LBnR50_ Czy Neron spalił Rzym?

Czy Neron spalił Rzym

By podziwiać taniec śmierci z ogniem?

By móc wyjść na taras i pijąc, zimne jak stal wino

Wsłuchiwać się w symfonie ostatnich słów

A może chciał się dowiedzieć jak słodko pachnie krew zmieszana z potem

Wiem już on chciał, zobaczyć jak wprost do nieba mknie szereg niewiernych według niego dusz!

Czemu to zrobił i czy faktycznie on to zrobił świat nie do końca wie

I każdy ma na temat jego winy inną teorie

Moja jest taka, że miał gorszy dzień

Bo może mu coś nie wyszło

Albo zranił go ktoś, kto był mu drogi

Jedno jest pewne był inny, nietamtejszy!

Chciał wiedzieć, widzieć, poczuć, a nie oddawać się złudnym fantazjom

Czuł, że ogień to jego odbicie a woda to ludzie, którzy są mu wrodzy

Bał się, że zgaszą jego płomień życia

Ja jestem w stanie go zrozumieć, bo tak jak jego mnie też nikt na tym nędznym padole nie próbuje zrozumieć

Średnia ocena: 4.9  Głosów: 10

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (32)

  • Witamy, witamy w dobrym towarzystwie następny wiersz ognisty.
  • Tina12 03.06.2018
    Miło mi być w tak doborowym gronie.
  • Aisak 03.06.2018
    Neron, to dobry pomysł.
  • Tina12 03.06.2018
    Skojarzył mi się z tematem. Jak wyszło zostawiam wam do oceny.
  • Aisak 04.06.2018
    Tina12 dobrze wyszło. Inaczej. Ciekawie.
    I chyba nie ma drastycznych błędów xD
  • Tina12 04.06.2018
    Aisak
    Mam nadzieje, że te koszmarne błędy kiedyś wyelminuje.
  • Pasja 03.06.2018
    Witam Tinka
    Jakie ciekawe skojarzenie z Neronem i odwieczne pytanie.
    Pozdrawiam i miłego wieczoru
  • Tina12 03.06.2018
    Dzięki za odwiedziny
  • Hej Tina :)
    Prowadzisz tu rozważania, mimo że temat słuszny, to trochę mało w tekście wiersza. Ale fajnie, że napisałaś do bitwy, mój tekst też raczej nie jest wierszem, także jest nas dwoje :))
    Daję Ci piątala za Twoje ciekawe przemyślenia :)
    Pozdrawiam
  • Tina12 03.06.2018
    Jakoś wszytsko co ostatnio piszę czy usiłuje napisać tak średnio mi wychodzi.
  • Tina12 03.06.2018
    No a te moje piosenki którymi was tu zawsze bombardowałam to nawet one nie są na tyle dobre by je wam pokazać
  • Tina12 jest ok, nie zawsze każdemu wychodzi tak jakby chciał, nawet mistrzowie mają słabsze prace. Grunt to pracować dalej.
    Twoje piosenki, nawet jeśli są niedoskonałe, mają jakieś braki, są zawsze, lub prawie zawsze bardzo naturalne i czuć w nich ciebie.
    Jeśli mówisz,że nie warto ich nam pokazywać to ja się z Tobą nie zgodzę. Warto i powinnaś to robić.
    Jeśli ktoś Cię nawet skrytykuje pokazując braki, to znaczy, że pochylił się nad Twoją pracą, musiał pomyśleć. Dla Ciebie zawsze konstruktywna krytyka jest cenna, jak dla każdego innego autora, tylko tak można iść na przód.
    Tina czujesz melodyjność słów to bombarduj nas swoimi piosenkami, ja jakoś nigdy nie nabrałem awersji do tego gatunku Twojej twórczości.
    Pisz i bombarduj!
  • Tina12 03.06.2018
    Maurycy Lesniewski
    Wole nie bo ostatnio skleiłam coś po angielskiemu
  • Tina12 nie mogę ci niczego kazać, ale niektóre Twoje utwory bardzo mi podeszły. Jeśli dojrzejesz z kolejną piosenką aby ją nam pokazać, wierzę, że to zrobisz.
    Angielski pisany, nie jest moją mocną stroną, ale „słyszalny” jak najbardziej, także mozesz spróbować wrzucić po angielsku.
  • Tina12 03.06.2018
    Maurycy Lesniewski
    Muszę to przemyśleć. Bo w sumie co mi szkodzi, nikt mnie nie zbije xd
  • Tina12 no :)
  • Margerita 03.06.2018
    Woow ale ognisty wiersz pięć
  • Tina12 03.06.2018
    Dzięki
  • Justyska 03.06.2018
    Ciekawie to rozegrałaś. Bardzo lubię zadawanie pytań w takich tekstach. Jakoś świadczą o pokorze autora i o oddaniu części przestrzeni czytelnikowi.
    Przecież trafne pytanie jest nieraz trudniejsze niż danie odpowiedzi.
    Pozdrawiam i powodzenia w bitwie!5
  • Tina12 03.06.2018
    Dzięki, czasami taki typ wiersza lepiej mi wychodzi niż ten klasyczny rymowany.
  • Hypokryta 05.06.2018
    Neron nie podpalił Rzymu, to kłamstwo wymyślone i rozpowszechniane przez jego przeciwników politycznych.
  • Tina12 05.06.2018
    Wiem, zanim to napisałam czytałam wikipedie ( wiem mało wiarygodne źródło ). Ale to było pierwsze skojarzenie na Literkową. Tam po swojemu ujęłam historie. Mam nadzieję, że nikogo tym nie zgorszyłam. A jeśli tak to przepraszam.
  • Ozar 05.06.2018
    Nie chciałem sie wypowiadać bo to nie moje klimaty, ale jednak coś tam napisze. Po pierwsze Neron nie był tak jak go przedstawia choćby Sienkiewicz totalnym wariatem i fanatycznym mordercom. Pierwsze lata jego panowania obfitowały w rozwój handlu, usług a także rozbudowy floty, czy wreszcie udanych wojen. Dopiero po jakimś czasie cesarz zaczął wariować. Ale to można zrozumieć kiedy cały czas wpajano mu że jest równy bogom. Szczególnie Petroniusz, który robił sobie jajca ale tak genialnie, że Neron go podziawiał. Przykład: Neron cytuje swój nowy wiersz - wszyscy są zachwyceni, ale Petroniusz ze smutna mina kręci głową "Słaby ten wiersz mój boski cezarze" - wszyscy juz widza go rozrywanego przez Lwy, gdy Petroniusz dodaje. Cesarze jako równy bogom potrafisz napisać dużo lepszy wiersz. Na to Neron - Petroniuszu, tylko Ty mnie rozumiesz. Przy takim podejściu każdemu może palma odbić. Hipokryta napisałeś że to kłamstwo - moim zdaniem nie! Neron nudził sie, coraz bardziej, nie było wojen, niczego co by mogło go zadowolić. A tu nagle pojawiła sie wizja pożaru Rzymu czegoś wielkiego równego boskim kaprysom. Cezar patrzący jak płonie wieczne miasto - czy to nie czyn godny bogów??? Tak sie narodził pomysł podpalenia Rzymu.
  • Tina12 05.06.2018
    Ozar
    I choć pożar za panowania Oktawiana Augusta był większy nie jest tak że tak to nazwe spektakularny jak ten za paowania Nerona.
  • Tina12 05.06.2018
    Ozar
    Trzeba pamiętać też o tym, że po pożarze Neron kazał odbudować miasto w bezpieczniejszy sposób.
  • Agnieszka Gu 08.06.2018
    Witam,
    Ciekawy motyw wplotłaś w temat wiersza. Walka ognia i wody w kontekście historycznym.
    Pozdrawiam :)
  • Tina12 09.06.2018
    Pierwsze skojarzenie jakiś spektakularny pożar. A potem to samo sie potoczyło.
  • Tessy Kier 10.06.2018
    Przecinek za "pijąc" w trzecim wersie jest zbędny, ale poza tym tekst bardzo dobry. Taki refleksyjny. Myślę, że warto na chwilę wyłączyć się na spekulacje historyków, żeby docenić estetykę liryczną samą w sobie. :)
  • Tina12 10.06.2018
    Dzięki za miłe słowa
  • Zapraszamy na Forum. Głosowanie rozpoczęte
  • Canulas 15.06.2018
    Osobiście z takich historycznych wariatów preferuję Kaligulę z odwiecznym: "Niech nienawidzą, byle się tylko bali". ale Neron, to również bardzo dobry pomysł. Co do zapisu, w środkowej części troszkę za gęsto. Można tam coś doskrobać.
    Więc u Ciebie głównie punktuje tematyczny wybór.
    Pozdroxix
  • Pan Buczybór 18.06.2018
    Dobra, nie wiem po co tutaj ta interpunkcja. Jak dla mnie jest totalnie zbędna, a że jeszcze miejscami przecinki są w złych miejscach to trochę psuje odbiór. Treść - no, treść ciekawa, choć przysapana patosem, co może lekko niektórych drażnić. Mi nie przeszkadzało, ale czasami lepiej prościej.
    Ogólnie całkiem dobry wiersz. Miło się czytało.
    Pozdro

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania