Kościół ma coś wspólnego z małpami? Co one tam robią?

- Tak, teraz to dopiero rozpoczną się ataki, może nawet ktoś wezwie policję? Jednak lepiej to przeczytać spokojnie do końca, bo tu nie chodzi o obrazę tzw. uczuć religijnych. Mam coś do powiedzenia odnośnie historii sztuki, a sprawa dotyczy małp w kościołach - małp jako wizerunków, oczywiście w znaczeniu artystycznym!

Otóż wielki teolog i filozof, św. Bernard z Clairvaux (1091-1153) swego czasu napisał: "Cóż robią tam nieczyste małpy, dzikie lwy i potworne centaury, półludzie, pręgowane tygrysy, co robią walczący żołnierze i dmący w rogi myśliwi?". To fragment listu do Wilhelma, opata St. Thierry, w którym ten "doctor mellifluus" ( doktor miodopłynny) skrytykował bogactwo w świątyniach Pańskich.

Św. Bernard z Clairvaux był cystersem, czyli zakonnikiem reguły opartej o benedyktyńską, lecz z tą różnicą, że owi cystersi w średniowieczu praktykowali ubóstwo w sposobie życia i też, co ciekawe, w sztuce.

Ich świątynie charakteryzowały się ograniczonym bogactwem dekoracyjnym i architektonicznym, w myśl chrześcijańskiej cnoty ubóstwa. Ten zakonnik twierdził, że wszelkie bogactwo jest źródłem duchowego rozproszenia i przeszkodą prowadzącą do Boga. Piękno jako kategorię estetyczną traktował w duchu neoplatońskim, twierdził, że piękno wewnętrzne jest piękniejsze od wszelkiej ozdoby zewnętrznej.

Konsekwencją jego poglądu teologicznych i estetycznych był rygoryzm w sztuce zakonu cystersów, którzy wszystkie formy architektoniczne sprowadzali do funkcjonalnych, z zastrzeżeniem, że budowle kościelne należy wznosić wyłącznie na planie krzyża jako wiadomego wszystkim symbolu Chrystusa, a przy tym redukować wszelką dekorację rzeźbiarską.

Dopiero w epoce nowożytnej cystersi odeszli od tych zasad i stworzyli pełną bogactwa sztukę w nurcie baroku.

...

Postscriptum

Komentarzy staram się nie pisać (tylko piszę w wyjątkowych dla mnie sytuacjach). Po prostu nie wchodzę w dyskusję z niemytymi duszami.

 

Za życzliwe komentarze serdecznie dziękuję!

 

Ilość poprzednich chamskich komentarzy pod moimi notkami nauczyła mnie jednego: dystans i ignorowanie! Istnieją inne portale publicystyczne, świat nie kończy się na Opowi.pl

Średnia ocena: 3.0  Głosów: 2

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (3)

  • poco 22.07.2021
    skąd małpy w kościele
    teorii jest wiele
    jedna z nich zakłada
    że to dziecinada

    cała ta religia
    jak i wszystkie inne
    ale czemu małpy?
    co one tu winne?

    przecie to zwierzaki
    słodkie nieboraki
    my z nich, to nie one
    mają nawalone

    we łbach, tylko ludzie
    taplają w ułudzie
    że wieczność ich czeka
    żal mi jest człowieka
  • laura123 22.07.2021
    Bo, tak między Bogiem a prawdą, przepych w Kościele uważam za zbyteczny, a już na pewno nie mający nic wspólnego z Nauką Jezusa. Jezus był bardzo skromny i skromnie żył, niestety Kościół nie bierze z tego przykładu. To razi.
  • Piotrek P. 1988 22.07.2021
    Ciekawy artykuł, zabawny cytat. 5, pozdrawiam :-)

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania