Jak przekładać z oryginału na "nasze"?

Mam pewno pytanie i potrzebuję Waszej porady.

Chciałabym napisać artykuł na pewien temat. Artykuł musi kończyć się przypisami czyli no wiadomo, musi być na podstawie jakichś źródeł. Ja nie wiem, czy dobrze posługuję się tymi źródłami. Dlatego, zanim przystąpię do pisania właściwego artykułu, pokażę Wam na przykładzie dowolnego oryginalnego tekstu jak przekładam go na "swoje słowa", a Wy powiecie mi czy dobrze to zrobiłam.

Podkreślam, mówię tu o przełożeniu tekstu, a nie o jego cytowaniu.

Będzie to tekst z lokalnej gazety. Zaczyna się on kolorowym napisem informującym, w jakiej miejscowości miało miejsce zdarzenie. (To słowo STAROGARD GD. napisane Capslokiem pominę w przekładzie, chyba tak można?)

 

"STAROGARD GD. Kryminalni ze Starogardu Gdańskiego zatrzymali mężczyznę, który tylko w tym roku popełnił 7 przestępstw. Mieszkaniec Starogardu Gdańskiego między innymi wyrywał kobietom torebki, włamał się do zaparkowanego auta oraz regulował płatności skradzionymi kartami bankomatowymi. Mężczyzna wpadł na gorącym uczynku, gdy próbował pozostawić w lombardzie skradziony telefon. Śledczy przedstawili już w tej sprawie zarzuty. Niebawem zatrzymany przez mundurowych 27-latek stanie przed sądem, gdzie odpowie za popełnione przestępstwa.

 

(tutaj czcionka jest nieco większa, "trzynastka", albo "czternastka", dalej chyba "dwunastka". - mój przyp.)

Acha, i to co w nawiasie albo po sleszu to kolejne warianty tej samej frazy, albo słowa.

 

Od początku stycznia bieżącego roku funkcjonariusze Komendy Powiatowej Policji w Starogardzie Gdańskim przyjęli kilka zgłoszeń dotyczących kradzieży damskich torebek. We wszystkich przypadkach sposób działania sprawcy był identyczny. Przestępca podbiegał do swojej ofiary, wyrywał torebkę i natychmiast uciekał z miejsca zdarzenia. W styczniu tego roku funkcjonariusze odnotowali na terenie Starogardu Gdańskiego 3 tego typu zdarzenia. Sprawą zajęli się kryminalni, którzy natychmiast przystąpili do typowania sprawcy tego przestępstwa. Policjanci sprawdzali między innymi zapisy obrazu z kamer monitorujących teren przyległy do miejsc, w których popełniono przestępstwa. Funkcjonariusze zbierali również informacje mogące naprowadzić ich na trop przestępcy."

 

"Gazeta Kociewska", Nr 05 (1504) z 30 stycznia 2019 r., s. 2

 

A oto jak to przełożyłam:

 

Przez starogardzkich kryminalnych (albo policjantów) został zatrzymany mężczyzna, który jedynie w tym roku/ w okresie tylko tego roku dopuścił się siedmiu przestępstw. Starogardzianin ma na swoim koncie między innymi wyrywanie kobietom/ paniom torebek, włamanie do samochodu, który był zaparkowany / do zaparkowanego samochodu oraz płacenie za pomocą skradzionych kart bankomatowych. Młodzieniec został schwytany na gorącym uczynku, podczas próby pozostawienia skradzionego telefony w lombardzie. Policjanci przedstawili zarzuty. W niedługim czasie 27-letni mężczyzna zostanie osądzony i poniesie odpowiedzialność za swoje przestępstwa.

Począwszy od stycznia tego roku starogardzcy policjanci z Komendy Powiatowej Policji w Starogardzie Gdańskim otrzymali parę zgłoszeń o kradzieżach damskich torebek. W każdym z tych przypadków sprawca działał tak samo. Podbiegał do kobiety wyrywając jej torebkę i uciekając z miejsca zdarzenia. ( albo tak) Podbiegłszy ku swojej ofierze złodziej wyrywał jej torebkę, po czym ratował się ucieczką z miejsca przestępstwa. Policjanci w styczniu bieżącego roku trzykrotnie odnotowywali tego typu zajścia w Starogardzie Gdańskim. Sprawę podjęli kryminalni / policjanci z Wydziału Kryminalnego niezwłocznie przystępując do wytypowania przestępcy / winnego przestępstwa. Przez funkcjonariuszy były sprawdzane między innymi zapisy z monitoringu znajdującego się opodal miejsc popełnienia przestępstw. Zbierane były również przez funkcjonariuszy / policjantów informacje / wiadomości, które mogłyby doprowadzić ich na ślad sprawcy.

Średnia ocena: 3.0  Głosów: 2

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (3)

  • Pan Buczybór 21.07.2020
    To chyba nie jest dobre miejsce na publikowanie takich rzeczy... Tak w sumie nieco się pogubiłem i trudno stwierdzić, o co ci do końca chodzi.
  • Agat 25 22.07.2020
    No miejsce wydaje mi się mimo wszystko odpowiednie. Tutaj piszą ludzie, publikują swoje prace, niektórzy mają już pokaźny dorobek, a więc i doświadczenie. Czemu by z tego nie skorzystać i nie poradzić się.
  • Agat 25 22.07.2020
    A chodzi mi o to, że chcę napisać tekst, który musi się kończyć przypisami. Przecież jak piszemy o czymś na podstawie jakichś źródeł, rzadko je cytujemy. Najczęściej o tym, co przeczytaliśmy piszemy własnymi słowami. Musi być uzasadniony powód, żebyśmy bezpośrednio cytowali.
    Dlatego, aby sprawdzić, czy dobrze poszę własnymi słowami, podałam tutaj na początku przykładowy tekst w oryginale, a potem jak napisałam go swoimi słowami, i chciałam wiedzieć, czy zrobiłam to prawidłowo.

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania