Cenzura

Letnie słońce oświetlało wiejską drogę, którą szedłem razem z cenzorem.

 

-A więc to są te pańskie Kości Wielkie? - spytał retorycznie.

 

-Dokładnie – odpowiedziałem. - Mam nadzieję, że panu się tutaj podoba?

 

Moje pytanie już nie było retoryczne. Było bardzo ważne i oddawało moje obawy. Przecież to on miał decydować o tym, co dalej ze mną będzie.

 

-Czy ja wiem – odparł rozpinając swój granatowy garnitur. - Mieliśmy wiele skarg na pańską twórczość, panie Grabowski.

 

Te słowa były dla mnie mrożące.

 

Tymczasem cenzor zaczął rozglądać się po okolicy i zapytał:

 

-Gdzie właściwie jesteśmy? W jakim województwie?

 

Złapawszy się za moje, pofarbowane na blond, włosy, odpowiedziałem lapidarnie:

 

-Sam nie wiem. Opowiadania zostawiają tutaj czytelnikowi dowolność. Możemy być np. na Mazowszu; wszak stamtąd pochodzę!

 

-Nie! - cenzor zmarszczył brwi. - To na pewno nie jest Mazowsze, a przynajmniej nie jego podwarszawska część! To mi śmierdzi Podkarpaciem, ewentualnie Podlasiem!

 

Ta wypowiedź, a zwłaszcza użycie w niej słowa „śmierdzi”, była dla mnie bardzo niemiła i stresująca. Wolałem jednak robić dobrą minę do złej gry i zapytałem:

 

-Ale to chyba samo w sobie nie jest złe?

 

-To zależy od tego, jaki jest pański cel. - Cenzor był stanowczy. - Jeśli chce pan, panie Grabowski, ukazać niebezpieczeństwo wschodniego zadupia, to jest to ok; i rzeczywiście zdarzają się takie interpretacje. Ale są też inne. Dla niektórych pan zachwyca się tradycyjną polską wsią, a to już jest niedopuszczalnie! Powiedziałbym nawet, karygodne!

 

Rozłożyłem ręce:

 

-Interpretacje pozostawiam czytelnikom.

 

Łysa głowa cenzora poczerwieniała:

 

-Co takiego! Pan stawia na samodzielne myślenie! Jak się samemu myśli, to jeszcze można coś źle wymyślić! Pan ma prowadzić ludzi na właściwą drogę!

 

Nie było łatwo. Już czułem gilotynę nad moją szyją.

 

-Ponoć promuje pan ksenofobię i rasizm? - cenzor wiercił we mnie niczym w ścianie.

 

Poczułem się oburzony i krzyknąłem:

 

-To potwarz! Niby jak?

 

-Proszę spojrzeć – cenzor demonstracyjnie zaczął wskazywać ręka na domy – nie mieszkają tutaj żadni Afropolacy! Czyżby byli w tym miejscu źle widziani?

 

Dobrze, że byłem w maseczce przeciw wirusom, dzięki temu, nie było tak dobrze widać jak bardzo denerwuję się.

 

-Są dobrze widziani, ale nie ma ich, gdyż na polskiej wsi rzadko mieszkają murzy... Afropolacy! To byłoby zakłamanie!

 

-A kto powiedział, że opowiadania nie mogą być zakłamane? - spytał mnie cenzor.

 

-Zapewniam, że nic nie mam do ludności z Afryki, nawet miałem kiedyś miłą sąsiadkę z Konga, ale do moich Kości ona nie pasuje. Kiedyś myślałem, czy nie wprowadzić tutaj Araba, który prowadziłby kebab.

 

-Arab nie zastąpi Afropolaka – powiedział cenzor. - Może być natomiast dodatkiem. Tylko, żeby to był Arab muzułmanin, a nie Arab chrześcijanin.

 

Chwilę milczeliśmy, ale potem on znów odezwał się:

 

-Ponoć nie ma u pana, panie Grabowski, też żadnych wątków feministycznych?

 

Była to oczywiście nieprawda, więc musiałem zaprotestować:

 

-Feminizmu jest u mnie co niemiara. Są tutaj bardzo silne postaci kobiece, Witch, Baba Jaga, Karolina. Te kobiety są wśród osób współrządzących Kościami Wielkimi!

 

-Pan rozumie feminizm w stylu dwudziestolecia międzywojennego! To, że część osób z macicami, kolaboruje z patriarchalną władzą, to żadne równouprawnienie! Trzeba wprowadzić nowe watki! Mam dobry pomysł, panie Grabowski! Proszę napisać, że Baba Jaga jest prześladowana przez księdza, który zabrania jej zostać kapitanem żeńskiej drużyny koszykówki, gdyż uważa, że sport jest tylko dla samców!

 

Z nerwów zdjąłem moją czarną, cienką marynarkę.

 

-To niedorzeczny pomysł! Po pierwsze, Baba Jaga zupełnie nie nadaje się do koszykówki! Po drugie, tutaj ksiądz niczego nikomu nie zabrania! Po trzecie, nigdzie, poza Netfikxsem, nie ma zakazu koszykówki dla kobiet! Po co tworzyć nierealne problemy!

 

-Jest jeszcze jedno. - Ton głosu cenzora był coraz bardziej złowrogi. - Nie ma u pana, panie Grabowski, wątku LGBT+!

 

-Nie do końca tak jest. Napisałem, przecież że Witch i Baba Jaga współżyją ze sobą. A nawet wspomniałem, że raz zdarzyło się to proboszczowi. Oczywiście dodałem, że autentycznie żałował tego i szczerze spowiadał się, więc już nie ma grzechu.

 

Cenzor zatrzymał, się spojrzał na mnie z nienawiścią. Wiedziałem już, że trafiłem kulą w płot.

 

-Księża w popkulturze nie mają rozgrzeszać LGBT+, oni mają LGBT+ mordować, ewentualnie bić! A LGBT+ nigdy nie może żałować, tego kim jest!

 

Na chwilę zamilkł, po czym dodał już łagodniejszym tonem:

 

-Poza tym, sporadyczny biseksualny romans, to żadne poważne LGBT+! Czy były inne wątki LGBT+?

 

-Nabijałem się ze stref wolnych od LGBT.

 

Cenzor rozłożył ręce i powiedział:

 

-Nabijanie się to bagatelizowanie tematu; sprowadzanie go do politycznej wpadki! Pan ma ukazać dramat tej sytuacji, np. napisać, że kilka kobiet z fiutem popełniło przez to samobójstwo!

 

-Ale w Kościach Wielkich nie ma kobiet z fiutem!

 

-Nie ma, to dla pana ratunku, panie Grabowski.

 

I tak zabroniono mi pisania dalszych części Kości Wielkich.

 

Marek Adam Grabowski

 

Warszawa 2021

Średnia ocena: 4.2  Głosów: 10

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (21)

  • befana_di_campi 07.07.2021
    Powiedz przy okazji cenzorowi, że nie tylko mu nakopię do szmat, ale skądś mu jeszcze powykręcam kulasy i postawię je obok. To znaczy jedną, bo drugą nakarmię psinę ze schroniska. Pod warunkiem, że owa psina będzie chciała to padło żryć :-)

    Literówki i jeszcze coś tam do drobnej korekty. Niemniej: piona... :-D :-D :-D
  • Dobrze, przekaże. Cała Befana, jak zwykle zadziorna. ?
  • Grain 07.07.2021
    Bardzo dobre. Tak działa dzisiaj polityka
  • Dzięki!
  • Józef Kemilk 07.07.2021
    Marku trzeba cenzurować. Ostatnio bezczelny, hiszpański nauczyciel biologi uczył, że są tylko dwie płcie i powoływał się na chromosomy XX i XY, a to przecież odkrycie z 1905 roku, co w nauce oznacza wieczność. Teraz już wiemy, że jest kilkadziesiąt płci, a tamten nauczyciel wciska dzieciom kit rodem z początku dwudziestego wieku. Dobrze, że ukarano tego lekkoducha. Wiadomo, że trzeba iść z duchem postępu, nawet jeżeli to będzie oznaczało ofiary.
    pozdrawiam
  • Słyszałem o tej sprawie. Pozdrawiam
  • Andi Perry 08.07.2021
    To dotyczy normy czyli normalnie tak jest. Ale są choroby, w których płeć nie jest jednoznaczna - Zespół Klinefeltera 1:500 noworodków, Syndrom de la Chapelle 1:20 000 urodzeń , zespół XYY - 1:1000 ( tutaj jest "za dużo mężczyzny w mężczyźnie"). To trochę jak z kosmitami. Jeżeli ich odkryjemy, nie będzie znaczyło że my nie jesteśmy ludźmi. Te choroby nie oznaczają braku dwu płci. Po prostu to są odstępstwa od zdrowych przypadków.
  • Andi Perry dokładnie. Oni natomiast chcą żeby odstępstwa uznać za równoważne zdrowiu.
  • laura123 07.07.2021
    No, to dołożyłeś do pieca... u Ciebie to już przeszło w sztukę - sztukę ironii.
    Znakomite! 6
  • Dzięki! Ps. Samemu kiedyś twierdziłem, że tutaj wśród ocen powinny być też 6.
  • Tjeri 07.07.2021
    Dobre :))).
    Poprawność polityczna jest wdzięcznym tematem. Uśmiałam się. Może miejscami zbyt przewidywalnie (jak z kabaretowego skeczu) historia idzie, ale ma to swój urok.
  • Dzięki!
  • Patriota 07.07.2021
    Mam rozumieć, że cykl o Kościach Wielkich należy uważać za zamknięty? Trzeba było pozbyć się w jakiś sposób tego cenzora.
  • Spoko; będę pisał, ale z podziemia. ?
  • Trzy Cztery 07.07.2021
    Marek Adam Grabowski, haha, a to dobrze. Bo posmutniałam, w obawie, że nie będzie kolejnych historyjek.
  • Trzy Cztery Będą, będą.
  • Dekaos Dondi 08.07.2021
    Marek Adam Grabowski↔To są dialogi, z nutką absurdu, lub nawet "symfonii ironicznej"→mówiąc metaforycznie.
    Lubię takie dialogi:)↔Jestem na Tak:)↔Pozdrawiam:)↔%
  • Super! Dzięki!
  • Szpilka 09.07.2021
    Afropolacy, ciekawie brzmi ? Marek, świetne jest to opowiadanko, bardzo mi się podoba ?
  • Dzięki! Gdyby co słowo "afopolak" krąży już w obiegu, aczkolwiek mój program pokreślił je na czerwono, tak samo 'LGBT". Pozdrawiam
  • poco 01.12.2021
    zostań wyszczepem!
    nie myśl czerepem
    jeno co tele
    we kółko miele

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania