Gorszy dzień

Dnia pewnego słonko wstało

I tak głośnio zapłakało

"Dzisiaj jestem nie w humorze

Nikt i nic mi nie pomoże

 

Jaka wielka zawierucha

A na dworze straszna plucha

I na niebie ciemne chmury

Przysłaniają nawet góry

 

Byle ten dzień dobiegł końca"

Noc nastała. Nie ma słońca

Wcześnie rano znowu wstaje

Lepszy humor ma się zdaje

 

Bo przysłowie tak powiada

"Kiepski humor? Jedna rada

Po dniu zawsze znów jest dzień

Gorszy usuwa się w cień.

 

J. T.

Średnia ocena: 5.0  Głosów: 6

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (59)

  • laura123 24.08.2021
    Jordan, a co Ty jakieś rymowaneczki klecisz? Rym grafomanski. Co z Tobą?

    Nie oceniam.
  • Jordan Tomczyk 24.08.2021
    To jest Twoja opinia, do której masz prawo. Ale to jednak wciąż pozostaje tylko opinia. Nie widzę absolutnie nic złego w tego typu rymach. Lubię pisać różne utwory. Najbardziej stawiam na prozę, natomiast lubię też luźno sklecić jakiś wiersz. Zarówno rymowany, jak i nierymowany. Stawiam na szerokie horyzonty. Wielcy polscy wieszcze pisali rymem częstochowskim i jakoś nikt dzisiaj ich ksiąg nie pali, ani nie zakazuje (zresztą to nie średniowiecze, by zakazywać danego stylu pisarskiego). Co więcej, ludzie uczą się o nich w szkołach.

    A jeśli chodzi o ten wiersz, to napisałem go w nieco humorystycznym tonie dla przyjaciółki, która przeżywa trudny okres. I najważniejsze dla mnie jest to, że udało mi się choć odrobinę ją rozweselić. Dostrzegłem uśmiech na jej twarzy po lekturze i to było dla mnie najcenniejsze.

    Później postanowiłem go tutaj wrzucić, bo niby czemu nie? Nie dostrzegam absolutnie żadnego powodu, bym miał się go wstydzić. Jeżeli komuś się spodoba, to fajnie, a jeśli nie, to trudno. Nie jest na tyle długi, żeby niezadowolony czytelnik miał rozdzierać szaty z powodu tych kilku sekund, jakie na niego poświęcił.

    Zerwijmy kajdany schematyczności i nie dajmy się omamić trendom, choćby nie wiem jak bardzo współczesnym. Twórzmy duszą i sercem. To moja opinia.
  • madmike 24.08.2021
    Może Ania Wyszkoni to zaśpiewa?
  • Jordan Tomczyk 24.08.2021
    Akurat Łzy to jeden z moich ulubionych zespołów ;)
  • Grain 24.08.2021
    A dla czego nie Walewska?
  • laura123 24.08.2021
    Grafomania, to szerokie horyzonty? Opamietaj się!
  • Jordan Tomczyk 24.08.2021
    Proszę Cię... Ja naprawdę jestem ponad tego typu dyskusje opatrzone inwektywami, emocjami i prześciganiem się na argumenty w stylu kto komu bardziej - mówiąc kolokwialnie - dowali i będzie mieć ostatnie słowo. Ja wiem, że w dzisiejszych czasach zapanowała na to moda, zwłaszcza w internecie, ale jednak wolę skupić się na swojej pracy, niż krytykowaniu innych. Jak ludzie ją ocenią? Na to już nie mam wpływu. Tylko na to, by dać z siebie wszystko. Twoim zdaniem to jest grafomania, moim nie. Kwestia gustu, to jedyna konkluzja. Zamykam temat ;)
  • laura123 24.08.2021
    Jordan, jakie dowali i po co? Myślisz, że ja ze złośliwości czy z zazdrości?
    Poczytaj o rymie, wszystko dostępne w sieci.

    To, że kiedyś tak pisano, nie znaczy, że teraz trzeba. Myślisz, że rozwój nastąpił wszędzie poza poezją? Nie.

    Teraz szuka się rymów niedokladnych i w żadnym razie gramatycznych, a u Ciebie innych nie ma.

    Wtstarczy jezeli wpiszesz haslo" jak posługiwać się rymem w poezji" i tam masz wszystkie zasady opisane.
    Wiadomo trudniejsze, bo trzeba pomyśleć!, ale przynajmniej nie wstyd pod taką publikacją się podpisać.

    A takie rymowaneczki, wybacz Jordan, ale to żenada.
  • Jordan Tomczyk 24.08.2021
    laura123 Jak już powiedziałem, zamknąłem dyskusje z Tobą na ten temat. Nie dam się sprowokować, choć mógłbym dalej pokazywać Ci, jak bardzo się mylisz, ograniczając się schematami. A myślenie? No cóż, nawet tego nie skomentuję, biorąc pod uwagę, jak wiele książek w swoim życiu przeczytałem i to nie tylko o tematyce literackiej. Zresztą, niech mówią za mnie efekty mojej pracy w postaci publikacji o tematyce właśnie literackiej, sportowej, opinie prawne itp. Amen. Miłego wieczoru!
  • laura123 24.08.2021
    Jordan Tomczyk to żadna prowokacja, jedynie próba namówienia na zapoznanie się z zasadami pisania wierszy rymowanych.
    Bo takowe są i tego nie zmienisz. Ale rozumiem, że ta wiedza Ciebie przeraża a może i przerasta. Bywa.

    Niemniej w wolnej chwili poczytaj może na ten temat. Nie dla mnie, bo ja czytalam, ale dla siebie.
    Pozdrawiam.
  • Jordan Tomczyk 25.08.2021
    laura123 Dla siebie czytam dzieła mojej ukochanej epoki romantyzmu. W nich szukam inspiracji i z nich czerpię wiedzę (oczywiście nie tylko). Dodam też, że jako dziennikarz prowadzący obecnie jeden z działów redaguję teksty niektórych kolegów po fachu. Mają odmienny styl od mojego, jednak nie każę im go zmieniać. Jedynie koryguję pod kątem gramatycznym. I później zarówno moje teksty, jak i ich są czytane i oceniane pozytywnie. Nie narzucam nikomu stylu, w jakim ma pisać i sam też sobie tego nie życzę. Koniec dyskusji.
  • laura123 25.08.2021
    Jordan Tomczyk to ty niby taki obyty, a nie wiesz jaki rym jest częstochowski, jakim wstyd pisać? Ot, skarbnica wiedzy wszelakiej... weź się ogarnij!
  • Jordan Tomczyk 25.08.2021
    laura123 To Ty tutaj uchodzisz za wszechwiedzącą, co próbuje innym dyktować, co mają pisać. Czytałem o technikach retorycznych oraz erystycznych i miałem taki przedmiot na studiach, także niestety, ze mną to nie przejdzie : )
  • Nuria 24.08.2021
    Sympatyczny ten utwór i takie w deszczowo zimne lato, kiedy chandra doskwiera się przydają :)
  • Jordan Tomczyk 24.08.2021
    Tak, to prawda, przy takiej pogodzie wychodzą fajne, klimatyczne utwory, co też widzę po publikacjach innych autorów. Do Ciebie też chętnie zajrzę i dziękuję za miły komentarz :)
  • Patriota 24.08.2021
    Jordan, słuchaj się dobrych rad. Wiersz z takimi rymami, to jak fura wypełniona gnojem przy Mercedesie. Oczywiście jednym i drugim da się wciąż jeździć, ale czy widziałeś żeby ktoś obecnie podróżował na furach?
  • Jordan Tomczyk 25.08.2021
    Wszystko zależy od tego, kto ocenia i dla kogo dany utwór to Merc, a dla kogo ta słynna już fura. Po komentarzach widać najlepiej, że to kwestia gustu.
  • Narrator 25.08.2021
    Zaletą rymowanego wiersza jest to, że łatwo zapada w pamięć. Można również go zaśpiewać. Gdyby „Pan Tadeusz” nie był napisany rymowanką, nikt by się go nie nauczył.

    Jednak co było dobre kiedyś, dziś już nie przystoi. Dziś należy pisać tak, żeby nikt niczego nie zrozumiał. Im mniej rozumiesz, tym treść wiersza jest mądrzejsza. Czasem wiersz jest tak mądry, że nawet sam autor go nie rozumie, dopóki któryś z czołowych krytyków tego mu nie objawi.

    Poezja się rozwija zgodnie z prawem entropii, przechodzi od stanu uporządkowanego, wymagającego dużo myślenia oraz energii, do stanu chaotycznego, w którym myślenie w ogóle nie jest potrzebne, a niezużyta energia wraca tam skąd przyszła, z powrotem zamienia się w ser, kiełbasę i to wszystko co służyło do jej wytworzenia. Dopiero wtedy będziemy mieli poezję d o s k o n a ł ą!

    Ja jednak wolę zapach gnoju, siwka i furmankę, dlatego daję ☆☆☆☆☆ i czekam na więcej takich obciachowych utworów :)
  • laura123 25.08.2021
    Narratorze, dlaczego wprowadzasz w błąd ludzi na starcie?
    Kiedy Mickiewicz napisał Pana Tadeusza?
    Myślisz, że dzisiaj tak samo by napisał? Nie wierzę, bo on szedł z duchem czasu. Wtedy, w dobie romantyzmu, tak pisać, to było coś wyjątkowego, ale wieki minęły i literatura też się rozwinęła.
    Dzisiaj to są podstawowe błędy i całkowita nieznajomość zasad pisania rymem. To tak, jakbyś Ty w swoje dobre opowiadania wplotl słownictwo średniowieczne. Pisał bez żadnej znajomości zasad poprawnej polszczyzny.
    Dlaczego tego nie robisz? Mało tego wprowadzasz naprawdę wysoki poziom swoimi publikacjami. Po co jednak tak się starasz?
  • Narrator 25.08.2021
    laura123
    Proszę, nie traktuj tego komentarza tak poważnie. Po prostu miałem ochotę podowcipkować na temat rymowanej poezji :)
  • laura123 25.08.2021
    Narratorze, marny dowcip. I szkodliwy, bo to balsam dla duszy tym, ktorym nie chce się nad sobą pracować. A przecież wiesz, że żeby pisać na jakimś poziomie trzeba się uczyć. Na Tobie choćby dowód jak daleko można zajść, kiedy się chce.
    Innym lotki obcinasz? Nieladnie!
  • Jordan Tomczyk 25.08.2021
    Dziękuję uprzejmie za pozytywny komentarz i postaram się nie zawieść oczekiwań : )
  • Jordan Tomczyk 25.08.2021
    laura123 Szkodliwy? Laura naprawdę proszę Cię... Pewnie wielu już Ci to mówiło, ale wyluzuj... Poezja to nie kwestia życia i śmierci, przynajmniej nie zawsze, a w omawianym przypadku (humorystyczny, niewinny wierszyk) już na pewno nie...
  • laura123 25.08.2021
    Jordan Tomczyk pewnie że wyluzuje. Jak ktoś walczy o grafomanię, i nie wstydzi się tego, to niech tworzy kicz.
    Powodzenia!
  • Jordan Tomczyk 25.08.2021
    laura123 To Twoja opinia. Tylko i wyłącznie opinia : )
  • laura123 25.08.2021
    Jordan Tomczyk, nie, to opinia kazdego, kto zna się na rymach. Ty się nie znasz zupełnie. Ale mam to gdzieś.
  • Jordan Tomczyk 25.08.2021
    laura123 Nie, to opinia kogoś, kto sam zawęża swoje horyzonty. A gdybyś miała to gdzieś, już dawno sama zakończyłabyś tę dyskusję ?
  • laura123 25.08.2021
    Jordan Tomczyk znajomość tylko i wyłącznie rymu czestochowskiego, to szerokie horyzonty?
  • Jordan Tomczyk 25.08.2021
    laura123 To sobie poczytaj, jak różnorodne utwory pisałem do tej pory. Nie tylko z gatunku poezji. Zresztą naprawdę męczy mnie już tą jałowa dyskusja i żałuję, że dałem się w nią wciągnąć. Cóż, przynajmniej masz satysfakcję. Pozdrawiam!
  • laura123 25.08.2021
    Jordan Tomczyk, ale mnie nie chodzi o prozę, tę dobrze piszesz i tak Ci napisałam.

    Tu nie chodzi o moją satysfakcję, bo zadnej nie mam. Bo niby jaką mam mieć?
    Po prostu chciałam, żebyś lepiej pisał wiersze rymowane, bo nic nie stoi na przeszkodzie. Tylko trzeba żebyś zapoznał się z zasadami pisania poezji rymowanej. Tylko tyle.
  • Małgorzata 25.08.2021
    Lekki w odbiorze, bardzo przyjemny utwór z optymistycznym zakończeniem. Dla mnie 5. Nie szukam komplikacji i trudności, lubię proste i jasne przekazy. Uważam, że ludzie komplikują wiele rzeczy niepotrzebnie, używają trudnych słów, by udowodnić swoją wyższość, rzekomą inteligencję. Mam nadzieję drogi Jordanie, że nie przejmujesz się zbędną krytyką i nadal będziesz robił swoje, bo masz talent. Prosto z serca, bez zbędnych ulepszaczy. Pozdrawiam serdecznie.
  • laura123 25.08.2021
    Tu nie chodzi o trudne słowa czy metaforę, tylko o poprawny rym. Tylko i wyłącznie. Można pisać proste teksty, nikt nie wymaga cudów, jedynie problem dotyczy rymu.
    Więc nie wydziwiaj, Malgorzato!
  • Jordan Tomczyk 25.08.2021
    Dzięki serdeczne. Cieszę się, że przypadł Ci do gustu : )
  • Małgorzata 26.08.2021
    laura123 Ukochaj siebie i będzie Tobie i wszystkich lepiej :) pozdrawiam!
  • Piecuszek 25.08.2021
    Słyszałam nieraz, że w satyrach czy też wierszach lekkich, mających za zadanie jedynie poprawić humor czytelnikowi, można posługiwać się rymem dokładnym. Nie jest to w tym przypadku zbrodnia na poezji?
    Jedynie może pokusisz się na zmianę dwóch ostatnich wersów, w których ni z gruszki, ni z pietruszki wprowadziłeś rym męski, prowadząc cały wiersz rymem żeńskim. W ostatnim wersie ponadto kuleje rytm.
    Kocham rymy niedokładnie, ale wiem z doświadczenia, że przerabianie piszących na swoją modłę, mija się z celem.
    Pozdrawiam i mam nadzieję, że ten dzień będzie słoneczny ☀
  • Jordan Tomczyk 25.08.2021
    Dziękuję uprzejmie. To jest właśnie konstruktywna krytyka, którą jak najbardziej doceniam. Pomyślę nad tymi dwoma wersami, bo nawet nie zwróciłem na to uwagi. Pozdrawiam i wszystkiego dobrego : )
  • Piecuszek 25.08.2021
    Raz mi nawet zarzucono, że lekki, humorystyczny wiersz napisałam rymem niedokładnym. ?
    Tak że najważniejsze to pisać, a z czasem zatęsknimy do nowych form i innych rymów, albo przestaniemy pisać, bo czasem niestety też tak bywa.
    Życzę Ci Autorze, aby w Twoim wypadku tak nie było, pisz?
  • kigja 25.08.2021
    A od kiedy to nie można sobie popełnić wierszyka z dokładnymi rymami?
    Jest jakaś ustawa na tę zasadność?

    To jest typowo letni, lekki, wakacyjny wierszyk, który ma na celu uśmiechnąć czytelnika i dać odrobiny nadziei, że po burzy zawsze wychodzi słońce tak, jak w życiu.

    Narrator kpi z autora, śmiejąć mu się w twarz.
    l123 pieni się, jakby to był koniec, kuźwa, świata, że jej niby uczeń napisał wierszyk z dokładnymi rymami.
    Olaboga!
    Dwoje komediantów dało popis.
  • laura123 25.08.2021
    To jest PORTAL LITERACKI, piaskownica na placu zabaw.
  • kigja 25.08.2021
    TO JEST AMATORSKI PORTAL LITERACKI DLA DOROSŁYCH OSÓB, którzy lubią sobie popisać, co im w duszy gra.

    Won pomyleńcu!
  • pansowa 25.08.2021
    Niejednokrotnie tu był podnoszony problem stosowania określonego rodzaju rymów.
    I niejednokrotnie pisałem, że sposób napisania wiersza, determinuje jego treść, przeznaczenie i rodzaj.
    Jest rzeczą oczywistą, że rymy dokładne, gramatyczne, czy częstochowskie źle wyglądają w tematyce poważnej (choć można je też nienachalnie przemycić), jakiś sonetach, czy innych, poważniejszych formach literackich, ale tutaj?
    Lekkim, pogodnym kawałku "ku pokrzepieniu serc"?
    Komuś się gumka zacisnęła, klapki na oczy całkiem opadły i kompletnie nie umie się bawić poezją, traktując ją jako zbiór definicji i świętość objawioną.
    Klasyczny przerost formy nad treścią i pomylenie ducha poezji z jej prawidłami.
    Przyczepić tutaj to ja się mogę do walniętego rytmu w ostatnim wersie. Wystarczy tylko zamienić miejscami "usuwa" i "się".
  • kigja 25.08.2021
    pansowa,
    i to jest GŁOS ROZSĄDKU, który szanuję.
  • laura123 25.08.2021
    Przyleciałaś, bo sama tworzysz potworki. Przez lata nie dotarło, jakim rymem trzeba i można pisać i już nie dotrze, boś pusta.

    Niemniej inni mają prawo się uczyć i pisać dobrze, czy tobie to się podoba, czy nie.

    A rym czestochowski zawsze będzie grafomanią , choćby nie wiem jak czarować rzeczywistość.
  • kigja 25.08.2021
    Chłop popełnił jeden, jak mi się zdaje, wierszyk nie z tymi rymami, co trza, wg oszczerców i już dostał karę śmierci.

    Niektórzy nie potrafia cieszyć się życiem...
  • Jordan Tomczyk 25.08.2021
    Dziękuję za ten głos rozsądku : )
  • kigja 25.08.2021
    Jordan Tomczyk,
    Nękanie można zgłosić Adminowi, bo te wpisy poniekąd można przypisać do art. 190a paragraf 1 k.k.

    Kto by się spodziewał, czterostrofowy niby nic nie znaczący wierszyk, a tyle szumu i jadu przez niego sie powylewało tu i ówdzie...

    Byłoby wskazane, gdyby niektórzy bardziej dbali o swoja rodzinę w prawdziwym życiu, niż o wierszyki w internetach.
  • Jordan Tomczyk 25.08.2021
    kigja Tak, mam świadomość tego przepisu kk, ale nie przesadzajmy, po to mają forum, żeby się wykrzyczeć, a ja naprawdę nie przejmuję się tego typu komentarzami, bo wiem, że znacznie więcej można osiągnąć olewając je i skupiając się na własnej pracy ? niemniej dziękuję Tobie i paru innym osobom za głos rozsądku w tej całej sytuacji?
  • Patriota 25.08.2021
    kigja nie szalej, dyskusja dotyczy wiersza, to chyba dobrze, przy okazji inni się nauczą. Pewnie do JT prędzej, czy później uwagi dotrą i jeszcze będzie za nie wdzięczny.
  • kigja 25.08.2021
    Jordan Tomczyk
    Gratuluje mądrego podejścia ?
  • kigja 25.08.2021
    Patriota
    O, proszę! Czy otrzymałeś sygnał dymny SOS, że przybiegłeś galopem na pomoc? ???
    Każdy ma prawo pisać, jak mu się żywnie podoba, a autor, to nie siedemnastoletni uczeń technikum, tylko facet po studiach, który jest świadomy swoich treści.

    To ty nie szalej razem z tą, no jak jej tam, szpeczialistki od połematów niegrafomańskich.
    Przeczytaj sowę i pójdź po rozum do głowy.
  • Patriota 25.08.2021
    kigja wiek nie usprawiedliwia braku wiedzy. Myślę, że autor swój kolejny wiersz lepiej przemyśli.
  • Jordan Tomczyk 26.08.2021
    Patriota A ja myślę, że nie powinieneś za dużo myśleć, o czym myślę i co sobie przemyślę. Z całym szacunkiem ;)
  • Jordan Tomczyk 26.08.2021
    Patriota A co do argumentu o rzekomym braku wiedzy... Pozostawię to bez komentarza. Pozdrawiam ;)
  • kigja 26.08.2021
    Jordan Tomczyk
    Jednemu czytelnikowi wciąż nie odpowiedziałeś...
  • kigja 26.08.2021
    Patriota,
    Myślę, że Autor, to Człowiek o szerokich horyzontach, który z niejednej książki spijał treść, więc nie mam żadnych obaw, co do dalszej twórczości rzeczonego.
    Ty sie lepiej zajmij swoimi wierszami.
  • Patriota 26.08.2021
    kigja horyzonty z pewnością ma szerokie, ale o pisaniu wierszy ma dość nikłe pojęcie, nikt nie jest alfą i omegą. Sądzę, że kolejny wiersz będzie na pewno inny.
  • pansowa 26.08.2021
    Patriota Specjalista od poezji się odezwał :)))
  • pansowa 25.08.2021
    Po prostu ktoś potrzebuje leku na rozluźnienie stolca.
    Na pewno się nieco ulży.
  • Dekaos Dondi 25.08.2021
    Jordan Tomczyk↔Fajny wierszyk. Z optymistyczną metą–początkiem.
    Jedynie ostatni wers, bym wydłużył nieco, jeno dla rytmu↔np: a ten gorszy, usuwa w cień.
    Mnie tam takie rymy nie rażą i różne inne "hece literackie":)Lubię ''bezramkową'' różnorodność :))
    Skojarzenie me:
    — Królu. Wiem, żem błazen i nie pytam, by waszej miłości dokuczać,
         ale powiedz o panie, który z nas mądrzejszy?
    –– Oj błaźnie. To zależy, kto słucha:)

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania