Czarny Adam, czarna Ewa

Pan Bóg ulepił Adama z gliny, Ewę zrobił z jego żebra i oboje umieścił w raju. Żyli tam jakiś czas, a potem zjedli zakazany owoc i za to zostali wypędzeni.

Tyle mniej więcej o raju i stworzeniu człowieka wiedzą polscy katolicy, jeśli nie spali na lekcjach religii. Taka wiedza im wystarcza i nie zastanawiają się, gdzie był ów raj i jak wyglądali nasi praojcowie.

Są jednak na świecie ludzie dociekliwi, którzy starają się znaleźć odpowiedzi na te pytania. Na podstawie Biblii i starożytnych tekstów wysnuwają różne wnioski, ale generalnie są zgodni, że raj mógł być „gdzieś na Bliskim Wschodzie, na terenach obecnego Iraku (Mezopotamia), w Turcji (góry Taurus), czy w północnym Iranie”. Brytyjski naukowiec David Rohl uważa nawet, że zidentyfikował „pierwotne położenie raju w dolinie Tabriz w północno-zachodnim Iranie”. O ile powyższe badania są czysto teoretyczne, to archeologia jasno mówi, że dwa - chyba najstarsze ze znanych dotychczas - miasta: Jerycho (istnieje do dzisiaj) i Çatalhöyük leżały na Bliskim Wschodzie. Wynika stąd, że na tym terenie od prawieków żyli ludzie: od starożytnych Sumerów czy Hetytów poczynając, a na dzisiejszych Arabach, Żydach i ich sąsiadach kończąc. Ludzie ci przychodzili i odchodzili, ale wszyscy mieli jedną wspólną cechę - byli rasy białej. Biali też byli twórcy judaizmu, a ówczesny Bliski Wschód był ich całym światem. Nie można więc się dziwić, że raj umieścili na swoim terenie, a Adama i Ewę uważali za im podobnych - czyli białych. Według biblijnej tradycji czarnoskórzy ludzie pojawili się na świecie dużo później. Stało się to dopiero po potopie i od początku uważano ich za gorszych. Przypisywano im bowiem pochodzenie od Chama - niedobrego syna Noego, który śmiał się z pijanego ojca.

Do Europy tę teorię przenieśli chrześcijanie i bardzo się ona tu spodobała, bo stawiała białych już od zarania dziejów na uprzywilejowanej pozycji.

Spodobała się i - niestety - legła u podstaw rasizmu. Rozwijał się on szybko i przyjmował różne formy: od prostackiego traktowania ludzi czarnych jak bydło, aż do tzw. „rasizmu naukowego”, który pseudonaukowymi metodami udowadniał wyższość rasy białej. Poczucie tej wyższości usprawiedliwiało handel afrykańskimi niewolnikami i ich wykorzystywanie do katorżniczej pracy na plantacjach obu Ameryk. Po niewolnictwie przyszedł kolonializm i tak ukształtował się świat podzielony na mądrych, pracowitych i dzielnych białych, oraz głupich, leniwych i tchórzliwych czarnych. Mimo że kolonii nie ma już od kilkudziesięciu lat, a Afroamerykanie uzyskali prawa obywatelskie, to rasizm z ludzkich umysłów nie wyparował. Nie wiadomo dlaczego ma się on wyjątkowo dobrze w społeczeństwach, które nigdy nie miały nic wspólnego z handlem niewolnikami ani z kolonializmem. Niestety takim krajem jest i Polska, bo źle są tu widziane mieszane małżeństwa i ich dzieci, a kibole wygwizdują czarnoskórych sportowców.

W wyniku rasizmu ucierpiały miliony, tylko dlatego że przed tysiącami lat biali stworzyli Adama i Ewę „na obraz i podobieństwo swoje”, bo ludzi o innych kolorach skóry nie znali, ani nawet nie umieli ich sobie wyobrazić.

A skąd naprawdę pochodzą Adam i Ewa, oraz jacy byli?

Czy nam się to podoba czy nie, jesteśmy ssakami z gatunku człowiek rozumny (Homo sapiens), a najstarsze jego szczątki wykopano na południu Afryki. Wynika z tego, że - czy to ulepieni ręką Boga, czy wyewoluowawszy z innych hominidów - pierwsi ludzie ujrzeli świat gdzieś na terenie dzisiejszej Namibii, Botswany czy Zimbabwe. Zostawmy naukowcom spory o to, kiedy ten brzemienny dla naszej planety fakt miał miejsce i przyjmijmy, że było to około ćwierć miliona lat temu. Zapewne w tamtym czasie wszystko na Ziemi wyglądało inaczej, ale jej orbita, ruch roczny i dobowy w stosunku do Słońca były takie same jak dziś. Kolebka ludzkości leżała zatem w pobliżu równika i słońce - tak samo jak dzisiaj - świeciło tam prawie pionowo i grzało mocno. Nasi praojcowie nie mieli już sierści, więc żeby przeżyć pod takim promieniowaniem, musieli być - choć może nam to nie w smak - mniej lub bardziej czarni. Wykopane w Afryce kości wskazują, że praludzie mieli po niecały metr wzrostu, czyli - jak by to powiedział filmowy Kargul - byli „konusy”.

Krótko mówiąc, prawdziwi Adam i Ewa bardziej przypominali mieszkających na tamtych terenach do dzisiaj Buszmenów lub Khoikhoi (dawniej zwanych Hotentotami) niż białych ludzi.

Naukowcy przy pomocy badań geologicznych i symulacji komputerowych modeli klimatu doszli do wniosku, że w tamtych czasach południe Afryki było porośnięte bujną roślinnością, co zapewniało ludziom i zwierzętom idealne warunki do życia. Ludzie żyli w tamtym „raju” tysiące lat, mnożyli się, rośli i mądrzeli. Nic jednak nie trwa wiecznie. Nastąpiła zmiana klimatu, zabrakło żywności i zaczęła się walka o przetrwanie. Wygrali ją najsilniejsi, a słabszych wybili (i prawdopodobnie wielu z nich zjedli) lub wypędzili. Wyruszyły więc grupy pokonanych w różne strony świata. Wygrali ci, którzy od razu poszli na północ, bo przed nimi stanął otworem cały świat. Uciekający w innych kierunkach niebawem znaleźli się w pułapce, bo dotarli nad brzegi oceanów. Prawdopodobnie odbili się od nich jak fala i - spóźnieni o tysiące lat - też ruszyli na północ. Nie wiemy jak było naprawdę, ale wiemy, że takich fal wypływających na północ było kilka.

Wędrówka trwała wiele tysięcy lat i ludzie co krok wchodzili na tereny gdzie wszystko było nieznane i wrogie. Jedzenie niektórych nowo napotkanych roślin powodowało śmiertelne zatrucia, a dla upolowania nieznanych dotychczas zwierząt trzeba było wymyślać nowe sposoby. Ludzie stale musieli się czegoś uczyć i dlatego ich mózgi szybko się rozwijały. Na domiar złego, im dalej na północ tym klimat był surowszy i ludzkie ciała musiały się do niego przystosowywać. Stopniowo więc zmieniała się barwa skóry, wzrost, twarze i włosy. Z czasem zmiany te spowodowały, że przyszły Polak bardzo różnił się od przyszłego Chińczyka, a obydwaj tylko z postury byli podobni do przyszłego Sudańczyka. Tak oto, dzięki umysłowemu i fizycznemu przystosowywaniu się do napotykanych warunków, ludzie zasiedlili Afrykę, Azję, Europę i resztę świata.

Mimo tych różnic wszyscy ci ludzie - według systematyki biologicznej - wciąż należeli do tego samego gatunku co ich praprzodkowie, którzy opuścili południe Afryki. To nie zmieniło się do dzisiaj.

Oprócz wspomnianych wyżej wykopalisk, za naszym afrykańskim pochodzeniem przemawiają też badania genetyczne. Wynika z nich, że w DNA każdej kobiety tkwi „kawałeczek” DNA jej matki. Badając te kawałeczki można sporządzić dla danej kobiety linię pokrewieństwa po kądzieli, sięgającą wielu pokoleń wstecz. Wykonano więc takie linie dla wielu kobiet z różnych grup etnicznych, a następnie przepuszczono je przez tryby matematyki i symulacji komputerowych. Okazało się, że wszystkie te linie prowadziły do Afryki sprzed około dwustu tysięcy lat.

Średnia ocena: 5.0  Głosów: 7

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (31)

  • AMAIMON 01.12.2021
    W tym artykule widnieje błąd tyczący się najstarszego miasta świata. Archeologia jasno mówi, że za nie uważa się obecnie (odkryte przez Polaków w Syrii) osiedle Tell Qaramel, którego powstanie datuje się na rok 10700 p.n.e. Poza tym, poniższe zdanie jest czysto nielogiczne z punktu widzenia katolicyzmu w ogóle. Wynikałoby z niego, iż czarnoskórzy katolicy (a tacy też bywają) wiedzą więcej o raju i stworzeniu człowieka niż wyszczególnieni przez Autora - polscy:

    Tyle mniej więcej o raju i stworzeniu człowieka wiedzą polscy katolicy, jeśli nie spali na lekcjach religii.

    Sytuuje się więc twórca (przez taki, a nie inny zapis) świadomie czy nie, w roli mentora objawiającego rodzimemu plebsowi spod znaku krzyża własne "prawdy objawione".
    Poprawną byłaby więc w moim odczuciu notacja:

    Tyle mniej więcej o raju i stworzeniu człowieka wiedzą katolicy, jeśli nie spali na lekcjach religii.

    Zresztą...Kreator tegoż ma jasno usystematyzowany, ortodoksyjny światopogląd i przypuszczam, że gdyby przywołani przeze mnie polscy architekci byli z PiS - u nie uwierzyłby im. Tak jak Wałęsa Cenckiewiczowi. Do tego stopnia, iż chciał powoływać własnych, nieomylnych grafologów. Pozdrawiam.
  • Marian 01.12.2021
    AMAIMON, dziękuję za wizytę i obszerny komentarz.
  • "czarnoskórzy katolicy (a tacy też bywają)" (...) - Afryka to kontynent o największym wzroście katolików. Europa (w tym Polska) jako jedyny ma ich malejąca liczbę.
  • AMAIMON 01.12.2021
    Do usług.! A nie. Cofam to co powiedziałem. Bo zaraz mnie Patriota ekskomunikuje. Hahaha.
  • Tjeri 01.12.2021
    Temat fascynujący. Tym bardziej, że nawet abstrahując od wiary, Biblia jest niesamowitym źródłem informacji. Echa wielu wątków, wydawałoby się wręcz bajkowych, czy istnienie postaci, na pierwszy rzut współczesnego oka, legendarnych – znajdowało potwierdzenie w źródłach historycznych, czy odkryciach archeologicznych. Poszukiwania Edenu na pewno należą do tych bardziej ekscytujących.

    Fajnie spigułkowałeś migracje ludzkości. Faktycznie najbardziej rozpowszechnionymi rajskimi miejscówkami są tereny dzisiejszego Iranu czy Syrii. Warto jednak wspomnieć, że i Afryka mignęła w niegdysiejszych teologicznych rozważaniach – za sprawą siedemnastowiecznego teologa, filozofa - dominikanina Luisa de Urreta. On zdaje się miejscowił Eden na terenie dzisiejszej Etiopii, ale może mi się już mieszać – czytałam jakiś czas temu.

    Jak zwykle ciekawie napisany artykuł! Przeczytałam z ciekawością. :)
  • Tjeri 01.12.2021
    A co do wytkniętego przez przedpiśca fragmentu: "Tyle mniej więcej o raju i stworzeniu człowieka wiedzą polscy katolicy, jeśli nie spali na lekcjach religii."
    Niestety również mam bardzo złe zdanie o stanie wiedzy na temat swojej religii polskich katolików – i to zarówno pod względem historycznym, czysto teologicznym jak i tym najbardziej zdawałoby się oczywistym kodeksie moralnym. Nie wrzucajmy jednak wszystkich do jednego wora, statystyka potrafi mocno ukrzywdzić jednostkę.
  • Marian 01.12.2021
    Tjeri, dziękuję za odwiedziny i obszerny oraz miły komentarz.
    Początki ludzkości zawsze mnie fascynowały i stąd pomysł na ten tekst. O Urrecie nie słyszałem, ale chętnie poszukam czegoś o nim. Dziękuję za podrzucenie tematu.

    W sprawie polskich katolików mam od dawna wyrobione zdanie: Przeważająca większość z nich wierzy w to, co powie ksiądz, a kanony ich wiary są im obce.
  • Marian "Przeważająca większość z nich wierzy w to, co powie ksiądz (...)" - tu się z tobą nie zgodzę. Typowy katolik zupełnie nie słucha księdza.
  • Bardzo ciekawy artykuł. Jedna uwaga: "Według biblijnej tradycji czarnoskórzy ludzie pojawili się na świecie dużo później. Stało się to dopiero po potopie i od początku uważano ich za gorszych". - Nic takie z Biblii nie wynika. To teoria wymyślona przez cześć protestantów. Pozdrawiam 5
  • Marian 01.12.2021
    Marku, dziękuję za wizytę i komentarz.
    Możliwe, że to wymyślili protestanci, ale efekt jest jaki jest.
    Pozdrawiam
  • Marian Dużo protestanckich pomysłów przyczepiło się do katolickich społeczność. Nawet "główne prawdy wiary" uczone na przygotowywaniu do pierwszej komunii są naprawdę protestanckimi prawdami.
  • Tjeri 01.12.2021
    Marek Adam Grabowski
    Prawda! Ponadto nasz nieszczęsny "narodowy katolicyzm" jest typowy dla nurtów protestanckich...
  • Tjeri Dokładnie. Już samo nazwanie go "narodowym" jest bardzo protestanckie, a zupełnie niekatolickie. Kościół Powszechny zn. tyle ile nie narodowy.
  • Tjeri 01.12.2021
    Marek Adam Grabowski
    W samo sedno. Polscy "narodowi katolicy" to już niemal sekta, co zresztą czasem widać i na górze hierarchii, gdy biskupi jawnie lekceważą p. Franciszka.
  • Tjeri właśnie. Ataki na Papieża (np. w Radiu Maryja) przypominają mi mroki reformacji.
  • Dekaos Dondi 01.12.2021
    Marianie↔Bardzo ciekawie ów tekst, napisałeś. Przeczytałem z zainteresowaniem. Aczkolwiek mnie bardziej zawsze ciekawiło,
    skąd się wzięły w człowiek, różnego rodzaju odczucia? Np: tęsknota, miłość, zawiść, wzruszenie... i wiele innych tego typu.
    Dlaczego człowiek wie, że jest kim jest? I od kiedy?↔Tak w wielkim skrócie jeno rzekłem:)↔Lubię takie, nie do końca jednoznaczne tematy. Można kombinować. Chociaż mózg nie pomyśli poza swoją... granicę możliwości zrozumienia.
    I tak głupim umrzemy, w niejednym:))↔Pozdrawiam:)↔%
  • Marian 01.12.2021
    Dekaos, dzięki za odwiedziny i podzielenie się przemyśleniami.
    Te odczucia to chyba efekt rozwoju tego niedoskonałego wciąż mózgu. Tutaj niestety jeszcze niewiele, a może i nic nie wiemy.
  • Dekaos Dondi 01.12.2021
    Marianie↔Ja w istnienie Boga wierzę, w początkową siłę sprawczą. Ale gdybym nie wierzył, to bym wierzył, że Wszechświat istnieje od zawsze. Bo niby skąd, w przysłowiowym punkcie(skąd się wziął?)→zaistniał cały budulec na Wszechświat?↔I to w absolutnej pustce, zupełnie z niczego↔skoro to był początek wszystkiego, łącznie z początkiem czasu:)
  • Marian 01.12.2021
    Dekaos, to jest temat na dłuższą dyskusję i nie na tym forum.
    Pozdrawiam.
  • Patriota 01.12.2021
    Kolejny domorosły patafian obrażający katolików, a najgorszemu katolikowi do pięt nie dorasta wiedzą i moralnością. Ateiści za to wierzą tefaszenowskiej i złonetowej sieczce. To dla was uczta yntelektuna.
  • Marian 01.12.2021
    Patrioto, dziękuję za odwiedziny komentarz.
  • Patriota 02.12.2021
    Marian ateiści to pudła rezonansowe lewackich mediôw, stamtąd czerpiecie swoje mądrości. Gdybyś korzystał z wartościowych wzorców nie plótłbyś głupot.
  • rozwiazanie 01.12.2021
    Dziękuję za podjęcie ważnej tematyki. Czytam z przyjemnością.
  • Marian 01.12.2021
    Rozwiązanie, dziękuję za wizytę i miły komentarz.
  • Nachszon 02.12.2021
    Bardzo mi po drodze z koncepcją chrześcijaństwa jako silnika rasizmu. Dorzucę jeszcze Holocaust, pedofilię, przemoc rodzinną, hamowanie rozwoju naukowego, krzywdzenie kobiet. To ten sam chrześcijański engine. Czarnych uwielbiam, zajebiście grają w kosza i cudownie tańczą :)
  • Ant 02.12.2021
    Nauki Jezusa nic takiego nie mówią. Głosił on kult miłości do drugiego człowieka.
  • Marian 02.12.2021
    Nachszon, dziękuję za wizytę i komentarz.
  • Marian 02.12.2021
    Ant, masz rację, Jezus głosił miłość do drugiego człowieka, ale z realizacją Jego nauk różnie bywa.
  • Ant 02.12.2021
    Marian Zgoda. To już inna para kaloszy
  • Domenico Perché dwa lata temu
    Co do badań DNA: Nie tylko w "DNA kobiety" tkwi fragment DNA jej matki, ale w DNA każdego człowieka jest DNA jego matki (DNA mitochondrialne) i to prowadzi do Ewy,

    Ale dodatkowo można zbadać chromosom Y (dziedziczony w linii męskiej) i to prowadzi do jednego Adama.

    Ale wg badań wyjście z Afryki to nie jedyny Exodus. Był drugi, późniejszy, właśnie na terenie Mezopotamii.

    I prastare mity o wygnaniu z Raju czy Potopie być może odnoszą się do tego drugiego, gdzie warunki rzeczywiście są bardzo atrakcyjne, bardziej niż w Afrycie.
  • Marian dwa lata temu
    Domenico, bardzo dziękuję za przeczytanie mojego tekstu i fachowy komentarz.

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania