Cmentarz banałów (drabble)

Leżały porozrzucane na brzegach alejek – wygasłe, połamane, samotne, zbrukane przemocą. Jedynie wiatr, przechadzający się cichutko pomiędzy nagrobkami, wciąż nosił w pamięci ich ciepło i jak niewidzialny strażnik nie wypuszczał go poza mury popadającego w zapomnienie świata.

Wraz z nadchodzącą nocą, wyryte w kamieniach litery stawały się niewidoczne: „Równowaga”, „Dobry Gest”, „Rozmowa”, pozbawione blasku, spadały na samo dno ludzkiej pamięci.

— Dziadku, a Miłość? Gdzie jest pochowana?

— Niestety, bez światła nie znajdziemy.

— Szkoda... A kto zniszczył wszystkie świece, Dziadku?

— Złodzieje knotów. Musisz się ich wystrzegać.

— Złodzieje knotów… — powtórzyła cichutko, opuszczając cmentarz.

Słowa dziadka zrozumiała wiele lat później, próbując przyzwyczaić oczy do samotności.

Średnia ocena: 5.0  Głosów: 9

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (18)

  • Dekaos Dondi 06.01.2021
    No i jest Justyskowe drabble↔Początek, to jakby o wygasłych zniczach. Bardzo obrazowo napisałaś. Te litery, już nie ma co oświetlać. Ciemność zabierała jakże istotne gesty. I końcowa część. "złodzieje knotów''
    Porwali to, na czym opiera się światło, dzięki czemu jest. A to gorsze, niż ukraść sam płomień.
    Jakby ukraść wędkę, zamiast ryb↔Takie skojarzenie. Tak jakoś zrozumiałem↔Pozdrawiam:)↔5
  • Justyska 06.01.2021
    Dzięki DD za trafny komentarz - "gorsze, niż ukraść sam płomień". Właśnie o to chodzi...
    Pozdrawiam serdecznie:)
  • Anonim 06.01.2021
    Świetne drabble.
    Tylko często bywa tak, że sami moczymy knoty i później nikt ich nie jest w stanie zapalić. Tyle że mamy taką cywilizację, która wszystko zwala na innych...
    Ale sam motyw knota - rewelacja.

    Pozdrox.
  • Justyska 06.01.2021
    Kurcze, Antoni dokładnie to samo pomyslałam, po ktoryms czytaniu. Nikt nie lubi poczucia winy. To bardzo niewygodne.
    Dziękuję, za komentarz i wizytę:)
  • Bożena Joanna 06.01.2021
    Nasunęła mi się pewna myśl, złodzieje knotów czy sknocone znicze. W obu przypadkach światło zgaśnie. Ciekawie napisane.
    Pozdrowienia!
  • Justyska 07.01.2021
    Dobrze powiedziane:) dziękuję za wizytę!
  • Bajkopisarz 06.01.2021
    Jeśli zabrać świecy knot to co zostanie? Coś zostanie, ale do czego wtedy takiej wybrakowanej świecy użyć? No i teraz przychodzą skojarzenia :)

    Ale jeszcze ciekawsi są Złodzieje Knotów. Kto to? Czemu kradnie akurat knoty? Jaki ma cel? Czy jakby im odebrać skradzione knoty, to można jeszcze uratować świece? Gdzie szukać Złodziei Knotów? Można do nich przystać?
    Zaintrygowało mnie to. Bardzo :)
  • Justyska 07.01.2021
    Myślę, że każdy moze być Zlodziejem Knotów....
    Dziękuję za ciekawy komentarz i chwilę refleksji :)
    Pozdrawiam!
  • Wrotycz 06.01.2021
    Cmentarz, gdzie zostały pochowane banały. O różnych imionach i wspólnym fundamencie: Równowaga, Dobry Gest, Rozmowa, Miłość.
    Przychodzą smutni ludzie i zapalają świece na ich nagrobkach, aby im, tym zmarłych wartościom - drogowskazom, oddać hołd, okazać pamięć.
    Ale nawet pamięć jest tępiona. Cmentarz musi osunąć się w ciemność, banały mają zostać zapomniane.
    Bo tak chcą zarządcy tego świata, a złodziej knotów wiernie wypełniają ich wolę.
    Oczy mają się przyzwyczaić do ciemności, świeca - symbol światła - wydrążona z tego, co pozwala jej spokojnie płonąć.

    Tak, trzeba się przyzwyczajać do braku równowagi i dobrego gestu, i rozmowy ułatwiającej kompromis.
    Autorytaryzm, siła, podstęp, zło, agresja - ciemność.
    Ciemność, bo samotność.
    Samotność człowieka - rozerwane więzy.

    Ktoś za to odpowiada.
    Patrzę na Kapitol. Na złodziei knotów, na ich charyzmatycznego szefa stawiającego na brutalną siłę.
    "Rok 2021" - napisz powieść.

    Świetne drabble, Justysko.
    Zmęczona jestem okrutnie, ale zalogowałam się, aby wyrazić podziw dla Twojej pracy.
    Umiejętności kondensacji, oryginalnego wykorzystania symboli i miejsc.

    Serdecznie pozdrawiam.
    5!
  • Justyska 07.01.2021
    Wrotycz, baaardzo dziękuję, za pochylenie się nad tekstem i takie odczytanie.
    Pozdrawiam serdecznie!
  • Piotrek P. 1988 07.01.2021
    Zaskakujące, tajemnicze, piękne i inspirujące. 5, pozdrawiam :-)
  • Justyska 07.01.2021
    Dziękuję, bardzo mi miło :)
  • Szpilka 07.01.2021
    "przyzwyczaić oczy do samotności"

    Bardzo oryginalne stwierdzenie, "złodzieje knotów" też ekstra, zostawiam piątaka ?
  • Justyska 07.01.2021
    Pięknie dziękuję :)
  • Trzy Cztery 07.01.2021
    Piękne drabble.
  • Justyska 08.01.2021
    Dziękuję pięknie:)
  • Pan Buczybór 08.01.2021
    Uuu, bardzo mroczne. Świat, w którym banałami są rzeczy definiujące ludzkość, a nadziei też brak, bo ktoś zabiera światło dla siebie i pewnie nawet z niego nie korzysta... Bardzo dobre drabble.
  • Justyska 08.01.2021
    Dziekować, Panie B.:)

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania