Módlmy się

Zielono wokół i w głowie zielono.

Młode pędy myśli rozerwały zimową martwicę.

Pióroloty kołyszą przerywając ciszę.

Wszystko już we mnie zważono, zmierzono.

 

Więc niech ręka Boga nie pisze na ścianie

głupich tekstów rodem z disco polo.

I pozwoli żyć. Jak inni pozwolą

zielonością przetrwać własne zakłamanie.

 

Oddać ci muszę co Bogu należy,

a ludziom zapłacić czarną niewdzięcznością.

Umierać

i nie być.

Nie istnieć miłością.

To nic tu już nie ma?

Więc komu się zwierzyć?

 

Że zielono wokół i sny też zielone

oplatają bluszczem wielkie niespełnienia.

Marzenia? No, marzenia.

(znowu rozproszone)

 

Oddechów spełnionych.

Barwnie zamyślonych.

Średnia ocena: 3.2  Głosów: 25

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (48)

  • IgaIga 06.06.2020
    Bardzo dobre. Jak rabarbar w upał:)
  • Puchacz 06.06.2020
    Palnę Cię. :)
  • IgaIga 06.06.2020
    Obiecanki.
  • Jacom JacaM 06.06.2020
    Hm...a to nie sok z ogórków ?
  • Puchacz 06.06.2020
    Was?
    Alez klony ciężko pracują? :)
    U siebie i tutaj :)))
  • Jacom JacaM 06.06.2020
    no dobrze... jak nie sok z ogórków to może być olej z konopi :-)
  • Pasja 06.06.2020
    Tylko czy modlitwy zostaną wysłuchane? ?
    Miłego paciorka
  • Puchacz 06.06.2020
    A kto to wie pasjo?
    Na to wiersz nie odpowiada.
  • Dekaos Dondi 06.06.2020
    Puchaczu→Jakby niejednoznaczne przeciwieństwa?→zdaniem mym:)
    Nawet podkreśliłem→co najbardziej:)
    '' ͟z͟i͟e͟l͟o͟n͟o͟ś͟c͟i͟ą͟ ͟p͟r͟z͟e͟t͟r͟w͟a͟ć͟ ͟w͟ł͟a͟s͟n͟e͟ ͟z͟a͟k͟ł͟a͟m͟a͟n͟i͟e''
    ͟''o͟p͟l͟a͟t͟a͟j͟ą͟ ͟b͟l͟u͟s͟z͟c͟z͟e͟m͟ ͟w͟i͟e͟l͟k͟i͟e͟ ͟n͟i͟e͟s͟p͟e͟ł͟n͟i͟e͟n͟i͟a''
    Pozdrawiam:)↔5
  • Puchacz 06.06.2020
    Mówiąc szczerze nie widzę tu przeciwieństw DD.
    Oczywiście mogę spokojnie rozkminić te wersy, ale generalnie to poetyckie środki zapisu.
    Np. zielonością przetrwać własne zakłamanie - tu: wiosna pozwala oderwać się i żyć dalej ze sprawami, które postrzegam źle lub fałszywie.
    Dzięks :)
  • Dekaos Dondi 06.06.2020
    Puchaczu→Dlatego rzekłem→niejednoznaczne:)
    ''zielonością przetrwać własne zakłamanie''
    lecz można i tak→ ''zamaskuję'' piękną zielenią, moją wewnetrzną ''rdzę""
    Rzecz jasna, jest to nieco... naciągana interpretacja
  • Puchacz 06.06.2020
    W tym sensie zgadzam się z Tobą. :)
  • JamCi 06.06.2020
    Oj pięknie. Wrócę jeszcze, bo raz to za mało, ledwiem się prześlizgnęła. Wrócę, bo warto.
  • Puchacz 06.06.2020
    Podziękował JamCiowa za miły wpis :)
  • Szpilka 06.06.2020
    "Oddać ci muszę co bogu należy,
    a ludziom zapłacić czarną niewdzięcznością."

    Oj tak, ja bym oprócz niewdzięczności kopniaka dołożyła. Bardzo dobry wiersz, zresztą co ja się będę rozgadywać, masz wyrobione pióro poetyckie i to widać, słychać i czuć ?
  • Puchacz 06.06.2020
    Raczej bym się spodziewał takiej, Twojej reakcji :)))
    Święty nie będę, bo sam miewam czasami przemożną ochotę.
    Pióro jeszcze jest w dłoni. Zmęczone, spracowane, ale jeszcze skrzypi.
  • piliery 06.06.2020
    Oczywiste ze rzemiosła nie oceniam - rzadko Ci się zdarzają potknięcia. Profesor z Ciebie prawie. Mała wątpliwość: "bogu" - w pierwszej chwili odebrałem że piszesz bardziej o idei niż o Bogu osobowym i wtedy mi się zgadzało (niech ręka boga nie pisze na ścianie głupich tekstów rodem z disco polo.). Jednak kolejne wersy, moim zdaniem się z tym kłóca (Oddać ci muszę co bogu należy,a ludziom zapłacić czarną niewdzięcznością.) Reszta w Twoich rękach. To moze byc bardzo dobry wiersz. :)
  • Puchacz 06.06.2020
    W obu wypadkach piszę o bogu spersonifikowanym.
    Wiem, że przyjęta jest duża litera, ale w końcu uznałem, że to nie teologia pastoralna.
    Ale za poprawność nie ręczę :)
    Dzięki.
  • piliery 06.06.2020
    To nie kwestia teologii a gramatyki. :) Chyba że uznasz że to zawód (np: krawiec). Jednak nie oto Ci , myślę,chodziło.
  • piliery 06.06.2020
    I czegoś jeszcze.
  • Puchacz 06.06.2020
    piliery Może masz rację.
    Zmienimy.
  • Tjeri 07.06.2020
    Puchacz, a ja się zastanawiam czy Piliery ma rację. https://sjp.pwn.pl/poradnia/haslo/bog-czy-Bog;8654.html
  • Puchacz 07.06.2020
    Tjeri Przeczytałem.
    Czyli jest to jakby wyjątek od reguły, bo nie ma uzasadnienia językowego pisanie z dużej.
    Kwestia uznaniowa,a nie reguła na którą powołał się piliery z zawodem.
  • Tjeri 07.06.2020
    Puchacz tak też odczytałam. Kwestia osobistych intencji.
  • Puchacz 07.06.2020
    Tjeri Może nie tle osobistych, co przyjętej zasady (niekoniecznie obowiązującej i poprawnej) dla słowa bóg w religiach monoteistycznych.
    Poprawnie i zgodnie z zasadami byłoby pisanie z dużej imion boga, a nie samego słowa.
  • Tjeri 07.06.2020
    Puchacz ano.
  • piliery 08.06.2020
    Osobiste intencje. Tak, tak wiele znaczą. O Tjeri też można napisać małą literą. :) Ja bym nie napisał.
  • Puchacz 08.06.2020
    piliery Po prostu zostało sprawdzone i nie wiem, po co kombinujesz.
    Imię własne Tjeri, piszemy z dużej. Podobnie jak imię własne Jahwe, czy Allah.
    A słowo bóg niekoniecznie.
    I tyle.
  • Tjeri 08.06.2020
    Piliery, Tjeri to nazwa własna.
    Natomiast moją osobistą intencją było napisanie Twojego nicku z wielkiej (mimo że sam piszesz małą)... Zwykle tak robię. Czasem też, gdy piszę recenzje do tekstów, których autorstwo jest ukryte (na innym portalu), zwracam się do Twórcy tekstu: "Autorze" (z wielkiej). Bo w mojej intencji słowo to staje się nazwą własną, póki nie poznam ukrytego nicku. Tak więc, tak Piliery. Osobiste intencje wiele znaczą.
  • Tjeri 08.06.2020
    Aa, zanim ktoś napisze o rusycyzmach w mojej wypowiedzi, niech spojrzy na mój nick. ?
  • Puchacz 08.06.2020
    Tjeri Może dotrze, bo wyjaśnienie proste jak konstrukcja cepa.
  • Tjeri 08.06.2020
    Puchacz cholerka. Ale źle jednak ze mną. "Wytłumaczyłam" rusycyzmy nickiem, który przecież tu mam skrócony. I nic nikomu nie powie...
    No dobra: nic nie usprawiedliwia rusycyzmów w mojej wypowiedzi, to jest ble i powinno się unikać. ?
  • Puchacz 08.06.2020
    Tjeri Nie przesadzaj Tjereszkowa.
    Na co dzień używamy wiele zapożyczeń słownych, zwrotów i konstrukcji.
    Kto jest świętojebliwy w temacie, niech pierwszy rzuci kamieniem.
  • Tjeri 08.06.2020
    Puchacz ano. Ale staram się pisać poprawnie, tym bardziej, że to portal literacki. O ile teksty pisze się "świadomie", to w komentarzach łatwiej o niesubordynacyjny spontan. :)
  • Puchacz 08.06.2020
    Tjeri Naleciałości i wyniesione przyzwyczajenia to norma.
    Sam się na nich łapię (już bym napisał "łapę" bo to świętokrzyski regionalizm. Podobnie jak "wkąpę").
  • Tjeri 08.06.2020
    Puchacz to już inna para kaloszy, zdecydowanie zresztą urocza.
    Ale ciekawe jest, że piętnowanie zapożyczeń wydaje się być polityczne. Rusycyzmy są bezwzględnie złe, zaś anglicyzmy już mniej rażą.
  • piliery 09.06.2020
    Tjeri Nawet i nazwę własną można napisać małą literą - jeśli chce się np. kogoś obrazić. :) Na marginesie: w katolicyzmie Bóg jest nazwą własną.
  • piliery 09.06.2020
    Kontynuując: dotyczy to Całej Trójcy: Bóg Ojciec, Duch Święty, Syn Boży.
  • piliery 09.06.2020
    oczywiście "całej" z małej litery :D.
  • Tjeri 09.06.2020
    Piliery
    nie zrozumiałeś mojej wypowiedzi. Na złą wolę i cała Trójca nie pomoże.
    Sorki, nie chce mi się tego ciągnąć...
  • miruś M 09.06.2020
    Tjeri czasami zła wola jest świadoma, albo wynika z czegoś innego.
    Np.moje, mojsze, najmojsze.
  • Tjeri 09.06.2020
    miruś M w tym przypadku zła wola doprowadza do błędu konfirmacji.
  • miruś M 09.06.2020
    Tjeri Nie dało się chyba bardziej przystępnie wytłumaczyć.
    Nie ma co.
  • piliery 09.06.2020
    Tjeri Bardzo dobrze zrozumiałem Twoją wypowiedź Szkoda że nie zauważyłaś że z Tobą nie polemizuję a jedynie dopełniam. Wieża Babel swoje zrobiła. :D
  • Tjeri 09.06.2020
    piliery zatem może to mnie dopadł błąd konfirmacji ;)
  • befana_di_campi 06.06.2020
    Oczywiście "bóg" jak papier toaletowy :p Wszyściuśko małą literą ;-)
  • Puchacz 06.06.2020
    Wszyściutko.
  • befana_di_campi 06.06.2020
    Wszyściuśko, bo to po wielicku :-D

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania