieładnie.? Ale zmierzę się twoimi.
  • Marek Adam Grabowski dwa lata temu
    Józef Kemilk 1. Podyktowane znaczy przekazane słowo w słowo; przykładowo jeśli opisane zdarzenie jest pod cedrem a nie pod palmą, to z gatunku drzewa robimy dogmat.
  • Marek Adam Grabowski dwa lata temu
    Natchnione zaś to znaczy, że Bóg chciał nam przez autora przekazać świętą prawdę.
  • Marek Adam Grabowski dwa lata temu
    Józef Kemilk 2. Nie tyle może, ile musi. Po co pytasz o banały?
  • Marek Adam Grabowski dwa lata temu
    Józef Kemilk A kto pisał, że można zmieniać? Natomiast przy interpretacji trzeba uwzględniać w jakich sytuacji tekst powstał. Odrzucając to wpadamy w absurd jak ma to miejsce w fundamentalizmie Biblijnym.
  • Marek Adam Grabowski dwa lata temu
    Józef Kemilk 4. Nie, ale chyba źle rozumiesz kult świętych.
  • Marek Adam Grabowski dwa lata temu
    Józef Kemilk 5 Nie, ale to już chyba wyjaśniłem w poprzednich odpowiedziach.
  • Marek Adam Grabowski dwa lata temu
    Józef Kemilk 6. Opis Adama i Ewy (a właściwie dwa sprzeczne z sobą opisy) to opis stworzenia ludzkości przez Boga, a nie dokładne biografie historycznych osób. Aczkolwiek Abbie dobrze zauważył, że był historyczny Adam i historyczna Ewa. O głupotach o eksperymentach genetycznych kosmitów nie będę się rozwodził.
  • Józef Kemilk dwa lata temu
    Marek Adam Grabowski
    Pierwsze 2 przykazania
    1.Nie będziesz miał bogów innych przede mną.
    2. Nie czyń sobie obrazu rytego, ani żadnego podobieństwa tych rzeczy, które są na niebie w górze, i które na ziemi nisko, i które w wodach pod ziemią; Nie będziesz się im kłaniał, ani ich chwalił: bo Ja JHVH, Bóg twój, jestemBogiem zawistnym w miłości, nawiedzającym nieprawość ojców na synach do trzeciego i do czwartego pokolenia tych, którzy mię nienawidzą; A czyniącym miłosierdzie nad tysiącami tych, którzy mię miłują, i strzegą przykazań moich.
  • Marek Adam Grabowski dwa lata temu
    Józef Kemilk 7. Chodzi ci o to, że Nowy Testament nakazuje być biednym? Nie rozumiem pytania.
  • Marek Adam Grabowski dwa lata temu
    Józef Kemilk 8. Kto obniżył moralność?
  • Józef Kemilk dwa lata temu
    Marek Adam Grabowski Marku, niedługo człowiek stworzy coś na kształt człowieka. A jak wiadomo historia lubi się powtarzać.
    A ty pytałeś o orła morskiego? Jak nie ma łusek, nie wolno jeść"?
  • Marek Adam Grabowski dwa lata temu
    Abbie Faria: "U protestantów i żydów nie ma w kanonie Mądrości Syracha." - Słuszna uwaga. Odrzucini ją bo była po grecku.
  • Józef Kemilk dwa lata temu
    Marek Adam Grabowski Marku prędzej wielbłąd przejdzie przez ucho igielne, niż bogaty dostąpi królestwa Bożego (jakoś tak) Zerknij na Watykan, koscioły, księży, i co?
  • Marek Adam Grabowski dwa lata temu
    Józef Kemilk Chodziło o modlitwy do posądów Egipskich Bóstw. Nikt nie twierdzi, że święty to Bóg, a tym bardziej, że obraz świętego to Bóg.
  • Józef Kemilk dwa lata temu
    Marek Adam Grabowski Marku im bardziej szanujemy istoty żyjące, tym moralność wzrasta. Jeśli sobór jerozolimski zezwolił na jedzenie świni, zajęcy i innych istot czujących, a wczesniej tego nie można było robić, to moralność spadła.
  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    Marek Adam Grabowski, ale Adam i Ewa to naprawdę żyjące osoby, o ile wiem, bo grzech pierworodny...
  • Abbie Faria dwa lata temu
    Marek Adam Grabowski Żydzi jej nie odrzucili, nie przyjęli - a to co innego. Kościół Katolicki przyjął dopiero w XVI wieku na Soborze Trydenckim.
  • Józef Kemilk dwa lata temu
    Marek Adam Grabowski To jest w Biblii? Nie będziesz czcił posągów egipskich?
  • Marek Adam Grabowski dwa lata temu
    Józef Kemilk Chodziło o przywiązanie do dóbr. Z reszta rzucasz cytat bez szerszego kontekstu. Ale sam problem bogatego młodzieńca jest na dłuższą dyskusje. ps. Akurat w zakocha katolickich to panuje komuna.
  • Marek Adam Grabowski dwa lata temu
    Józef Kemilk bardzo infantylna interpretacja. I jeszcze jedno zakaz jedzenie świń nie miał charakteru wegańskiego humanitaryzmu.
  • Józef Kemilk dwa lata temu
    Marek Adam Grabowski Marku, głową kościoła katolickiego jest papież mieszkający w Watykanie. Jest skromnie?
  • Marek Adam Grabowski dwa lata temu
    Pobóg Welebor grzech pierworodny to skomplikowany temat. Na osobny artykuł, nie na nasze komentarze.
  • Marek Adam Grabowski dwa lata temu
    Abbie Faria To mit. Na greckie księgi powołują się antyczne pisma Kościoła.
  • Józef Kemilk dwa lata temu
    Marek Adam Grabowski Marku, dużo sam interpretujesz. Skąd wiesz, że oddawanie czci świętym jest zgodne z Biblią? Skąd wiesz dlaczego Bóg wprowadził zakaz jedzenia świń? Skąd wiesz, że nie było gigantów? To Biblię można ot tak interpretować?
  • Marek Adam Grabowski dwa lata temu
    Józef Kemilk Różnymi Papieżami było różnie. Z obecnym jest skromnie.
  • Abbie Faria dwa lata temu
    Józef Kemilk " Ja JHVH" To chyba jest tłumaczenie Świadków Jehowy. Istotnie w Biblii jest napisane
    יְהוָה ale nie używa się tego słowa. Jak już to czyta się to jako Adonaj lub Ha-Szem.
  • Józef Kemilk dwa lata temu
    Marek Adam Grabowski A Watykan jest skromny? Skąd wiesz, że papież żyje skromnie? Podobno Rydzyk też żyje skromnie
  • Marek Adam Grabowski dwa lata temu
    Józef Kemilk Nic nie intepretuję; podaję rzeczy powszechnie wiadome. Ale co do bogatego młodzieńca mam własną, autorską interpretacje.
  • Marek Adam Grabowski dwa lata temu
    Józef Kemilk Masz dowody, że żyje w przepychu. Pokaż.
  • Józef Kemilk dwa lata temu
    Abbie Faria nie zmienia to faktu, że tak brzmi przykazanie w Biblii, nie chciało mi się przepisywać z mojej, a brzmi tak samo, z wyjątkiem nazwy Boga
  • Abbie Faria dwa lata temu
    Józef Kemilk Ale oczywiście wiesz, że Dekalog jest w dwóch miejscach w Piśmie Świętym?
  • Józef Kemilk dwa lata temu
    Marek Adam Grabowski co to znaczy powszechnie wiadome? To Biblią twoim zdaniem to ściema, bo część rzeczy odrzucasz (giganci)?
  • Józef Kemilk dwa lata temu
    Abbie Faria i co to zmienia?
  • Marek Adam Grabowski dwa lata temu
    Józef Kemilk mam wyjaśniać, co już wyjaśniłem?
  • Marek Adam Grabowski dwa lata temu
    Abbie Faria Józef chyba nie wie. ?
  • Józef Kemilk dwa lata temu
    Marek Adam Grabowski Marku powszechnie wiadomo, że Biblis opisuje zdarzenia z przeszlości, których ludzie nie rozumieli. Tym samym nie jest księką świętą dla większo#ci ludzi. Zgadzasz się?
  • Józef Kemilk dwa lata temu
    "księgą" "
  • Abbie Faria dwa lata temu
    Józef Kemilk Zasadniczo nie różnią się te fragmenty. Ale jeżeli chcemy wywodzić zasady życia z dekalogu , musimy wiedzieć co znaczą.

    Nie zabijaj - w rzeczywistości oznacza לֹא תִרְצָח - nie morduj. W Piśmie Świętym jest zezwolenie na zabijanie zgodne z prawem.

    Jeżeli ktoś chce polski przekład brać dosłownie, to powie, że jest zakaz zabijania zwierząt w tym zawarty.
  • Marek Adam Grabowski dwa lata temu
    Józef Kemilk widzę, że nie rozumiesz tego co cały czasz tłumaczę. Biblia jest Bożym przekazem mądrości, a nie wiernym opisem tego co było kiedyś. Rozumienie jej w ten sposób to fundamentalizm biblijny.
  • Marek Adam Grabowski dwa lata temu
    Abbie Faria dobrze mówisz.
  • Józef Kemilk dwa lata temu
    Marek Adam Grabowski Marku, rozumiem co mówisz, tylko powinieneś przyjąć, że różni ludzie mają rożne poglądy. Dla mnie Biblia jest pośrednim dowodem na to, że była inna, wyżej postawiona cywilizacja (aniołowie) i były krzyżówki ludzi z innymi istotami (giganci). Były kontakty z wyższą cywilizacją (Księga Henoha). Ja jednak uważam, że nic powszechnie nie wiadomo, bo nie znam tamtej cywilizacji, ich rozwoju, języka, postrzegania świata itd. Ty wiesz wszystko. No możesz, czemu nie, ale czy to co wiesz, jest prawdą? Bóg raczy wiedzieć
  • Józef Kemilk dwa lata temu
    Abbie Faria
    Porównanie 10 przykazań
    http://www.biblia.start24.eu/335-Dlaczego-w-Kosciele-Katolickim-10-przykazan-jest-inne-niz-w-Biblii-.html
  • Marek Adam Grabowski dwa lata temu
    Józef Kemilk Nie twierdzę, że każdy musi wierzyć to co ja. Jak ktoś uważa, że Biblia nie jest słowem Bożym to ja to szanuje. Chodzi mi tylko, o to że używasz Biblii to promowania pseudonauki. Nigdzie nie twierdzę, że wiem wszystko. Odniosłem się jedynie do kilku przebadanych przykładów. Jest to margines. Niektórych elementów Biblii zupełnie nie rozumiem.
  • Józef Kemilk dwa lata temu
    Marek Adam Grabowski Marku, jaka pseudonauka? Wiele rzeczy opisanych w Biblii okazało się być prawdą. Dlaczego człowiek nie miałby być stworzony przez inteligentne istoty? Człowiek także już wiele umie i kto wie, kiedy stworzy istotę myślącą. Na razie stworzył sztuczne DNA (
    (https://www.rp.pl/nauka/art9341021-czy-naukowcy-stworzyli-sztuczne-zycie) i sztuczną inteligencję.
    A biotechnologia idzie do przodu.
  • Józef Kemilk dwa lata temu
    Marek Adam Grabowski
    https://www.edziecko.pl/rodzice/7,79361,28113178,sztuczna-inteligencja-wyhoduje-czlowieka-chinczycy-stworzyli.html
  • Marek Adam Grabowski dwa lata temu
    Józef Kemilk Bardzo powierzchownie intepretujesz te badania. Po za tym nie przedstawiłeś dowodów, że to miało miejsce w przeszłości. Człowiek powstał z ewolucji.
  • Józef Kemilk dwa lata temu
    Marek Adam Grabowski Marku, dowody?
    Jak nasza cywilizacja padnie to po tysiącu lat nie będzie po niej śladu. Jak garstka ludzi przeżyje, to po naszej cywilizacji może pozostaną legendy o Bogach, żelaznych ptakach i wielkich, sięgających nieba wieżowcach. Albo co innego.
    Nie mam nawet dowodu, że żyję w świecie rzeczywistym, a nie wirtualnym, bo jak mam to odróżnić? Jestem obiektem, który ma ograniczone możliwości poznawcze.
  • Marek Adam Grabowski dwa lata temu
    Józef Kemilk Jakiś ślad zawsze pozostanie. Proces ewolucji naszego gatunku jest wiadomy; nie było tam żadnych eksperymentów. Co do argumentacji sofistyczno-eleacko-sceptycznej można ją stosować, ale proszę być konsekwentnym i mieć ją zawsze.
  • Józef Kemilk dwa lata temu
    Marek Adam Grabowski Marku, ewolucja nie została potwierdzona. Nie ma dowodów na nią. Niestety (albo stety) to teoria w którą uwierzyłeś. Gatunki mogą się przystosowywać do środowiska w ramach puli genów, ale nie przekształcają się w inny gatunek. Manipulacja genami to umożliwia
  • Marek Adam Grabowski dwa lata temu
    Józef Kemilk Widzę, że zupełnie wpadłeś w pseudonauke. Twój wybór. Aczkolwiek niedawno chowaliśmy na osiedlu sąsiada; który głosił, że nie ufa lekarzom i się wykończył. Jego wybór.
  • Józef Kemilk dwa lata temu
    Marek Adam Grabowski Marku, znowu pseudonauka? A ewolucja jest udowodniona? Dobra przyjmujemy, że jest. Tak więc w którym momencie dusza pojawiła się w danej istocie? Jak materia nieożywiona zmieniła się poprzez ewolucję w ożywioną (cud).? Czy może jak coś na kształt małpy wydało na świat człowieka) cud) ? A może nie wierzysz w duszę?
  • Marek Adam Grabowski dwa lata temu
    Józef Kemilk mylisz pytania teologiczne i biologiczne; ale jak chcesz to mogę ci podać mój pogląd na dusze?
  • Józef Kemilk dwa lata temu
    Marek Adam Grabowski Marku, ja niczego nie mylę, tylko tworzę związek przyczynowo skutkowy. Raczej nie będziesz umiał odpowiedzieć, gdyż logika padnie
  • Marek Adam Grabowski dwa lata temu
    Józef Kemilk To mylisz się. Mam swój pogląd. Moim zdaniem duszę ma każda żywa istota. Nie trzeba się, że mną zgadzać, ale logika tu nie pada.
  • Józef Kemilk dwa lata temu
    Marek Adam Grabowski Czyli jak materia nieożywiona zmieniła się w ożywioną to weszła dusza?
  • Marek Adam Grabowski dwa lata temu
    Józef Kemilk Chyba tak.
  • Józef Kemilk dwa lata temu
    Marek Adam Grabowski A wirus ma duszę? I czym jest dusza wg twojej teorii?
  • Dekaos Dondi dwa lata temu
    Że tak się wtrynię na chwilę:)↔Zdaniem mym, niektórych spraw nigdy nie zrozumiemy, gdyż są poza możliwością naszego mózgu. Można by nawet wysnuć tezę, że poza tą granicą, jesteśmy wszyscy równo głupi:))?:)
  • Józef Kemilk dwa lata temu
    Dekaos Dondi i masz rację? Ja po prostu się pytam, bo moje podejście jest pseudonaukowe?
  • Marek Adam Grabowski dwa lata temu
    Józef Kemilk wątpię, żeby miał.
  • Marek Adam Grabowski dwa lata temu
    Dekaos Dondi racje.
  • Józef Kemilk dwa lata temu
    Marek Adam Grabowski A czym jest dusza?
  • Marek Adam Grabowski dwa lata temu
    Józef Kemilk To trudne pytanie. Jest samoświadomością, ale również tym co ożywia ciało, i żyje po śmierci ciała. To pytanie na cały artykuł, a nie komentarz w necie.
  • Marek Adam Grabowski dwa lata temu
    Józef Kemilk dusza to pojęcie filozoficzno - teologiczne; nauki przyrodnicze się nią nie zajmują. Nie mylmy obszarów.
  • Józef Kemilk dwa lata temu
    Marek Adam Grabowski Marku, czemu wciąż mówisz o pseudonauce, myleniu pojęć, jak ja jedynie zadaję pytania. A że trudne, to inna sprawa?
  • Marek Adam Grabowski dwa lata temu
    Józef Kemilk O ponad godziny nie pisałem o pseudonauce. ?
  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    Józef Kemilk dokładnie tak samo uważam, w ewolucję wierzyłem, jak byłem mały ?
  • Marek Żak dwa lata temu
    W przyrodzie jest łańcuch żywnościowy i większy / sprytniejszy / szybszy zjada mniejszego / słabszego. Po śmierci tego większego, ten mniejszy go zjada, a nas zjedzą robaki i inne podobne.
    Widzę to coś innego, że ludzie się niesamowicie mnożą i to zakłóca równowagę w przyrodzie. Ku czemu to zmierza, jeszcze nie wiadomo. Pozdrawiam. .
  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    Ja nie lubię przyrody, jest wstrętna. Dlatego właśnie ludzie też są wstrętni. Ale zadawanie cierpień w imię nauki czy smaku jest po prostu... brak słów.
    Pozdrawiam również!
  • Dekaos Dondi dwa lata temu
    Pobóg Welebor↔Czytałeś książkę↔"Wyborny trup"→Agustina Bazterrica?
  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    Nie, ale według opisu jest genialna ?
    Dokładnie o to chodzi. Tylko kanibalizm jest szkodliwy dla zdrowia (priony). A tak, to Aztekowie może wiedzieli co dobre ?

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania