Caravaggio

tyle świętych twarzy

i twoja nieświęta

dłoń skora do bijatyk 

prowadziła przez płótna wybranych

 

czy nie mieliby ci za złe 

muz z których czerpałeś

pospołu z innymi mężczyznami

 

czy ja nie mam

 

Maryi z Dzieciątkiem na biodrze

tak prostej

jak prosta była pozująca dziewczyna 

 

albo pędzla którym kolejny raz

wpychałeś Tomaszowy palec

w otwarty bok Jezusa

 

dróg i bezdroży 

na których wcześniej zapada mrok

spada z konia

gdy akurat skupiasz się na świetle 

Średnia ocena: 4.0  Głosów: 4

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (16)

  • Tjeri 28.02.2021
    Świetny!
    To wyjątkowe:
    "albo pędzla którym kolejny raz
    wpychałeś Tomaszowy palec
    w otwarty bok Jezusa"
    (choć "tomaszowy" raczej małą).
    I to:
    "Maryi z Dzieciątkiem na biodrze
    tak prostej
    jak prosta była pozująca dziewczyna"

    I tylko zakręciłam się jakoś na swoim widzeniu, że nie mogę zrozumieć poniższego momentu (w sensie gramatycznym), pewnie nie dostrzegam czegoś oczywistego.
    "na których wcześniej zapada mrok
    spada z konia"
    Konkretnie "spada z konia" mnie nurtuje...
  • IgaIga 28.02.2021
    Też się nad tym zastanawiam, Tjeri. Chodziło mi o to, że Caravaggio spadł z konia i to był początek jego końca. Niedługo po tym wypadku zmarł na skutek powikłań. Jakaś bakteria czy coś.
  • Tjeri 28.02.2021
    IgaIga A! Może, gdybyb o tym wiedziała, to odebrałabym inaczej. Wiesz, nie rezygnowałabym z tego, ale o samek formie można pomyśleć.
  • Tjeri 28.02.2021
    *samej
  • IgaIga 28.02.2021
    Myślę, że ten wers można spokojnie usunąć, ale jeszcze się waham co z tym fantem zrobić ?
    Dzięki.
  • Narrator 28.02.2021
    Nie znam się na malarstwie, nie rozumiem przesłania, ale wiersz mi się podoba. Słowa uderzają do głowy jak wino.
  • Jacom JacaM 01.03.2021
    No cóż, konie palce i farby a muzy są dla malarza dla innych tylko kobiety ?
  • Pan Buczybór 01.03.2021
    Super
  • Trzy Cztery 01.03.2021
    Ciekawie, ale... trochę nie bardzo wygląda ta wstawka: "czy ja nie mam". Może i dobrze współpracuje z tą częścią tekstu, która jest powyżej, ale raczej źle z tą, poniżej. Bo co daje połączenie tej wstawki ze słowai kolejnych strofek? Coś takiego:

    czy ja nie mam
    Maryi z Dzieciątkiem na biodrze
    (...)
    albo pędzla?
  • Trzy Cztery 01.03.2021
    Puenta też nie bardzo mi pasuje, z tym mrokiem spadającym z konia. : "...wcześniej zapada mrok/ spada z konia/ gdy akurat skupiasz się na świetle".

    W sumie, gdy ktoś chce skupić się na świetle i wtedy "mrok spada z konia", nadarza się dobra okazja, żeby miejsce mroku - "na koniu"! - zajęło właśnie światło.

    To jaki wydźwięk ma ta puenta? Dobry!

    A podobno - zły...

    Nie rozumiem.
  • IgaIga 01.03.2021
    Trzy Cztery - czy ja nie mam (w domyśle za złe).
  • Trzy Cztery 01.03.2021
    OK.
    Jednak ta wyodrębniona cząstka odnosi się także i do kolejnych, następujących po sobie strofek. A więc masz i takie cudo:

    "Czy ja nie mam za złe pędzla"

    - ?
  • Trzy Cztery 01.03.2021
    czy ja nie mam za złe

    dróg i bezdroży
    na których wcześniej zapada mrok
    spada z konia
    gdy akurat skupiasz się na świetle

    IgaIga, coś nie tak. Naprawdę.
  • IgaIga 02.03.2021
    Mnie tam wszystko się zgadza :P
  • piliery 02.03.2021
    Pięknie go odmalowałaś. Pointa to cały Caravaggio. Kto nie widział jego obrazów ten moze miec klopot z odczytaniem ale nie zmieniaj.
  • IgaIga 02.03.2021
    Dziękuję, piliery. Nie zmienię.

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania