K+M+B 2021

światłości spragnieni

chociaż nocka głucha

od Heroda zbiegli

by bredni nie słuchać

 

złoto z sobą mieli

kadzidło i mirrę

by ozdobić nimi

królewską dziecinę

 

chcieli takim czynem

wszem wobec wykrzyczeć

że na świat już przyszedł

nasz Pan i Zbawiciel

 

Wkroczyliśmy w 2021 rok chrześcijaństwa. W ostatnim czasie liczba rzymskich katolików na świecie zwiększyła się o sto milionów.

Średnia ocena: 3.1  Głosów: 15

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (65)

  • Tjeri 06.01.2021
    Tytuł "K+M+B" raczej mało trafny...
  • Celina 06.01.2021
    W sumie, to inny nie przyszedł mi do głowy, a chciałem jakoś zaakcentować dzisiejsze Święto Trzech Króli. A jaki być dała?
  • Tjeri 06.01.2021
    Celina, nie wiem jaki... "K+M+B" nie oznacza Trzech Króli - o to mi chodziło.
  • Celina 06.01.2021
    Kacper, Melchior i Baltazar. Można też pisać C+M+B.
  • Tjeri 06.01.2021
    Celina
    "Christus mansionem benedicat"
  • inspekcjapracy 06.01.2021
    Celina Są skrótem od łacińskiego życzenia "Christus Mansionem Benedicat" oznaczającego: "Niech Chrystus błogosławi temu domowi".
  • inspekcjapracy 06.01.2021
    Celina doucz się zapyziały katoliku
  • Celina 06.01.2021
    Tjeri, u nas zawsze się rozumiało, jako imiona króli. Nie wiem, może w waszym regionie jest inne rozumienie tego skrótu. Choć jej nie ufam, sprawdziłem na wiki, na której piszą, że akronim ma różne interpretacje. Mnie to bardziej przekonuje, choć na portalu Opoko, przytaczają Twoje znaczenie.
  • Tjeri 06.01.2021
    Celina
    bo takie rozumienie jest powszechne - raczej wszędzie. Nie przeszkadza to w niczym, ale na pewno jest błędne.
  • Celina 06.01.2021
    Tjeri, to dziękuję za informację, zawsze się przyda.
  • Celina Co to znaczy u nas się zawsze rozumiało? Po prostu powielasz błąd i tyle. Inspektorpracy wyjaśnił już o co chodzi więc nie będę powtarzał po nim. Jest to łacińska modlitwa, a przerywają ją krzyże, a nie plusy. Pomijam już fakt, że rzekome imiona "króli" są czysto umowę, i istnieją alternatywne wersje. Sprawa była już dawno wyjaśniana i nawet księdza na ogłoszeniach apelowali o zaprzestanie tego "K". Myślałem, że jesteś ortodoksem?
  • Celina 07.01.2021
    Marku, Inspektor pracy to troll patentowany, myślałem, że po tonie jego komentarza/y się zorientowałeś. Po prostu powtórzył to co wcześniej napisała Tieri. Troll bez własnej inwencji, ani żadnej wiedzy. Konto założone wyłącznie w intencji poniżania innych. Pisze niemalże wyłącznie komentarze pod moimi i Laury postami, czasem Befany. Sprawdź sobie sam, jak nie wierzysz.

    https://www.opowi.pl/profil/inspekcjapracy/

    Jakiś akwadar, lub inny menel z pitolenia, już mi się nie chce wnikać w koligacje między tymi trolami.

    Co do liter, to wszyscy je tak rozumieją, Tjeri zresztą wyżej napisała, że to jest powszechne w całej Polsce, a nie tylko u mnie. Oczywiście sprawdziłem na portalu Opoka, i faktycznie jest tam napisane, iż akronim oznacza: "pokój temu domowi", jednak ludzie w mojej okolicy rozumieją ten akronim, jako inicjały trzech króli.
    Cóż, tradycja przerosła magisterium, nie tylko w tym przypadku.
    I pomylenie tego nie ma nic wspólnego z ortodoksją. Zwyczajnie, jak każdy dobry Polak szanuję wiarę, która jest fundamentem naszej Ojczyzny, i mam olbrzymi szacunek do Kościoła, dzięki któremu istniejemy jako Polska.
  • Celina Ok. W istocie to Tjeri podała łacińską nazwę, ale inspektor ją przetłumaczył. Jeśli gdzie indziej ciebie obraził, czy w inny sposób uraził to przykro mi, ale zapewniam że nic o tym nie wiedziałem. Opoka to oficjalny portal episkopatu i uważam ją za dobre źródło, nawet sam z niej korzystałem przy pisaniu pracy magisterskiej. Trochę niepokoi mnie jednak zdanie: "Cóż, tradycja przerosła magisterium, nie tylko w tym przypadku". - Ortodoksja polega na pilnowaniu magisterium, a jeśli tradycja powiewna błąd trzeba ją korygować. Pozdrawiam!
  • Celina 07.01.2021
    Marku, ja nie zamierzam walczyć z wiatrakami, tym bardziej że miliony ludzi tak to rozumie i przekazuje dalej. Mam inne priorytety. Żeby tylko takie "nieprawidłowości" się zdarzały, można by nad tym przejść do porządku dziennego. To zadanie dla katechetów. Ja się nie zajmuję strzeżeniem czystości magisterium, ale przekazywaniem wiary żywe, tradycji, a przede wszystkim pięknej, najpiękniejszej, piękniejszej niż wiele innych, polskiej historii.
  • Celina Każdy ma swoje powołanie.
  • Celina 07.01.2021
    Ano, zgadzam się Marku.
  • Pan Buczybór 06.01.2021
    Taki trochę wierszyk na jasełka, choć w sumie dość agresywny ton jak na przedstawienie w podstawówce. Nie żeby to była jakaś wielka wada, ale po prostu myślę, że trochę zbyt prosto i nieciekawie jak na taki w sumie w jakiś sposób ciekawy temat.
    Pozdrawiam
  • Celina 06.01.2021
    Dlaczego agresywny? Raczej pojednawczy. Bardzo dziękuję za komentarz.
  • Anonim 06.01.2021
    A + C = BWM
  • Celina 06.01.2021
    I czemu pajacujesz Antoś?
  • befana_di_campi 06.01.2021
    Tak samo napisałam dzisiaj na wejściowych drzwiach :)

    Serdecznie :)
  • Celina 07.01.2021
    I tak trzymać Befaniu, pozdrawiam serdecznie.
  • Wiersz przeciętny. Nie zachwyca, ale też razi. Pozdrawiam! 3
  • Celina 07.01.2021
    Marku, dziękuję za komentarz;)
    Pozdrawiam.
  • Kapelusznik 08.01.2021
    "W ostatnim czasie"
    Rok, dekada, dwie?

    Jakby...
    Sto milionów to nie tak dużo w skali świata
    2.38 biliona - to jest chrześcijan na świecie więc sto milionów w jedną albo drugą stronę nie brzmi imponująco
    Szczególnie że wiele z tego może być przez przyrost naturalny i przeskoki między różnymi odłamami wiary
    Bo żem ostatnio nie słyszał o żadnych eksplozjach nawróceń na Bliskim Wschodzie, czy Indiach

    Ateistów też coraz więcej XD
    Aktualnie blisko 1.2 biliona i rośnie
  • Celina 08.01.2021
    Ja napisałem nie o wszystkich chrześcijanach, ale o rzymskich katolikach, bo w tej grupie wzrosła liczba wiernych o sto milionów. W ostatnich kilku latach. Trzech do pięciu. To dużo, chyba powyżej pięciu procent.
  • Kapelusznik 08.01.2021
    Celina
    "chyba" czy "na pewno"
    bo też jest różnica
    I tak 100 milionów to trochę ludzi - ale ilu to przeskoki w chrześcijaństwie, ile wzrost populacji i ile wyznanie wiary sytuacyjne - jak w strachu przed śmiercią w czasie światowej pandemii?
    Stare powiedzenie mówi "jak trwoga to do boga" Xd
  • Celina 08.01.2021
    Kapelusznik napisałem "chyba" bo nie obliczałem procentów, ale na oko powyżej pięciu procent, może nawet z siedem. To jest znaczący wzrost. Nie wiem jak jest w prawosławiu, czy u ewangelików.
  • Celina 08.01.2021
    Kapelusznik a któż się boi pandemii, przecież wiadomo, że to ściema.
  • Kapelusznik 08.01.2021
    Celina
    https://www.worldometers.info/coronavirus/
    Prawie dwa miliony trupów mogą się z tobą nie zgodzić
  • Celina 08.01.2021
    Kapelusznik jak się wpisuje w statystykach wszystkich normalnie zmarłych, że z powodu korony, to można nieźle statystyki podrasować;)
  • Kapelusznik 08.01.2021
    Celina
    Przypominasz mi psa z tego mema
    Gdzie dom płonie, pies siedzi na krześle z kawą i mówi
    "This is F I N E"
  • Celina 08.01.2021
    Kapelusznik ???
  • Katolitów przybywa (w stali globalnej) zarówno z nawróceń jak i z przyrostu. Katolicyzm rozwija się w Afryce czarnej i na Dalekim wschodzie. Spada natomiast procent katolików w Europie (z wyjątkiem Skandynawii!) i na Bliskim wschodzie, czyli w dawnych kolebkach kościoła. Czy przybywa ateistów? Wydaje mi się, że nie tyle przybywa, ile oni bardziej się ujawniają.
  • Celina radziłbym ci jednak trochę poważniej podejść do problemu epidemii. Środowiska naukowe jest zgodne, iż mamy pandemie. Wszystkie rządy od Tajwanu do Strefy gazy przyznały się do problemów. To byłby spisek na niewyobrażalną skalę i nie wiadomo czemu służący. Na razie, nikt nie udowodnił fałszerstwa.
  • Celina 08.01.2021
    Ok, może i istnieje, ale jest to może nieco bardziej zjadliwa forma grypy. W tym roku jeszcze nikogo nie spotkałem chorego na grypę. Dziwne, prawda? Problem wyolbrzymiony do granic absurdu, z dnia na dzień dmuchany propagandowo, jakbyśmy z czarną febrą mieli do czynienia, albo z tyfusem, czy dżumą.
  • Celina czytałem o Amerykańskich badaniach (nie pamiętam, kto je zrobił i gdzie były opublikowane, ale można to sprawdzić), których wynikało, iż wirus nie ma nic wspólnego z grypą. Owszem w ty roku uniknęliśmy epidemii grypy, ale jest to dodatkowy efekt profilaktyki antycowidowej. Owszem nie jest to żadna dżuma, ale chyba mało kto mówi, że jest.
  • Celina 08.01.2021
    Marku, ja nie twierdzę, że to jest grypa, ale objawy podobne. Po raz pierwszy usłyszałem o zachorowaniach bezobjawowych. To normalnie jakieś jaja. I takich podają w statystykach zachorowalności. Stąd te tysiące się biorą. I ludzie w to wierzą jeszcze, po tylu miesiącach. Żenada.
  • Celina częściowo podobne. Jedno przechodzą bezobjawowo, inni bardzo tragicznie. Liczba zmarłych jest duża. Wiem niektóre państwa ją zawyżają, ale inne jak Szwecja zaniżają. W Polsce chyba liczba jest podawana uczciwie.
  • Celina 08.01.2021
    Marek dopiero od niedawna są podawane niby na samego covida i inne. Po diabła te inne? Zawsze były inne, dziennie umiera z reguły w Polsce kilkaset osób. To żadna nowość. Propaganda perfekcyjna.
  • Celina inne dla statystyki. Chodzi o to, żeby poznać pełną informację.
  • Celina 08.01.2021
    Dziwna choroba, zabija takich po siedemdziesiątce, co i tak jedna nogą stoją nad grobem, rzadziej takich po sześćdziesiątce, a zupełnie wyjątkowo młodszych. Młodzi w ogóle nie chorują. Jeśli tak to powinni odizolować emerytów i byłoby po problemie. Miejsca pracy by zwolnili dla młodszych.
  • Celina nie wiem z skąd masz te dane. Mój krewniak, który pracuje na wojskowej uczelni mówił mi, że jak prowadził zajęcia przez skype to widział swoich studentów w szpitalu. I widział 30-letnich byków, żołnierzy jak iście konali. Takie przykłady można mnożyć.
  • Celina 08.01.2021
    Chyba konfabulował. Może symulowali, jak to studenci, żeby się wyłgać od zajęć. My na studiach mieliśmy lekarza, który dawał zwolnienia, jak leciało.
  • Celina "Może symulowali, jak to studenci, żeby się wyłgać od zajęć". - Czym się niby wyłgał? Tak jak inni był na skype, tylko on w szpitalu, reszta w domu. "My na studiach mieliśmy lekarza, który dawał zwolnienia, jak leciało".- A podłączał was do kroplówki? Przed chwilą zadzwoniłem do krewniaka i zapewniał mnie, że był to wzorowy student i dobry żołnierz.
  • Celina 09.01.2021
    Ech Marku, żartowałem. No może jakiś wyjątkowy pechowiec ten student. Na covida głównie chorują ludzie po 60tce, a umierają przeważnie po siedemdziesiątce. Wśród młodych zachorowanie na covida równie rzadkie co zawał serca, albo zatory, czy paraliż.
  • Celina 09.01.2021
    Wbrew uświęconej przez nauczanie Kościoła („Rituale Romanum”) oraz wielowiekowej tradycji, która nakazywała wiernym na drzwiach swoich domów pisać imiona świętych: Kacpra, Melchiora i Baltazara, począwszy gdzieś od drugiej połowy XX wieku, forsuje się „nową tradycję” oznaczania literami C+M+B, jako rzekomo starszą od poprzedniej. Oczywiście nie przedstawia się „ciemnemu ludowi” żadnych na to dowodów, poza gołosłownymi stwierdzeniami utytułowanych „autorytetów”, że jest to prawda, bo tak im się to kojarzy z łacińską formułą „Christus Mansionem Benedicat” (Niech Chrystus błogosławi to mieszkanie). Gdzie są dowody, że przed wiekami taka formuła była stosowana ? Gdzie są dowody, że właśnie od niej pochodzi skrót C+M+B, a nie od imion Trzech Króli? Nie ma.
    Są za to dowody świadczące, że od wieków „prosty lud”, pouczany przez Kościół prawidłowo odczytywał i rozumiał tą symbolikę a brzmi ona: Casper (Kacper), Melchior i Baltazar. Jednym z dowodów na to, że skrót pochodzi od imion trzech króli jest mozaika z 526 r. (VI wiek) znajdująca się w Bazylice Santi Apollinare Nuovo w Rawennie, która przedstawia Trzech Mędrców składających dary z widniejącymi nad ich głowami podpisami: Balthasar, Melchior, Gaspar.
  • Celina 09.01.2021
    "C†M†B – skrót sentencji (łac. Christus Mansionem Benedicat – "Niech Chrystus błogosławi temu domowi" albo według św. Augustyna Christus Multorum Benefactor – Chrystus dobroczyńcą wielu), wypisywanej na drzwiach domów katolickich w święto Trzech Króli, alternatywnie do "KMB" albo "K+M+B", nawiązującego do imion Kacper, Melchior i Baltazar."
    Za Wiki.
    Św Augustyn zmarł w 430r., 100 la5 przed mozaiką.
    ,,Boże, miej litość dla mnie, grzesznika!"Odpowiedz

    Re: K+M+B czy C+M+B|enrque1116.01.2021, 20:28
    "C†M†B – skrót sentencji (łac. Christus Mansionem Benedicat – "Niech Chrystus błogosławi temu domowi" albo według św. Augustyna Christus Multorum Benefactor – Chrystus dobroczyńcą wielu), wypisywanej na drzwiach domów katolickich w święto Trzech Króli, alternatywnie do "KMB" albo "K+M+B", nawiązującego do imion Kacper, Melchior i Baltazar."
    Za Wiki.
    Św ...

    Co ma wspólnego św. Augustyn z napisem na drzwiach domów C†M†B?

    Przypomnę argumenty i fakty, przemawiające za pierwotną formą skrótu, odnoszącą się do imion Trzech Króli, które przedkładałem o. Kowalczykowi kilka lat temu:

    1. Imiona Trzech Króli znane były dużo wcześniej, niż twierdzi prof. Nowak, ponieważ grecka kronika datowana na przełom V-VI w. przetłumaczona na język łaciński „Excerpta Latina Barbari” podaje, że Magowie mięli na imię: Gathaspa, Melchior, Bithisarea.
    2. W Bazylice Santi Apollinare Nuovo w Rawennie istnieje mozaika z 526 r. (VI wiek) , która przedstawia Trzech Mędrców składających dary z widniejącymi nad ich głowami podpisami: Balthasar, Melchior, Gaspar, a więc nieprawdą jest to, co twierdzi prof. Nowak, że dopiero ok. IX wieku wzięto inicjały z błogosławieństwa łacińskiego i utworzono od nich imiona trzech królów: Casper (Kacper), Melchior i Baltazar.
    3. Ks. prof. dr hab. Bogusław Nadolski stwierdził, powołując się na ustalenia niemieckich liturgistów z lat ’80 XX wieku, że wersją pierwotną napisu były inicjały imion trzech Magów, a odczytywanie tego napisu, jako odwołania do Chrystusa zaczęto popularyzować dopiero w połowie XX w.
    4. Gabriel Kayzer dowodzi, że zwyczaj umieszczania na drzwiach za pomocą poświęconej kredy skrótu K+M+B/C+M+B, miał się upowszechnić dopiero w XVIII wieku, a być może początki znaczenia drzwi sięgają czasów kontrreformacji, gdyż zwyczaj ten występuje głównie wśród katolików.
    5. Również ustalenia G. Kayzera wskazują na to, że tradycja oznaczania naszych domów inicjałami K+M+B/C+M+B dotarła na polskie ziemie wraz z falą niemieckich osadników na przełomie XVIII i XIX wieku.
    6. Etnografowie z XIX wieku zgodnie opisują pochodzenie skrótu K+M+B od imion Trzech Króli, o czym rozpisuje się w swym artykule G. Kayzer.
    7. Dopiero w drugiej połowie XX wieku zaczynają pojawiać się interpretacje, sugerujące pochodzenie skrótu od błogosławieństwa (Christus mansjonem benedicat), a więc w czasach szerokich modernistycznych zmian w Kościele, gdzie niekiedy tłumaczy się je, sięgając do potępionej przez Piusa XII herezji „archeologizmu”, co czyni również ojciec profesor, za swoim kolega prof. J. Nowakiem.
    8. Ks. prof. dr hab. Bogusław Nadolski wskazał w rozmowie z G. Kayzerem, że to właśnie Episkopat Polski sformułował w kwestii napisu na drzwiach zalecenie, według którego należy pisać: "J+M+J" (Jezus, Maryja, Józef) albo "C+M+B" (Christus Mansionem Benedicat). Skrót "C+M+B" ma być już zresztą od wielu lat zapisywany na drzwiach polskich seminariów duchownych. Zatem jest to stosunkowo nowe, modernistyczne zalecenie, które nie ma związku ze wcześniejszą tradycją.
  • Z stad to wziąłeś, że Wikipedia twierdzi, że C powstało dopiero w XX w. Wikipedia piszę, że powstało w w XVIII powołując się na Katolicką agencie informacyjną. Sprawdzałem przed chwilą.
  • "Imiona Trzech Króli znane były dużo wcześniej, niż twierdzi prof. Nowak, ponieważ grecka kronika datowana na przełom V-VI w. przetłumaczona na język łaciński „Excerpta Latina Barbari” podaje, że Magowie mięli na imię: Gathaspa, Melchior, Bithisarea." - To czysta erystyka gdzie ta kronika pisze żeby te inicjały robić na drzwiach. Po za tym różne kroniki podają różne imiona.
  • "W Bazylice Santi Apollinare Nuovo w Rawennie istnieje mozaika z 526 r. (VI wiek) , która przedstawia Trzech Mędrców składających dary z widniejącymi nad ich głowami podpisami: Balthasar, Melchior, Gaspar, a więc nieprawdą jest to, co twierdzi prof. Nowak, że dopiero ok. IX wieku wzięto inicjały z błogosławieństwa łacińskiego i utworzono od nich imiona trzech królów: Casper (Kacper), Melchior i Baltazar". - To samo. Różne mozaiki, podają różną liczbę. Od dwóch do dwunastu.
  • Od kiedy etnografowie są ekspertami od teologii?
  • Celina 09.01.2021
    Marku, to by trzeba dokładnie przebadać literaturę, ale ten spór dowodzi że akronim C, M, B jest tak jednoznaczny do odszyfrowania. Według mnie każda interpretacja może być zgodna z prawdą.
  • Celina 09.01.2021
    Etnografowie pisali, jak to rozumiał lud, bo się z nim kontaktowali.
  • Mamy oficjalny dokument w tej sprawie o nazwie Obrzędy błogosławieństw.
  • Celina 09.01.2021
    Ale to książka z 2010 roku.
  • Celina, ale on bada co lud robił, a nie czy lud miał rację. Etnografowie często zapisywani róże zabobony i herezje u ludu. Opowieści o świętych, który dokonywani "cudu" sztucznego poronienia, pokutę zmarłych duszy jako np. topielcy (samemu to opisuje w mojej twórczości), w Afryce murzyni często wprowadzają szamanizm do kościołów, w Japonii łączą Matkę Boską z buddyjską Boginią kanon (nie wiedząc, że Kanon to facet). To ciekawe rzeczy, ale nie mylmy ich z oficjalną nauką kościoła.
  • Celina 09.01.2021
    No ok, ale skoro powiedzmy dziewięćdziesiąt pięć procenta katolików tak to rozumie, to chyba nie ma sensu walki z wiatrakami. Tym bardziej, że wśród badaczy są spory i oni sami rozumieją to różnie. Tam wyraźnie napisano, że Kościół lansuje takie znaczenie od połowy XX wieku. To w końcu nie jest żaden dogmat podlegający obowiązkowemu przestrzeganiu,
  • Celina oczywiście nie jest to dogmat, ale jest to forma modlitwy i warto o nią dbać, w wersja z K jest dopuszczalna, ale nieco czyni z tego folklor.
  • Celina 09.01.2021
    Marku, wiele wielkich świąt katolickich jest obrośniętych folklorem, ale czy to źle. Choinki, ani bombek, czy choćby sianka albo stawiania dodatkowego talerza dla przypadkowego wędrowca, nie zaleca przecież oficjalnie żaden Katechizm.
  • Celina Drzewko ma jednak dużą symbolikę chrześcijańską, o której niestety zapominamy. Mylnie uważa się ten zwyczaj za pogański.
  • Celina 09.01.2021
    No, ale też jest kultywowany u nas dopiero od niedawna, może jakichś góra dwustu lat. Kiedyś zdobiono tylko domy gałęziami świerków lub jodeł, a nie ubierano choinek.
  • Celina do nasz chyba przyszła późno, ale samo drzewko istniało już u antycznych chrześcijan.
  • Celina 09.01.2021
    Nie powiedziałbym, żeby choinka miała jakiekolwiek znaczenie dla obchodzenia Bożego Narodzenie. Choć współcześni ludzie robią z tego zagadnienie najważniejsze.
  • Celina Teraz nie ma. Ale to jest własne sprowadzenie symboli do folkloru.

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania