Gdyby

Nie potrzebowalibyśmy obcej łaski,

gdyby cały naród składał się z Pułaskich.

Lecz nie ma powodów, żeby się weselić,

większość to pomioty po Jakubie Szeli.

Średnia ocena: 2.6  Głosów: 7

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (32)

  • KarMail dwa lata temu
    Słuszne spostrzeżenia ubrane w zgrabne wyrażenia :)
  • Patriota dwa lata temu
    Dzięki KarlMali, pozdrawiam.
  • Patriota dwa lata temu
    Err Mail
  • Tjeri dwa lata temu
    Jest jak jest – mamy w większości nieokrzesane korzenie i już.
    Czy byłoby inaczej przy Pułaskich? Nie wiem. Tu chyba jednak coś więcej zachodzi. Choć niewątpliwie codzienne płacimy za wytłuczenie naszych elit.
    Drugie słowo – popraw ort.
  • Tjeri dwa lata temu
    Teraz lepiej.
  • Patriota dwa lata temu
    Tjeri Dziękuję, pozdrawiam.
  • Grain dwa lata temu
    Tjeri jakie elity? Z gówna bicza nie ukręcisz?
  • yanko wojownik 997 dwa lata temu
    "Wyklęty powstań ludu ziemi"
  • Grain dwa lata temu
    Patriota jakby naród był z Pułaskich, nie byłoby szeregowych do okopów i dowodzenia nimi.
    Teraz to pomioty i podmioty z ogłupiających mediów i komunikatorów. Bez zdolności do samodzielnego myślenia
  • Patriota dwa lata temu
    No fakt, ludzie myślą telewizorem, wszystko wokół niego się kręci. Celebryci to bóstwa i ich życie najbardziej ludzi interesuje, kto się z kim rozwiódł, kogo urodził, kiedy umarł. Ludzie płakusiają po tych, których widzieli na ekranie, zamiast się interesować swoim życiem. To prawda. A wyznacznikiem inteligencji i intelektu jest wiedzieć, kto w czym zagrał i jaką piosenkę jaka gwiazdka zaśpiewała. Idzie ręce załamać.
  • Marek Adam Grabowski dwa lata temu
    Rymy słabe, ale twój humor doceniam. Wiersz prawdziwy. Niestety... Pozdrawiam 5 ps. Już tutaj kiedyś pisałem pierwsze żona mojego prapraprapradziadka była z Pułaskich. Ja jestem potomkiem drugiej żony. ?
  • Patriota dwa lata temu
    Pamiętam, tym razem nie zniekształciłeś nazwiska Marku;))) No właśnie, zastanawiam się dlaczego Pułaski ma w Polsce tylko dziesięć pomników, a w USA setki, jeśli nie tysiące miejsc nazwanych jego imieniem. Podobno jest nawet autostrada z Baltimore do Wilmington.
  • Patriota dwa lata temu
    Pulaskihighway.
  • Marek Adam Grabowski dwa lata temu
    Patriota anty Polski i anty katolicki Ku klux Klan powstał w miejscowości Pulaski. ?
  • Patriota dwa lata temu
    Marku, dlaczego uważasz, że KKK był antypolski? To była raczej jakaś forma samoobrony po zwycięstwie północy, taka lokalna partyzantka.
  • Marek Adam Grabowski dwa lata temu
    Patriota był anty Polski, gdyż był przeciwko Polskim imigrantom.
  • Patriota dwa lata temu
    Marku, nie sądzę, żeby to był jakiś główny aspekt ich działalności, zwłaszcza że jak powstała ta organizacja Polski nie było na mapach, więc wątpię, czy założyciele KKK kiedykolwiek o Polsce słyszeli;))
  • Marek Adam Grabowski dwa lata temu
    Patriota Bogumile nie żyj w zakłamaniu. Każdy Amerykanin wiedział o Polsce. Nie było jej na mapach, ale Tybetu teraz nie ma, ale wszyscy o wiedzą o istnieniu Tybetańczyków. Brak państwa powodował masową emigrację Polaków do Stanów. Oczywiście głównym wrogiem byli murzyni, a drugim Irlandczycy. Ale Polaków (i Włochów) miano za taki dodatek do Irlandczyków. Generalnie murzyni to bili małpy, a katolicy imigranci świnie.
  • Patriota dwa lata temu
    Marku moim zdaniem wyciągasz za daleko idące wnioski.
  • Marek Adam Grabowski dwa lata temu
    Patriota piszę o rzeczach powszechnie wiadomych. Katofobia w USA była zjawiskiem powszechnym. Nawet cześć abolicjonistów twierdziła, że wyzwolenie murzynów to sposób na wstrzymanie katolickiej emigracji. W tym sensie, że to afroamrykanie, a nie katolicy pójdą do fabryk.
  • Patriota dwa lata temu
    Marku, to chyba jacyś głupi Amerykanie mogli tak myśleć. Ale kkk wywodził się z południa, a tam nie było fabryk.
  • Marek Adam Grabowski dwa lata temu
    Patriota źle mnie zrozumiałeś. Miałem na myśli jak argumentowana na północy. Na południu była jeszcze większa nagonka.
  • Tjeri dwa lata temu
    Co do Pułaskiego, oglądałam kiedyś ciekawy dokument o nim i "chorobie" (nie wiem czy przerost nadnerczy klasyfikuje się jako chorobę) na jaką cierpiał. Nie pamiętam tytułu, ale widzę, że są artykuły na ten temat.
    https://historia.wprost.pl/10205198/kazimierz-pulaski-byl-kobieta-sensacyjne-wyniki-badan-szkieletu-bohatera-polski-i-usa.html
  • Patriota dwa lata temu
    To raczej bajki. Większość historyków przychyla się do wersji morskiego pochówku Pułaskiego. Ja zresztą też. Pułaski bał się dostać do brytyjskiej niewoli, bo wiedział, że w takiej sytuacji Anglicy wydadzą go Rosji i zażądał przetransportowania na okręt, tam go leczył jakiś francuski lekarz *Francuzi byi wówczas sprzymierzeńcami amerykańskich patriotów) a ponieważ wdała się gangrena mimo wyciągnięcia pocisku zmarł zanim okręt zawinął do Charlestone. Wówczas był taki zwyczaj, że ciało przed wrzuceniem do morza owijano banderą. To jest najrpawdopodobniejsza wersja śmierci Pułaskiego. Zresztą piszę o tym w jednej ze strof mojego wiersza.

    A kiedy poległ w szturmie Savannah,
    wódz dwóch narodów, polski generał,
    do snu mu grała armatnia salwa,
    całunem była morska bandera.
  • Patriota dwa lata temu
    Przypuszcza się, iż pogrzeb miał miejsce w pobliżu Wyspy św. Heleny leżącej u brzegów Południowej Karoliny
  • Patriota dwa lata temu
    Nie mylić ze św. Heleną, na której uwięziono Bonapartego.
  • Tjeri dwa lata temu
    Patriota
    Nie upieram się, nie interesowałam się tematem głębiej, ale z tego co pamiętam przeprowadzono badania DNA porównawcze z jakąś tam krewniaczką. Zresztą, nawet jeśli byłaby to prawda, w niczym Pułaskiemu by to nie umniejszało.
  • Patriota dwa lata temu
    Tak, nie dziwię się, ja sam w jednym z naszych tekstów nawet tak napisałem, czego bardzo żałuję, bo nie da się już tego zerratować. Plantacja odległą kilka mil od Savannah, to jest inna wersja jego pochówku. Trudno powiedzieć, czyje szczątki poddano badaniom DNA. Na ich podstawie próbowano / próbuje się nawet zrobić z Pułaskiego kobietę:))) że miednica szkieletu miała damską budową. Według mnie to fejki. Trudno zawierzyć tym współczesnym naukowcom i dziennikarzom, a my sami nie mamy możliwości naocznej weryfikacji. No i przytacza się argument, że nie miał żony.
    W ogóle jego życie prywatne jest ciekawe, bo kochał się we Franciszce Krasińskiej, żonie księcia Kurlandii i Semigalii Karola Krystiana Wettyna, trzeciego z kolei kandydata do polskiego tronu z linii saskiej. To byłby, przy wszystkich wadach Wettynów, chyba mimo wszystko lepszy król od Stanisława Augusta Poniatowskiego. Wiadomo tylko tyle, że Pułaski miał kontakt z Franciszką dopóki przebywał w Europie.
  • Marek Adam Grabowski dwa lata temu
    Patriota: " próbuje się nawet zrobić z Pułaskiego kobietę". - Słyszałem o tej teorii. ?
  • zsrrknight dwa lata temu
    krótka, niekoniecznie udana rymowanka, o prawie niczym. Umiesz lepiej pisać.
  • Patriota dwa lata temu
    Uważam, że to bardzo niesprawiedliwa, może nawet tendencyjna, ocena. W lapidarnej formie zawarta jest bardzo ważna, emocjonalna treść. Każdy może zidentyfikować z jedną lub drugą stroną. W kontrapunkcie to człowieka, który dla ojczyzny zrobił wszystko przedstawiony jest człowiek, który tę ojczyznę mordował, gdy próbowała wybijać się na niepodległość. Rymy moim zdaniem też są całkiem niezłe, niedokładne, więc spełniają standardy dobrego wiersza.
  • Patriota dwa lata temu
    err do człowieka

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania