Częstochowska szkatułeczka – (z zabawy NSZO)

Na podwórku stała furka,

A na furce tej szkatułka.

W środku leżał sobie pan, co padł od głębokich ran.

W środku leżał sobie pan, co padł od głębokich ran!

 

Jedna pani tego pana

ugodziła nożem z rana.

Późnej jeszcze raz i raz - aż pan sobie na śmierć zgasł.

Późnej jeszcze raz i raz - aż pan sobie na śmierć zgasł!

 

Teraz pan już w szkatułeczce,

pani będzie zaś w puszecce.

I tam długi spędzi czas, bo pan całkiem od ran zgasł.

I tam długi spędzi czas, bo pan całkiem od ran zgasł!

 

Biedna pani, a nie pan,

bo był z niego straszny drań.

Biedna pani, a nie pan,

bo był z niego straszny drań.

Biedna pani, a nie pan,

bo był z niego straszny drań!

Średnia ocena: 3.8  Głosów: 13

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (31)

  • Tjeri 26.01.2021
    Wrzucam w profil, coby nie zaginęło. Miałam w tamtej edycji wielką radochę :)))
  • Anonim 26.01.2021
    Czy to wyliczanka dla dzieci?
  • Tjeri 26.01.2021
    Swoich dzieci bym tego nie nauczyła :)), ale rytmem miało przypominać wyliczankę. W sumie nie zastanawiałam się nad tym za bardzo, wiadomo - chodziło o ukrycie autora i zrzucenie podejrzeń na kogoś innego ;).
  • Anonim 26.01.2021
    Tjeri
    Ale ja bardzo pozytywnie spytałem, czy to wyliczanka ;) hihihi A co, betti przypomniałem? ;)

    Ok, a poważnie to podoba mi się, bo to takie przaśne.

    Pozdrawiam.
  • Tjeri 26.01.2021
    Antoni Grycuk i do tego częstochowskie! Ale naprawdę miałam frajdę :)).
    A kiedyś właśnie takie wyliczanki były. Napisałam, że swoich dzieci bym nie nauczyła, bo jeszcze jakaś fundacja "Prawy pan" albo cuś w tę mańkę, miałaby pretensje, że uczę stereotypów (facet - drań) :))).
  • Tjeri 27.01.2021
    Antoni Grycuk I dzięki za pochylenie nad szkatułką :))
  • Zaciekawiony 26.01.2021
    Coś jak ballada dziadowska. Urocze.
  • Tjeri 27.01.2021
    O! Ale fajne porównanie :)). Dziękować serdecznie!
  • Narrator 27.01.2021
    Znakomite, bo wbijane do głowy młotkiem, żeby nikt nie zapomniał, kto drań, kto bogu winna ofiara. W ostatnie zwrotce zmieniłbym nieco dwa środkowe wersy, żeby uzyskać formę częstochowsko-sonatową. Szkoda, że ludzie nie piszą więcej takich pięknych wierszy.
  • Tjeri 27.01.2021
    Haha, jest coś w tym wbijaniu młotkiem :)).
    Dzięki za komplement. Zabawa była przednia i jestem super zadowolona z efektu - właśnie owego młotka i z podwórkowo - ludowej stylizacji.
    A co do pisania więcej takich... Ludzie chcą się rozwijać i podnoszą sobie poprzeczkę (przynajmniej większość), ten tekst zaś oprócz pomysłu, nie wymaga żadnych umiejętności. Niestety... :)

    Dziękuję, Narratorze!
  • Narrator 27.01.2021
    Tjeri „Ludzie chcą się rozwijać i podnoszą sobie poprzeczkę (przynajmniej większość),...” — takie „rozwijanie” to zwyczajna pogoń za wiatrem i nie daje żadnego pożytku pod słońcem. Ale trzeba trochę pożyć i wyssać mleka, żeby docenić umiar i prostotę. Piękno jest w szarej, codziennej rzeczywistości, która nas otacza, a jeśli tam go nie ma, to nigdzie go nie ma.
  • Tjeri 27.01.2021
    Narrator
    Choć satysfakcja, to również pożytek i przyjemność, to trudno się z Tobą nie zgodzić, Narratorze...
  • pansowa 27.01.2021
    Mało tu akurat rymów częstochowskich.
    Za to na pewno jest walnięty rytm w pierwszej zwrotce.
    Tam powinno być: A w środku leżał pan, co padł od głębokich ran.
  • Tjeri 27.01.2021
    Wierzę Ci na słowo, natomiast, mnie akurat do tego jak sobie czytam, pasuje moja wersja. A że to zabawa bez ambicji - zostanie jak jest. :)
    Dzięki za wizytę!
  • Tjeri 27.01.2021
    Kurczę, wracam do tego komentarza, jako że wiem, żem rytmicznie uchynięta. Ale nijak mi pasuje Twoja zmiana. Spróbuj przeczytać jak wyliczankę, dając akcent na "pan" i potem "ran".
  • pansowa 27.01.2021
    Tjeri nie zgodzę się z Tobą.
    W takiej formie nie da się rytmicznie czytać.
  • Tjeri 27.01.2021
    pansowa no trudno...
    Jak sama czytam, to pod konkretne akcenty a nawet melodię. W Twojej wersji musiałabym zupełnie inaczej intonować.
    Zwykle ufam Ci w kwestii rytmu. Tu jednak musi zostać jak jest, nawet jeśli tylko mnie taka wersja pasuje :).
  • pansowa 27.01.2021
    Tjeri Keine problem.
  • Tjeri 27.01.2021
    pansowa Keine Grenzen nawet! ?
  • Szpilka 27.01.2021
    Bardzo zgrabne i sympatyczne, mimo że temat o śmierci ? ?
  • Tjeri 27.01.2021
    Temu panu się chyba należało od pani :)).
    Dziękuję, Szpilko!
  • Trzy Cztery 27.01.2021
    Bardzo to fajne. Taka (nie w pełni, oczywiście) namiastka dramatu antycznego. Jest i tragedia, fatum, które rządzi, no, ale przede wszystkim - chór, chór, który pojawia się w kazdej strofie(dwa ostatnie wersy),i kończy całe przedstawienie.
    Żarcik, a podany w sposób... monumentalny:)
    A tak serio, myśle, że wiersz bardzo dobrze wypadłby na scenie, w wykonaniu trio: Marian Kociniak, Wiktor Zborowski, Marian Opania. Każdy z aktorów odśpiewywałby, po kolei, pierwsze dwa ersy z tych trzech cząstek, a ostatnie dwa, i całą czwarta cząstkę - śpiewali by wspólnie. Tylko, że to już niemożliwe. Mój ulubiony aktor dawnego Ateneum, Kociniak, nie zaśpiewa.
  • Tjeri 27.01.2021
    Ale super koment! No... W takim wykonaniu, to nawet "Wlazł kotek" miałby moc! A serio - jak pisałam, to widziałam dzieci grające na przerwie (w starych czasach przedsmartfonowych) w taką zabawę "łapkową" - stało się w kółku, stykając dłońmi z sąsiadem i coś tam przechodziło naokoło z odpowiednią wyliczanką :)). I fajne to było.
    Wielki dzięki za wizytę!
  • Pasja 27.01.2021
    Znam i dla mnie jest piękna ta szkatułka staroci. trąca arszenikiem i koronkami
    Pozdrawiam
  • Tjeri 27.01.2021
    Arszenik i koronki - świetne! :))
    Dziękuję, Pasjo!
  • Piecuszek 27.01.2021
    "Rośnij kwiecie wysoko, jak pan leży głęboko":)))
    Zabawa pisaniem i o to właśnie chodzi, żeby mieć z tego przyjemność, a nie tylko napinać się na pisanie wysokich lotów i żądać tego samego od innych.
    Pozdrawiam Autorkę i biedną panią w puszeczce:)
  • Tjeri 27.01.2021
    Dziękuję Piecuszku! Coś jest w tym, co mówisz. Tym bardziej, że chyba przy żadnym tekście tak się nie bawiłam :)).
    Dziękuję za pozdrowienia w imieniu swoim i pani z puszczeczki :)). Ślę uśmiechy!
  • Piecuszek 27.01.2021
    "Tym bardziej, że chyba przy żadnym tekście tak się nie bawiłam :))"
    O to, to:)
  • Dekaos Dondi 28.01.2021
    Tjeri↔Wtedy i teraz dla mnie bardzo fajne. No i te poduszeczki i szkatułeczki. Doprawdy urocze:))
    Dla mnie tak byłoby rytmicznej, ale to zależy np do melodii:)
    ''...od głębokich padł on ran''
    "... aż pan na śmierć sobie zgasł'
    Pozdrawiam:)↔5
  • Tjeri 28.01.2021
    Dziękuję za wizytę, DeDo. Zostawię sobie na pamiątkę jak jest. Mam do tego dopasowaną nawet pseudo melodię :)).
  • Dekaos Dondi 28.01.2021
    Tjeri↔No właśnie. Dla danej melodii, może pasować idealnie:)
    Wymyśliłem wiele własnych i w ogóle pod melodię łatwiej pisać teksty)

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania