lustrzanka

zerkasz

gdy staję się sobą

tłukę fasadę gubię wytyczne

co zrobisz jak bunt podniosę

i już nie będę

spod linijki

 

zgasnę

by znów zapłonąć

położę muszę pod to co lubię

może wówczas po drodze

zgubię walutę

dla głupców

 

oto ja cała

lecz niekompletna

utkana z nici różnych doświadczeń

i choć pytają na co to wszystko

widzę jeszcze

między palcami

 

strach i niepewność

brukują ścieżki

walczę uparcie by się im nie dać

a ty odgrzewaj te same ruchy

oby ci więcej

nie było trzeba

Średnia ocena: 4.3  Głosów: 6

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (34)

  • Dekaos Dondi 12.02.2021
    Kocwiaczkowa↔tradycyjnie niejednoznacznie. I bardzo dobrze.
    Pierwsze skojarzenie subiektywne, to człecza↔ jaźń, umysł,
    jako "kalejdoskop" ↔pewności, zwątpień, decyzji i całej reszty innych zachowań,
    lub lustrzanka, na której wiele obrazów.
    Różnorodność napędza, a stagnacja, spowalnia jakby.
    Tak jakoś to widzę:)↔5
  • Kocwiaczek 13.02.2021
    Dobry odczyt:) Podoba mi się twoja interpretacja. Najciężej zwyciężyć samego siebie.
  • Pan Buczybór 12.02.2021
    O, super
  • Kocwiaczek 13.02.2021
    To miło:) Bałam się, że rymowany wyjdzie nie za bardzo.
  • Trzy Cztery 13.02.2021
    zgasnę po to by znów zapłonąć
    porzucę muszę na rzecz tego co lubię
    (...)
    chcesz to się zaszyj w tej samej treści

    Jest w wierszu odczuwalny zew ku odrodzeniu, zmianie. I też zwrot do kogoś, żeby także spróbował odmienić swój los, wejść na nową drogę. Lecz...

    Lecz dziwna jest puenta! Ona jakby wszystko przekreśla, cały zapał i nadzieję, cały dobry plan:

    obyś na koniec nie został z bólem.

    To brzmi jak przestroga. Jak słowa wypowiadane przez kogoś, kto "już wie", kto doświadczył "nowego", i - żałuje.
    Oczywiście - może też ta puenta wyrażać życzenie: żebyś się na koniec radował żebyś nie cierpiał, że nie wykorzystałeś życia jak należy, a przecież mogłeś być odważny, sprzeciwić się szablonom. Jednak... to nie jest jednoznaczna puenta.

    Wiersz fajny, ciekawy.
  • Kocwiaczek 13.02.2021
    Bardzo dziękuję za komentarz i pochlebną opinię. Cieszy mnie, że wyszło trochę niejednoznacznie. Dzięki temu każdy może rozumieć po swojemu i wynieść własne przesłanie :)
  • laura123 13.02.2021
    zerkasz gdy staję się bardziej sobą
    tłuczę fasadę i gubię wytyczne
    co zrobisz wtedy gdy bunt podniosę
    i już nie będę na wskroś spod linijki

    zerkasz
    gdy staję się sobą
    tłukę fasadę gubię wytyczne
    co zrobisz
    kiedy bunt podniosę
    i już nie będę spod linijki

    Ja bym w ten sposób poprowadziła wiersz. Wg mnie za dużo ozdobników.
    To sugestia.
  • Kocwiaczek 13.02.2021
    Dzięki, Lauro. Pomyślę nad tym. Zapewne chodzi ci też o to, że jest taki jakby regularny w budowie, czy jak to tam nazwać. Pewnie rozbicie i ucięcie gdzieniegdzie dodałoby mu więcej lekkości. A jak sama treść? Coś byś zmieniła?
  • laura123 13.02.2021
    Kocwiaczek nie, niczego bym nie zmieniła. Podoba mi się peelka. Zaczyna o siebie walczyć, zaczyna pokazywać ''prawdziwą twarz'' pomimo, że zdaje sobie sprawę z konsekwencji. Możliwe, że on, chociaż chce ją ''urobioną'' wg schematu, z czasem odkryje, że teraz bardziej mu się podoba. Albo zrozumie, że ptaki w klatkach strasznie się męczą...

    Ciekawy wiersz. Jedynie dopowiedzenia niepotrzebne. Skoro peelka nie chce już żyć ''pod linijkę'', to niech do końca zaszaleje i w formie wiersza.
  • Kocwiaczek 13.02.2021
    Jak teraz oceniasz? Jest lepiej?
  • laura123 13.02.2021
    Kocwiaczek tak, jest lepiej, ale ja bym jeszcze trochę powycinala i zostawiła samą esencję. Np. gdy staję się "bardziej" sobą. O takie rzeczy mi chodzi. To "bardziej" niczego nie zmienia, no i jak mozna stać się bardziej sobą. Po prostu- sobą.

    Albo " może po drodze "tym calym czasie" zgubie walutę. Ten caly czas zbedny, taki wypelniacz, a przecież ten wiersz ma solidną bazę.

    Teraz zapis bardzo dobry.
  • Piecuszek 13.02.2021
    tłuczę fasadę* ja-tłukę, ty-tłuczesz.
    Niekonsekwencja w rymach. Na początku ich nie ma, a nagle wyskakują w układzie abab w ostatniej strofie. Jeszcze jeden po drodze można wychwycić niekompletna-bledsza*.
    Treść się podoba. Peelka nareszcie chce być wolna, pójść swoją drogą. A bohater liryczny pozostanie przy swoim i może to sprowadzi na niego ból, ból samotności...
  • Piecuszek 13.02.2021
    Poza tym, jeśli miał to być klasyk, to wyszedł bardzo nierytmiczny.
  • Piecuszek 13.02.2021
    Trzeba wziąć przykład z ostatniej strofy, a w przedostatniej zmienić pomiędzy* na między*, żeby zachować rytm. Reszta do większego dopracowania.
    Sorry, że w trzech rzutach. :)
  • Kocwiaczek 13.02.2021
    Dzięki za sugestie. W ostatniej wyszedł rym jak dla mnie zbyt gramatyczny, ale to tak samo z siebie, a właśnie wolę by były jak te wcześniejsze. Z rytmem niestety nie poszaleję. Jeszcze za chuda w uszach jestem, żeby go dobrze wyczuć:/
  • laura123 13.02.2021
    Myślę, że rym w ostatniej strofie wyszedł przypadkowo, o czym świadczą wcześniejsze... jedynie zapis może sugerować klasyk, ale jedynie ''na upartego''
  • Kocwiaczek 13.02.2021
    No właśnie, tylko czy wcześniejsze można nazywać do końca rymem? Osobiście wolę takie, a ten na końcu jest jakiś taki... za prosty, ale tak po prostu wyszło.
  • laura123 13.02.2021
    Kocwiaczek wcześniejsze bezrymowe, dlatego napisałam, że ten w ostatniej strofie przypadkowy i nie należy nim się sugerować.
  • Kocwiaczek 13.02.2021
    laura123 poucinane, może mniej płynnie, ale też mniej dopowiedzeń.
  • laura123 13.02.2021
    Kocwiaczek i co, nie lepiej teraz?
    Mnie się bardzo podoba. Nie ma wszystkiego na tacy, coś zostaje dla czytelnika... może ktoś i siebie zobaczy i prędzej odczuje.
    Dla mnie super!
  • Kocwiaczek 13.02.2021
    laura123, dzięki:) Na pewno jest inaczej :D. Można czytać zdania pomiędzy "zwrotkami". Nawet mi wyszło : oto ja cała - strach i niepewność ;)
  • laura123 13.02.2021
    Powinnaś więcej pisać. Praktyka czyni mistrza.
    Nikt od razu świetnie nie pisał... ale jak już się napisze, to i satysfakcja ogromna i strach mniejszy.
    Jak nie wyjdzie, zawsze można poprawić. Ja czesto na drugi dzień widzę co sknocilam. I dlubię... ?
  • Kocwiaczek 13.02.2021
    laura123, ja nie piszę mało, ale raczej prozę. "wiersze" to dla mnie raczej odskocznia od dosłowności.
  • laura123 13.02.2021
    Kocwiaczek o wierszach myślałam... ciekawe jak by wygladalo, gdybys wierszem wyrazila to, co w prozie?
  • Kocwiaczek 13.02.2021
    laura123 ło matko. Chyba za dużo na raz. Ale raczej dałabym radę ;)
  • laura123 13.02.2021
    Kocwiaczek też tak myślę i wprawy nabierzesz. Dwie pieczenie na jednym ogniu... to może być super.
  • Piecuszek 13.02.2021
    ulec-bólem nie jest gramatycznym rymem.
    Wcześniejsze strofy są bezrymowe, pomijając zacytowany już przeze mnie niekompletna-bledsza, ale w innych rumu nie słyszę:
    sobą-podniosę
    wytyczną-linijki
    zapłonąć-szale
    lubię-głupców
    doświadczeń-palcami
    Też lubię rymy mało słyszalne, ale tu nic prawie (może dwa pierwsze leciutko, leciuteńko) nie słychać.
    Moim zdaniem najlepiej pozbyć się tych z ostatniej strofy.
  • Piecuszek 13.02.2021
    korekta rymu*, a nie rumu* Głodnemu chleb na myśli, czy co?:)
    Kocwiaczek napisała: "Bałam się, że rymowany wyjdzie nie za bardzo"
    Dlatego czytający przyjął, czyli ja, że miał to jednak być klasyk. Czytając dwie pierwsze strofy w ogóle tego nie widać, dopiero trzecia zmusza do powrotu i szukania rymów:)
    Pozdrawiam:)
  • Kocwiaczek 13.02.2021
    No, dobra. Czy tak jest lepiej? :) Nie chcę stracić wydźwięku całości. Ale powalczę jeszcze nad konstrukcją.
  • Shogun 13.02.2021
    Zaiste, w Kocwiaczkowym stylu, życiowy wiersz, a przez to prawdziwy. Widzę swoją interpretację, ale w tym przypadku, wyjątkowo, pozostawię ją dla siebie, gdyż wiersz poruszył struny, głęboko osadzone...

    Świetny wiersz...

    Tylko tyle i aż tyle... :)
  • Kocwiaczek 13.02.2021
    :) Dzięks. A strunki niech się za bardzo nie ruszają, pogłaskać trzeba, to się uspokoją :)
  • Shogun 13.02.2021
    Kocwiaczek grają jeszcze swą melodię, lecz powoli, powolutku, wyspokajają się ;)
  • DEMONul1234 13.02.2021
    《:>)
  • Kocwiaczek 13.02.2021
    ;)

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania