Hel i Hela

– Heniek, byłeś kiedyś na Helu?

– Tak, Hela, byłem w Helu.

– Mówi się „na Helu”.

– Hela, byłem w Helu.

– Na Helu!

– W Helu. Tym na Helu.

– Co z tobą? Nawdychałeś się helu?!

– Hela, z tobą to i bez helu mogę zrobić trzy w jednym: być w Heli na Helu w Helu

Średnia ocena: 3.8  Głosów: 5

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (38)

  • Poncki 08.07.2022
    Za mało helu Helu!!!!
  • Zdzisław B. 08.07.2022
    Mam balon helu... ale, cholera, aż mnie unosi. Donieść nie mogę... może upiję i pośpiewam... falsetem sobie? ;)
  • Szpilka 08.07.2022
    Hela na Helu ma gości w Helu,
    tylko czasami ich nazbyt wielu,
    wtedy upija rycerzy,
    przecież sen im się należy,
    żeby nie było, że przyszli bez celu ?
  • Zdzisław B. 08.07.2022
    Upijasz rycerzy helem?
    A co jest Twoim celem? ;)
  • Szpilka 08.07.2022
    Zdzisław B.

    To na Helu Hela
    szwindle w życie wciela ?
  • Zdzisław B. 08.07.2022
    Szpilka
    Acha, takaś ty...
    Hela w tobie tkwi? ;)
  • Szpilka 09.07.2022
    Zdzisław B.

    Kto tu Helę podejrzewa
    o postępki zakazane,
    pod pomnikiem on Breżniewa
    dziegciu łyknie pełen dzbanek ?
  • Zdzisław B. 09.07.2022
    Szpilka
    Ty Breżniewem nam nie bruździj,
    wyjdzie szydło z worka,
    Heląś jesteś w pełnej krasie,
    Pewnieś ty cenzorka :)
  • Narrator 09.07.2022
    Szpilka

    Jeśli nie zamieścisz natychmiast tego limeryka jako Szpilka, to Ci go ukradnę.?
  • Szpilka 12.07.2022
    Narrator

    To cieszę, że podobuje, to taki spontan, wymyślę inne, dzięki ?
  • Szpilka 12.07.2022
    Zdzisław B.

    Lonia Breżniew wiecznie żywy,
    właśnie stoi już w alei
    i to nie są żadne zgrywy,
    choćby wszyscy zbaranieli ?

    https://kresy24.pl/moskiewska-aleja-wladcow-uroczyscie-wzbogacona-czeka-na-putina/

    Popiersia Lenina, Stalina i innych byłych władców ZSRR oraz okresu postsowieckiego odsłonięto 22 września w moskiewskiej „Alei Rządzących”.
  • Zdzisław B. 14.07.2022
    Szpilka Lata temu byłem przejazdem przez Moskwę (1987). Miałem kilka godzin przed odlotem samolotu, pochodziłęm więc po mieście. Na jednym z ogromnych rond ulicznych stał duży obraz Breżniewa... z nieproporcjonalnie szeroką lewą połową piersi. Złote gwiazdy (którymi się obwieszał za życia) musiały być na tej samej wysokości i... malarz poszedł na łatwiznę. PS. Fajna miniaturka mi z tego wyszła w jednej z książek :)))
  • Szpilka 15.07.2022
    Zdzisław B.

    Nom, tak było - dużo medali i nadawanie sobie nienależnych tytułów, kompleksy mieli i słusznie ?
  • Niezły psychol 08.07.2022
    Chyba sobie mózg tym helem uszkodziłeś...
  • pansowa 08.07.2022
    To jak z tym nagminnie teraz forsowanym " w Ukrainie".
    Jest na Węgrzech, na Litwie i prawidłowo jest na Ukrainie
  • Zdzisław B. 08.07.2022
    Pansowa, to zmiana w nazewnictwie wprowadzana ostatnio w Polsce. Podobno aby odróżnić państwa i miasta (jako niezależne władczo lub samorządowo samodzielne) od nazw ziem, regionów czy dzielnic. Dlatego zaczęto zapisywać: w Polsce, w Ukrainie, w Litwie, w Białorusi (też już tak zapisują zamiast: na Białorusi), w Ukrainie, w Warszawie, w Pradze (czeskiej). Natomiast: na Mazowszu, na Pradze (dzielnica Warszawy), na ziemi polskiej, na ziemi ukraińskiej... Co z "na Węgrzech"? Gdyż występuje tu zgrzytliwa zbitka "w - W" (chyba że kiedyś wprowadzą "we Węgrzech", tak jak jest "we Włocławku"). PS. Też niezbyt mi to podchodzi (przyzwyczajenie długiego używania poprzednio obowiązującej składni), ale trudno, będę musiał się przyzwyczaić.
  • pansowa 08.07.2022
    Zdzisław B. Nie wiem Zdzichu jakie są motywy, ale wiem co powiedział Miodek odnośnie tej maniery.
    Jego zaś nie można posądzać o brak kontaktu ze współczesnemu zasadami pisowni.
  • Zdzisław B. 08.07.2022
    pansowa
    Tak, wiem, co powiedział prof. Miodek kilka lat temu. Ale on oraz prof. Bralczyk i Rada Języka Polskiego po 24 lutym zmienili zdanie uznając, że forma "w Ukrainie, do Ukrainy" jest poprawna i szybko zastąpi formę "na".
    Pod linkiem można wysłuchać tych nowych opinii:
    https://klodzko.naszemiasto.pl/na-ukrainie-czy-w-ukrainie-ktora-forma-jest-poprawna-jak/ar/c5-8744747
  • pansowa 08.07.2022
    Zdzisław B. Słyszałem jego wypowiedź nie dalej jak miesiąc temu.
  • Zdzisław B. 08.07.2022
    pansowa
    Możliwe, nie znam tej sprzed miesiąca. Ale, jak znam życie, to "w" stało się już tak powszechne, że stopniowo wyprze "na".
  • pansowa 08.07.2022
    Zdzisław B. Tego akurat nie neguje, ale ta wypowiedź, w końcu autorytetu, bardzo mnie zaciekawiła.
    To "w" strasznie mi sztucznie brzmi.
  • Szpilka 09.07.2022
    Pansowa

    Psor Miodek stwierdził, że na Ukrainie jest dobrze, zaś psor Bralczyk stanął okoniem, wg niego nowa forma też jest poprawna, czyli można używać obu ?

    W Helu, to pewnie o hotel chodzi, ale dziad drogi ?

    https://hotelhel.com/
  • Zdzisław B. 09.07.2022
    Szpilka
    No dobra, po kolei - co co oznacza w moim dribbelku ;) :
    - w Helu -w mieście Hel (tak jak: w Warszawie, w Gdańsku...),
    - na Helu - na Półwyspie Helskim,
    - w Heli - hmm... domyśl się sama ;)

    PS. Nawet w miniaturce chciałem wpierw umieścić "w Helu" - jako w hotelu Hel w mieście Hel na Półwyspie Helskim, ale to byłoby już zaciemnienie przez dwukrotne powtórzenie "w Helu".
    Pozdrówka :)
  • Szpilka 09.07.2022
    Zdzisław B.

    Hahahahaah, to dogging jest, skoro w Heli w mieście Hel, jednak w hotelu Hel bardziej roztropnie.

    Też pozdrawiam i udanego weekendu życzę ?
  • pansowa 09.07.2022
    Szpilka w wypadku miniatury Zdzicha wszystko się zgadza z helem ?Z tym że chodzi chyba o miejscowość Hel na półwyspie Helskim, czyli kolokwialnie - na Helu.
    Znaczy byłem na Helu w Helu.
    Co do poprawności w sprawie Ukrainy, może i obie formy są poprawne, ale w Ukrainie zwyczajnie mnie irytuje sztucznością.
  • Narrator 09.07.2022
    Pansowa

    To jest lepiej widoczne w języku angielskim.

    Do tej pory mówiono na przykład: 'I came from the Ukraine'. Nazwa Ukraina nie była traktowana jako nazwa unikalnego państwa, tylko nazwa jakiegoś obszaru geograficznego, tak samo co 'the United States', dlatego obecność przedimka określonego 'the'.

    Po ataku Rosji na Ukrainę było sporo protestów, żeby traktować nazwę jak nazwy innych państw, bo Ukraina to jest suwerenny kraj, a nie jakiś region należący do innego kraju, dlatego opuszczono 'the' i teraz słyszymy: 'Russia despatched new troops in Ukraine'.

    Być może podobny trend jest w języku polskim. ?? ? ??
  • pansowa 09.07.2022
    Narrator Bardzo możliwe, ale nikt nie kwestionuje wyrażeń na Litwie, na Węgrzech, a to są ewidentnie państwa, a nie region.
  • Narrator 09.07.2022
    Pansowa

    Tak, zgadzam się, że to są utarte wyrażenia i nie powinno się ich zmieniać, gdyż zmiana nie daje żadnych korzyści, a tylko wprowadza zamęt.
  • Zdzisław B. 09.07.2022
    Szpilka
    Nie przeczę, że lepiej w bardziej kameralnych warunkach, znaczy w hotelu. Ale latem, przy ciepłym wieczorze, gdzieś na rozgrzanym piasku... hmm... ;)
  • Zdzisław B. 09.07.2022
    Narrator
    Włąśnie o to chodziło w tych protestach o składnie po 24 lutym - że nie chodzi o region Ukraina (ziemię), tylko o suwerenne państwo Ukraina.
  • Szpilka 12.07.2022
    Pansowa

    Mnie też denerwuje sztucznością, może z czasem się przyzwyczaję do novum albo i nie ?
  • Szpilka 12.07.2022
    Zdzisław B.

    Na piasku? Hihihihih, przeca piasek wlizie, tam gdzie słońce nie dochodzi, na mchu to jest wyraj ?
  • skandal 09.07.2022
    Hel? A co z metalem?
  • Zdzisław B. 10.07.2022
    Metal troszkę cięższy niż hel. Nie chciał się unieść.
  • skandal 09.07.2022
    Stop stop metalu Alu.
  • Zdzisław B. 10.07.2022
    Taa... możesz wołać dziouchę: "Alu!", szczęściem ona nie z metalu.
  • skandal 10.07.2022
    Zdzisław B. Z aluminium..
  • Zdzisław B. 10.07.2022
    skandal Ktoś kiedyś mówił, że z amelinium...

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania