Jeden pies

Staram się nie oglądać wiadomości w rządowej TV, a to ze względu na podskakujące ciśnienie. Nie chcę być obsadzany w roli radosnego przygłupa. Nie pragnę też kuśtykać po relatywnych niejasnościach. Nie dla mnie znojne roztrząsanie tego, co jest prawdą, a co względnością. Nie nęci mnie obliczanie ilości glutów na księżycu i tworzenie równoległych zaświatów.

 

Mam za to ochotę na jednoznaczne kryteria i definicje. Toteż szukam człowieka, umiejącego mi pomóc w przejściu przez obecny, niegustowny gust. Zrozumieć, dlaczego nie rozumiem i wyjaśnić, po jaką cholerę mam się zachwycać czymś, co budzi mój sprzeciw.

 

I znajduję: śpiewane felietony Młynarskiego są poważne i uśmiechnięte, trudne i rozbrykane, mądre i głębokie. A do tego – prorocze i zabarwione filozoficznymi refleksjami.

 

Z omszałej pamięci wyłaniają się fragmenty śpiewanych przemyśleń. Krótkich, celnych i spuentowanych po mistrzowsku. Pierwsza z brzegu piosenka, „RÓBMY SWOJE”, druga, BALLADA O DZIKIM ZACHODZIE – wyznaczają szlak moich wędrówek przez czas.

*

Dostajemy do wierzenia informacyjną papkę, nieszkodliwy, odpowiednio przetworzony kleik z faktów oszlifowanych z prawdy. Tymczasem piosenki pana Wojtka Młynarskiego są aktualne do teraz. Ośmielam się przypuszczać, że i jutro takie będą.

 

Dzisiaj z rzadka pisze się takie teksty. Teksty – ostrzeżenia. Giną w tłoku literatury spożywczej. Masowej. Nie pisze się ich, gdyż cichcem wracamy na drzewa. Głupiejemy na umór. Ulegamy modzie na spłycenia. I manierze spłaszczania świata; za nami zwyczajność, a przed nami recydywa jaskiniowej egzystencji. Cofka do maczugowych obyczajów.

*

Przestaliśmy zauważać, dlaczego, choć od momentu ich narodzin przemknęło tyle lat, to ciągle i ze zdumieniem stwierdzamy, że nadal są aktualne.

 

Uniwersalne są, bo pasują do każdego systemu i wszelkiej władzy. Można zatem powiedzieć, że aczkolwiek zmienił się ustrój, to metody rządzenia ostały po dawnemu. Czy w takim razie nie jest obojętne, która partia trzyma nas na smyczy?

Średnia ocena: 5.0  Głosów: 5

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (13)

  • Lotos 04.12.2020
    Dobry tekst, a co do władzy, to nie jest obojętne, która trzyma.
  • laura123 04.12.2020
    Proponuję oglądać tvn - prawdą wprost ocieka. Na dokładkę "wyborcza" i do szczęścia nic wiecej nie potrzeba. No, może wieczorkiem wyjść na "strajk kobiet" i ochoczo popierać wulgaryzmy, bo to na topie.
    Tam też chyba śpiewają... gdzieś czytałam o jakimś hymnie.
  • befana_di_campi 04.12.2020
    Melodia ukradziona, a słowa i wykonanie? Trzeba tego stanowczo posłuchać [najlepiej z zatyczkami w uszach]:

    https://niezalezna.pl/366892-strajkkobiet-ma-swoj-hymn-niech-swiat-uslyszy-nasza-piesn-tego-sie-nie-odzobaczy

    ;-)
  • laura123 04.12.2020
    befana... jak dziady pod kościołem. Ale talenty... ?
  • befana_di_campi 04.12.2020
    laura123 Oj, rozśpiewały się ludziska :-D :-D :-D Rozśpiewały:

    https://twitter.com/malyy5/status/1332414952200679424?

    :-)
  • laura123 04.12.2020
    Hahahaha
  • befana_di_campi 04.12.2020
    laura123 Jeszcze jest inny a la Dymitr Szostakowicz "Russian Walc" taki dziwny (u)twór o pewnych osobnikach:

    https://www.youtube.com/watch?v=PTvzEsGXvyk
  • Karawan 04.12.2020
    "Daremne żale, próżny trud..." choć chciałbym z serca, nie pomogę, bo jedyne czego słuchać należy to własnego rozumu. Nie ma bowiem informacji na świecie (nie tylko w Polsce!!). Gorąco polecam "Nienawiść spółka z o.o." gdzie sprawę informacji wyjaśniono od serca i na mój nos - prawdziwie. Rozczarowane będą wszelkie Laury123, bogumiły oraz inni apologeci którejkolwiek "bardziej rzetelnej" stacji radiowej, telewizyjnej czy innego Korwino-Millera z kurskim na czele. Pokornie zatem upraszam o rezygnację z próżnego trudu i poświęcenie czasu sprawom przynoszącym zadowolenie jako to; spanie, jedzenie, tworzenie, albo czytanie poczciwej starej literatury, której nieprzemijającej wartości nijak oszacować nie można. :)
  • befana_di_campi 04.12.2020
    Racja: zwłaszcza wiekopomnych dzieł Makarenki i jemu podobnych :-D
  • Celina 04.12.2020
    Piosenki Młynarskiego takie same jak te córki, pustaki, mdłe, błe.
  • Marian 04.12.2020
    Komentowałem już ten tekst u konkurencji.
    Powtórze więc: Dobry.
  • Tankret 04.12.2020
    Fajny tekst 5, a gdzie jeszcze je publikujesz jeśli można wiedzieć?
  • Jerzy 21.12.2020
    Hrabina Szembekowa, prawnuczka hr. Fredry przed wojną napisała fraszkę: "Raz powiedział polityk szczery, jedni mają zasługi...drudzy ordery. Albo inne przedwojenne powiedzenie: Kto Rzeczpospolitą złapał za cycki, ma mleko, kto za dupę...gówno"
    A za co łapią dzisiejsi politycy? Wpisujcie do woli...

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania