***

Jej oczy były jak moje

 

Obecnie zimy nie są jak dawniej ze skrzypiącym śniegiem po pas, malowanymi mrozem szybami, ciepłymi kaflakami na węgiel. Dziadek często wspominał dawne czasy, kiedy przez zasypane drogi dzieci nie mogły chodzić do szkoły, albo przez srogi ziąb wygłodniałe, dzikie zwierzęta podchodziły pod domostwa w poszukiwaniu pokarmu, a często same nim się stawały.

Szczególnie lubił wracać do jednej historii, którą powtarzał z pewną nostalgią.

 

Jednej zimy dziadek pracował podwójnie. W dzień rozwoził towar, nocami stróżował u prywaciarza na skraju wsi. Tam nic się nie działo. Do nocy, kiedy stanął oko w oko z wygłodniałą bestią.

 

"Była wychudzona, ale wciąż silna. Wstrzymałem oddech i patrzałem* na zapadnięte boki. Dowolny ruch mógł zachęcić ją do ataku. Nie było wyjścia. Powoli cofałem się do stróżówki, dopadłem drzwi i szybko zamkłem. Łypnełem w okno, a ona nadal tam była. Wziełem chleba z kiełbasą i rzuciłem przez szpare. Wtenczas odeszła. Przyszła na kolejną nockę. Pytałem innych, czy ją widzieli, ale potrząsali głowami, że nie. Po kilku tygodniach przyszła z młodymi. Co miałem zrobić? Głodnych trzeba nakarmić. Gdy zelżał mróz – znikła.

 

Wróciła latem z watahą, ale do stróżówki przyszła sama. Znowu staliśmy oko w oko. Nie miała już zapadniętych boków, a oczy lśniły jeszcze mocniej niż wcześniej i były takie inne, ludzkie. Żałowałem, że nie mogła mówić. Zapytałbym, dlaczego wybrała mnie?"

 

(*stylizowane na ówczesną mowę)

Średnia ocena: 5.0  Głosów: 6

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (21)

  • Pan Buczybór 16.02.2022
    są błędy interpunkcyjne i nie wyszła ci kursywa. Ogólnie niezłe, fajne są takie spotkania z naturą, a cytaty nieco mi się z Walaszkiem skojarzyły - sam nie wiem czemu xd
  • Pan Buczybór 16.02.2022
    A i w tytule masz zbędny przecinek
  • Iza Luis dwa lata temu
    Pan Buczybór - coś pomieszałam z kursywą, ale poprawiłam. Sprawdziłam interpunkcję w Internecie i dwa programy wyświetliły ten sam błąd: w pierwszym zdaniu niepotrzebny przecinek. Jeśli uważasz inaczej, to proszę o sugestię. Skojarzenia z Walaszkiem sa dla mnie i zagadkowe i chyba miłe.
    Tytuł poprawiłam. A sama historia ponoć wydarzyła się naprawdę. Dziękuję za komentarze.
  • Dekaos Dondi 16.02.2022
    Iza Luis↔Jest swoisty klimat w tym krótkim tekście. Ma coś w sobie:)↔Pozdrawiam:)↔%
    [i]...[/i]
  • Iza Luis dwa lata temu
    Dekaos Dondi - poprawiłam tę nieszczęsną kursywę. Dziękuję za komentarz.
  • Abbie Faria 17.02.2022
    Ściąga od Kigji
    [i]........[/i] → kursywa
    [b].......[b/] → bold (pogrubiona czcionka)
    [i][b]....[/i][/b] →tłusta kursywa
  • Abbie Faria 17.02.2022
    *[b].......[/b] → bold (pogrubiona czcionka)
  • Iza Luis dwa lata temu
    Abbie Faria Dziękuję za ściągi. Przydadzą się na przyszłość. A co myślisz o tekście? Słaby?
  • Abbie Faria dwa lata temu
    Iza Luis Tekst ciekawy. Śnieg skrzypi jak jest ponad minus piętnaście.
    To co czuje bohater, czuje każdy kto udomowił choć raz jakieś dzikie, płochliwe zwierzę:) , a tu jeszcze groźne.
  • Iza Luis dwa lata temu
    Abbie Faria - Śnieg padający w temperaturze poniżej -10°C tworzy lekką puszystą warstwę nie związaną z podłożem tzw. puch. Poniżej -8°C kryształki lodu stają się kruche i łamią się pod ciężarem człowieka, powodując charakterystyczne skrzypienie. :)

    Dziękuję za słowa w komentarzu. Pozdrawiam.
  • Maurycy Lesniewski dwa lata temu
    Fajnie, nienachalnie i co najważniejsze nie nudno poprowadzony tekst. To plus oczywiście.
    Jako minusy, mi osobiście rzucają się w oczy powtórzenia, których lepiej się wystrzegać, o ile to możliwe.
    „ Obecnie zimy nie są jak dawniejsze. Dziadek opowiadał nam o tamtych zimach, ” - słowo „zimach” zamień na jakieś inne, albo w ogóle :”Dziadek opowiadał nam o dawnych czasach,”
    Z poprzedniego zdania będzie wiadomo, że narrator mówi o zimie.
    Masz sporo takich rzeczy, powtórzeń znaczy, ja zawsze dostrzegam je u innych, a u mnie wytykają mi z kolei jeszcze inni czytający :)
    Tekst jak napisałem na początku, mimo drobnych „haczyków” jest spoko.
    Pozdrawiam
  • Iza Luis dwa lata temu
    Maurycy Lesniewski - posłużyłam się mową potoczą zamiast uwzględnić język literacki. To był błąd i jestem Ci ogromnie wdzięczna za wskazanie niedociągnięć, które trochę poprawiłam. Dziękuję za obszerny i konstruktywny komentarz. Pozdrawiam.
  • Łukasz Jasiński dwa lata temu
    Jeśli chodzi o formę, to: nie stawiamy przecinka przed "albo" i zjadłaś "i" w "nim" - zamiast "nimi" i zamiast kursywy: polecam używać cudzysłów lub cudzych słów - takie są zasady w polszczyźnie, natomiast: kursywa jest importowana - jak wiele obcojęzycznych zapożyczeń, wstęp jest zachęcający: porusza wyobraźnię - rysuje porę roku, zdania też są poprawnie ułożone: z sensem i pozbawione bezsensownych powtórzeń, a jakże: dziś wielu prozaików zaczyna zdanie i kończy zdanie kropką i kolejne zdanie, pewnie: zakończone kropką - jak licealiści, kropki stawiamy tylko i wyłącznie - kiedy chcemy zmienić sens wypowiedzi, dalej: treść jest jak najbardziej w porządku - przywołuje symbolikę wilka, podobno: według czarnej legendy - to samo zło, jednak? Jak wspominał dziadek? Kończąc: świadomie używam takiej interpunkcji - jest to mój znak rozpoznawczy, jasne: serdecznie zapraszam na mój profil - opublikowałem tam "Życiorys".

    Łukasz Jasiński
  • Iza Luis dwa lata temu
    Łukasz Jasiński - dziękuję za wyłapanie literówki i za rzeczowy, niemniej miły komentarz :)

    Przeczytałam Życiorys z profilu i przyznam, że po raz pierwszy spotykam się z tak śmiałym odsłonięciem ze strony autora. Nie wiem, czy to odwaga czy arogancja, wiem jednak, że możesz być przyćmić dotychczasową gwiazdę na portalu. Pozdrawiam :)
  • Iza Luis dwa lata temu
    Zapomniałam napisać pod Twoim tekstem, że na stronie głównej publikowane są dwa teksty na dobę.
  • Opalony Ernest dwa lata temu
    Od tych myślników i dwukropków mnie głowa rozbolała..

    Co do kursywy.
    Co proponujesz w zapisie dramatu miast niej?
  • Abbie Faria dwa lata temu
    Ja tylko zapytam, czy rzecz dzieje się w Bułgarii? Tam kiwa się głową na nie, a kręci nią na tak.
  • Abbie Faria dwa lata temu
    https://www.youtube.com/watch?v=eWryEI378DA
  • Iza Luis dwa lata temu
    Abbie Faria - poprawiłam na potrząsali. Dziękuję za wyłapanie :)
  • Piotrek P. 1988 dwa lata temu
    Klimatyczna i inspirująca historia. 5, pozdrawiam :-)
  • Iza Luis dwa lata temu
    Piotrek P. 1988 - Dziękuję, że zechciałeś mnie odwiedzić i zostawić komentarz. Pozdrawiam :)

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania