Mateczka Rosja

O tym, jaka jest, pisał Sołżenicyn pokazując prawdę o obozach. Między innymi, bo prócz niego tematem zajmowało się mnóstwo pióralistów. Lepiej czy gorzej, w ten lub inny sposób, mieli je za państwo dumne ze swojego obszaru, szczycące się niezmierzonymi wiorstami. Sami też byli dumni z dużego terytorium. W istocie była to gliniana ojczyzna niewolników rządzona przez zachłanne monstra, a ich duma - szkodliwa.

 

O Sołżenicynie wspomniałem nieprzypadkowo. Jak wielu jego czytelników, wyobrażałem sobie, że po „Archipelagu GUŁag” zostanie ostrzegająca pamięć zbrodniczych poczynań ludobójcy o ksywie Stalin. Wszelako nic z tego: naród zbudowany z niewolników, od zarania nawykły do cierpień, wieszający się przy carach i Rasputinach, społeczeństwo uniżone i przebywające w czapkujących ukłonach, zwyczajne obrywać po pysku, nadal wierzy w nieomylność swojego przywódcy, nadal jak onegdaj Stalinom, tak teraz Putniom ufa bez zastrzeżeń; szczerze i na zicher.

*

Ludzi podobnych Wysockiemu jest niedużo, a jeżeli już są, to krótko. Bułat Okudżawa też powlókł się w niebyt. Bycie żywym dysydentem, wymaga cywilnej odwagi. Na dodatek marne jest, jak mądrość życiowa pantofelka, bo zewsząd czyha wróg.

 

Jak uczy Historia, garstka co światlejszych ludzi nazywana jest opozycją. Ale że to garstka, opozycja daje się sponiewierać, zastraszyć, przyskrzynić, spacyfikować, zamknąć w lochach i kazamatach, a nierzadko otruć ku chwale tyrana.

 

Wśród dzisiejszych bohaterów nie ma zbyt wielu chętnych do dźwigania rycerskiej zbroi. Przeważnie skonstruowani są z ażurowego materiału o dziarskiej twardości włóczki, a ich herosowatość polega na ściszonym wrzasku; magazyny z męstwem pękają od pustki.

 

*

Polityka kija i marchewki, dawanie ociupinek moniaków przeplecione dawaniem po karku, polityka ta, plus erywaniowska propaganda, znana jest w Rosji od dawna. Od najstarszych carów po współczesnych kacyków, odbywa się dialog niewidomego narodu z głuchym satrapą. A z dialogu owego zwycięsko wychodzą jedynie kulawi na głowę; zafiksowani na kłamstwach, rujach i poróbstwach, uważają własną, upodloną egzystencję, za naturalną.

*

O nabzdyczonym patriotyzmie szajki pod wezwaniem PiS, upichcono już niejedną refutację. Niejedna tromtadracka wypowiedź na temat „albośmy to jacy tacy”, padła z sejmowej ambony. Hasło „górą nasi” rozbrzmiewało do znudzenia.

 

Podkreślanie, akcentowanie polskich sukcesów, polskiej wielkości, spryciulowate unikanie gadek o porażkach i niewidocznych możliwościach na międzynarodowej arenie, te gry i makabryczne zabawy rządowych gówniarzy doprowadziły do tego, że w obliczu rosyjskiej groźby powrotu do utraconej supermocarstwowości, jesteśmy bezbronni.

 

Przez siedem lat sprawowania rządów, nie całkiem Zjednoczona Prawica zrobiła wszystko, by do końca rozmontować naszą armię, jej uzbrojenie i kadrę. Nadrabianie wynikłych strat TERAZ, ratowanie się pospiesznym zakupem wojskowego wyposażenia, podejmowanie działań nieprzemyślanych, spóźnionych i chaotycznych, jest podobne do budowania studni godzinę po pożarze.

Średnia ocena: 3.4  Głosów: 10

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (48)

  • Grain 24.02.2022
    Pierwsza w miarę realna, ale nawet stary zek Sołżeniczyn dał sie podejść Putinowi. Spotkał się z nim, podał rękę i pogawarili.
    Naród rosyjski nie jest taki przytul do serca. Od wieków godzi się na to, a spuść go z łańcucha to sobie pohula na zdobycznym zdobycznych babach. Znasz takie słowo snochacyzm?

    Reszta to pierdu pierdu osoby dramatycznie nie radzącej sobie z demokratycznym wyborem Polaków.

    Nie wstyd być aż taką pierdołą?
  • Nie tyle dał się podejść, ile pozytywnie ocenił jego rządy.
  • Ruskie takie są.
  • Grain 24.02.2022
    Marek Adam Grabowski, tak. I dziwi mnie to pieprzenie jaki to gościnny, szczery naród naród. Przecież oni wybrali tego szaleńca, wykonują rozkazy, strzelają. Zaimponowali mi Białorusini. Postawili się satrapie.
  • Grain Najlepsze jest to, iż w Rosji opozycja to ci którzy uważają, że Putin jest za łagodny! ?
  • Grain 24.02.2022
    Marek Adam Grabowski - kontekst - to co zapodałeś to akurat o opozycji z samożwańzych republik ptzw. Ługańskiej i Donieckiej. wiesz, że dzwoni ale nie wiesz w której cerkwi.
  • Grain Bardziej mi chodziło o Nawalnego czy Żyrinowskiego.
  • Grain 24.02.2022
    Marek Adam Grabowski - rozumiem.
  • Noico 24.02.2022
    Jakby pan nerwinka nie strzyknął dawką uformowanej świeżo flegmy w stronę pis, to byłby chory;)) Zdecydowanie woli wazelinowatego Tfuska oblizującego z upodobaniem tyłki europejsików. Smakowity to widok, podnosi u pana Nerwinki bojowego ducha walczącego o demokrację, równość, wolność i sprawiedliwość rycerza ZBOWiDu.
  • nerwinka 24.02.2022
    Noico
    znajdź choćby jedno zdanie o Tusku. Czy to, że na skutek poczynań Macierewicza nie mamy armii i przez siedem lat mamy źle uzbrojonych łachmaniarzy, to dobrze i się czepiam?
  • Noico 24.02.2022
    No za Tfuska pewnie była to według ciebie kwitnąca formacja zdolna zdobyć Kreml w tydzień, a pis pociął czołgi na żyletki, zezłomował łodzie podwodne, a resztę świetnego uzbrojenia sprzedał na złom. Nie żebym się czepiał, ale chyba jeszcze pamiętasz kto rządził przez poprzednie osiem lat. Słoneczko Peru, Król Europy i jego totumfatce, najgłupsza premier - baba w historii. Jakie było podejście formacji Tfuska do zagadnień obrony Polski wkleiłem cytacik Kopaczowej pod tekstem Nurii. Tak myślała cała ta zajefajna formacja i tak myśli do dzisiaj. Schować się pod stół z myślą że napastnicy pójdą sobie. Nie żebym się czepiał, ale kto zniósł obowiązkowy pobór i uczył armię mniejszą niż była w Księstwie Warszawskim, czy Królestwie Polskim pod okupacją rosyjską? Wtedy ludność kraju liczyła zaledwie kilka milionów osób. Dziś jest kilkukrotnie większa. Ale Tfusk twierdził że 80 tysięcy wystarczy. Śmiech.
    PiS rozbudowuje i dozbraja armię sukcesywnie. Już ją powiększył liczebnie o kilkanaście tysięcy osób, podniósł znacząco pensje, dokupił sporo uzbrojenia. I jest już ustawa powiększająca jej liczebność dwukrotnie. Wiec nie nazywaj łaskawie Polskiego Wojska armią łachmaniarzy, bo tylko głupota i zwykła nienawiść przez ciebie przemawia. Ale żresz z ręki pisu i pobierasz podwyżki, trzynastki i czternastki. Mogłeś to oddać na jakiś dom dziecka, jak ci z PiSem nie po drodze. I jeszcze nienawistnie pyszczysz. Sam jesteś łachmaniarzem.
  • SwanSong 24.02.2022
    Noico
    Słuchaj, łachmyto, pis rozwalił polską armię, ale ty tylko ujadasz na rządy Tuska. Za 50 lat też byś gadał o rządach PO? Teraz afera goni aferę, ale tego nie widzisz albo nie chcesz widzieć.
  • Nie popieram PIS-u ale trzeba pisać prawdę. Polska armia rozbudował się. https://www.globalfirepower.com/countries-listing.php
  • SwanSong 24.02.2022
    Marek Adam Grabowski
    To twoja prawda.
  • SwanSong To ja osobiście i samodzielnie przygotowałem ogólnie przyjęty amerykański ranking! Chłopie przeceniasz mnie! Ale dzięki!
  • SwanSong 24.02.2022
    Marek Adam Grabowski
    To powiadasz, gdzie tam jest ten znaczący wzrost jakości wyposażenia? Gdzie mam szukać? I poproszę wykres porównawczy z 12 lat, to będę miał jakieś dane.
  • SwanSong musiałbyś poszukać w archiwum. Śledzę ten ranking od 2014, i zapewniam, że nie spadamy w nim, chociaż rzeczywiście podczas epidemii covid nieco zatrzymaliśmy się.
  • Drogi Autorze, proszę o wybaczenie, że tutaj odpowiadam Swan Songowi (nie mam po prostu gdzie: ten Tchórz - nic nie opublikował, tylko: z chorobliwej zazdrości non stop mnie prowokuje - obraża, a nie będę mu odpowiadał we własnych komentarzach - nie lubię śmieci), otóż to: mój wielmożny Tchórzu, mój wyrafinowany list jest ripostą przepełnioną cynizmem, ironią i sarkazmem, a nie "gorzkimi żalami", kończąc: proszę mi już dać spokój i iść do szkoły - brakuje ci podstawowej wiedzy o polszczyźnie.

    A pański tekst, oczywiście: jest politycznym gniotem - do kosza - preferuję sztukę piękną w malarstwie i słowie, zresztą: polityka to nic innego jak najstarszy zawód świata - prostytucja i ten zawód jest charakterystyczny (czytaj z pełnym rozumowaniem: Swan Songu) dla zakompleksionych nieudaczników i wtórnych analfabetów - ćwierćinteligentów.

    Łukasz Jasiński
  • Rodson 24.02.2022
    Łukasz Jasiński prostak u siebie nie chce śmiecić to polazł do kogoś innego. Smieci swoje golodupcu też wywozisz fo lasu?
  • nerwinka 24.02.2022
    Noico
    zwyciężyłeś mnie siłą bzdur. A Tuska i PO też nie lubię.
  • Grain 24.02.2022
    Nerwinuś, stare pudło rezonansowe Szkła Kontaktowego - to jełop, nieudacznik Siemoniak z generalicją po moskiewskich szkołach rozpirzyli polską armię jak Ursula von der Leyen Bundeswehrę. A Błaszak zrobił i robi dla niej więcej niż wszyscy poprzednicy razem wzięci. Z krótką, wybiórczą pamięcią jesteś za krótki do poważnej dyskusji. Możesz sobie popisać o ekspertach od pancernej brzozy pod Smoleńskiem. Dalej w to wierzysz w nią? Gangster Putin zemścił się za to, że L. Kaczyński przewidział to co mamy teraz. Przełącz sobie telewizor, jak babka Kiepska na Koziołka Matołka - nie oglądaj tego ścieku.
  • Opalony Ernest 24.02.2022
    Ludobójca, powiadasz.
    No to teraz pewnie na me pytania rozwlekle i erudystycznie odpowiesz.
    Czy Józef Stalin stworzył imperium bardziej krwawo, niż stworzono potęgę kapitalistycznych państw?
    Dodam, że nie było wyzywsku kolonialnego, jak to w krajach kapitalistycznych.
    Jakoś królowabrytyjska krwiopicą, mordercą, wyzyskiwaczem określana nie jest.

    I teraz pytanie zasadnicze: masz państwo rozwalone, z potencjałem. I musisz zmusić do pracy, roboty, rozwoju.
    Bo jest zagrożone.
    Czy taki dialog:
    - Weżmiecie się za budowę kraju?
    - Spierdalaj.
    - A to przepraszam.

    Czy batem zapędzisz do roboty, żeby kraj i naród nie zginął?

    Słucham.
  • SwanSong 24.02.2022
    W d... byłeś i g... widziałeś, ruski pajacu. Kapitalizmu nie ogarniasz, boś mało kumaty.
  • Grain 24.02.2022
    Marks, Lenin nie żyją, tedy poczekaj Ernest na głupszych do dyskusji. Zaraz się zlecą. Będziesz zadowolony.
  • Typowy felieton, który porusza mnóstwo tematów, a żadnego nie rozwija. Pozdrawiam bez oceny
  • Eytu 24.02.2022
    Kto zlikwidował powszechną służbę wojskową w Polsce? Kto wyprzedawał poligony i tereny wojskowe?
  • Noico 24.02.2022
    Ten papek powtarza tutaj brednie zasłyszane w szczekaczce tefałenowskiej. A co najtragiczniejsze wydaje się, że zrobili mu taką sieczkę w mózgu, że rzeczywiście w nie wierzy.
  • Grain 24.02.2022
    Sieczka ala Owsianko
  • Starszy Woźny 24.02.2022
    grain i jemu podobni rzucają zlepki niby najjaśniejszych myśli, jak tez w swoich dziełach literackich. Ot, tak coś, co mnie się przypomniało z lekcji historii, to powiem i już. W swoich dziełach literackich zachowują tę samą logikę. Coś wiem, to wrzucę. Na temat obecnej sytuacji na Ukrainie, każdy z nich staje się historykiem profesorem itd. Sentymenty niektórych. Czołgi T-54 i T-55 w których ja służyłem dobrze, że zostały ze złomowane na żyletki. Ruskie już miały lepsze o dwie generacje dalej. Dziś się chwalimy, że kupujemy Abramsy Amerykańskie. To też starocie. Nikt nam nie sprzeda sprzęty lepszego niż sami mają. Jeśli sami nie posiadamy lepszej technologii i sprzętu wojskowego, to nikt nam nie udostępni swojego najlepszego. Więc będziemy tzw. mięsem armatnim. A w ogóle tego graina nie da się słuchać. To taki chłopek roztropek.
  • Grain 24.02.2022
    do budy ćwoku o loginie z cieciem
  • Starszy Woźny 24.02.2022
    Zabolało grainie?
    Popierasz PIS, Popierasz Putina.
    Jedna partia. Jeden Naród.
    To Pis, chce wszystko upartyjnić.
    Putin: Jedne Wielkie Mocarstwo.
    Coś powiedziałem nie tak?
  • Grain 24.02.2022
    menelu intelektualny, co ty możesz, nawet się nie leczysz
  • 110101011 24.02.2022
    Dzień dobry czy tu biją?
  • Starszy Woźny 24.02.2022
    GRAIN!!!
    Jstem zdrowy i popijam sobie piwko i patrze jakich to mamy patriotów.
    Mocnych tylko w gębie. Siedzą tacy przed kompem. i mędrkują.
    A poczułeś może Intelektualny genjuszu smak wystrzelonych pocisków czołgowych lub innych z armaty. Co ty wiesz o działaniach wojennych. Strzelałeś choćby do makiety człowieka? Czy zabiłbyś drugiego człowieka? To są dylematy obecne. Gnojku!!
  • Eytu 24.02.2022
    Przed 89 roku w wojsku strzelało się do okrągłych tarcz. Później wprowadzono dodatkowo uproszczony obrys człowieka. I tak teraz nawet dość dobry strzał nie jest zaliczany bo chybia np. głowę.
  • Eytu 24.02.2022
    *rokiem
  • Grain 24.02.2022
    Eytu. nie. Piszesz o strzelaniu do tarczy takim z unitarki. Bodajże o strzelaniu nr 1.
    Ja miałem /1986-88/ także strzelanie nr 2 do różnych celów, ogniem ciągłym i pojedynczym leżąc i klęcząc. Również w masce p-gaz. I nr 3 /chyba/ w warunakach nocnych- te same cele i pozycje, do trafienia 10-ma pociskami.
  • Grain 24.02.2022
    Eytu, 1976-1978 w tym okresie
  • Eytu 24.02.2022
    KBK AK?
  • Grain 24.02.2022
    Eytu tak
  • Eytu 24.02.2022
    Grain Ale z drewnianą kolbą czy skladaną metalową?
  • Grain 24.02.2022
    Eytu, na unitarce ze składaną. A potem miałem z kolbą drewnianą - wersja do strzelania granatów nasadkowych. Ale tak nie strzelałem.
  • Starszy Woźny 24.02.2022
    Maładziec Grain!
    teraz mogę spać spokojnie. Ty mnie obronisz. A może ściągnąłeś ten wpis od cioci Wiki.
    Coś mi się nie widzi, że pamiętasz takie szczegóły. O ile wiem masz już wnuki.
    No! A ja służyłem 72-74 w Braniewie
  • Grain 24.02.2022
    goń się
  • Eytu 24.02.2022
    A nie w Orzyszu? :)
  • Starszy Woźny 24.02.2022
    Eytu
    W Braniewie.
  • Starszy Woźny 24.02.2022
    Chętnie pogoniłbym za tobą, ale masz starą dupę.
    Nie biksuj tak. Stary capie
  • Grain 24.02.2022
    i wyszło bydło

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania