Czata 49

byłem dzisiaj na kwaterze

batalionu mojego ojca

 

cóż począć

postałem w milczeniu

zanim zawyją syreny

zanim błysną race

zanim znowu

przełknę jak gorzką pigułkę

wywrzeszczane na ulicy

chwała bohaterom

 

dotykam ciszy która zmierzyła

liczbę ofiar

hałdami popiołu

Średnia ocena: 4.2  Głosów: 5

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (13)

  • Patriota 31.07.2021
    Przyklep łopatą i nie przyłaź, jak takie obrzydzenie czujesz. Nikt w końcu do niczego nie zmusza.
  • Jacom JacaM 31.07.2021
    no właśnie, zawsze znajdują się tacy którzy z historii rozumieją tyle ile spada z łopaty
  • pansowa 31.07.2021
    Jacom JacaM Kurde, jak można być aż tak tępym?!
    Kto popełnił tę zbrodnię na narodzie i powołał to matolstwo do życia?
  • Patriota 31.07.2021
    Jacom JacaM zawsze znajdą się nawiedzeni, którzy myślą, że wiedzą lepiej. Szkoda ich trochę.
  • Jacom JacaM 31.07.2021
    Patriota ...No i tu masz rację, a poza tym są książki, dokumenty i źródła. Tym którym świat się mieści na koszulkach, należy współczuć
  • Patriota 31.07.2021
    Ja, ja, Dirlewanger by był z was dumny, Herr Jacom.
  • pansowa 31.07.2021
    Jacom JacaM Ten tępak zwyczajnie nie rozumie tego wiersza.
    Powinieneś pisać te dęte, bezrefleksyjne apoteozy co on.
  • Jacom JacaM 31.07.2021
    Patriota za taki tekst należy się Wpierdol , tyle że nie tłucze się gówna w moździerzu
  • Patriota 31.07.2021
    Dokładnie Twój tekst współgra z propagandą bolszewicką i nazistowską w tym temacie. Zamieszczasz tekst w domenie publicznej, więc nie oczekuj pochwał.
  • Jacom JacaM 01.08.2021
    Patriota taa, tylko ty masz prawidłowe spojrzenie na historię i tylko ty i tacy jak ty wiedzą co dobre i złe ? Jedno wiem z doświadczenia, takich jak ty trzeba mieć zawsze przed sobą, nigdy za plecami
  • JamCi 31.07.2021
    Są takie sytuacje, w których człowiek uświadamia sobie, że g... wie. I to jest dokładnie to miejsce, w którym trzeba zamknąć twarz.
    I to taka sytuacja jest. A to, że się niektórym wydaje, ze wiedzą wszystko... No cóż.
    Ciężka sprawa. Wiedzieli ci, co ich nie ma i ci, co musieli żyć bez tamtych.
  • Abbie Faria 31.07.2021
    Każdy ma prawo do swojego osądu rzeczywistości i historii.
    To samo dotyczy utworu. Być może Patriota nie rozumie go.

    Ja rozumiem go w ten sposób ( pewnie opacznie ) :

    Podmiot liryczny to syn warszawiaka, powstańca warszawskiego. Odwiedził na cmentarzu grób zbiorowy poległych powstańców ze zgrupowania jego taty.
    Na cmentarz przyszedł dzień wcześniej, by uniknąć tłumu, gwarów, patosu i sztucznego, wymuszonego zachwalania tego wielkiego i dramatycznego zrywu ludności.
    Nie odmówił modlitw - nie miał na to chęci, być może nie wierzy w Boga, który do tego doprowadził, a może ma mu za złe, że do tego dopuścił.

    Czuje się, źle gdy wciąż głównym przesłaniem historiografii w kraju jest gloria victis.

    Ostatnia strofa jest najbardziej tragiczna.
    Pozostała nicość po tych wydarzeniach, cisza i jedynie prochy pomordowanych w tej zbiorowej zbrodni. Podmiot liryczny ma poczucie braku sensu zarówno zbrodni jak i poświęceniu życia, ku obronie ideałów, których już dawno nie ma. albo nie było ich wcale.
  • pansowa 01.08.2021
    Dokładnie tak to rozumiem, a oszołom pieprzy.
    Jak to oszołom.
    Ależ tępym trzeba być, aby pisać tu o Dirliwangerze, czy propagandzie bolszewickiej czy nazistowskiej.
    Wiersz ma wymiar osobisty i refleksyjny, a głupek wypisuje takie rzeczy.
    Dno intelektualne, o umiejętności czytania poezji nie wspomnę.

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania