bractwo bektaszów

wiejski głupek co tańczy

pobrzękując dzwonkami

w kurzu drogi

wierszy

ściskając flet z mandragory

 

magia słów bracie

 

ludzie przygarną pod dach

karmiąc zimną prozą

napoją czterdziestoprocentową nadzieją

zasłuchani

nie słyszą

 

ale przecież jest znów droga

brudnej poezji

zamyśleń lub wzruszeń

 

słyszę dzwonki

 

witaj bracie derwiszu

allah jest wielki

w stu imionach różańca

Średnia ocena: 2.7  Głosów: 19

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (29)

  • Wprawdzie poezja to nie maja działka, ale się wypowiem. Wiersz dobre; w zwłaszcza w ciekawym doborze słów. 5
  • Puchacz 05.07.2020
    Dzięki
  • Puchacz 05.07.2020
    Przecie to nie przewodnik turystyczny złożony z kawałków internetu xD
  • Pasja 05.07.2020
    Nawiązujesz do zakonu derwiszów mahometańskich z Turcji. Osobliwością bektaszów było przyjmowanie do swego bractwa kobiet, organizowanie uczt o charakterze sakralnym oraz uprawianie mistyki liter. Ta mistyka liter, swego rodzaju magiczna numerologia. Charakterystyczną cechą rytuału zakonnego derwiszów jest wspólna modlitwa, podczas której wymienia się chóralnie i recytuje imiona Allaha. Sznur modlitewny składa się z dziewięćdziesięciu dziewięciu paciorków i przypomina różańce katolickie.
    Porównanie Bektesza do naszego polskiego żebraka (głupka) szukającego podobnego jemu i udawanie, że się jest znawcą poezji i tańca i że jego myślenie jest ponad wszystko. Ale tak naprawdę, to tylko udawanie.
    Ciekawe dobranie pewnych magicznych określeń.
    Pozdrawiam
  • Pasja ciekawe informacje. Czy Derwiszów można porównać do kabały?
  • Pasja 05.07.2020
    Marek Adam Grabowski praktycznie wszystko możemy powiązać z kabałą. Czyż nasza rzeczywistość nie jest kabałą?
  • Morus 05.07.2020
    Styl jakoś tyłka nie urywa, ale ponieważ ciekawy temat poruszyłeś ode mnie mocna trójka
  • Puchacz 05.07.2020
    Nie zamierzam wszystkim dogadzać stylem.
    Swoją ocenę już wstawiłeś po cichu to nie ma potrzeby chucpy robić.
  • Morus 05.07.2020
    Puchacz po cichu to się dzieci robi.
  • Puchacz 05.07.2020
    Morus Akurat ja wiem jak się je robi.
    Życzę powodzenia w ich produkcji xD
  • Morus 05.07.2020
    Puchacz powodzenia.
  • Pasja 05.07.2020
    Morus po cichu można tajniaka puścić ?
  • Morus 05.07.2020
    pasja tysz?
  • Puchacz 05.07.2020
    Dzięki za obszerny koment pasjo.
    Nie aspirowałem do naukowego umocowania, a samo odwołanie sie do bractwa jest tu po prostu metaforą.
    No bo jak byliby traktowani podobni wędrowcy w naszym społeczeństwie? Jako głupki.
    A przydała by sie odrobina refleksji i poezji obnośnej w naszym społeczeństwie.
    Do bektaszów odwołałem się właśnie dlatego, że byli bardziej otwarci oraz ta mistyka liter jakże bliska piszącym wiersze.
  • Pasja 05.07.2020
    Puchacz podobni tak, ale czy sprawiedliwie?

    w stu imionach różańca... tutaj masz błąd. Tych ziarenek było 99.
  • Puchacz 05.07.2020
    pasja Gdzieś czytałem o stu, ale się nie upieram.
  • Antonina 05.07.2020
    Puchacz gdzieś? Nie pozuj na mędrca. W internecie przeczytałeś;))) Stary tekst, bodajże z 2016 roku albo wcześniejszy. Nie zostawiam oceny bo rozśmieszyła mnie prehistoryczna dyskusja z postscriptum, gdy łaskawie dajesz pozwolenie użytkowniczce na komentowanie swoich wierszy.

    Trzym się.
  • Puchacz 05.07.2020
    A gdzie baranie napisałem, że to nowy tekst? xD
    Za to napisałem, że zaczyna się kolejny napad. Jaki ty jesteś przewidywalny oszołomie xD
    Idź kleć te swoje przewodniki i odpieprz się od wierszy.
    Znaczy niech żona kleci, a ciebie dopisuje dla świętego spokoju, skoro ma idiote w domu.
  • Puchacz 05.07.2020
    Zresztą jak ty pilnie śledzisz wszystkie moje teksty i wszędzie, to aż rozkosz xD
  • Antonina 05.07.2020
    Jak się jest na portalach literackich, to trudno, choćby pobieżnie nie rzucić okiem na twory innych autorów. Trudno o bzdurniejszy zarzut.

    Lecę podlewać Borówkę amerykańską, trzym się.
  • Puchacz 05.07.2020
    Pobieżnie patrząc pamięta mój wiersz z 2016? xD
  • Puchacz 05.07.2020
    Idź już srajdku.
    mózg sobie podlej.
  • kigja 05.07.2020
    Chociaż wolę prozę , to do poezji zaglądam , mimo iż nie bardzo się na niej znam, ale Twoja publikacja Puchacz jest interesująca , a komentarze Pasji wzbogacają odbiór na 5.
    Pozdrawiam
  • Puchacz 05.07.2020
    To fajnie kiedy się łączy przyjemnie z pożytecznym.
  • Szpilka 06.07.2020
    "napoją czterdziestoprocentową nadzieją"

    Piękna i celna metafora, a wiersz niegłupi i orygnalny ? ?
  • Puchacz 06.07.2020
    Zastanawiałem się z Sową gdzie się podziałaś.
    Dzięks.
  • Szpilka 06.07.2020
    Roboty mam więcej i problemów też. Właśnie ślęczałam nad @, żeby był poprawny językowo /wiesz, te pofuckowane rodzajniki/, a ta sierota mi zapodała asortyment w Interspar, a prosiłam o Spar. Interspar to hipermarket, w nim na pewno wszystko jest ?

    Udanego dzionka i pozdrów Sowę ?
  • JamCi 06.07.2020
    Tu wróće jeszcze kolejny raz, w koncu skomentuję.
  • Pan Buczybór 06.07.2020
    Całkiem spoko wiersz

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania