Xd

xD

Średnia ocena: 3.0  Głosów: 8

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (25)

  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    Przepraszam, przyciągnął mnie tytuł, ale "żeś" to w ogóle nie jest po polsku. Za to reszta fajna...
    Pozdrawiam ?
  • Noico dwa lata temu
    Dlaczego akurat tytuł? To akurat jest wiersz historyczny, dla koneserów i osób lubiących i interesujących się historią. Żeby w ogóle zrozumieć jego treść, trzeba znać choćby pobieżnie cv hrabiego Edwarda Raczyńskiego z Rogalina. Akurat z mojej ostatniej podróży po Pomorzu Zachodnim i środkowej Wielkopolsce zainteresowała mnie ta postać. Później dowiedziałem się, że była przedstawiona w serialu historycznym "Najdłuższa wojna nowoczesnej Europy", ale chyba nie oglądałem tego serialu, albo dość pobieżnie, bo sobie tego epizodu nie przypominam.
  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    Nie interesuje mnie treść wierszy za bardzo. Tytuł przyciągnął mnie, bo lubię starocie, a wiersz nie używa słów i zwrotów nowych, czyli tak jak trzeba. Wiersz to wiersz, a ten jest spoko, choćbyś przedstawił całkowicie fikcyjną postać.
  • Noico dwa lata temu
    Pobóg Welebor owszem, można pisać o postaciach fikcyjnych, baśniowych i innych. Ale dla mnie prawdziwą wartość mają wyłącznie wiersze z fabułą, przedstawiające konkretne, ważne treści. Takie lubię najbardziej.
  • yanko wojownik 997 dwa lata temu
    "Cóżeś" mógł wklepać, ale mnie trochę inspiracją sławnym wierszem Norwida, sparafrazowanym jedzie.
  • MartynaM dwa lata temu
    Co Ty masz z tymi pomnikami?
  • Noico dwa lata temu
    Martyno, długo by tłumaczyć. W skrócie. Po kryptach kościoła św. Marcelina w Rogalinie oprowadzała nas pewne starsza już pani, wielka patriotka zakochana w historii swojego rodzinnego Rogalina, jak i historii rodziny Raczyńskich. Pełni tę funkcję wolontarystycznie już od dwudziestu ośmiu lat. Ze szczególnym afektem wypowiadała się na temat dwóch postaci z rodziny Raczyńskich, Edwarda prezydenta na uchodźctwie i Edwarda Raczyńskiego fundatora słynnej biblioteki Raczyńskich, poznańskich wodociągów, czy też współtwórcy słynnej Złotej Kaplicy w Poznaniu z posągami pierwszych Piastów.
    To do tej postaci odnosi się wiersz. Ta pani niemalże płakała, że tak zasłużony Polak, w szczególności zasłużony dla Wielkopolski, nie ma w Poznaniu najmarniejszego pomnika. A zrobił naprawdę bardzo dużo dla polskiej kultury i kraju w ogólności. Finansował m.in. przez pewien czas Mickiewicza.
    O tym właśnie jest ten wiersz, o czarnej niewdzięczności mieszkańców Poznania. Nawet w jakimś leksykonie wielkich Wielkopolan go podobno pominięto.
  • MartynaM dwa lata temu
    Noico, to że zapomniano o nim, szczególnie mieszkańcy Poznania, to bardzo nieładnie. Powinna być jakaś tablica pamiątkowa. Ale za pomnikami nie jestem.
  • Noico dwa lata temu
    Nawet jego żona, Konstancja z Potockich, ma w Poznaniu pomnik, przed Bibliotekę Raczyńskich na Placu Wolności. To postać Hygiei greckiej bogini zdrowia, z twarzą Konstancji. Mógłby tam stanąć obok jego pomnik. Dzisiaj pomniki stawia się bocianom, kwiatom i innym dziwactwom, to dlaczego nie jemu. Szczególnie przed gmachem jego fundacji, którego nie zdołali zniszczyć Prusacy przez cały okres zaborów. A grób ma w Zaniemyślu, czterdzieści kilometrów od Poznania, gdzie na wyspie jeziora zaniemyskiego popełnił samobójstwo, gdy urządzono na niego niesprawiedliwy hejt.
  • MartynaM dwa lata temu
    Noico, może przez samobójstwo pozostał w cieniu, gdyby każdy odbierał sobie życie... w świetle wiary katolickiej to wielki grzech.
  • Noico dwa lata temu
    Martyno, tu nie chodzi o samobójstwo, on tyle wydał na sprawy narodowe, że chyba żaden innym magnat w Polsce nie dał takich pieniędzy na cele publiczne dobrowolnie. Szkoła rolnicza, biblioteka Raczyńskich, Złota kaplica, wodociągi w Poznaniu, chyba pierwsze na ziemiach polskich, a na pewno w Wielkopolsce. Utrzymywał setki stypendystów, artystów, uczniów, naukowców. Sfinansował lub współfinansował budowę kilku kościołów. Dlatego pochowali go przy zachodniej ścianie zewnętrznej kościoła w Zaniemyślu, mimo że był samobójcą.
  • Noico dwa lata temu
    Z żoną współfinansował szpitale na terenie Królestwa Polskiego w czasie powstania styczniowego, m.in te w których pracowały Klaudyna Potocka i Emilia Sczaniecka.
  • Noico dwa lata temu
    err powstania listopadowego oczywiście
  • MartynaM dwa lata temu
    Noico, ale nie zmienia to faktu, że popełnił samobójstwo... nie może być wzorem do naśladowania.
  • Noico dwa lata temu
    MartynaM to było honorowe samobójstwo. Nie chciał żyć z piętnem hańby, na którą nie zasłużył. Major Raginis, czy plk. Dąbek również popełnili samobójstwo. Zresztą Wołodyjowski również, a to postać odwzorowana z realu.
  • MartynaM dwa lata temu
    Noico, nie wiem... co innego na polu walki, kiedy złożyło się przysięgę, że do ostatniej kropli krwi.
  • Noico dwa lata temu
    Martyno, on tego nie zrobił z błahych przyczyn.
  • yanko wojownik 997 dwa lata temu
    Nu - te pomniki...

    "Wybudowali nowy pomnik,
    ku czci przyjaźni z sąsiadami.
    Pomnik powiększał naszą przyjaźń,
    między dwoma narodami.
    Położyli wieńce, kwiaty, postawili,
    postawili silne warty.
    Pomnik kosztował miliony,
    ale nie był tego warty!
    Pomnik...
    Lecz gołębie go osrały,
    całą przyjaźń w dupie miały.
    Pomnik stoi tak jak stał,
    tylko inny zapach ma!
    Pomnik..."

    Stress

    -----------

    "Stoi po środku mojego miasta, z góry spogląda ze swego cokołu.
    Kamienna postać z betonu wyrasta, a ja taki mały patrzę z dołu.
    Pomnik...
    Kamienna ręka wzniesiona ku górze, kamienna pierś nie błyszczy orderem.
    Ty walczyłeś o dobro każdego, jesteś nieśmiertelnym bohaterem.
    Pomnik...
    Może kiedyś będzie wszystko lepsze, może kiedyś coś się tutaj zmieni.
    Kiedyś wysadzę cie w powietrze, zostanie tylko dziura w ziemi
    Pomnik...

    HVC

    - tak to z pomnikami, oj dawny punk rock, to lubił po pomnikach "jeździć".
  • Szpilka dwa lata temu
    "Żaden temat, nawet najbardziej wzniosły, taki jak np. ‘Bóg’, ‘Ojczyzna’, ‘Honor’, ‘Mi-
    łość’, ‘Śmierć’ itd., nie obroni się w sytuacji, kiedy forma wiersza jest
    słaba, a utwór lichy. Forma utworu musi współgrać z treścią. Forma
    powinna być bezbłędna, zwarta, wyrazista, bez usterek, jednocześnie
    zaś powinno się unikać banalnych, pretensjonalnych ujęć tematu,
    pokrywających tzw. ‘tanim sentymentalizmem’, ‘czułostkowością’
    czy ‘cukierkowatością’ ogólnego tonu - brak podstawowego warsztatu
    literackiego u danego autora."

    Marek Mariusz Tytko

    Biogram pana Tytko:

    https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/bitstream/handle/item/41370/tytko_marek_mariusz_tytko_2002.pdf?sequence=1&isAllowed=y

    Rymów dziadowskich, czyli częstochowskich w wierszu nie ma, za to brak własnego sposobu wyrazu - stylu, bo to co szanowny autor prezentuje, to jest zwykły epigonizm, zatem wypada tylko piosenkę zanucić:

    ale to już było i nie wróci więcej.
  • Noico dwa lata temu
    Dzięki za wklejenie cytatu. Mam nadzieję, że dzięki mojej poezji udało ci się poznać Szpilko kawałek polskiej historii. Pozdrawiam.
  • Szpilka dwa lata temu
    Noico

    Wiesz, czym się różni dobry twórca od grafomana? Twórca stale poszukuje novum, stale udoskonala warsztat, stale poszerza literackie horyzonty i chętnie korzysta z celnych uwag odnośnie do własnego pisania, zaś grafoman wszelkie uwagi odbiera personalnie, a przecież nie chodzi o jego nadętą osobę, tylko o koślawe pisanie, c'nie? ?
  • Noico dwa lata temu
    Szpilka tak, współczuję, z grafomanami to prawdziwa udręka.
  • skandal dwa lata temu
    Gniot
  • yanko wojownik 997 dwa lata temu
    Bo to pomnik z betono-podobny, nie betonowy, nie kamienny, za to bardzo plastyczny, przez to łatwo go modyfikować. W ten sposób każdy może poprawiać pomnik. Daje to dużą swobodę interpretacyjną i poszerza wyobraźnię, a także potęguje talent plastyczny.
  • skandal dwa lata temu
    yanko wojownik 997 knot w takim razie:)

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania