Cały świat jest zły! Problem zła w filozofii Artura Schopenhauera

Cały świat jest zły! Jest to najgorszy twór w kosmosie, jaki tylko może istnieć. Najmniejsza dawka zła dodana jeszcze do świata zniweczyłaby go zupełnie. Gdyby powstały jakieś perturbacje słoneczne, to już by nas nie było. Obecny stan naszej egzystencji i kosmosu stoi na skraju wszystkich złych możliwości zarówno w porządku fizycznym jak i moralnym. Tak zły świat nie można tłumaczyć jakąś transcendentną siłą dobra, jakimś bóstwem, lecz istnieniem jego antytezy, jakimś bytem, który możemy nazwać pod -bóstwem, które jest ślepą wolą, źródłem zła, będąc siłą napędową w całym kosmosie. Owa wola powoduje tylko bezsensowny ból i cierpienie. Ta zła siła jest sama w sobie niepoznawalna, a zło jest sednem wszystkiego - opracowano na podstawie fragmentu z dzieła pt. "Metafizyka" M. A. Krąpca (zob.: M. A. Krąpiec, "Metafizyka. Zarys teorii bytu", Lublin 1984, s. 193; niniejszy fragment dot. problemu zła w filozofii A. Schopenhauera).

A reszta jak na wstępie: "Cały świat jest zły!".

Średnia ocena: 3.0  Głosów: 3

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (1)

  • Pan Buczybór 21.07.2020
    kolejny króciutki tekst, który niczego nie przedstawia i z którego nic nie wynika...

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania