Córka Pizona

- Jak już państwu wspominałem na poprzednim wykładzie, w cesarstwie rzymskim kobiety były dyskryminowane. Powiedzieć, że były dyskryminowane, to nic nie powiedzieć. Nie uwierzycie, ale przejawem tej dyskryminacji było to, że nie posiadały nawet własnych imion. Jak to możliwe? Nadawano im imiona pochodzące od nazwisk rodowych ojców. Przykładowo, jeśli ten nazywał się na przykład Tuliusz, córka otrzymywała imię Tulia, jeśli Druzus – Druzylla, Klaudiusz – Klaudia i tak dalej. Gdy córek w rodzinie było więcej, również ten problem rozwiązano w bardzo praktyczny sposób. Nadawano im wówczas kolejne numery porządkowe. Numery, jak w nazistowskich kacetach. I tak, najstarsza córka Liwiusza otrzymywała imię Liwia prima, kolejna Liwia secunda, jeszcze następna Liwia tercja i tak dalej.

- Panie profesorze, chciałbym o coś zapytać.

- ?????

- Jakie imię nosiła córka senatora Pizona?

- O! Bardzo dobre pytanie. Na następny wykład proszę przygotować odpowiedzi. Zapoznam się i wybiorę najwłaściwszą.

Średnia ocena: 4.2  Głosów: 10

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (10)

  • Pan Buczybór 19.10.2020
    Pizda :)
    Nie, to chyba nie to.
    Żart twój jak rozumiem?
    Może nawet być.
    Pizja? :)
  • Jarema 19.10.2020
    Ech, chciałem trochę wiedzy historycznej w śmieszny sposób rozpropagować. Jak się nazywała ta córka wolę nie zgadywać.
  • befana_di_campi 19.10.2020
    Pizylla!

    Poprawiam tę pałę :-)
  • Jarema 19.10.2020
    Dziękuję bardzo, to pały od świra znad jeziora Bodeńskiego. Nudzi się chłop. Faktycznie mogła się tak nazywać, bo często dodawali przyrostek lla, albo - lia, np. Liwilla. W sumie to te niektóre imiona były bardzo ładne wychodziły, jestem ciekawe czy w Italii nadal są takie używane.
  • kigja 20.10.2020
    Pizon... Pizella!
    Puzonella!
  • Jarema 20.10.2020
    Możliwości jest dużo. Dziękuję za komentarz. Pozdrawiam.
  • laura123 20.10.2020
    Pizonia - może byc?
  • Jarema 20.10.2020
    No zdecydowanie chyba najlepiej brzmi, ze wszystkich propozycji.
  • Marian 21.10.2020
    Oczywiście, że Pizonia.
    Fajny kawałek.
  • Jarema 21.10.2020
    Dzięki za komentarz Marianie. Pozdrawiam.

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania