Dekalog, czyli zasady nowoczesnego świata

Zabijaj, jeśli tylko przyniesie ci to ulgę.

Kradnij to co jeszcze pozostało nierozgrabione.

Kłam, bo inaczej nie zdołasz przetrwać.

Pożądaj, ponieważ tyle zostało ci z człowieczeństwa.

Średnia ocena: 3.5  Głosów: 6

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (41)

  • Kapelusznik 09.05.2019
    DOKŁADNIE!
    Nic dodać nic ująć.
  • Bogumił 09.05.2019
    Pięć zasad Polaka:

    Jesteśmy Polakami.

    Wiara ojców naszych jest wiarą naszych dzieci.

    Polak Polakowi bratem.

    Co dzień Polak narodowi służy.

    Polska matką naszą, nie wolno mówić o matce źle.
  • Bogumił 09.05.2019
    …. Jam jest Polska, Ojczyzna Twoja,
    Ziemia Ojców, z której wzrosłeś.
    Wszystko, czym jesteś, po Bogu –
    Mnie zawdzięczasz.

    1. Nie będziesz miał ukochania ziemskiego nade mnie.
    2. Nie będziesz wzywał imienia Polski dla własnej kariery, chwały, albo nagrody.
    3.Pamiętaj, abyś Polsce oddał bez wahania majątek, szczęście osobiste i życie.
    4. Czcij Polskę, Ojczyznę Twoją, jak matkę rodzoną.
    5. Z wrogami Polski walcz wytrwale do ostatniego tchu, do ostatniej kropli krwi w żyłach Twoich.
    6. Walcz z własnym wygodnictwem i tchórzostwem. Pamiętaj, że tchórz nie może być Polakiem.
    7. Bądź bez litości dla zdrajców imienia polskiego.
    8. Zawsze i wszędzie śmiało stwierdzaj, że jesteś Polakiem.
    9. Nie dopuść, by wątpiono w Polskę.
    10. Nie pozwól, by ubliżano Polsce, poniżając jej wielkość i jej zasługi, jej dorobek i majestat.

    Będziesz miłował Polskę, pierwszą po Bogu miłością.
    Będziesz ją miłował więcej, niż samego siebie.
  • misia25085 09.05.2019
    Yhmmm no niby spoko, ale moja wersja lepsza ;)
  • Bogumił 09.05.2019
    misia25085 dlaczego?
  • misia25085 09.05.2019
    Bogumił bo twoja wersja gloryfikuje Polskę jakby byla boginią. Na mój gust trąca ksenofobią i nazbyt kojarzy mi się z partią rządzącą
  • Bogumił 09.05.2019
    misia25085 A czym jest Najjaśniejsza Rzeczypospolita, jak nie bóstwem, drugimi po Bogu, a na ziemi pierwszym. Doskonale to rozumiało miliony Polaków zesłanych na Syberię, do łagrów, tych którym się udało przeżyć, którzy wracają całowali tę ziemię, polskie słupy graniczne, polskie sztandary.
  • misia25085 09.05.2019
    Bogumił ok można kochać ojczyznę jednak nie można popadać w przesade. Nadmierne umiłowanie ojczyzny doprowadza do negatywnych uczuć względem innych narodów. Wracając do Twojego tekstu kogo nazywasz wrogami ojczyzny? Dlaczego wiara naszych ojców ma być naszą wiarą? To teksty mocno na wyrost
  • Bogumił 10.05.2019
    misia25085 im bardziej kochasz swoją dziewczynę/ chłopaka tym bardziej nienawidzisz innych? Wymyślasz jak potłuczony. Brak kompletnie w tym logiki.
  • A. Hope.S 10.05.2019
    Bogumił ej bogus ;) już dobrze :) zarołz ci żyłka pynkienie. :)
  • misia25085 10.05.2019
    Bogumił nie można porównywać miłości do kogoś z miłością do ojcyzny
    Z resztą to co ty przrdstawiasz podchodzi pod fanatyzm
  • Bogumił 10.05.2019
    misia25085 Czyli miłość i wierność względem drugiej osoby to fanatyzm. A rozwiązłość, zdrada skutkująca ranami drugiej osoby, jej krzywdą, często też krzywdą dzieci jak nazwiesz? Jeżeli pochodzisz z rodziny rozbitej, to być może tak to postrzegasz, bo jesteś rozchwiany emocjonalnie. I oczywiście, że miłość i wierność wobec ukochanej/ ukochanego jak najbardziej rzutuje na szacunek i wierność wobec własnej ojczyzny. Nonsensowne jest stwierdzenie, że nie można porównywać. Nie tylko, że można, ale nawet trzeba, takie porównanie jest bardzo naturalne.
  • A. Hope.S 10.05.2019
    Bogumił Boguś. już? Ja wiem że znów Cię ponosi, ale... ;) uśmiechnij się i idź dalej. :)
  • Bogumił 10.05.2019
    A. Hope.S coś w moim komentarzu jest nieprawdziwego?
  • A. Hope.S 10.05.2019
    Boguś, prawdziwe, nie prawdziwe- każdy ma inny pogląd i się ceni każdy jeden kom. Ale aby się nad czymś denerwować, bo jest się nie zrozumianym również nie ma sensu. ( w dobrej wierze.) :)
  • Bogumił 10.05.2019
    A. Hope.S To uważasz, że należy bić baby bo inaczej im wątroby gniją, zdradzać, porzucać? Wtedy to nie będzie fundamentalizm? Jak się kocha, hołubi, rozpieszcza, to Oki? Tylko niech nikt się później nie skarży, że nikt ich nie rozumie i nie pomaga. Bo albo żyjemy według dekalogu, albo wolna amerykanka. To pierwsze to fundamentalizm. Ale jak napisałem wiersz o Słońcu Peru to jaki lament się podniósł, że autorytet guru legł w gruzach. NO to trzeba się zdecydować.
  • A. Hope.S 10.05.2019
    Bogumił Bogus no teraz sypnoles, komplet nie o to mi chodzi... O jej ;D
    chciałam powiedzieć abyś przestał nękac
    :D

    Co do twojej wypowiedzi. nie jestesm za przemocą i nie toleruje jej.
    Niestety jest wiele osób gdzie lub podnieść rękę na słabe osoby nie tylko w znaczeniu fizycznym, ale również psychicznym. :(
  • misia25085 10.05.2019
    Bogumił to sztuka, nie bierz mojego wiersza do serca ;) nikt nie kazuje ci łupić i grabić tylko dlatego że coś jest nazwane dekalogiem. Spokojnie
  • Bogumił 10.05.2019
    misia25085 tak myślałem, zastanawia mnie tylko, dlaczego ta sztuka nie idzie w kierunku dobrego, lepszego, wspanialszego świata. Dlatego skomentowałem.
  • misia25085 10.05.2019
    Bogumił to spowiedź swiata
    Pokazuje jego wady
    Od tego trzeba zaczekać zmienianie świata
    Mam pisać ody pochwalne ku Polsce i Bogu by było to godne zmienianie świata? Śmieszne
  • Bogumił 10.05.2019
    misia25085 Oczywiście, ktoś kto kiedyś 700 lat temu, czy dawniej napisał Bogurodzicę, też mógł przecież napisać coś nienawistnego o świecie. A napisał Bogurodzicę i pewnie biedak nie myślał, że ta pieśń będzie śpiewana w XXI wieku, bo by pewnie ujawnił swoje nazwisko. I byłby sławny, jak Mickiewicz.
  • misia25085 10.05.2019
    Bogumił gdybyś trochę znał się na temacie wiedziałbyś żeby nie ujawnił
    Wtedy tworzono dla ideii a nie zaszczytów. Co do mistyczności "Bogurodzicy" mogę się spierać, ale jak widać to nie ma sensu
  • Do dekalogu trochę zabrakło, no chyba, że coś się ostatnio zmieniło.
  • misia25085 09.05.2019
    To mój autorski dekalog
  • Cofftee 09.05.2019
    Cóż, ogólnie to myślę, że jednak sytuacje opisane w dekalogu to skrajności. Ale tak czysto tekstowo...
    Nie uwiódł mnie on, być może właśnie dlatego. Zabrakło mi tu troszkę pomysłu na to wszystko.
    Pozdrawiam,
    Kawa
  • misia25085 09.05.2019
    Ok dziękuję za tw opinię :)
  • yanko wojownik 09.05.2019
    изря́дно →☆☆☆☆
  • Mane Tekel Fares 09.05.2019
    Technicznie: dekalog... to znaczy dziesięć, nie jedenaście, nie pięć tylko dziesięć myśli (nauk).
  • misia25085 09.05.2019
    Niby tak
    Ale też zbiór myśli i nakazów a liczba to szczegół
  • Mane Tekel Fares 10.05.2019
    misia25085 "dekalogos" z greki oznacza dosłownie "dziesięć słów". Ale masz rację, wszystko zależy od wyobraźni. Czemuż na przykład nie używać łopaty do jedzenia zupy. :-)
  • A. Hope.S 09.05.2019
    Wiem. Mój głos tu mało znaczy, acz chcę tu powiedzieć słowo, gdzie większość się z nim nie zgodzi.

    Zabijaj, jeśli tylko przyniesie ci to ulgę. - zwierzęta, by przerzuć- jesteśmy mięsożerni
    Kradnij to co jeszcze pozostało nierozgrabione. - biedny bzie pierwszy na obstrzał, bo bogatego się boi- rzecz powszechnie znana
    Kłam, bo inaczej nie zdołasz przetrwać.- kłamstwo ma krótkie nogi
    Pożądaj, ponieważ tyle zostało ci z człowieczeństwa.- to się nazywa chciwość- bogactwo nie robi szczęśliwym - oczekujesz więcej, dlatego zaczynasz proces od początku.

    Taki jest mój punkt widzenia. oceny nie zostawiam.
  • misia25085 10.05.2019
    Wszystko spoko ale do pierwszego punktu się nie zgodzę ;) ludzie mogą przetrwać bez zabijania zwierząt
  • A. Hope.S 10.05.2019
    misia25085 no ja... roślinki itp.. wiadomo. ;)
  • konfiguracja 10.05.2019
    Miniatura - nie dekalog (10!). Efekciarska, niestety płytka, próba określenia cech współczesnego człowieczeństwa.
    Brak przecinka w drugim zdaniu.
    Za wywołanie dyskusji - tekścik otrzymuje 3, ale z długim minusem.
  • misia25085 10.05.2019
    Deklaog jest w tytule żeby narzucić pewien tok rozumowania
    Ja wiem że ma być 10 :)
  • konfiguracja 10.05.2019
    Zasady w tytule już ów tok narzucają, dekalog to dekalog, nadużyłaś jego pojęcie.
  • misia25085 10.05.2019
    konfiguracja podejdź do tytułu na wyższym poziomie
    Dadaistycznym
    Słowo jako narzędzie do tworzenia sztuki
    Mimo że tytuł ci nie pasuje ja osiągnęłam cel, przeczytałeś
  • konfiguracja 10.05.2019
    misia25085, bełkot. Sorry. Czytam jak leci, nie wybieram, ale chyba zacznę.
  • Ozar 10.05.2019
    Smutne, ale prawdziwe do bólu. Żyjemy w takich czasach, gdzie zdecydowana większość ludzi bardzo bogatych, doszła do swojej potęgi tylko dlatego że była bardziej twarda od innych. Oni nie mają zasad, a czczą tylko jednego boga - kasę, reszta to tylko środki. Jak mawiał Machiavelli "Cel uświęca środki"
  • Pan Buczybór 10.05.2019
    Takie nijakie
  • yanko wojownik 10.05.2019
    A gdzie tam...

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania