XXX

YYY

Średnia ocena: 3.9  Głosów: 11

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (89)

  • oboj ponad rok temu
    Poeta który boi się banału to dupa nie poeta.
    Rymy ok, rytm też a średniówki na miejscu.
    Ode mnie 5 bo wiersz ujmuje.
  • Noico1 ponad rok temu
    Dziękuję bardzo.
  • Grain ponad rok temu
    Zamień tajfun na buran. Inaczej piździ i podmuchuje
  • Noico1 ponad rok temu
    Już w jednym wierszu użyłem burana, ale chyba faktycznie lepiej tu pasuje od egzotycznego tajfunu. Dzięks, pozdro.
  • luna-tyczka ponad rok temu
    Bardzo dobre rymowanie.
    Treść kojarzy mi się z piosenką "Nie pytaj o Polskę".
  • Noico1 ponad rok temu
    Dzięki. Obywatel G.C. to klasyka, bardzo lubiłem tę piosenkę.
  • Grain ponad rok temu
    https://www.youtube.com/watch?v=GXAEIPoxNew
  • Noico1 ponad rok temu
    Uwielbiam Gintrowskiego, i Kaczmarskiego też.
  • sekator ponad rok temu
    takie cóś to pisali w XIXwieku. Po co ta kalka?!
  • Noico1 ponad rok temu
    A Ty już pewnie łapkami tkwisz w XXX wieku.
  • Noico1 ponad rok temu
    Poezja zwana nie wiadomo czemu nowoczesną, to bełkot tworzony przez prymitywów dla prymitywów.
  • Szpilka ponad rok temu
    Noicyk, oj przegiąłeś, Świetlicki skończył filologię polską, jest też muzykiem, jaki to prymityw? Jego wiersze są zrozumiałe, mimo że współczesne ?

    Pieśń profana

    telefonu, żetonów i brata bliźniaka,
    ojca i matki, bezpretensjonalnej
    oraz ślicznej i mądrej żony, łóżka i kościoła,
    dzieci, kuchni, wakacji, wanny i przeszłości,
    przyszłości oraz wyrzutów sumienia
    - miłość nie ma.

    Marcin Świetlicki

    Właśnie, miłość nic nie ma, a chyba każdy jej pragnie, zaś Amor dopada każdego, nie pytając o stan posiadania ???
  • Noico1 ponad rok temu
    Szpilka ale 90% z nich, albo nawet więcej, to bełkot. Jedna, albo i całe stado jaskółek wiosny nie czyni.
  • Szpilka ponad rok temu
    Noicyk

    Czytaj dzieła poetów, a nie uzurpatorów portalowych, hehehehe, uzurpatorzy twierdzą, że im bardziej wiersz pokręcony, to tym lepiej, bo każdy może interpretować, jak chce, tjaaaaaaaaaa ?
  • MartynaM ponad rok temu
    Jak ktoś nie umie w metaforę, to z lamusa niech czerpie... zawsze to jakieś wyjście dla matołków.
  • Szpilka ponad rok temu
    MartynaM

    Coś podobnego, to już Noicyk nie jest poetą? Ja tak szybko zdania nie zmieniam o czyimś pisaniu ?
  • MartynaM ponad rok temu
    Szpilka, Bogumił poszedł w kalkę, pisałam o tym nie raz i nie dwa... każdy jego wiersz można do siebie przyłożyć... identyczne wersy i cała reszta. Zatrzymał się i jedyne co jeszcze te wiersze ratuje, to dobry rym.
  • Szpilka ponad rok temu
    MartynaM

    No cóż, już za późno, autor uwierzył, że jest poetą, dobrze pamiętam, kto go utwierdzał w tym mniemaniu ?
  • MartynaM ponad rok temu
    Ja tylko poprawiałam niedociągnięcia i chwaliłam za rym, bo można się od niego uczyć jak rymować. Tu zrobił ogromne postępy.

    To dobrze, że uwierzył. Teraz niech uwierzy, że jako poeta potrafi wyjść z ciasnych ram...
  • Szpilka ponad rok temu
    MartynaM

    Dobre rymy to za mało, żeby coś stało się wierszem, poza tym, nie zamierzam rozwijać tematu, bo zaraz autor wyskoczy i zacznie się pluć, wszak za poetę się ma i pokory w nim za grosz ?
  • Noico1 ponad rok temu
    Szpilko, rymy, rytm i piękny temat już ci nie wystarczą? Jesteś znudzona życiem. Czego jeszcze byś chciała? Niech zgadnę. Zapewne odrobiny, albo nieco więcej guana, które mogłybyście lepić w palcach i się wzajemnie obrzucać. Niestety tego u mnie nie znajdziesz, badziewia nie piszę. Masz tego barachła u innych. Gdybyś zechciała się delektować najpiękniejszymi rymami na świecie, oczywiście zawsze zapraszam.
  • Szpilka ponad rok temu
    Noicyk

    A co z resztą? Dobry chlebek to nie tylko złocista skórka, ale przede wszystkim smakowity miąższ, mięciutki, niezakalcowaty ?

    A co ma życie do dobrych wierszy? Znudzona jestem sztampą, epigonizmem i zwyczajnym banałem w wierszach. Potrafię pisać lepsze rymy, się nie nie chwal, zacznij dbać o środek, nie tylko o ramkę, aczkolwiek i tak nie posłuchasz, może to i lepiej?
  • Szpilka ponad rok temu
    A znasz ten Bursy? Prosty i jakże tchnie poezją, widzisz tę poezję w wierszu? Pewnikiem nie widzisz, dlatego nie będziesz tak pisał ?

    Zgaśnij księżycu

    Z misiem w rączkach zasnęło dziecko
    Miasto milczy jak tajemnica
    Przyczajony za oknem zdradziecko
    Zgaśnij zgaśnij księżycu!

    Księżyc srebrne buduje mosty
    Księżyc płacze zielonymi łzami
    Księżyc jest tylko dla dorosłych
    Zasłoń okno zasłoń okno mamo.

    Z wież wysokich przez liście szpalerów
    Na dorosłych zstępuje księżyc
    Synek ma trzy lata dopiero
    Jemu jeszcze nie wolno tęsknić.

    Jeszcze będą burzliwe noce
    Srebrne miasta dużo goryczy
    Wstań mamusiu zasłoń okno kocem
    Zgaśnij zgaśnij księżycu!
  • Noico1 ponad rok temu
    Szpilka ładny, nic mu nie brakuje, ale mój uważam za lepszy. Ja się tematyką byleladajaką, poza satyrą, nie zajmuję.
  • Szpilka ponad rok temu
    Noico1

    Wiersz Bursy to nie jest byle jaka tematyka, wiersz nawiązuje do wrażliwości dziecka, dziecko ma lęki, boi się księżyca, ja już duża jestem i też się go boję ?

    Jaka satyra? Przecież limeryków nie umiesz pisać.
  • Noico1 ponad rok temu
    Szpilka, ja Twoich opinii nie traktuję poważnie, bo z paru innych kont, na których zamieszczam wiersze chwaliłaś je? Zresztą nawet pan p. i pani T. chwalili. Więc zdecyduje się w tę, albo we wte. Po prostu tematyka patriotyczna Ci nie pasi. A może to jeden wielki wyrzut sumienia? Napisz to wyraźnie.
  • Szpilka ponad rok temu
    Noico1

    Ależ nie musisz traktować poważnie, tylko racz zauważyć, że moje opinie nie są złośliwe. Owszem, czasem Ci wiersz wyjdzie, dlatego pochwaliłam, ale generalnie piszesz pompatycznie i naciągasz rymy do tekstu, one nie płyną, one są naciągnięte. Dawno to napisałam, ale Twoja kolesiówa zaraz na mnie naskoczyła. Patriotycznie można ciekawie, ale się powtarzasz jak zacięta płyta, wielu Ci to pisało, a Ty dalej swoje.
  • Szpilka ponad rok temu
    Jak się ma Twój wiersz do wiersza Baczyńskiego? Sorry, ale nijak:

    Elegia o... [chłopcu polskim]

     

    Oddzielili cię, syneczku, od snów, co jak motyl drżą, 

    haftowali ci, syneczku, smutne oczy rudą krwią, 

    malowali krajobrazy w żółte ściegi pożóg, 

    wyszywali wisielcami drzew płynące morze.

     

    Wyuczyli cię, syneczku, ziemi twej na pamięć, 

    gdyś jej ścieżki powycinał żelaznymi łzami.

    Odchowali cię w ciemności, odkarmili bochnem trwóg, 

    przemierzyłeś po omacku najwstydliwsze z ludzkich dróg.

     

    I wyszedłeś, jasny synku, z czarną bronią w noc, 

    i poczułeś, jak się jeży w dźwięku minut — zło.

    Zanim padłeś, jeszcze ziemię przeżegnałeś ręką.

    Czy to była kula, synku, czy to serce pękło?
  • Szpilka ponad rok temu
    Noico1

    'z tymi co z bólu gotowi się spalić.'

    Z bólu to można zemdleć, zaś spalić się ze wstydu, pewnikiem więcej takich kwiatków, jak zwykle u Ciebie. Tjaaaa, wiersz lepszy od Bursy, tak sobie mów ?
  • Noico1 ponad rok temu
    Szpilko, prostej w sumie metafory po prostu nie rozumiesz. To bardzo piękny wers.
  • Noico1 ponad rok temu
    Wystarczy trochę wysilić szare komórki?
  • Szpilka ponad rok temu
    Noico1

    Tjaaaa, a ta strofa poniżej? Spersonifikowałeś Polskę, a potem nawijasz o rosie na piersiach, jaką nadzieję może dać rosa na piersiach? Ostatni wers strasznie kostropaty - 'zachwytu nadzieję'???
    To jest takie wciskanie kitu, wata słowna ?

    Co ty masz w sobie takiego jedyna,

    kiedy od wschodu buran zimny wieje,

    kroplami rosy piersi otuliłaś,

    dając wątpiącym zachwytu nadzieję?
  • Szpilka ponad rok temu
    Aha, rymu brak:

    jedyna - otuliłaś

    jedyna - otulina byłoby lepiej ?
  • Noico1 ponad rok temu
    Szpilka ta strofa podlega akurat zmianom, więc wróciłem do jej pierwotnego układu.
  • Szpilka ponad rok temu
    hihihih, gdy kur zapieje,
    daj mi zachwytu nadzieję,

    weno chmurna i złowroga,
    masz ty w sobie coś z raroga ?
  • Szpilka ponad rok temu
    Noico1

    Szlifuj, szlifuj, bo zawsze warto ?
  • yanko wojownik 997 ponad rok temu
    Szpilka, piasek, kamień i miedziane dłuto, bloki na siebie powrzucać i z czasem jak nic piramida...
  • Szpilka ponad rok temu
    yanko wojownik 997

    Lepsza finansowa, się można obłowić ?
  • yanko wojownik 997 ponad rok temu
    Szpilka, Nie podrzucaj mu pomysłów, bo jak pieczęć z Matką Boską da na świstku, to mu każdy wyznawca stówę rzuci i będzie zamożny jak Ojciec Dyrektor. Będziesz modlitwę pisać potem, przy każdym logowanie na portal.
  • Szpilka ponad rok temu
    yanko wojownik 997

    Hahahahha, o kurde, ale by to było, ale masz pomysły ?

    Mykam, muszę pewnego etranżera odprawić...

    z kwitkiem, ciao ?
  • Noico1 ponad rok temu
    Szpilka ty lepiej sama coś napisz, minęło parę miesięcy od ostatniego wiersza, pewnie parę strof udało ci się wymodzić.
  • Szpilka ponad rok temu
    Noico1

    Ale po co? Wolę twoje wielkie dzieła czytać i pękać ze śmiechu, upsss, pękać z dumy, że mogę obcować z wielką poezją ?

    Już próbujesz gryźć? Szkoda energii, skup się na wierszu, żeby nic do poprawki nie było, poŁeto, jakiego jeszcze nie było, nie będzie i nie potrzeba!
  • Noico1 ponad rok temu
    Szpilka ty się skup, trochę skromnie jak po pół roku nic nie powstało. Ostatnio potrafiłaś napisać trzy strofy, w trzy miesiące, a teraz co skleroza postępuje, czy na konkurs w gminnym domu kultury trzymasz?
  • Szpilka ponad rok temu
    Noico1

    ty mnie dzielnie zastepujesz, kleisz gnioty jak nawiedzony, do gazetki kościółkowej wysyłasz? wysyłaj, tam ich miejsce, tam się nikt nie zna ?
  • Noico1 ponad rok temu
    Sugerujesz, że Ty się znasz? Skoro prostej metafory nie pojmujesz. Ile bólu musi Ci sprawić, ile czasu zająć, ile lęków wzbudzić napisanie kilku strof. Trollować jest o wiele prościej, prawda?
  • Szpilka ponad rok temu
    Noico1

    Na razie to Ty trollujesz, powtarzając jakieś brednie po swojej kolegównie, sam nic nie potrafisz wymyślić?
    A nie, to nie ból tworzenia, nie pasuje mi umieszczać moich wierszych obok Twoich gniotów, no sam pomyśl, jak to wygląda? ?
  • Szpilka ponad rok temu
    *wierszy
  • Noico1 ponad rok temu
    Ja piszę to co widzę, częstotliwość pojawiania się Twoich wierszy, raz na dwa miesiące. Można sprawdzić. Naprawdę aż tyle czasu poświęcałaś na napisanie trzech, góra czterech prostych strof? Była nawet taka metafora, "ból tworzenia", w sam raz pasująca do Ciebie. A teraz już chyba pół roku minęło.
  • Szpilka ponad rok temu
    Noico1

    Ale kto Ci takich bredni nagadał? Moje wiersze, fraszki i limeryki pojawiają się cyklicznie, ale nie tu w maglu, proste?
  • Szpilka ponad rok temu
    Poza tym, sam powklejałeś i potem pousuwałeś, więc o co Ci chodzi?
  • Noico1 ponad rok temu
    Szpilka, a Ty musisz brać ze mnie przykład? Czyli kto kogo naśladuje?
  • yanko wojownik 997 ponad rok temu
    Szpilka, Misja, potrzeba ofiary, nie pousuwał - poświęcił.
  • Noico1 ponad rok temu
    I co my szaraczkowie mamy teraz zrobić bez poezji z tak wysokiej półki, że aż trudno nam się na nią bez kroplówki wspiąć? Nie pomyślałaś o tym oczywiście.
  • Szpilka ponad rok temu
    Noico1

    Zabacz własną częstotliwość, jeden wiersz na na 3 tygodnie albo na tydzień? I Ty śmiesz jakieś wyrzuty robić?

    3 dni temu
    Xyz
    ponad tydzień temu
    SSS
    3 tygodnie temu
    Cba
    3 tygodnie temu
    XXX
    3 tygodnie temu
    Perła
    miesiąc temu
    Bbbbb...
    miesiąc temu
    Yyy
    miesiąc temu
    Pytanie egzystencjalne
    miesiąc temu
    XXX
    2 miesiące temu
  • Szpilka ponad rok temu
    Jeden wiersz na miesiąc! To jest dopiero ból tworzenia!
  • Szpilka ponad rok temu
    Noico1

    Jacy szaraczkowie, przecież lepszy jesteś od Bursy, sam tak napisałeś, oj, woda sodowa:

    Są ludzie i „ludzie”. Różnica niemała.
    Gdy mówi się: człowiek, to w tym jest pochwała.
    Co zdobi człowieka? Nie suknia, lecz praca,
    I głowa. Lecz w głowie się często przewraca.
    Co głowa, to rozum, co rozum, to głowa,
    I woda sodowa, i woda sodowa.

    Brzechwa
  • Noico1 ponad rok temu
    Szpilka i tak się pocieszaj.
  • Szpilka ponad rok temu
    yanko wojownik 997

    poświęcił? tjaaaa, pewnie sam ojczulek Rydzyk poświęcił takie bogobojne wierszydełka ?
  • Szpilka ponad rok temu
    Noico1

    no i co, oszczerco? kto tworzy w bólach - jeden wiersz na miesiąc i jeszcze gnioty do tego!
  • Szpilka ponad rok temu
    Noico1

    O trollach 19.03.2020 691 4.0 / 23 126
    ¯\_(ツ)_/¯ 17.03.2020 521 4.6 / 13 33
    ¯\_(ツ)_/¯ 13.03.2020 379 4.4 / 14 29
    ¯\_(ツ)_/¯ 10.03.2020 315 4.3 / 12 27
    ¯\_(ツ)_/¯ 05.03.2020 368 4.1 / 9 20
    ¯\_(ツ)_/¯ 01.03.2020

    A tu masz w marcu, a ile fraszek i limeryków napisałam pod dziełami innych, Ty potwarco!
  • Noico1 ponad rok temu
    Szpilka każdy zna częstotliwość powstawania Twoich wierszy. Czekaliśmy na każdy wiele tygodni, a później i tak okazywały się gniotami, dobrymi co najwyżej na konkurs w osiedlowym domu kultury.
  • Noico1 ponad rok temu
    Szpilka małe formy się nie liczą, ja też ich napisałem bardzo dużo. Limeryk to zaledwie namiastka poezji.
  • Szpilka ponad rok temu
    Noico1

    chrzanisz jak potłuczony, bo nie potrafisz ich pisać, jakoś wiele nagród wygrałam w konkursach limerykowych, sam jesteś namiastką poety.
  • Szpilka ponad rok temu
    Noico1

    coś podobnego, wszystko chwaliłeś z wielkim zapałem, Twoje komentarze się zachowały, Ty potwarco!
  • Noico1 ponad rok temu
    Wygrać w powiatowym domu kultury gdzie początkujący uczniowie podstawówek przysyłają to żadna tam sztuka.
  • Szpilka ponad rok temu
    Noico1

    jakim powiatowym domu kultury? jacy uczniowie podstawówek? widać, że nigdy nie brałeś udziału w żadnym konkursie i duby smalone pleciesz.
  • Szpilka ponad rok temu
    Noico1

    tu masz aktualne, wyślij swoje dzieła, po co się tu plujesz, że lepszy od Bursy jesteś?

    https://aktualnekonkursy.pl/konkursy-literackie
  • Noico1 ponad rok temu
    No dość już tego trollingu, zmykam w real.
  • Szpilka ponad rok temu
    Noico1

    Sayonara ?

    Kto słabą ma głowę, niech kopie łopatą,
    Niech magiel otworzy lub sklep, dajmy na to,
    Lub budkę po prostu, gdzie w letnie pogody
    Są zimne napoje, owoce i lody,
    I woda sodowa, i woda sodowa…
    Co głowa, to rozum, co rozum, to głowa.

    Brzechwa
  • Łukasz Jasiński ponad rok temu
    Poeta to człowiek, który posiada głębię duszy - jak Rafał Wojaczek (zaliczany do współczesnych i nowoczesnych), dajmy na to:

    Sól

    Sól w nasze rany, cały wagon soli
    By nie powiedział kto, że go nie boli

    Piach w nasze oczy, cały Synaj piasku
    By nie powiedział kto, że widzi jasno

    Głód w nasze trzewia, suche kromki głodu
    By nie powiedział kto, że nie wiem co głód

    But w nasze krocza, kopniaków choć tysiąc
    By nie powiedział kto, że spłodziłby co

    Knut w nasze głowy, sto pałek umyślnych
    By nie powiedział kto, że sobie myśli

    Strach w nasze serca, tyle grozy gęstej
    By nie powiedział kto, że nie zna lęku

    I salwę w płuca czy tez sznur na szyję
    By nie powiedział kto, że jeszcze żyje

    Rafał Wojaczek
  • Łukasz Jasiński ponad rok temu
    Przypomniał mi się jeszcze jeden wiersz, który mam w pamięci, wiem, Tadeusza Borowskiego, opublikuję...
  • Łukasz Jasiński ponad rok temu
    Albo ten, Szpilkeczko...

    List z więzienia

    Córeczko miła, ja z więzienia
    do ciebie piszę list.
    Ponuro wieczór w noc się zmienia,
    od dworca słychać świst,

    za oknem szare szmatki nieba
    w żelaznej ramce krat
    i wróble dziobią kruszki chleba,
    nim dalej fruną w świat.

    To nic, córeczko, nic, że ciężko
    za ciosem spada cios:
    ja jestem z tych, co zimne męstwo
    ciskają w twardy los.

    Ty nie wiesz, że tu czas upływa
    jak krew z otwartych żył...
    Bądź zdrowa, miła, bądź szczęśliwa,
    mnie musi starczyć sił,

    bo dziś Pielgrzymów jam rówieśnik,
    Wygnańców depczę ślad
    i muszę donieść ciężar pieśni
    na tamten brzeg mych lat.

    Władysław Broniewski

    Prócz tego, że Poeta posiada głębię duszy - jego wiersze posiadają charakter uniwersalny, to znaczy: w każdych epokach są aktualne.
  • Łukasz Jasiński ponad rok temu
    Wiersz mówi o tym, Szpilko, że człowiek po jakimś doświadczeniu w życiu przechodzi metamorfozę i nigdy już nie będzie taki sam: wolę Gajcego od Baczyńskiego - ten pierwszy jest trudniejszy, jasne: wiersz jest o Powstaniu Warszawskim (ogólnie rzecz biorąc - o wojnie), jednak: posiada charakter uniwersalny.
  • Łukasz Jasiński ponad rok temu
    I jeszcze ten, Szpilkeczko...

    Umarli Poeci

    Umarli, spaleni, rozstrzelani,
    dla was piszę, koledzy młodości.
    Oto ciągnie nurt ziemi nad wami
    i szumi - szumem roślin.

    To milczenie, bezruch i pustka,
    wiry ziemi, zastygłe na pół -
    gdzież jest ból, żeby martwym ustom
    słów nie zabrakło?

    Oto w górze, wysoko na pniach
    z was wyrosłych szumią noce i burze,
    ustom, ziemią porosłym i wapnem,
    słów szukać próżno - -

    Już za późno, za późno uwięzionym rękom
    łamać się w nocach, w burzach nieucichłych.
    Próżno żywych wołacie jękiem,
    rozpaczą wichru.

    Próżno, próżno. Wichry się kłębią,
    wabi trawiasta głąb. Pachną podziemne łąki,
    dalej trzeba, pod ziemię, głębiej i głębiej,
    aż do was wstąpię.

    Już za późno, za późno. Umilknę,
    miniony, zapomniany. W martwych oczach
    chwieją się drzewa; leśne śpiewne wilgi;
    oślepłe nurty ziemi toczą się, toczą -

    Zaplątani w kłącza paproci,
    w korzenie brzóz, w kłęby dzikich malin,
    płyniemy, umilkli, dokąd i po co?
    dalej, dalej - -

    Tadeusz Borowski
  • Łukasz Jasiński ponad rok temu
    Chodzi o "Elegię..."
  • Łukasz Jasiński ponad rok temu
    Dodam jeszcze rosyjskiego poetę Aleksandra Błoka, wiem, że Ukraińcy dostaną szału, rozumiesz, Szpilko?

    Jesienny dzień

    Przyjdź na ściernisko, bez pośpiechu,
    z tobą, przyjacielu skromny,
    I wlewa duszę,
    W ciemności wsi kościelnej.

    Jesienny dzień wysoki i spokoju,
    Tylko słyszałem - stłumiony wrona
    Nazywając jego kolegów,
    Tak stary kaszle.

    Barn rasstelet niski dym,
    I długo pod Owino
    Jesteśmy ściśle oglądania oczy
    Latem żurawi…

    latać, latający kąt ostry,
    Lider pierścienia i płacz…
    Co pierścienie, o czym, o czym?
    Oznacza to, że upadek płacz?

    I niskie ubogie wsie
    nie licz, Śmierć nie jest oko,
    I światła w zaciemnionym dnia
    Pożar na łące daleko…

    o, nisza mnie,
    Co masz na myśli do serca?
    o, moja biedna żona,
    Co ty płacz gorzko?

    1 styczeń 1909
    Источник: https://aleksandr-blok.su/stihi-o-rossii/osenniy-den
  • Łukasz Jasiński ponad rok temu
    Aleksander Błok, Szpilko, był Poetą rewolucyjnym i propolskim (napisał wiersz również o Warszawie), większość rosyjskich poetów byli antypolscy, kończąc: Poeta to również człowiek z ogromną wiedzą i doświadczeniem - posiadający świadomość o tym co pisze i posiadający warsztat literacki, potrafiący czytać między wierszami i bez problemu czyta dialog między Poetami jak Herbert z Szymborską lub Tuwim ze Słomińskim.

    Jerzy Liebert (tłumaczenie)
    Kołysanka jodłowa
    [Ostatni błysk zachodu gasł…]
    (z Alexandra Błoka)

    Ostatni błysk zachodu gasł.
    Wiatr westchnął, ścichł. Dzień się dopalił.
    Zza chmur miesięczny spłynął blask.
    I zadźwięczała pieśń z oddali.

    Porywy dawne, tchnienia muz,
    Wróciły znów, ożyły z dźwiękiem,
    Lecz w sercu dźwięk ten w skargę rósł,
    Żałobnym wtórząc jękiem.

    To błysnął z łąk bóg przeszłych dni,
    To nad złowieszczą błyskawicą,
    Żurawi klangor z chmur się wzbił
    Ku południowym mknąc granicom.
  • Łukasz Jasiński ponad rok temu
    Obiady

    Czwartkowe: zgromadzenie, światłe oświecenie,
    tak, dwadzieścia lat w cieniu - jesteśmy jak cienie -
    przecież nie istniejemy, oto: poświęcenie

    dla tej świętej miłości kochanej ojczyzny:
    tańczymy, walczymy jak - ten korzeń nieżyzny -
    dla tej śniętej mądrości upadłej obczyzny,

    przecież nie istniejemy, oto: poświęcenie
    lat, dwadzieścia, lat i wciąż - jesteśmy w tej cenie -
    jak czwartkowe jedzenie, pospołu ruszenie...

    Łukasz Jasiński (grudzień 2022)

    Jeśli ktoś umie czytać między wierszami i zna historię, to: bez problemu zrozumie przesłanie wiersza.
  • Łukasz Jasiński ponad rok temu
    *że nie wie co głód
  • Szpilka ponad rok temu
    Łukasz Jasiński

    Dziękuję za przypomnienie klasyków ?
  • Łukasz Jasiński ponad rok temu
    Szpilka otóż to, Szpilko, dajmy "List z więzienia" Władysława Broniewskiego:

    "za oknem szare szmatki nieba
    w żelaznej ramce krat
    i wróble dziobią kruszki chleba,
    nim dalej fruną w świat."

    Trzeba również mieć wyobraźnię, aby zrozumieć ten wiersz, większość odbiera dosłownie, tymczasem: każde listy z więzienia są cenzurowane - inaczej nie dojdą do nadawcy.

    "za oknem szare szmatki nieba" - chmury? Nie, strażnicy więzienni jako "szare szmatki" - w pejoratywnym znaczeniu, "w żelaznej ramce krat" - kraty? Nie, karabiny na plecach strażników, "i wróble dziobią kruszki chleba" - wróbelki? Nie, kapusie, "nim dalej fruną w świat" - odlatują? Nie, odzyskują tak zwaną wolność, aby jako krety donosić na innych.
  • Materazzone ponad rok temu
    To jest po prostu dobry wiersz, choć sprzed epok ale czy poezja ma jakiś czas? Swoją epokę? Ma żyć i to najlepiej życiem wiecznym, żebyśmy mogli na telefonach, a może w przyszłości na czymś innym - kłócić się o pierdoły i szukać tego albo tamtego co dobre, a co złe w wierszu.

    Ode mnie masz 5 i baw się dobrze!
  • Noico1 ponad rok temu
    Dziękuję Materazzone, dobry, dlatego zaznaczyłem to w tytule. Pozdrawiam.
  • rymonauta ponad rok temu
    takie cóś to pisali w XIX wieku
    świetności stylu i wrażliwości
    zbliżyłeś się tu do wzniosłości
    na bezrybiu nowoczesności
    dobre i to młody człowieku
  • Noico1 ponad rok temu
    Musiałeś, prawda?
  • Materazzone ponad rok temu
    Noico1 kochany jest ten nasz astronauta :D
  • Noico1 ponad rok temu
    Materazzone :-)
  • rymonauta ponad rok temu
    pochwały nie załapałeś
    urazą się zatkałeś
    wyluzuj drogi poeto!
    kwita jesteśmy przeto

    wszyscyśmy jej niewolni
    muzie chimery powolni
    sympatię masz po fachu
    ale nie dawaj obciachu
  • Noico1 ponad rok temu
    spoko loko;)

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania