dlaczego?

dlaczego Matce naszej bluźnicie

dlaczego chcecie życia bez Boga

dlaczego dusze swe zatracacie

kto was wychował?

 

dlaczego Stwórcy nie chcecie słuchać

dlaczego w grzechu chowacie dziatki

dlaczego wiarę swą porzucacie

gdzie wasze matki?

 

dlaczego przeklinacie Bogu

dlaczego lżycie Pana Stworzenia

dlaczego trwacie bez Dekalogu

gdzie są sumienia?

 

dlaczego polskość was tak nuży

dlaczego przeszłość macie w pogardzie

dlaczego obcym chcecie służyć

za ryżu garstkę

Średnia ocena: 2.5  Głosów: 30

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (71)

  • Anonim 01.11.2020
    Moja babcia to mówiła: wnusiu, złodziej to będzie widział wokół siebie samych złodziei.
  • Celina 01.11.2020
    Dziękuję za komentarz.
  • SwanSong 01.11.2020
    Dziecka nie ochrzciłem, z religii od razu wypisałem. Nie żałuję.
    Do kościoła nie chodzę, księdza nie przyjmuję. Nie żałuję.
    Nie kradnę, nie zabijam, nie cudzołożę. Nie potrzebuję dekalogu.
    Moje sumienie ma się dobrze i potrafi odróżnić dobro od zła.
  • "(...) z religii od razu wypisałem (...)" - Chyba raczej nie zapisałem?
  • Celina 01.11.2020
    Dziękuję bardzo za komentarz.
  • Zaciekawiony 01.11.2020
    Jeśli ktoś nie rozumie, że świat jest różnorodny i inni ludzie nie myślą tak samo jak on, to niech się nie bierze za pisanie wierszy.
  • Samiśmy się stworzyli, sami wychowali, jesteśmy na tyle świadomi, że nie potrzebujemy bóstw i zatęchłych mądrości z przeterminowanych mitów..
  • Shogun 01.11.2020
    Nie potrzeba nam jakiegoś Boga, aby być dobrymi ludźmi, proste.
    Poza tym, jakim prawem oceniasz i osądzasz ludzi? Kto Ci je dał?
  • Celina 01.11.2020
    Dziękuję za komentarze. Ja nie osądzam, ja pytam, czemu robicie z Polski pogański kraj. Czemu na złość babci odmrażacie sobie uszy? Co wam to da? Marną satysfakcje? Zapłacicie za to ciężką niewolą ekonomiczną, polityczną i upodleniem. Myślicie że Niemcy i inni będą was wiecznie karmić kredytami i udawać przyjaciół? Wystarczy pobieżna znajomość historii, żeby wiedzieć jak się zakończy wyrzeczenie własnej religii i kultury.
  • Shogun 01.11.2020
    Osądzasz. Nie pytasz, osądzasz, wszystkich, swoją miarą. Kraj, w którym nie wyznaje się żadnej religii, to nie kraj pogański, taka poprawka ;) Jakiej babci? Co ma babcia do tego w co wierzę? No, bo tak na moje oko, to nic.
    "Co wam to da? - no mi na przykład spokój ducha i świadomość, że nie potrzebuję "wyższych bytów" do tego, aby słusznie czynić.
    "Marną satysfakcję?" - patrz zdania wyżej tegoż komentu.
    Grozisz mi? Straszysz? Poza tym, co religia ma do ekonomii i polityki? Bo raczej nic, nooo, chyba, że kościólek jest jednak totalnie upolitycznioną instytucją nastawioną tylko na zysk ekonomiczny ;) Swoją drogą, bardzo po bożemu ;)
    "Myślicie że Niemcy i inni będą was wiecznie karmić kredytami i udawać przyjaciół?" - patrz "punkt" wyżej.
    Wyrzeczenie się własnej religii? No, chyba niczym się nie kończy, poza tym, że nie wierzysz w Boga. Bo to w końcu sprawa indywidualna każdego człowieka.
    Religia, to tylko część kultury, a nie całość. Nie przeceniaj jej tak bardzo.
  • Zaciekawiony 01.11.2020
    Kraj nie jest tworem religijnym. Nie jest ani pogański ani chrześcijański.

    A Biblia nie opisuje prawdy o świecie.
  • Józef Kemilk 01.11.2020
    Zaciekawiony Akurat Polska jest tworem religijnym. Ateistycznym zaś był ZSRR. Ateistyczne są też Czechy. A co do prawd z Biblii nie byłbym taki pewny, że nie opisuje prawdy o świecie. Wiele faktów historycznych okazało się być zgodne z Biblią.
  • Zaciekawiony Czy Biblia opisuje prawdy o świcie? To zależy pod jakim kontem ją czytasz.
  • Celina 01.11.2020
    Shogun ależ ateiści wyznają różne religie, nie istnieje próżnia światopoglądowa. Wy uprawiacie kult złotego cielca.
  • Shogun 01.11.2020
    Celina "ateiści wyznają różne religie" - czyś ty zdurniał? Weź pomyśl zanim coś powiesz i nie ośmieszaj się takimi kocopołami.
  • Celina 01.11.2020
    Shogun pisałeś że odróżniach dobro od zła? Na jakim systemie etycznym się opierasz? No bo nie udawaj, żeś taki filozof, że własny wynalazłeś, bo nie wyglądasz;)
  • Shogun 01.11.2020
    Celina ło cho cho, takiś zabawny :) Swoje poglądy opieram na nauce i filozofii czyli dokonaniach LUDZI, a nie jakiś tam bożków ;)
  • Celina 01.11.2020
    Shogun ha, ha, ludzie są zawodni. Wierzysz, że Boga nie ma, bo udowodnić tego nie potrafisz, a każda religia opiera się prawdziwej wierze. Mało tego, jesteś fanatykiem, bo za wiarę w nieistnienie Boga dałbyś się pokroić. Czyli jesteś wierzący i praktykujący. Masz jakąś swoją biblię, tych ludzi, którą czytasz, bo przecież musisz wiedzieć jakie mają poglądy. Czyli wszystko robisz jak wierzący w Boga, tyle że na odwrót.
  • Shogun 01.11.2020
    Celina Skoro ludzie są zawodni, to Twój Bóg też ;), bo nie wiem, czy wiesz, ale... Boga też wymyślili ludzi ;)
    A Ty potrafisz udowodnić, że istnieje? Nie, więc cicho siedź.
    Skoro każda religia opiera się na prawdziwej wierze, to dlaczego uważasz, że Bóg istnieje, a Allah już nie? Czyżby Twoje twierdzenie było do kitu? ;)
    A nawiązując do pierwszego zdania komentu, to ja potrafię udowodnić, że Boga nie ma, bo to ludzie są Bogami, bo tego Boga stworzyli. Proste i logiczne :)
  • SwanSong 01.11.2020
    Celina
    1) Mylisz się. To nie ateiści mają udowodnić, że Boga nie ma tylko wierzący - z prostego powodu. Ja nie udowodnię, że Boga nie ma, ty nie udowodnisz, że nie ma Thora, Zeusa i Wielkiego Prince Polo, Władcy Czekolady. Twoja wiara opiera się na jednej książce i wierze, że jest prawdziwa. Więc dlaczego nie wierzysz w islam? Mają podobnie.
    2) Czy Shogun dałby się pokroić za swoją niewiarę? Szczerze wątpię. Gdyby ktoś mi przystawił nóż do szyi i kazał powiedzieć, że wierzę w coś-tam-kolwiek to bym powiedział, bo mi to wisi. Więc nie, ateista nie napada wszystkich ze swoją wiarą. Za to wierzący ;) ho ho
    3) Religia nie jest potrzebna do odróżniania dobra od zła. Co to w ogóle za durny wymysł? Czy poganie nie budowali społeczności? Ludy pierwotne? Czy religijni ludzie tworzą na ziemi utopię? No, przestań.
  • Shogun (...) Dlaczego uważasz, że Bóg istnieje, a Allah już nie?" - litości! Piszesz to samo słowo w dwóch językach (w Polskim i w Arabskim) i zarzucasz komuś, że jedno uznaje, a drugie nie. To tak jakby napisać: "Dlaczego uważasz, że Polska istnieje, a Poland już nie?"- przecież to zdanie jest bezsensu.
  • Shogun 01.11.2020
    Marek Adam Grabowski z całym szacunkiem, ale nie wydaję mi się.
  • Józef Kemilk 01.11.2020
    SwanSong Wygląda na to, iż nie wiesz na czym polega wiara. Po prostu na wierze, a nie na dowodzie, tym samym wierzący nie wskaże ci dowodów. Jeżeli chodzi o narzucanie ateizmu to Lenin, Stalin pokazali iż można to robić zabijając miliony ludzi.
  • Shogun 01.11.2020
    Józef Kemilk fajna wymówka, wierzący nie musi nic udowadniać, bo "wiara", ale od ateistów to już dowodów oczekują :)
  • Shogun to źle się wydaje. Allah to po arabsku Bóg i tyle. Jeśli ktoś istnieje, to istnieje w każdym języku. Nie można powiedzieć np. René Descartes istnieje, a Kartezjusz już nie.
  • Józef Kemilk 01.11.2020
    Shogun Gdy masz dowód, to po co wiara. To nie jest wymówka
  • Shogun 01.11.2020
    Marek Adam Grabowski tylko że nie każdy "Bóg" to to samo co "Bóg" :)
  • Shogun 01.11.2020
    Józef Kemilk To po co chrześcijanom dowód od ateistów? Chcą zniszczenia swej wiary?
  • Józef Kemilk 01.11.2020
    Shogun A kto u ciebie wymaga dowodu? Raczej ty sam, bo przecież na wiarę przyjmujesz, że Boga nie ma, a to ociera się o jakąś formę wierzeń. Chyba że to dla ciebie nie jest istotne i nie drążysz tematu. Tak czy siak mi tam wszystko jedno w co wierzysz:)
  • SwanSong 01.11.2020
    Józef Kemilk
    Dokładnie wiem, na czym polega wiara. Wiara nie może być wymówką do braku dowodów. A jeśli tak jest to jedyna różnica między Bogiem a moim Wielkim Prince Polo jest brak książki i liczba wyznawców? Lenin czy Stalin byli takimi samymi pojebami jak Cortez, Kolumb, Torquemada itd. Skala wyższa, ale ogólnie to samo. Światopogląd, który poszedł za daleko.
  • Shogun Ale to słowo dotyczy każdego Boga. Każdy Arab bez względu na wyznanie mogli się do Allacha. Allach to nie jest imię własne jak np. Zeus.
  • Zarówno Katolicy mają dowody na istnienie Boga, jak i ateiści na nie istnienie. Oczywiście pozostaje pytanie czy te dowody są wystarczające.
  • Shogun 01.11.2020
    Józef Kemilk jak to kto? Chrześcijanie. Mówisz im, że Boga nie ma, a oni, czy masz dowód?
    Dowody na nieistnienie Boga są. Można to wywnioskować gdy przyjrzy się dokładnie historii ludzkości.
  • Józef Kemilk 01.11.2020
    SwanSong I dalej nie rozumiesz. Wiara nie wymaga dowodu. Tak po prostu wierzysz i już. Inną kwestią jest słuszność wiary. I tu możesz się spierać.
  • Shogun 01.11.2020
    Marek Adam Grabowski Słowo "Bóg" dotyczy każdego Boga, ale nie każdy Bóg, to Bóg chrześcijański i nie każde określenie "Bóg" oznacza chrześcijańskiego Boga.
    Poza tym to dwa różne systemy wierzeń. Niby "Bóg" ten sam, a jednak nie do końca.
  • Józef Kemilk 01.11.2020
    Shogun Sam chcesz jakiś dowodów. Pewną kwestią jest pytanie czym jest Bóg? I teraz odnieś to do ślepca, który opiszę Ci na przykład tęczę. Czy ślepiec nigdy nie widząc, opiszę Ci tęczę? Tak samo człowiek jest ślepcem, który chce opisać Boga. Myślisz, że jest wstanie?
  • Shogun 01.11.2020
    Józef Kemilk Bóg jest wymysłem ludzi. Został stworzony, gdy ludzie osiągnęli pewien poziom świadomości o tym co ich otacza, jednak nie potrafili tego pojąć, zrozumieć, dlatego wymyślili Boga, bo było potrzebny, aby być odpowiedzią na to, czego ludzi nie mogli zracjonalizować i zrozumieć.
    Podam przykład:
    Burza, pioruny, błyskawice. Potężne i niebezpieczne zjawisko. Ludzie pierwotni, jaki i nawet późniejsi nie nie rozumieli tego, nie wiedzieli jak powstaje, skąd się bierze, tak jak my dzisiaj. Dlatego wymyślili sobie, jakiegoś Zeusa, czy innego Thora, którzy siedzą na chmurce i tymi piorunami ciskają. Tyle.
    Bóg został stworzony przez ludzi, gdyż był potrzebny.
    Ot, tajemnica wiary.
  • Shogun 1) Bóg i Allach to nazwy ogólne i dotyczą wszystkich Bogów. katolicy w Polsce przy wyznaniu wiary mówią Bóg, a katolicy w Libanie Allah, a przecież mówią to samo wyzwanie wiary, tylko w innym języku. 2) Żeby nie było wątpliwości Bóg chrześcijański to ten sam Bóg, co Bóg Islamu, tak samo jak Bóg Judaizmu, Jazydów, sekty Moona ect.
  • Shogun 01.11.2020
    Marek Adam Grabowski no tak nie do końca.
  • Ant 01.11.2020
    Marek Adam Grabowski "Bóg" to rzeczownik, jak "wróżka" czy "anioł". Bóg chrześcijański ma podobno imię JHWH
  • Józef Kemilk 01.11.2020
    Shogun Ryby widzą dwuwymiarowo, gdyby człowiek widział tak samo inaczej odbierałby świat. Widzimy w trzech wymiarach, a może być ich więcej (czas odpuszczam jako wymiar). Słyszymy na pewnych częstotliwościach, na innych nie. Tym samym odbieramy świat w sposób ograniczony. Oczywiście można mieć pewność, że nic innego nie ma, tylko nie znaczy to, że jest to prawda. Masz pewność, że po śmierci nasza dusza nie pojawia się w innym wymiarze. Oczywiście możesz mieć dowód, że takiego wymiaru nie ma. Dowód wynika jednak jedynie z ograniczeń jakim podlegasz.
  • SwanSong 01.11.2020
    Józef Kemilk I dalej nie rozumiesz, co ja rozumiem. Wiem, że wiara zakłada brak dowodów. A to powoduje, że nie da się ocenić jej słuszności. Więc zgadzam się z tym, co mówisz ;)
  • Józef Kemilk 01.11.2020
    SwanSong Oczywiście, że nie da się potwierdzić słuszności jak i błędności. Normalną rzecz, to przecież wiara.
  • Ant 01.11.2020
    W nieskończoność można sobie tworzyć byty niedostrzegalne i nieweryfikowalne. To jak wierzyć w krasnoludki. Przecież nie da się udowodnić, że ich nie ma.
  • Shogun 01.11.2020
    Józef Kemilk "Oczywiście można mieć pewność, że nic innego nie ma, tylko nie znaczy to, że jest to prawdą" - coś tu się nie klei. Skoro masz "pewność", to znaczy, że wiesz na "pewno" na sto procent, czyli to fakt.
    To o czym napisałem w komencie wyżej, nie podlega żądnym ograniczeniom. Jest to coś, co każdy może zrozumieć, jeśli będzie chciał.
    Poza tym to wynika z ewolucji ludzkości, na którą wskazałem. Tak to po prostu się działo, więc nie co tu można podważać.
    Wystarczy prześledzić historię ludzkości, uwarunkowania, rozwój, procesy i wszystko staje się jasne. Nie ma w tym przypadku żadnych ograniczeń.
  • Józef Kemilk 01.11.2020
    Ant Bo i świat jest nieskończony. W nieskończoność nauka idzie do przodu, a biorąc pod uwagę złożoność całości jesteśmy bliżej w nauce wiedzy małpy niż pojęcia całości. Co śmieszne zawsze uważamy, że już tyle wiemy.
  • Celina 01.11.2020
    Ant ja mam pełno dowodów na swoją wiarę, ale już nie chce mi się tu robić wykładu i wyjaśniać.
  • Ant 01.11.2020
    Celina Nie chodzi o Twoją wiarę, bo ona zapewne jest prawdziwa. Chodzi o przedmiot wierzeń. Dzieci też wierzą w wkładającego pod choinką prezenty Św. Mikołaja lub Gwiazdkę i ich wiara też jest prawdziwa.
  • Józef Kemilk 01.11.2020
    Shogun Tak właśnie jest. Pewne prawa fizyki są uniwersalne dopóki nie odkryjemy jednak, że nie są (fizyka kwantową) . A przecież była pewność.
  • Ant JHWH to nie imię tylko skrót od Hebrajskiego zwroty, który tłumaczy się "Jestem, który jestem". Ale masz rację, że "Bóg" to rzeczownik, i ten rzeczownik po Arabsku nazywa się "Allach".
  • Shogun w pełni do końca.
  • Shogun 01.11.2020
    Marek Adam Grabowski Nie, czy chrześcijański Bóg każe walczyć z niewiernymi, tak jak Allach? Nie. Uważasz, że to żadna różnica? Że to dalej ci sami "Bogowie"?
    No nie do końca.
  • Shogun 01.11.2020
    Józef Kemilk Tak samo jest z Bogiem. Bóg "istnieje", tylko do czasu, aż zdamy sobie sprawę, że nie jest nam potrzebny. Choć tutaj prawa fizyki zwyciężają z Bogiem, bo po odkryciu fizyki kwantowej, fizyka klasyczna nie przestaje istnieć.
  • Józef Kemilk 01.11.2020
    Shogun To są nasze ograniczenia w ciele. Fizyka standardowa sprawdza się w ciele, a inne prawa w duszy. Przy okazji nie ma co się upierać, że Bóg ma jakąś formę, Bóg to po prostu Bóg, a próba jego opisu tak jak pisałem wcześniej, jest tylko próbą.
  • Shogun 1) Arabscy chrześcijanie też mówią "Allach". 2) czy każe walczyć? To zależy jakiego chrześcijanina pytasz, z resztą z muzułmanami jest tak samo. 3) Oficjalny i doktrynalny dokument Kościoła "Nostra aetate" wyjaśnia sprawę ostatecznie, wszystkie religie Abrahamowe wierzą w tego samego Boga, kto to neguje jest w oczach kościoła heretykiem. W ostatniej encyklice Papież Franciszek powoływał się na ten dokument.
  • Shogun 01.11.2020
    Marek Adam Grabowski no to jestem heretykiem.
  • Shogun 01.11.2020
    Józef Kemilk jaką próbą, jak ja Ci Boga już wyżej opisałem, a nawet to jak powstał.
  • Shogun Przykro mi. Ps. Miałem ci za ateistę.
  • Shogun 01.11.2020
    Marek Adam Grabowski Bo nim jestem, ale to nie zmienia faktu, że jestem też heretykiem :D
  • Shogun heretyk to chrześcijanin, który oducza co najmniej jeden dogmat.
  • Shogun 01.11.2020
    Marek Adam Grabowski w świetle tej definicji i tak nim jestem.
  • Shogun Ateista i chrześcijanin jednocześnie? ?
  • Shogun 01.11.2020
    Marek Adam Grabowski Kto wie, kto wie? haha :D
  • Narrator 02.11.2020
    Shogun dobrze gada... dać mu wódki!
  • Shogun 02.11.2020
    Narrator ;)
  • Wartość poetyczne tego wiersza nie jest za duża, zwłaszcza środkowego wierszu, ale przesłanie jest mi bliskie. 4
  • Celina 01.11.2020
    Dzięki Marku za komentarz i ocenę. Pozdrawiam.
  • Józef Kemilk 01.11.2020
    Normalna kolej rzeczy, że tak powiem. Zobacz Europę Zachodnią, od której jesteśmy opóźnieni o pokolenie. Wprowadziliśmy religię do szkół, efekt odwrotny (bunt). Materialnie mamy wszystko, więc po co Bóg (bunt) ? Boga po prostu trzeba chcieć, a nie przymuszać do niego. A że teraz tyle atrakcji, to Boga nie ma. Rośnie ateistyczne pokolenie, które możliwe że narzuci kulturę bez Boga i wtedy pojawi się wiara w Boga. I takie pytanie, po co pisać pod różnymi nikami?
  • Celina 01.11.2020
    Ja to porównuję, jak niektórzy postępowi magnaci uwolnili swoich chłopów od pańszczyzny, dając im wolność osobistą, gdy wokół panował w najlepsze system pańszczyźniany. W niektórych kluczach wybuchały bunty z tego powodu. To samo z tym prymitywnym ludem, któremu pokazują dobro, a on się buntuje, bo własnych dzieci nie może zabijać. Ciemnota kompletna.
  • Yaro 01.11.2020
    Mądry wiersz :)Pozdrawiam:)
  • Celina 01.11.2020
    Dzięki Yaro za komentarz. Pozdrawiam także.

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania