Xd

Xd

Średnia ocena: 3.7  Głosów: 6

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (45)

  • befana_di_campi dwa lata temu
    Za Panem Matejką specjalnie nie przepadam, wszak Mistrz malował "ku pokrzepieniu serc".
    Chodziłam do liceum im. Jana Matejki w Wieliczce :)
  • Noico dwa lata temu
    Matejko, odpowiednik Sienkiewicza, ale zapomniany. Ja też chodziłem do szkoły im. Matejki, ale nawet wycieczki nam nie zorganizowali do muzeum w Krakowie na Floriańskiej. Generalnie poza nazwą nic się o tym patronie nie mówiło. Parę lat temu przypadkiem, podczas wizyty w Nowym Wiśniczu odwiedziłem Koryznówkę i wtedy się przekonałem jaki głupi byłem, że się jego postacią nie zainteresowałem wcześniej.

    A w kopalni w Wieliczce jest chyba obraz św. Kingi jego autorstwa?
  • befana_di_campi dwa lata temu
    Noico W Muzeum Żup Krakowskich :)
  • Noico dwa lata temu
    befana_di_campi aha, myślałem że pod ziemią.
  • befana_di_campi dwa lata temu
    Noico Raz pod ziemią, raz nad ziemią... ;)
  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    Nie lubię Matejki specjalnie. Żaden mistrz. Ale wiersz spoko.
    Pozdrawiam ?
  • Noico dwa lata temu
    Dziękuję. No większego mistrza niż on nie mieliśmy. Nawet ludzie nie lubiący malarstwa historycznego uznają jego wielkość. W pewnym czasie na prezentacje jego obrazów ustawiały się kilometrowe kolejki, jak dawniej na seanse najnowszych filmowych hitów.
  • Marek Żak dwa lata temu
    Matejko był znakomitym, malarzem i wielkim Polakiem. Trzeba pamiętać w jakim czasie tworzył i jaki to miało wpływ na świadomość i dumę narodową. Być może gdyby żył w innym czasie tworzyłby inne, bardziej uniwersalne, czy komercyjne obrazy. . Podobieństwo do Sienkiewicza,, jak najbardziej trafione, który dostał Nobla, a jego Quo Vadis zrobiło międzynarodowa karierę. .Dobrze, że taki wiersz napisałeś.
  • Noico dwa lata temu
    Dokładnie Marku, on bardzo dużo swoich obrazów rozdał za darmo, nawet za granicę. Mimo, że znakomicie się z ich sprzedaży utrzymywał, mógłby być w tamtych czasach milionerem, gdyby tylko chciał sprzedawać wszystkie. Był już uznanym malarzem za życia. Dziś pewnie tworzyłby inaczej.
  • Lotos dwa lata temu
    A komu Matejko sprzedał Rejtana?
  • Noico dwa lata temu
    Cesarzowi F.J. bo Polacy chcieli go zniszczyć. Za Rejtana Matejkę dotknął taki hejt, jak samego Rejtana, a w dzisiejszych czasach choćby Ziobrę, który jako jedyny broni naszej suwerenności. Obecnie jest chyba w muzeum Narodowym?
  • Lotos dwa lata temu
    Bo Polacy chcieli go zniszyć? Kogo?
  • Noico dwa lata temu
    Rejtana. Arystokracja, szczególnie ta która się czuła odpowiedzialna za robiory, planowała kupienie obrazu i jego spalenie. W zbiorach cesarskich ocalał do czasów II Rzeczypospolitej. Na obrazie oprócz Rejtana były postacie zdrajców sprzedających ojczyznę. Ich potomkowie przecież żyli.
  • Lotos dwa lata temu
    Noico No tak, zdrajcy, wszędzie zdrajcy, czyli w tej naszej Polsce zawsze było pełno zdrajców i taki nasz naród, ale Matejko sprzedając Rejtana zaborcy, moim zdaniem również nim jest. Ponoć cesarz miał mu powiedzieć " i tu się kończy wasz patriotyzm ", bo sprzedał mu za niezłą kasę.
  • Noico dwa lata temu
    Lotos Ponoć? Wskaż źródło manipulancie. Austria i tak odsprzedała obraz Polsce. W Polsce byłby zapewne zniszczony, bo plany co do obrazu są znane. Młody Grottger też chyba jako pierwszy obraz namalował "Wjazd cesarza F.J. do Lwowa". Cesarz za ten dar ufundował mu stypendium naukowe w Wiedniu. Czy to znaczy, że nie był patriotą? A Piłsudski współpracował z wywiadem austrackim przeciw Rosji. Mówi się, że Austracy byli najłagodniejszym zaborcą, nie sądzę żeby tak było, ale w pewnym momencie państwo waliło się pod własnym ciężarem, narody podobite stanowiły większosć niż rodowici Niemcy, czy tam Austriacy, jak się eufeministycznie nazywa.
  • Noico dwa lata temu
    Lotos a jeśli chodzi o zdrajców, to na obrazie poza nim są sami zdrajcy z Sejmu Rozbiorowego. Zgadza się. Dziś podobni pieją do Unii Europejskiej hymny wpychając naród do zguby.
  • Lotos dwa lata temu
    Noico nie przekonuje mnie to, Piłsudski działał w słusznej sprawie, chciał wolniej Polski jeśli zaborca miał mu w tym pomóc ok. A Matejko sprzedając Rejtana co chciał uzyskać?
  • Noico dwa lata temu
    Lotos co cię nie przekonuje, obraz był wystawiony na wystawie w Paryżu do sprzedaży, dostał złoty medal. Trafił się kupiec, to co artysta miał głodować? Wiesz ile kosztowało namalowanie takiego obrazu, jeszcze przez Matejkę, który nie malował z wyobraźni, ale wszystkie najmniejsze detale musiał widzieć, dotknąć, naszkicować, a najlepiej mieć u siebie w pracowni. Wiesz ile płacił modelom? Namalowanie obrazu kosztowało go tyle, co teraz nakręcenie dobrego filmu. Matejko dostatecznie dużo obrazów rozdał za darmo. Francji dał piękną Joannę d'Arc, papieżowi Sobieskiego pod Wiedniem. A staremu Francowi przydało się nieco wiedzy historycznej, więc dobrze że go kupił. Poza tym Polska w zaborze austriackim miała wówczas już wielką autonomię, własny język w szkołach, własny język urzędowy. Nie do pomyślenie w innych zaborach. FJ nie był postrzegany jako zamordysta, tak jak jakikolwiek car Rosji.
  • Noico dwa lata temu
    Według Ciebie miał go sprzedać Branickim na podpałkę do grilla?
  • Lotos dwa lata temu
    Noico dalej mnie to nie przekonuje, w tamtych czasach wielu malarzy żyło w ubóstwie, o tym,że to sprzedał zaborcy powinno uczyć w szkołach, tak jak o tym, że Sobieski podczas potopu był na początku po stronie króla szwedzkiego.
  • Noico dwa lata temu
    Lotos, jakby go dał za darmo, to mógłbyś rozpaczać;))))
  • Lotos dwa lata temu
    Noico No cóż, spodziewałem się takiej odpowiedzi, to bardzo przykre.
  • Noico dwa lata temu
    Lotos to tylko Angole powiedzieli, że gdyby Niemcy zajęli Wyspy Brytyjskie to szybko umarliby z głodu, bo nikt by im nic nie sprzedał do jedzenia. To pokazuje kompletną głupotę Anglików.
  • Noico dwa lata temu
    Lotos a jak już chcesz do podszewki analizować tę historię, to komentarz Matejki na ten temat jest znany:
    „Kupili żywych, mogą więc kupić i malowanych”.
  • Lotos dwa lata temu
    Noico och uciekasz w jakieś dziwne klimaty, poczytaj ja żyli malarze w 19 wieku. Matejko to dla mnie żaden patriota.
  • Noico dwa lata temu
    Lotos tylko Matejko miał taki talent. Co ty tu z jakimiś innymi malarzami wyjeżdżasz? Ci, którzy umieli malować, sprzedawali swoje obrazy. Czy aby nie szukasz alibi dla siebie? Wiesz jakie były ostatnie słowa Matejki przed śmiercią. Tobie takie, bez urazy, nawet w głowie się nie zalęgną, jak sądzę.
  • Łukasz Jasiński dwa lata temu
    Do Konfederacji Targowickiej nie tylko przystąpiło większość magnatów, także: ponad siedemdziesiąt procent kleru.
  • Noico dwa lata temu
    Łukasz Jasiński a Generalności pobłogosławił papież Pius VI. I co w związku z tym?
  • Łukasz Jasiński dwa lata temu
    Nic a nic: nie interesuje mnie to, a teraz: proszę o wybaczenie - idę do Chramu złożyć ofiarę Światowidowi.
  • Noico dwa lata temu
    Łukasz Jasiński proszę się udać na wyspę Rugię, tam był zdaje się centralny kult Świętowida.
  • Łukasz Jasiński dwa lata temu
    Nie, Noico (no i co), jadę do Kampinoskiego Parku Narodowego - do Świętego Gaju i czekam na Noc Kupały (świętojańską), która będzie w czerwcu na Skarpie Wiślanej.

    Łukasz Jasiński
  • Noico dwa lata temu
    Łukasz Jasiński to miłej zabawy;)
  • Noico dwa lata temu
    Tak dla wyjaśnienia, bo niektórzy mogą nie wiedzieć:

    Jan Matejko, po ojcu był 1/2 Czechem, po matce 1/4 Niemcem, 1/4 Polakiem, nie miał więc żadnego powodu, ani obowiązku żeby być akurat polskim patriotą.
  • Lotos dwa lata temu
    Tak, wiem, Otto Unrung też nie miał obowiązku być obrońcą Helu, Blanka Kaczorowska w imię tego, że największym wrogiem Polaka jest Polak sprzedała dowódcę AK.
  • Noico dwa lata temu
    Lotos chyba chodzi ci o Józefa Unruga?
  • Lotos dwa lata temu
    Otto
  • Lotos dwa lata temu
    Oj tak, Józef, przepraszam
  • Noico dwa lata temu
    Admirał Józef Unrug był dowódcą obrony wybrzeża, podległym naczelnemu wodzowi Wojska Polskiego. On również nie musiał. Dokonał wyboru całkiem zaskakującego. Mimo, że wysłużył w Keiserlichmarine na wszystkich możliwych typach statków, łącznie z łodziami podwodnymi i doskonale znał potęgę floty niemieckiej, nawet tej powersalskiej. Nie przyjął też emerytury brytyjskiej.
  • Lotos dwa lata temu
    No i Matejko nie powinien sprzedawać obrazu zaborcy, co najwyżej strzelić mu w łeb a potem sobie, to by był patriotyzm.
  • Noico dwa lata temu
    Lotos ?
  • Noico dwa lata temu
    Lotos proponuję zacząć od siebie:)
  • Lotos dwa lata temu
    Noico skoro wyjeżdżasz z takim patriotyzmem, to chyba ty powinieneś dać przyklad, no ale idaidąc za Matejką to Twój patriotyzm to zdrada.
  • Noico dwa lata temu
    Ojoj, jak Cię ten patriotyzm cudzy tak drażni, to niedobrze z Tobą:) Ale patrząc z drugiej strony wyrzuty sumienia masz, to niby dobrze, że coś dręczy.
  • MartynaM dwa lata temu
    Nie podoba mi się to "zaczym", bo czemu nie "zanim"?

    Hołd oddany Matejce... pięknie! 5
  • Noico dwa lata temu
    Dziękuję Martyno, nie wiem co mnie opętało z tym "zaczym". Pozdrawiam.

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania