De gustibus

Mawia się, że o gustach się nie rozprawia, i jest to powiedzenie jak najbardziej słuszne. Prawidłowe, dopóki zamiast gustu nie mamy do czynienia z jego brakiem. Czyli z absmakiem. Czyli z niestosownością. O czym wiedzą ludzie pamiętający, że kiedyś istniało pojęcie z głupia frant nazywane ogładą i że kiedyś nie wypadało pojawić się w operze w szortach.

 

Teraz jednak wypada. Uchodzi nawet demonstrować, że jest się ponad zachowania rodem z kindersztuby. widok na forum ekonomicznym w Karpaczu przywódcy rządzącej dziczy w rozlatujących się trepach, nie dziwi. Nikt też z dworzan pisowskiego niechluja nie zdobył się na cywilną odwagę, by ostrzec go przed nieuchronnymi komentarzami. Przeciwnie, zatriumfowała tolerancja podyktowana strachem. Obawą przed utratą stanowiska. Tak więc kurduplowi uchodzi płazem pojawianie się w publicznych miejscach w ubraniu przenicowanych łat. Tak więc przystoi mu ociężałe brylowanie w sejmie w marynarce z łupieżem.

*

W nie tak dawnych czasach, bo przed paroma stuleciami, tratowało się przymiotnik „polityczny” jak synonim słowa „grzeczny”; uprzejmy, układny, dobrze wychowany, umiejący się znaleźć niezależnie od sytuacyj krajowych lub międzynarodowych, a zatem różnych, określenia te wypadły z użytku razem z proroczym stwierdzeniem Andrzeja Leppera o końcu wersalu w sejmie.

Od chwili owej nastał dyskusyjny kwik na Wiejskiej i politycy, zakonserwowani w głupocie, ruszyli kupą na polityków opozycyjnie totalnych. Zrazu nieśmiało, na próbę i sondażowo, by sprawdzić, czy adresat obelgi nie przywali z buta, liścia i półobrotu, ale gdy połapali się, że zaatakowany nie kwapi się do fizycznej bijatyki, tylko zadowala się odpowiadaniem na zaczepki, nabrali śmiałości. Rozpoczęła się jazda bez trzymanki. Po bandzie, nie krępując się obecnością własnych dzieci przed telewizorami, ujadali, pomstowali, robili z siebie znienawidzonych przez naród kłamców i oszczerców.

 

Bidna opozycja nie za bardzo wiedziała, jak rozmawiać z konserwą. Jako zdetronizowana inteligencja, nawykła do posługiwania się subtelnością i wyrafinowanymi słowy, była bezradna: hamował ją gorset bon tonu. Zmalała się w sytuacji policjanta tropiącego bandytę. Łobuz miał w dupie przepisy i gwizdał na nie w sposób widowiskowy, natomiast policjanta krępowały procedury zakazujące dać oprychowi w pysk.

*

Odkąd chamstwo i bezguście okrzyknięto szczytem elegancji, nie zdziwiłby mnie widok naszej delegacji na pogrzeb królowej Elżbiety. Gdyby wepchnął się do niej nasz ukochany pokurcz i błyskotliwiec. Gdyby kolejnym obciachowym tuzem był Główny Wajchowy kraju nad Odrą; ten prawdomówny duet godnie by rozbawił pozostałych uczestników.

Średnia ocena: 3.7  Głosów: 3

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (6)

  • Grain dwa lata temu
    To już jest ciężka choroba. Przez lata pielęgnowana, żeby nie było odwrotu. I ratunku.
  • Grain dwa lata temu
    Nie ma czym przywalić – to może pogrzebem, którego jeszcze nie było.
  • Abbie Faria dwa lata temu
    Starte buty, łupież, to rzeczy błahe. Gorzej jak głowa państwa jest pijana i zatacza się na uroczystościach ku czci pomordowanych.
  • okruszynka dwa lata temu
    Bo nikt tak nie całował jak Lońka.
  • okruszynka dwa lata temu
    *Leonid
  • Józef Kemilk dwa lata temu
    Poproszę coś poza politycznego. Ostatnio to jakieś takie fizyczne, jednostajnie przyśpieszone.
    Pozdr

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania