XXX

XXX

Średnia ocena: 2.0  Głosów: 15

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (23)

  • sensol 21.09.2019
    to brzmi jak ponury żart. XXI wiek, a facet nie uznaje teorii Darwina. pewnie szczepionki powodują autyzm? a w płaską ziemię też wierzysz?
  • Bogumił 22.09.2019
    Sensol gdy patrzę na Ciebie, fraucymer pewnego zapijaczonego nielota i ich pokojówkę A. to jestem zwolennikiem rozszerzenia tej teorii o zdanie, że neandertalczycy nie wyginęli, ale wciąż żyją obok nas, ludzi.
  • Hej,
    Niezła relacja z wycieczki. Byłam w Chęcinach kilkanaście razy. Zdarzyło mi się też bywać w miejscach, które opisujesz. Są rzeczywiście bardzo ciekawe i interesujące.
    Nauka jest dziś istotnie w powijakach, choć pewne teorie czy hipotezy uważa się za bardziej prawdopodobne od innych. Tak czy inaczej, dobrze, że wspominasz o alternatywnych, choć część z nich nie ma potwierdzenia w dowodach lub ciężko je jednoznacznie zinterpretować. Ważne, aby mieć otwarty umysł, bo nigdy nie wiadomo, co przyniesie przyszłość.
    Pozdrawiam
  • Bogumił 22.09.2019
    Zwróciłem na to uwagę bo wszystko inne bez zarzutu, ale na wiele pytań faktycznie nie ma odpowiedzi. Teoria kreacjonistyczna jest znana odkąd istnieją nauki biologiczne, a darwinowska to stosunkowo świeży wynalazek, i nie wszystko wyjaśnia. Na najważniejsze pytania nie ma odpowiedzi. A prezentowanie Neandertalczyków, jako naszych rzekomych przodków to już zupełne przegięcie.

    Przejrzałem też opinie o Centrum na stronie internetowej, i generalnie to wszystkie są na nie, a głównie z tego powodu, że wieje tam nudą, a bilety drogie.

    Sama jaskinia Raj i Chęciny super, a rezerwat geologiczny w centrum Kielc to już zupełny odlot, jest tam też spora jaskinia z trasą turystyczną i przewodniczkami bardzo obeznanymi w temacie i miłymi. Tam są też niestety zapisy, a udało nam się dostać do środka z grupą emerytów, którzy mieli zarezerwowanych 20 miejsc, tyle może być w jednej grupie, a przyjechało ich tylko 16. Bo tak pocałowalibyśmy klamkę.
  • Bogumił Faktycznie mieliście szczęście. Ja tam bywałam kilka razy na wycieczkach szkolnych i praktykach - w grupach zorganizowanych. Przyjemnie wspominam. Wrażenia widokowe na pewno pozostają na długo w pamięci.
    Pozdr.
  • Bogumił 22.09.2019
    To masz naprawdę pasjonujący zawód, zazdroszczę.
  • Bogumił To było już jakiś czas temu :) Teraz jeżdżę tam bardzo rzadko, głównie prywatnie.
  • Zaciekawiony 22.09.2019
    Jaskinia faktycznie była zamieszkiwana, i to przez neandertalczyków, tylko że 50 tysięcy lat temu. Wszystkie pozostałości zostały zasypane w namulisku. Znaleziono głównie narzędzia krzemienne, nagromadzenie rogów jelenich w linii tuż przy wejściu (pewnie pozostałość po zasłonie uszczelniającej jaskinię) i nadpalone kości. Okres osadniczy zakończyła powódź.
  • Bogumił 22.09.2019
    Zamieszkiwana, czy przejściowo wykorzystywana, np. jako lodówka? Zaciekawiony, jak można to stwierdzić z całą pewnością teraz. Nie można. W jaki sposób pozostałości mogły zostać zasypane, skoro ona ma podobny kształt do tego jaki był przed pięćdziesięciu laty. Wiesz ile lat potrzeba, żeby powstał stalagmit, albo stalaktyt. 100 lat na 1 centymetr. Więc przez tysiąc lat może on mieć 10 centymetrów, pod warunkiem że regularnie spływa w jednym i tym miejscu woda. Niemożliwe, żeby tak dokładnie pokryło zamkniętą jaskinie w ciągu pomierzy 50 tysięcy lat. Poza tym łatwo stwierdzić to za pomocą zwykłej latarki, bo podświetlone stalaktyty prześwitują. Od razu można więc zobaczyć co zawierają, bez potrzeby ich rozbijania. Na potrzeby prywatnego śledztwa podświetliłem kilka większych i nic.
  • Zaciekawiony 22.09.2019
    Bogumił
    Do jaskini w pewnych okresach wpływała woda, ba, nawet przepływała przez nią rzeka. W okresach klimatu arktycznego następowała erozja mrozowa i odpadanie skał ze stropu. Po zasypaniu otworu do jaskini napływała szczelinami glina. Archeolodzy stwierdzili że namulisko ma miejscami trzy metry grubości.
  • Bogumił 22.09.2019
    Zaciekawiony I żadnych śladów na ścianach po dymie. Nie wierzę, żeby ktoś tam dłużej mieszkał. Poza tym znalezione tam ślady są tak nieliczne, że nie wskazują też na dłuższy pobyt ludzi. Gdybym miał wybór, zamieszkanie w tej jaskini, to wolałbym sobie obok postawić chałupę. Podejrzewam, że taki neandertalczyk musiał rozumować podobnie. Stosunkowo mały namiot ze skór, tak jak Indianie mógł ogrzać nawet zimą stosunkowo niewielką ilością opału. A w takiej jaskini trzeba by było siedzieć non stop przy ognisku..
  • Zaciekawiony 22.09.2019
    Bogumił Głównymi składnikami namuliska są warstwy piasku, gliny, okruchów wapiennych, glinka lessowa, czasem trochę humusu, dopiero przy powierzchni pojawia się warstwa pereł i na tym nacieki.
  • Zaciekawiony 22.09.2019
    Bogumił Ślady po dymie pokryły nowe nacieki. Wystarczą 2 milimetry polewy.
  • Bogumił 22.09.2019
    Zaciekawiony ale chyba nikt tam tego tak szczegółowo nie badał, wystarczylo parę kości mamuta i innych żyjątek, żeby zawyrokować, że mieszkali, a wielkich dowodów na to nie ma. Głównym argumentem na Nie, jest panująca tam niziutka temperatura, szczególnie latem, bo zimą musiało być tam względnie ciepło.
  • Zaciekawiony 22.09.2019
    Bogumił Chm... 700 narzędzi kamiennych w wielu warstwach, plus okruchy powstające przy ich łupaniu, plus nadpalone kości świadczące o używaniu ognia.
  • Bogumił 22.09.2019
    Zaciekawiony jaskinię odkryto przy wydobywaniu materiału budowlanego. Skoro były tam jakieś narzędzia, być może Neandertalczycy też wybierali do czegoś ten materiał. Nie wiem ile tych narzędzi tam odkryto. Skąd masz te dane, Podaj link. A może to był magazyn tych narzędzi. Nikt przecież nie mieszka w magazynie.
  • Bogumił 22.09.2019
    Zaciekawiony jak wchodzili do ciemnicy to jasne że oświetlali ale to nie świadczy że nieszkali
  • Bogumił 22.09.2019
    Mieszkali
  • Zaciekawiony 22.09.2019
    Bogumił http://www.speleo.ptpk.org/08wydawnictwa/sympozjum_10.pdf
    "w każdej warstwie znaleziono ślady rozpalania ognisk"
  • Bogumił 22.09.2019
    Zaciekawiony jutro to przejrzę
  • Zaciekawiony 22.09.2019
    Bogumił W taki sposób to można podważać każdy ślad - półziemianka to nie dom, tylko magazyn brukwi itp. Tylko nie wiem po co, bo to nie herezja, że ludzie mieszkali w jaskiniach. Nawet jeszcze w średniowieczu niektóre wykorzystywano jako domy i jakoś nikt nie marzł - póki był ogień.
  • Bogumił, Zaciekawiony ma sporo racji. Bardzo przystępnie to wytłumaczył. Nie zamykaj się na inne interpretacje.
  • Bogumił 23.09.2019
    Aga właśnie zapoznaję się z tekstami wklejonymi przez zaciekawionego. Nie ukrywam, że podchodzę do niektórych rewelacji bardzo krytycznie. Speleolodzy bardzo szybko wyciągają niektóre wnioski, jak dla mnie. Bo ślady ognisk nie świadczą jeszcze o stałym zamieszkaniu. Zupełnie inaczej wyobrażam sobie zamieszkałą jaskinię, a w Raju brak choćby kompletny rysunków naściennych, które mogli choćby malować w długie zimowe wieczory, gdyby tam dłużej przebywali.

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania