deja vu

madonny tańczą z lampionami. obserwujemy, jak ich suknie

podrywają się do blasku, włosy przepadają w rwących prądach

powietrza. skute kształtem ciała wymykają się zmysłom,

przepoczwarzając w cuchnące owady i oddając resztki toksyn

do wnętrz nie swoich jaskiń. kochamy je wszystkie: szczelne,

osłonięte, jakby wsunięte w otchłań absurdu.

 

a one w pośpiechy czynią swą powinność, piecze się żelazo, martwi

przesuwają na pierwszy plan. madonny tańczą bez organów.

wewnątrz tylko nasze myśli po omacku obmacują ściany, może

potrzebują poczuć wilgoć, która płynie z kobiecej nagości.

 

klaszczemy, jakbyśmy ugniatali ciastko z ich piersi.

one powoli znikają, przekazując lampiony już całkiem nowym

madonnom, zajmującym ich miejsca.

 

obserwujemy ich suknie.

Średnia ocena: 4.0  Głosów: 5

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (11)

  • piliery 29.06.2021
    Jak o madonnach to musiałem zareagować. :) Nie rozumiem formy: np. braku dużych liter na poczatku . Mam wrażenie że to robisz tylko po to by pokazać ze umiesz zastosować przerzutnię. Pewnie to niesprawiedliwe ale ... takie wrażenie odniosłem. Madonny z lampionami się nie kojarzą. Chyba ze chodzi o panny? Scena plastyczna, jakaś imaginacja - tak. Nie jest to spójne. Reszta? Szczelne, oslonięte wsunięte w otchłań absurdu. Nie. Za dużo tego. Idziesz w niedobrym kierunku. Metafora zabija metaforę.
  • Unikat 29.06.2021
    Ja też nie rozumiem, czemu wersy lepiej wyglądają, kiedy zdanie zaczyna się z małych liter . Magia estetyki pewnie, panny to raczej kojarzą się chyba z rozsądkiem, bądź jego brakiem ; > A co do reszty, każdy ma jakiś spadek formy, ja to czuję w sobie, tę niemoc, choć ona na razie raczkuję. Wytykajcie błędy śmiało - za to dziękuję szczerze !;)
  • piliery 29.06.2021
    To nie ja wstawiłem jedynkę. Nie postawił bym jedynki bo widać Twoją pracę. Umiesz zastosować sporo technik poetyckich, że świetnie Ci idzie z metaforą ( rzekłbym za dobrze). świetne ze chcesz pracować nad swoim warsztatem. Powodzenia.
  • Unikat 29.06.2021
    Ktoś tam postawił tą jedynkę i czuję się uwdzięczniony, nic tak nie motywuje do pracy jak taka nagana. No i podoba mi się, że wytykając błędy potrafisz też pochwalić jednak. Jeśli chodzi o mój poziom piszę amatorsko, nie wydałem ani jednego tomiku jeszcze. Uczę się. Pozdrawiam !
  • Nuria 30.06.2021
    " skute kształtem ciała wymykają się zmysłom" - myślę, że aby coś wymykało się zmysłom powinno być lekkie jak piórko, a nie "skute", to kojarzy mi się z monumentem.

    " osłonięte" i " wsunięte" nadwyżka tych "suniętych", może zastąpić innym wyrazem bliskoznacznym.

    "madonny tańczą bez organów." - wiem co miałeś na myśli ale przy pierwszym skojarzeniu zobaczyłam madonny bez organów wewnętrznych tzn. serc, płuc itp.

    Jak dla mnie trochę za ciasno, za dużo wszystkiego w tym wierszu.
    Nie oceniam..................ale serdecznie pozdrawiam:)
  • Unikat 30.06.2021
    Tak się zastanawiam, tyś nie jest czasem alekssander "uśmieszek" z poezji polskiej? Dzięki za pomoc przy wierszu, oczywiście chodziło jak najbardziej o organy wewnętrzne ;) Pozdrawiam serdecznie.

    Ps. Lubiliście się z cyjankiem, co ?;>
  • Nuria 30.06.2021
    Unikat ..........Nie, nie nie jestem aleksanderulissestor :)
  • Trzy Cztery 30.06.2021
    Podoba mi się! Widzę te madonny jako czarowne chwile (oczarowania), a każda chwila może być czarowna. Nawet zła. To zależy, kto patrzy. Oglądanie chwil jest jednocześnie ich pożeraniem, wylizywaniem. W końcu, chwile oświetlone trzymanymi w dłoniach lampionami, stają się same tymi lampionami, bo my wyżarliśmy je od środka - zjedliśmy ich mokre wątroby i serca, ich pełne jelita i ruchliwe płuca, a gdy już "madonny tańczą bez organów", a "wewnątrz tylko nasze myśli po omacku obmacują ściany", mamy czas przyglądać się kolejnym madonnom z lampionami, zaczynając od obserwowania ich "sukni", a później - poznając je głębiej. I tak to życie się toczy. Jak to pisał Białoszewski w "Karuzeli z madonnami"?

    Wsia­daj­cie, ma­don­ny
    ma­don­ny
    Do bryk sze­ścio­kon­nych
    … ścio­kon­nych!
    Ko­nie wi­szą ko­py­ta­mi
    nad zie­mią.
    One w bry­kach na po­sto­ju
    już drze­mią...
  • Unikat 30.06.2021
    Kłaniam się nisko i pozdrawiam !:) Dziękuję.
  • Dobra wróżka 01.07.2021
    Postawiłam 5, bo w mojej ocenie wiersz zasługuje na dobre 4, a te 3.8 było takie rażące i teraz jest średnia 4 o wiele lepiej, bardzo dobre metafory.
  • Unikat 01.07.2021
    Nikt mi nie powie prawdziwszej prawdy niż wy. Przynajmniej w tym temacie. Dziękuję.

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania