Moralna odpowiedzialność

"Niemcy ponoszą polityczną i moralną odpowiedzialność za drugą wojnę światową, ale sprawa reparacji została zamknięta."

Niemieckie Ministerstwo Spraw Zagranicznych

 

Stasio był siedmioletnim wesołym chłopczykiem, z czarną, kudłatą czuprynką i brązowymi oczami. Wszędzie go było pełno, a jak wymawiał "r" to w oczach jego mamy pojawiały się wesołe iskierki. Jego życie jednak nie zdążyło w pełni zakwitnąć, gdyż skończyło się w krematorium w Auschwitz. Ostatnią osobą, jaką Stasio zobaczył w swoim zbyt krótkim życiu, był nieznany mu Niemiec, który na ostatnie pożegnanie poczęstował go kopniakiem w głowę. Śmiechu zwyrodnialca już nie usłyszał.

 

Niemieckie Ministerstwo Spraw Zagranicznych przyznaje, że ponosi moralną odpowiedzialność za tę zbrodnię, żadnego zadośćuczynienia jednak nie przewiduje.

 

Stasio miał mamę Alinę, piękną brunetkę o niezwykłych oczach, w których można było dostrzec ogrom miłości do świata. Niestety wojna zmieniła wszystko i odebrała jej nie tylko majątek, ale także godność i nadzieję na jakąkolwiek przyszłość. Na oczach jej jedynego syna – Stasia, brutalnie zgwałcił ją najpierw Alfons następnie zaś Karl i Theo. To, co ją trzymało przy życiu, gdy jechała w bydlęcym wagonie w nieznane, to troska o synka, który wciąż płakał i nie zrozumiał, skąd wzięli się ci źli ludzie. W Auschwitz po paru miesiącach prowadzonych na niej eksperymentach medycznych, wykonano jej kompleksowe badanie stanu zdrowia i stwierdzono, że już do niczego się nie nadaje. Została zagazowana, jej złoty ząb został wyrwany, a z tłuszczu zrobiono mydło, którym myła się Helga z Berlina. Ostatnim śladem Aliny na ziemi, był czarny dym wydobywający się z krematorium w Auschwitz.

 

Niemieckie Ministerstwo Spraw Zagranicznych przyznaje, że ponosi moralną odpowiedzialność za tę zbrodnię, żadnego zadośćuczynienia jednak nie przewiduje.

 

Gdy Tadkowi zabito jedynego syna i ukochaną żonę, on nie wiedząc o tym, siedział na krześle i jednym okiem patrzył na oprawcę. To był Gerard, niemiecki esesman, który uwielbiał torturować podludzi, bo przecież Polak, Żyd, czy też Cygan nie mogli się równać Niemcom. Gdy wybił oko Tadeusza, z lubością patrzył na pusty oczodół. Śmiał się, gdy wyrywał przesłuchiwanemu paznokcie oraz gdy przypalał go papierosem. Gdy w końcu Tadeusz umarł, nie krył irytacji, że "zabawa" się już skończyła.

 

Niemieckie Ministerstwo Spraw Zagranicznych przyznaje, że ponosi moralną odpowiedzialność za tę zbrodnię, żadnego zadośćuczynienia jednak nie przewiduje.

 

Andrzeja jeszcze w latach sześćdziesiątych można było spotkać na krakowskim rynku, gdy jego żona zabierała go na spacer. Nogi stracił w czasie powstania warszawskiego i tylko cud spowodował, że przeżył. Miał wtedy zaledwie dziewiętnaście lat, wspaniałą dziewczynę Monikę i całe dorosłe życie przed sobą. Monika będąca sanitariuszką w powstaniu warszawskim, uratowała mu życie. Na swój sposób był szczęśliwy, chociaż przez jego niepełnosprawność żyli w niewielkiej kawalerce i czasami głodowali, ale tak przecież miało wielu ludzi w Polsce. Nie to co w Niemczech.

 

Niemieckie Ministerstwo Spraw Zagranicznych przyznaje, że ponosi moralną odpowiedzialność za tę zbrodnię, żadnego zadośćuczynienia jednak nie przewiduje.

 

Niemcy w ciągu sześciu lat wojny zabili około pięć milionów sto tysięcy obywateli polskich*. Gdy przechodzimy do dużych liczb, to przestajemy widzieć ogrom zbrodni. Trudno nam określić jak ogromna tragedia spotkała nasz kraj z rąk narodu niemieckiego. Pięć milionów sto tysięcy zabitych to tak jakby zabito wszystkich mieszkańców czterdziestu miast wielkości Opola. Gdyby ciała zabitych ułożono jeden po drugim, to powstałby łańcuch ciał o długości ośmiu tysięcy stu sześćdziesięciu kilometrów. Do równika z Warszawy mamy około pięć tysięcy osiemset kilometrów, a więc to zbył mała odległość, by ukazać cały łańcuch śmierci. Gdybyśmy szli osiem godzin dziennie z prędkością ośmiu kilometrów na godzinę, to towarzyszyłby nam łańcuch śmierci przez ponad cztery miesiące. To jest ogrom zbrodni, o których często wolimy nie mówić, aby nie psuć "dobrych" stosunków z Niemcami.

 

Niemieckie Ministerstwo Spraw Zagranicznych przyznaje, że ponosi moralną odpowiedzialność za popełnione zbrodnie, żadnego zadośćuczynienia jednak nie przewiduje.

 

Moralna odpowiedzialność to zadośćuczynienie za zbrodnie. Niestety Niemcy są od tego bardzo daleko, w ich szkołach nie mówi się o skali popełnionych przez naród niemiecki zbrodni. Polacy w Niemczech nie mają statusu mniejszości narodowej, który został nam odebrany przez władzę III Rzeszy**, a w listopadzie 2014 niemieckie ministerstwo spraw wewnętrznych odrzuciło wniosek Związku Polaków w Niemczech o nadanie Polakom statusu mniejszości. Państwo niemieckie nie zwróciło zrabowanego mienia i do dnia dzisiejszego nie zadośćuczyniło za popełnione przez Niemców zbrodnie.

 

"Niemcy ponoszą polityczną i moralną odpowiedzialność za drugą wojnę światową, ale sprawa reparacji została zamknięta."

Niemieckie Ministerstwo Spraw Zagranicznych

 

* https://ciekawostkihistoryczne.pl/2018/10/02/ilu-polakow-ponioslo-smierc-w-wyniku-niemieckiej-okupacji/

** opinie w sprawie odebrania (dekretem Goeringa z 1940 r.) Polakom statusu mniejszości są niejednoznaczne, tj. część historyków uważa że te prawa zostały odebrane, część historyków, że takich praw Polacy nigdy nie mieli.

Średnia ocena: 3.0  Głosów: 4

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (211)

  • Bettina dwa lata temu
    Potwornie niżne opisy jak z kadru w lesie z filmu Agnieszki Holland. Znienawidzony przeze mnie kadr.
  • Józef Kemilk dwa lata temu
    Co to "niżne"?
  • Bettina dwa lata temu
    nie wyżne
  • Józef Kemilk dwa lata temu
    Czyli, bo dalej nie wiem
  • SwanSong dwa lata temu
    A jaki wniosek?
  • Józef Kemilk dwa lata temu
    Każdy ma swój rozum. Ja bym działał na dwóch frontach. Pierwszy z ramienia rządu walka o odszkodowania i prawdę historyczną, drugi wspieranie i tworzenie inicjatyw społecznych, które będą wspierać pozwy zbiorowe przeciw Niemcom.
  • Bettina dwa lata temu
    Nóż widzę.
  • Noico1 dwa lata temu
    Należy do tego doliczyć, według bardzo ostrożnych szacunków minimum dwa miliony zakatowanych przez żydokomunę w różny sposób Polaków, choć być może było to nawet trzy, albo cztery miliony. Żadnych dobrych stosunków, czy partnerstw z tymi sadystami, z zachodu, czy ze wschodu być nie może.
  • Józef Kemilk dwa lata temu
    Był prl i trudno kogoś obwiniać dodatkowo. Fakt do 1956 r. to była pseudo Polska. W przypadku Niemiec sprawa jest jasna i na tym powinniśmy się skupić
  • Bettina dwa lata temu
    Mówi się, mówi, do tego stopnia, że słyszę niedawno od człowieka wykształconego.
    - No tak, bo my Niemcy, jesteśmy źli. Trochę kpina. I mam ten wielki komfort, żeby odpowiedzieć - nie mam pojécia, bo mam Niemców w najbliższej rodzinie.
  • Józef Kemilk dwa lata temu
    Wyobraź sobie, że zabili ci męża, wyrwali mu dwa złote zęby oraz ukradli wartościowy obraz, spalili ci chałupę i ponoszą moralną odpowiedzialność nawet nie oddając ukradzionych rzeczy. Kpina. Jak coś mogę coś wartościowego ci zabrać i ponieść moralną odpowiedzialność, oczywiście bez kary i zwrotu tego czegoś?
  • Bettina dwa lata temu
    Był też świetnie zorientowany w rzeziach wołyńskich.
  • Bettina dwa lata temu
    Mnie się te rzezie śniły przez całe moje dzieciństwo. Kto mi za to zapłaci?
  • krajew34 dwa lata temu
    Nie uważam, żeby każdy Niemiec był zły, w każdym narodzie są różni ludzie. Jednak wydaje mi się, że trochę zbyt szybko zapomnieli o wojnie, zrzucając ją na kark mityczny nazistów, w końcu Hitler został wybrany w demokratycznych wyborach. Zważywszy, że dostały kraje, które były o wiele mniej dotknięte przez wojnę, my też powinniśmy dostać. Mówienie, że zrzekliśmy się, podczas gdy tak naprawdę byliśmy pod okupacją sowiecką, jest z mojej perspektywy dziwne. Zresztą same Niemcy wielokrotnie pokazywali, że mają gdzieś Unie i kierowały się własnymi interesami, dlaczego my nie możemy? Stosunki międzynarodowe to gra w burdel, gdzie każdy z każdym. Zresztą to nie jest tak, że żądamy tego od poszczególnych Niemców..
  • krajew34 dwa lata temu
    Kochajmy się jak bracia, liczmy się jak Żydzi
  • Józef Kemilk dwa lata temu
    krajew34 tak jak piszesz
    Pozdr
  • Bettina dwa lata temu
    Czemu Śląsk został zgwałcony?
    Czemu tak niewiele się robi dla przywrócenia natury? I nie chodzi o pieniądze, raczej o brak takiej potrzeby.
  • Bettina dwa lata temu
    Pisałam do Urzędu Miasta, że chcę park I staw dla kaczek, I że chcę to od Koksowni, która ma kasę.
  • Bettina dwa lata temu
    To nie jest żart. Tak, staw dla kaczek.
  • Bettina dwa lata temu
    W sumie naturalnie jestem na tak, ale nie obarczając pamięci dzieci, wystarczy, gdy będą pamiętać.
  • MartynaM dwa lata temu
    Dzieci powinny znać historię swojego kraju. Choćby po to, żeby w przyszłości podejmować mądre decyzje i nie dać się oglupiac propagandom.
    Bez znajomości historii wszystko ludziom można wmówić, nawet gruszki na wierzbie.

    Bardzo dobry tekst Jozefie

    Mordowali, napadli jak bandyci, zostawili gruzy i za to powinni zapłacić. Bogacili się kradnąc, acteraz
  • Józef Kemilk dwa lata temu
    Dzięki Martyno za komentarz. Tak było
  • MartynaM dwa lata temu
    a teraz ważni, chcą przewodzić w Europie. Choćby na pamięć tych zbrodni, nie powinni być do tego dopuszczeni.
  • Józef Kemilk dwa lata temu
    I przewodzili Europie i jeszcze przewodzą. Pouczają Polaków m. In w zakresie praworządności
  • MartynaM dwa lata temu
    Dokładnie. Hipokryzja niesamowita, ale ten kraj zawsze miał chore ambicje.
    Dla nich reszta swiata, to nadal podludzie.
  • Bettina dwa lata temu
    Niech po prostu każdy sam wychowuje swoje dzieci.
  • Bettina dwa lata temu
    A że one troszkę wyalienowane, że polscy wykładowcy za granicą są słuchani przez studentów w wielkim oszolomieniu, cóż to?
  • Bettina dwa lata temu
    To sié wziéło Martyna z Wielkiego Powrotu. Przeciez tu tylu wielbicieli Nietzschego.
  • Bettina dwa lata temu
    Jemu chodziło o to, że wracamy nie wiem, setki razy, setki cieni...do jednej doskonalej sytuacji. A tu nagle bum, jest sobie nad człowiek. Żaden inteligentny człowiek nie podeprze sié tym, komiczne. No tak.
  • MartynaM dwa lata temu
    Może odpocznij...
  • Bettina dwa lata temu
    Różewicz chyba o tym pisał? Pamiętasz?
  • Bettina dwa lata temu
    Tadeusz Różewicz. Tak. Dobrej Nocy.
  • zsrrknight dwa lata temu
    Tekst dobry.
    A temat reparacji dzieli ludzi, bo nasz wspaniały rząd wyjął go z kapelusza jako temat zastępczy.
  • Józef Kemilk dwa lata temu
    Dzięki, szkoda że nikt wcześniej tym się nie zajął
    Pozdr
  • Wrotycz dwa lata temu
    Mój pradziadek spalił większość domostw w sąsiedniej wiosce. Zabił wielu mieszkańców, mężczyzn, kobiet, dzieci, i znęcał się nad tymi, których pozostawił przy życiu. Podobno palnął sobie w łeb, kiedy ludzie z innych wsi ruszyli na niego.
    Przeklęte DNA! Dzisiaj prawnukowie ofiar mówią, że ponoszę moralną odpowiedzialność za czyny pradziadka.
    Żądają ode mnie finansowego zadośćuczynienia za popełnione przez pradziadka mordy i utratę mienia.
    Fakt, jestem bogaty.
    Fakt, mają rację. To Jahwe bodajże mówił o przekleństwie sięgającego siódmego pokolenia.

    Zapłacę.
    Będę miał czyste sumienie. Pradziadek, psychol, może też.
  • Józef Kemilk dwa lata temu
    Jak macie majątek, który został pozyskany przez dziadka w wyniku rabunku powinniście go oddać prawowitym właścicielom. Nie powinno być tak, że bogactwo wnuków wynika z morderstw dziadka.
  • Wrotycz dwa lata temu
    Dziadek (syn mordercy) opowiadał, że bardzo ciężko im się żyło przez parę długich lat. Nic nie mieli, bo rodziny zamordowanych przez pradziadka ogołocili ich ze wszystkiego niemal.
    A później, ci którzy pomogli ocalałym z pradziadkowej pożogi, pomogli nam, bo się ze sobą pokłócili.
    A jeszcze później ciężko pracowała moja rodzina, w tym ja, na obecny dobrobyt.
    Ale jak mus, to mus. Ponoszę moralną odpowiedzialność za zbrodnie pradziadka.
  • Wrotycz dwa lata temu
    Czy kiedy już zapłacę za zbrodnie pradziadka, moje dzieci nie będą dźwigały wyrzutów sumienia? Przygniatającego ciężaru moralnej odpowiedzialności za nie popełnione przez nie zbrodnie?
    Tak czy nie?
  • Wrotycz dwa lata temu
    I czy ja wg Ciebie też będę niewinny w Twoich oczach, gdy Tobie zapłacę odszkodowanie za winy pradziadka?
  • Grain dwa lata temu
    Wrotycz,, zostaliśmy poczęci, gotowi do każdej możliwej zbrodni, naznaczeni tym.
    Nie otrząśniemy się z tego żadnymi słowami. Być może żyjemy tylko dla kontynuacji życia z darami myślenia i wyboru. Tyle i aż tyle.
  • Józef Kemilk dwa lata temu
    Wrotycz mieszasz życie prywatne z życiem państwa. Powiedz wprost, że wina nie mymaga kary i już.
    Pozdr
  • Szpilka dwa lata temu
    Autor nie zrozumiał aluzji zawartej w Twojej wypowiedzi, jemu trzeba wprost kawę na ławę.

    Smutne, że nienawiści końca nie ma, a Polacy taki niby wierzący naród. Wcale mnie nie zdziwi, gdy za którymś razem Niemcy fucka pokażą, bo ileż razy można się kajać i o przebaczenie prosić?

    Uklęknięcie o historycznym znaczeniu

    7 grudnia 1970 roku w Warszawie kanclerz Willy Brandt ukląkł przed pomnikiem upamiętniającym ofiary warszawskiego getta - gest, który przeszedł do historii.

    https://www.deutschland.de/pl/topic/polityka/uklekniecie-w-warszawie-willy-brandt-kleka-przed-pomnikiem-bohaterow-getta
  • Noico1 dwa lata temu
    Szpilko, to że zapłacą, to nie ulega wątpliwości, otwartą kwestią pozostanie ile zapłacą i w jakich ratach. Na razie zachowują się jak mały chłopiec, który niby przeprosił, a nie rozumie, że zbroił.
  • Grain dwa lata temu
    Szpilka. Szpilka, jakieś dziesięć dni temu napisała pod jakimś tekstem na opowi, że ma dosyć II WŚ i sra na nią. I znowu robi we własne gniazdo – żadne zwierzaczki tak nie robią.To, że Niemcy wykręcają się od odpowiedzialności – nie dziwi. Tym, co zrabowane, ukryte odbudowali się szybciutko po wojnie i mają z tego profity do dziś obecne pokolenia. Jak za późno na reparace – to czego dla Ordnnngu, nie zapłacili wcześniej. Mieli rację Piłsudski i Churchill, że należy je pacyfikować profilaktycznie, co dwadzieścia lat. Zanim zaczną bezczelnie zmieniać historię i próbować rządzić Europą. Ostatnio jak Merkel, teraz Sholz.
  • Szpilka dwa lata temu
    Noicyk

    Nie wiem, czy zapłacą, życzyłabym sobie, ale tak durnego rządu w Niemczech od lat nie było ? Rozdupcą cały majątek i nie będzie z czego płacić.
  • Szpilka dwa lata temu
    Grain

    Pisałam już, odpieprz się łaskawie od Szpilki, uważam, że jesteś straszny dureń, jeśli chodzi o politykę Niemiec, poza tym, także cham, który nie potrafi dyskutować bez obrażania interlokutora. Nie znasz współczesnych Niemców, nie wiesz, co myślą i czego chcą, zatem zamknij twarz przemądrzały kołtunie katulicki.
  • Wrotycz dwa lata temu
    Józef Kemilk: "Wrotycz mieszasz życie prywatne z życiem państwa. Powiedz wprost, że wina nie mymaga kary i już".

    Kuriozum... państwo bez narodu? :)
    Owszem, może być naród bez państwa, Kurdowie na przykład. Ale państwo bez "prywatnych" obywateli? Jakim cudem????
    Państwo to ludzie na swoim terytorium, plus struktura administracyjna. Czasami tajna, jak miało to miejsce w polskim państwie podziemnym.

    Wina wymaga kary, dla tych którzy w tym państwie zawinili, chocby biernie, np. Niemcy, którzy zagłosowali na partię Hitlera. Pamiętajmy jednak, że ci wszyscy winni to roczniki od 1920 w dół.
    Czyli wszyscy oni to dziś stulatkowie już w grobach. Ewentualnie nieliczni żywi starcy - pradziadkowie.
  • Wrotycz dwa lata temu
    Grain, nie rozumiem... to że wszyscy są zdolni do popełnienia zła jest wg Ciebie argumentem za obciążenie pokoleń Niemców urodzonych po upadku III Rzeszy?
  • Wrotycz dwa lata temu
    *obciążeniem
  • Józef Kemilk dwa lata temu
    Szpilka
    Dzięki za komentarz
    Jeżeli uważasz, że pisanie o popełnionych zbrodniach i żądanie (za te zbrodnie) zadośćuczynienia jest spowodowane nienawiścią, to trudno mi tu dyskutować, więc przyznaję ci rację, też jestem zaślepiony nienawiścią. Jeżeli uważasz, że żądanie zwrotu zrabowanego mienia pierwotnemu właścicielowi jest spowodowane nienawiścią, to także przyznaję ci rację– nienawiść mnie zżera. Jeżeli chodzi ci o innych rodzaj nienawiści, to proszę napisz, oc co ci chodzi. Gdzie w felietonie dałem ci powód, być mówiła o nienawiści Polaków. Czy czasem ten "fuck" nie jest właśnie nienawiścią do wierzących Polaków? (" Wcale mnie nie zdziwi, gdy za którymś razem Niemcy fucka pokażą, bo ileż razy można się kajać i o przebaczenie prosić?")
    Przejdę zatem do kolejnej sprawy, a mianowicie niezrozumienia aluzji. Cóż, jak nazywasz to aluzją, a nie przeniesieniem sprawy na inny obszar, to tak uważasz. Ja jednak, tak jak napisałem wcześniej, nie piszę o poszczególnych osobach, a o państwie niemieckim. Człowiek żyje około osiemdziesięciu lat, państwo co do zasady dłużej. Poszczególny człowiek odpowiada sam za siebie, państwo za ogół społeczeństwa. Obywatel działa w ramach prawa (np. na terenie Polski, Niemcy wprowadzili prawo, iż za pomoc Żydom, Polakom grozi śmierć), a organy państwa ustalają prawo i je egzekwują (przez ludzi). Różnice są zasadnicze i trudno tym samym przenosić sytuację państwa, na pojedynczą osobę.
    Do dzisiaj państwo niemieckie płaci emerytury wojskowe holenderskim esesmanom (ttps://www.money.pl/emerytury/emerytury-wojskowe-z-niemiec-dla-holenderskich-esesmanow-nawet-16-tys-euro-rocznie-6638443404757664a.html). Tym samym dzieci i wnuki oprawców, płacą oprawcom w podatkach. Nic nie stoi na przeszkodzie, by państwo wyemitowało stuletnie obligacje, osoba prywatna nie może zaciągnąć długu na taki okres. Pytanie dlaczego, jest zbędne. Giełda w USA powstała w 1817 r. i nie ma przeszkód, by akcje danej firmy były na giełdzie ponad dwieście już lat. W tym roku (2022) Niemcy zapłaciły ostatnią ratę reparacji wojennych Francji i Wielkiej Brytalni za I wojnę światową. Państwo to nie człowiek i działa na innych zasadach.
    A co do uklęknięcia przed pomnikiem, to jest to pusty gest, gdy nie idzie za tym zadośćuczynienie. Może dla Niemca to traumatyczne przeżycie, nie wiem, nie jestem Niemcem. Zastanawiam się jednak, dlaczego to jest tak wielkie wydarzenie?
    Pozdrawiam
  • Noico1 dwa lata temu
    Wrotuś, to chyba nie ma znaczenia w przypadku tak ogromnych zbrodni, których dopuściły się Niemcy. Francja otrzymała ostatnią ratę reparacji za I wojnę światową w prawie sto lat (92 dokładnie) po jej zakończeniu. Spłacało te reparacje państwo, które rozpoczęło wojnę, nie ma znaczenia które pokolenie.

    https://dzieje.pl/rozmaitosci-historyczne/niemcy-wyplacily-francji-i-w-brytanii-ostatnia-rate-reparacji-wojennych-za
  • Noico1 dwa lata temu
    Józefie w 2010 roku zakończono spłaty odesetek za I wojnę światową dla Francji i Wielkiej Brytanii.

    https://dzieje.pl/rozmaitosci-historyczne/niemcy-wyplacily-francji-i-w-brytanii-ostatnia-rate-reparacji-wojennych-za
  • Józef Kemilk dwa lata temu
    Wrotycz Zerknij na odpowiedź dla Szpilki.
    Tu się zgadzamy, wina wymaga kary. Dzieci nie powinny odpowiadać za zbrodnie rodziców, jednak nie powinny także na zbrodniach przodków budować dobrobytu.
    Podaję link w zakresie grabieży w czasie wojny.
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Grabie%C5%BC_polskich_d%C3%B3br_kultury_w_czasie_II_wojny_%C5%9Bwiatowej.
    Faktem jest, że jak uda się namierzyć daną rzecz, to jest ona oddawana. Moim zdaniem, gdy dana rzecz nie została oddana, państwo Polskie powinno otrzymać stosowną rekompensatę
  • Józef Kemilk dwa lata temu
    Noico1 https://dzieje.pl/rozmaitosci-historyczne/niemcy-wyplacily-francji-i-w-brytanii-ostatnia-rate-reparacji-wojennych-za
  • Noico1 dwa lata temu
    Józef Kemilk tekst pochodzi z 2022 roku, ale mowa w nim o wypłaceniu ostatnich odsetek w 2010. Zresztą data ma drugorzędne znaczenie dla tej dyskusji, ważne że płacili prawie sto lat od zakończenia wojny, a w międzyczasie jeszcze na Francję i WB napadli po raz drugi. To dowód, że historia niczego ich nie uczy. I po raz kolejny próbują trząść Europą, choć nie mają do tego żadnego moralnego prawa.
  • Józef Kemilk dwa lata temu
    Noico1 ok
  • Wrotycz dwa lata temu
    Nie uznaję zbiorowej odpowiedzialności, tak np. robili Niemcy rozstrzeliwując wszystkich mieszkańców wsi, w której ukrywali się Żydzi. To koszmar.
  • Wrotycz dwa lata temu
    Pretekst do niekończących się wojen.
    Basta. Finito. Nie jesteśmy żebraczym krajem. Mamy dziś się całkiem dobrze.
    Honor. Mówi wam to coś?
  • Józef Kemilk dwa lata temu
    Wrotycz Możesz nie uznawać zbiorowej odpowiedzialności, ale rzeczywistość w której żyjesz jest ukształtowana przez "zbiorową odpowiedzialność". Dlaczego tak obrywa się całemu kościołowi katolickiemu? Nawet jak nie uznajesz zbiorowej odpowiedzialności, to jest ona faktem. Dla kościoła to odwrócenie się od niego plecami, bardzo dużej rzeszy ludzi. To ataki na kościół (także fizyczne na przedstawicieli kościoła)
  • Józef Kemilk dwa lata temu
    Wrotycz Czy Honorowo jest ukraść coś i nie zwrócić? Czy honorem jest dążenie do zwrotu pamiętki rodzinnej? Czy jest honor?
  • Józef Kemilk dwa lata temu
    "Czym"
  • Wrotycz dwa lata temu
    Kemilk, gdyby winy dotyczyły nieżyjących przedstawicieli i wyznawców - nie czepiałabym się.
    Muszę iść. Do napisania.
  • Wrotycz dwa lata temu
    O pamiątkach nie mówimy, ale o....6 bilionach?
  • Szpilka dwa lata temu
    Józef Kemilk

    Napisałam o niegasnącej nienawiści, odnośnie do odszkodowania też się wypowiedziałam, jeśli tylko się uda wyegzekwować, jestem za, aczkolwiek wątpie przy obecnym rządzie niemieckim.

    Czy orędzie Episkopatu Polskiego pod kierunkiem Wyszyńskiego - "Udzielamy przebaczenia i prosimy o przebaczenie" to też słowa bez znaczenia?

    O nic mi nie chodzi, odniosłam się do komentarza Wrotycz i to wszystko. Też pozdrawiam.
  • Józef Kemilk dwa lata temu
    Wrotycz Nie wiem dlaczego uznajesz to za niehonorowe.
  • Noico1 dwa lata temu
    Wypłaty wobec pojedynczych osób, jak i państwa Izrael, mimo że takiego państwa nie było wówczas na mapach trwają do dzisiaj.

    https://plus.polskatimes.pl/krotka-historia-niemieckich-reparacji-dla-izraela/ar/c15-16835149
  • Józef Kemilk dwa lata temu
    Szpilka
    Nienawiść masz wszędzie na świecie. Taki jest człowiek.
    Co do tego orędzia, to uważam za błąd, nie jedyny zresztą naszego kościoła (o czym nieco wyżej)
  • Szpilka dwa lata temu
    Józef Kemilk

    Doprawdy? To może całkiem się odseparować od Niemców, mimo że to nasz największy partner gospodarczy? Jak nienawidzić to pełną gębą i z pełną konsekwencją. W żadnym kraju postkomunistycznym nie widziałam tak dużo polskich wyrobów jak w Niemczech właśnie.

    A nie przyszło Ci do głowy, że obecne pokolenie Niemców ma ogromne poczucie winy i żyje z ogromny brzemieniem przez czyny swoich dziadów?
    A może to dobrze, że nacjonalizm na Ukrainie wciaż żywy i że nas Ukraińcy nienawidzą, niech żyje nienawiść na wieki wieków amen!
  • Józef Kemilk dwa lata temu
    Szpilka za bardzo nie wiem o co ci chodzi. Daję proste stwierdzenie: "nienawiść jest wszędzie na świecie". Czy tak nie jest? Wszędzie też jest miłość, obojętność, zawiść, empatia itd...
    Tacy jesteśmy jako ludzie, pełna paleta uczuć, poglądów, sposobu patrzenia na świat.
    Od ciebie zależy, co wybierzesz.
    Pozdr
  • Grain dwa lata temu
    Szpilka, ptasi , przemądrzały rdeście, nie interesujesz mnie. Napisałem tylko o twoim sraniu pod siebie. Nie dziękuj, nawet /w co wątpię/, jak załapiesz różnicę między AK a Africa Korps.
  • Szpilka dwa lata temu
    Grain

    No ja jestem sprawna, ty srasz pod siebie, nie musisz się mścić za swój stan na innych.
  • Bettina dwa lata temu
    Tak samo My klękamy prosimy o przebaczenie Żydów, że nie sprawdziliśmy się. To inna historia, bo oni byli obywatelami państwa, które ich nie uchroniło, ale mam.na myśli coś innego, bo z tym państwo nie uchroniło idiotyzm - ile razy można dziękować za uratowanie życia?
  • Bettina dwa lata temu
    Oczywiście, że państwu Polskiemu należą się pieniądze i życzę historykom, żeby wykopali tych, co mają zapłacić, choćby spod ziemii.
  • Bettina dwa lata temu
    Nie mamy pojęcia jakie dokumenty podpisywali politycy na poszczególnych etapach. Piszę o najświeższej historii.
  • Bettina dwa lata temu
    Scholza lubię słuchać, bo w miarę rozumiem, co mówi, po niemiecku, ale mieszkam w regionie wybitnie katolickim, z chorym dialektem.
  • Szpilka dwa lata temu
    Scholz to były tyłowłaz Merkelowej, a Merkelowa to agentka Stasi, w dobie kryzysu energetycznego debatuje się, czy elektrownie jądrowe powinny dalej pracować /sic!/.
  • Noico1 dwa lata temu
    Szpilka dlaczego więc Kohl namaścił Makrelę na kanclerza, a dziwne, że Amerykanie na to pozwolili, którzy de facto nadal nieoficjalnie okupują Niemcy? Dziwne jest to wszystko.
  • Szpilka dwa lata temu
    Noicyk

    Mnie też to strasznie dziwi, jak to się stało, że taka kobieta została kanclerzycą? Kto jej pomagał w karierze? Pewnikiem ktoś wpływowy, trzeba by książkę przeczytać, wbrew pozorom Merkelowa ma wielu wrogów, wielu ją krytykuje, a wszystkie jej polityczne szwindle i wpadki opisano.

    Na ucho Ci powiem, że wielu Niemców nie potrafi odpowiedzieć na to pytanie, zaś Kohl nie był za dobrym politykiem, Schroeder powiedział Merkelowej w oczy, że się na kanclerzycę nie nadaje i jak widzimy, miał rację, niestety, aczkolwiek to on uzależnił Niemcy energetycznie od Rosji.
  • Łukasz Jasiński dwa lata temu
    Otóż to: moja droga Szpilko, to zwycięzcy piszą historię i wielu zbrodniarzy niemieckich (nie, nie nazistowskich, austriackiego malarza na kanclerza wybrał w demokratycznych wyborach naród niemiecki) i to właśnie CIA wszystkie perełki zwinęła, stąd: po drugiej wojnie USA została potęgą, podobnie jest z nazistami ukraińskimi - to też długie palce CIA i zamach w Smoleńsku to też sprawka CIA - była to próba sprowokowania Polski do wojny z Rosją, poza tym: amerykańskie wojsko nie cierpi cywilnych służb specjalnych - drą koty między sobą, jeśli chodzi o współczesnych Niemców, to: serdecznie zapraszam do mojego mieszkania na seks oralny, analny i witalny (wiek: 18 - 35).

    Łukasz Jasiński ?
  • Szpilka dwa lata temu
    Łukasz

    Hahhaahha, wesołek z Ciebie, dziękuję bardzo, ale mi seksu nie brakuje ?

    Ciekawy wywód, a tu się zgadzam - zbrodniarze niemieccy.
  • Bettina dwa lata temu
    Dlatego dobrze, że zrewidowałam plany życiowe i olałam Hamburg, bardzo lubię tę ograniczoną intelektualnie krainę, w której mieszkam.
  • Bettina dwa lata temu
    My nawet nie wiemy, czy mamy prawo do Dobrego życia - ,patrz flaga , Amerykanie konstytucyjnie wiedzą, ze mają prawo Dążyć do szczęścia.
  • MartynaM dwa lata temu
    Niemcy zapłacili Izraelowi za II wojnę, nikt nie pytał o honor, chociaż Izrael to bogaty kraj, jeśli nie najbogatszy.
    A my powinniśmy unieść się honorem... i niczego nie wymagać, chociaż zamienili wszystko w gruzy, wykradli co się dało i wymordowali miliony ludzi.

    Zadziwiająca logika.
  • Bettina dwa lata temu
    A ja bym chciała karmazyn, granat gwiazd. Ale granatowo to widzę.
  • Szpilka dwa lata temu
    Zadziwiająca, szczególnie gdy się pewnych faktów nie zna. Wiem, że rząd komunistyczny i pod okupacją sowiecką, ale nie wiem, czy prawnie można to odkręcić:

    23 sierpnia 1953 roku rząd PRL zadeklarował chęć rezygnacji z odszkodowań wojennych od Niemiec. Następnego dnia, 24 sierpnia, PRL wraz z ZSRR, uznała, że dotychczasowe zadośćuczynienie wystarczy i nie będzie żądać kolejnych kwot. Po latach rozwiązano także sporne kwestie z zachodnimi Niemcami.

    Historyk Wojciech Roszkowski wyjaśnił, w jaki sposób Polska miała rozliczyć się z Niemcami za wojenne straty:

    "Zgodnie z uchwałami poczdamskimi Polska miała (...) otrzymywać odszkodowania za pośrednictwem ZSRR. Kreml orzekł, że z sum należnych Polsce trzeba odliczyć 6 mld dolarów jako różnicę w wartości majątku nabytego przez Polskę na zachodzie i utraconego na wschodzie.

    Gdy Mikołajczyk zaznaczył, że Rosjanie wywieźli z Ziem Odzyskanych większość majątku ruchomego i inwenta­rza, Mołotow stwierdził, że wartość tych urządzeń wyniosła tylko 500 mln dola­rów. Kreml zgodził się odstąpić Polsce ze swej części reparacji 15 proc. wszystkich dostaw z radzieckiej strefy okupacyjnej i 15 proc. majątku z zachodnich stref okupacyjnych Niemiec".

    Czytaj więcej na https://historia.interia.pl/prl/news-24-sierpnia-1953-roku-polska-zrzekla-sie-reparacji-od-niemie,nId,5437639#utm_source=paste&utm_medium=paste&utm_campaign=firefox
  • Józef Kemilk dwa lata temu
    O tym co piszesz to chodzi o DDR. Tego państwa już nie ma. Wchłonęło je RFN
  • Szpilka dwa lata temu
    Józef Kemilk

    Nie, napisano o odszkodowaniach wojennych dla Polski, odszkodowanie miał nam wypłacić ZSRR, a że ZSRR juz wtedy był dziadem, to wiadomo, jak to się skończyło.
  • Józef Kemilk dwa lata temu
    Szpilka wiem jak było. Tylko po pierwsze dotyczyło to DDR, po drugie pod naciskiem ZSRR, po trzecie niezgodnie z Polskim prawem. Temat dla prawników
  • Szpilka dwa lata temu
    Józef Kemilk

    Dlatego zaznaczyłam, że nie wiem, czy to się da prawnie odkręcić, jeśli się da, to świetnie dla Polski, nareszcie jakaś sprawiedliwość, bo pieniądze Polsce się należą, bez dwóch zdań!
  • Józef Kemilk dwa lata temu
    Szpilka dlatego trzeba próbować. Sugerowałem też w jednym z komentarzu, by państwo Polskie pomagało w pozwach zbiorowych. Droga długa, wynik niepewny, jak będzie, zobaczymy. W tym felietonie pokazuję, co zrobiono nam Polakom (w dużej mierze Żydom z polskim obywatelstwem). Trzeba pamiętać, wybaczyć można
  • Łukasz Jasiński dwa lata temu
    Moja droga Szpilko, wszystko jest możliwe, tylko trzeba mieć ogromne wpływy w Organizacji Narodów Zjednoczonych, Unii Europejskiej (bez Niemców), Międzynarodowym Trybunale Sprawiedliwości, może jeszcze dodam Trybunał Wojenny? A więc? Lepiej zacząć od podstaw: zacząć tworzyć w Niemczech propolskie fundacje podobne do Fundacji Batorego i wtedy wyrośnie nowe pokolenie Niemców, które będzie reprezentowało interesy Polski - należy stosować metody wrogów.

    Łukasz Jasiński
  • Szpilka dwa lata temu
    Łukasz

    Aha, ale Unia bez Niemców, gdy to największy płatnik do unijnej kasy? Czwarta gospodarka świata po USA, Chinach i Japonii, widziałeś dwudzistoletni sprzęt polskiej firmy? Niemiecki!

    http://www.ejg-przewierty.pl/zestawy-wiertnicze.php

    Maszyny wiertnicze DITCH WITCH zakupione z funduszy unijnych:

    http://www.ejg-przewierty.pl/zestawy-wiertnicze.php

    A widziałeś maszyny, które drążą tunele w Alpach? Popatrz sobie na tę do borowania w ziemi, oglądałam live jej pracę w zamarzniętej ziemi! Kolos niesamowity i niesamowity cud natury.

    https://www.alamy.de/grosse-bohrmaschine-zum-bohren-von-lochern-in-den-boden-auf-der-baustelle-image389826578.html

    Bez kasy Niemców Unia się rozdupcy, a nasza gospodarka mocno podupadnie.

    Tak, a kto da kasę na polskie fundacje?
  • Szpilka dwa lata temu
    *ups, miało być cud techniki, cudem natury to my jesteśmy, ludzie ?
  • Łukasz Jasiński dwa lata temu
    Wiesz, Szpilko, ty mówisz o teraźniejszości, a teraźniejszość jest skutkiem i nie istnieje skutek bez przyczyny, tylko biedne narody atakują bogatych, a II Rzeczypospolita Polska była bardzo bogata:

    - siedemdziesiąt procent nieruchomości posiadało status własności prywatnej jak dworki szlacheckie - ziemiaństwo (nomen omen: przed wojną moi przodkowie posiadali dworek w Jasionce - okolice Rzeszowa, który został zniszczony przez Niemców), fabryki (przykładem jest Łódź), handel (przykładem są obywatele polscy wyznania mojżeszowego) - przykłady można mnożyć,

    - państwo potrafiło wybudować od podstaw nowe miasto jak Gdynię i stworzyło Centralny Okręg Przemysłowy, robiło wszystko co mogło: tworzyło nowe miejsca pracy (nomen omen: budynki socjalne, jadłodajnie i noclegownie dla robotników),

    - pomagło również chłopom: próbowało zniszczyć analfabetyzm - budując nowe szkoły po wsiach, jednak: tutaj sytuacja była wyjątkowo skomplikowana przez przeludnienie terenów wiejskich, grunt, że nie dochodziło do kanibalizmu jak na terenach ukraińskich (w dzisiejszym tego słowa znaczeniu),

    - najgorzej było z zakupem uzbrojenia dla wojska: II Rzeczypospolita Polska była traktowana jako wrzód na tyłku Europy, dlatego teraz: realnym sojusznikiem Polski są USA (mimo, że pozwalają na istnienie antypolskiej telewizji), Korea i Włochy - te kraje nie odmawiają Polsce sprzedaży uzbrojenia,

    - dowodem na istnienie bogatego i silnego przedwojennego państwa jest jego kontynuacja podczas II Wojny Światowej: struktury Polskiego Państwa Podziemnego, największa na świecie podziemna armia (Armia Krajowa, tak przy okazji: dodam jeszcze Armię Ludową i Narodowe Siły Zbrojne), największa liczba uratowanych żydów: nawet dotąd nie wiadomo ilu żydów Polacy ukrywali - tą sprawę będą przez długie wieki badać historycy i rozszyfrowanie Enigmy,

    - kontynuacją była walka z sowieckim okupantem, która doprowadziła do powstania Solidarności, a kontynuacją Solidarności jest Marsz Niepodległości organizowany 11 listopada,

    rozumiesz, Szpilko? Nie, nie wyskakuj mi z gospodarką, bo: ja ci pokażę, że produkty, które wymieniłaś nie są pochodzenia polskiego, chociaż: zostały wyprodukowane w Polsce w niemieckiej fabryce - Niemcy potrzebują po prostu taniej siły roboczej, dlatego trwa werbalna, gospodarcza i finansowa wojna: z jednej strony rząd premiera Mateusza Morawieckiego nie chce dopuścić do obniżenia inflacji kosztem milionowych zwolnień z pracy - wzrostem bezrobocia, a z drugiej strony: Niemcy, którzy mają ogromny wpływ na gospodarkę Polski (dzięki prywatyzacji i reformom Balcerowicza, także: Tuska) - sztucznie zawyżają ceny, aby zmusić rząd do kapitulacji, tym samym: sprowokować niepokoje społeczne i doprowadzić do upadku państwa - bankructwa, jednakże: zapomnieli oni o tym, iż istnieje jeszcze w pełni suwerenny Narodowy Bank Polski i Bank Gospodarstwa Krajowego. Wiesz, Szpilko, co oznacza wzrost bezrobocia? Wzrost biedy, a za biedą idą kolejne problemy: złodziejstwo, pijaństwo i beznadzieja - samobójstwa, także: wzrost wydatków socjalnych, jeśli już: to niech Niemcy najpierw wybudują w Polsce schroniska, jadłodajnie, domy opieki, więzienia, noclegownie, mieszkania socjalne i różne przytułki, nie może być tak, by potem całą odpowiedzialność przerzucać na barki państwa polskiego, de facto: podatników, kończąc: trzymam kciuki za premiera Mateusza Morawieckiego - niech wybuduje Centralny Port Komunikacyjny, niech dokończy całą sieć autostrad i dróg ekspresowych i niech odbuduje Pałac Saski, trzymam również kciuki za przyszłego prezydenta Polski: Mariusza Błaszczaka - niech unowocześnia, zbroi i modernizuje Wojsko Polskie.

    Łukasz Jasiński
  • Łukasz Jasiński dwa lata temu
    I mówiąc dalej, Szpilko, miałem kiedyś dziewczynę, która miała na imię Ania: miała ona bardzo dużo pieniędzy - pracowała w Niemczech na czarno - na niemieckich polach, jednak: miałem to gdzieś, pieniądze w życiu nie są najważniejsze, ważniejszy jest człowiek i powinien on być traktowany jako podmiot społeczny, a nie jako przedmiot gospodarczy, teraz dla przypomnienia: zostałem bezprawnie wyrzucony na warszawską kostkę brukową w październiku 2017 roku i teraz sprawdź: kto wtedy rządził Warszawą? Bufetowa, która wcześniej pracowała w angielskim banku, wbrew pozorom: to nie oficjalne czynniki decydują o zniszczeniu życia człowiekowi, tylko: nieformalne - układy, znajomości i wpływy i znam to wszystko z autopsji, otóż to:

    Świątynia Wiedzy

    Miała ona siedem metrów kwadratowych: po lewej stronie regał - sto mądrych książek, kolekcja: znaczków, monet i banknotów, osobista własność twórcza - intelektualna: wiersze, aforyzmy i eseje, ubrania i różnego rodzaju trunki - wódki, piwa i wina, dalej: nowoczesny telewizor plazmowy, odtwarzacz płyt filmowych i blisko trzysta filmów - klasycznych, także: pokojowa antena cyfrowa, po prawej stronie - kanapa i trzy klasyczne obrazy wisiały sobie na białej ścianie oświeconej świątyni wiedzy, epicentrum: biurko - tutaj codziennie pracowałem nad nowatorskim kierunkiem filozoficznym - jasinizmem, konstytucją polskiej rzeczypospolitej narodowej i ciałem, umysłem i duszą - cudem, studiowałem: Biblię, Talmud i Koran, teraz: pozostała mi ewidencja - pobytów, ten system ze mnie zrobił osobę bezdomną, ten system próbuje ze mnie zrobić alkoholika i ten system próbuje ze mnie zrobić osobę chorą psychicznie - niezrównoważoną, więc: wojna - trwa!

    Łukasz Jasiński (2019)

    A teraz mam 24 mkw lokalu socjalnego (otrzymałem w lipcu 2021) i duże możliwości finansowe, a jednak... Śpię na materacu, wszystkie dokumenty trzymam w torbie podróżnej i kupiłem tylko lodówkę: jaką mam gwarancję, że nie zostanę po raz kolejny wyrzucony i okradziony? Powiem ci coś, po takim doświadczeniu - człowiek nie ma już motywacji, aby zaczynać wszystko od samego początku, jest to po prostu praktyka błędnego koła, inaczej: śmiertelna rutyna - gospodarcza, kościelna i małżeńska.

    Łukasz Jasiński
  • Łukasz Jasiński dwa lata temu
    A zakładać i finansować może państwo polskie za zgodą poradników, które zresztą finansuje katolickie i narodowe stowarzyszenia.
  • Szpilka dwa lata temu
    Łukasz

    Od pracy na polach dużo pieniędzy się nie ma, na pewno nie będzie się bogatym. A co jest ważne?
    Klepanie biedy? Chyba jednak nie, skoro wszyscy chcą do USA, a nie do Rosji ?

    Łukasz, nic nie mogę zaradzić na Twoje problemy, przykro mi, ja się dlatego wyniosłam, żeby mieć normalnie i nie musieć czekać na mieszkanie 30 lat.
  • Józef Kemilk dwa lata temu
    Łukasz Jasiński Doczytałem, że nie słyszysz. Mógłbyś zerknąć na moje opowiadanie "Niemy świat", tam mam jako bohatera osobę niesłyszącą i chciałbym wiedzieć, jak daleko jestem od rzeczywistości.
    Pozdrawiam
  • Tjeri dwa lata temu
    Józef Kemilk
    Sorki, że się wtrącam. Nie wiem jak wrażenia Łukasza, ale moja niesłysząca znajoma, której swojego czasu posłałam tekst, stwierdziła, że bardzo daleko.
  • Tjeri dwa lata temu
    Wstrzymałam się wtedy z komentem, ale pamiętam tekst.
  • Józef Kemilk dwa lata temu
    Tjeri ok, dzięki
  • Józef Kemilk dwa lata temu
    Tjeri A w czym jest tam problem? Tak z ciekawości pytam.
  • Tjeri dwa lata temu
    Józef Kemilk
    Nie pamiętam dokładnie, ale i w ogóle i w szczególe. Utwkiło mi tylko, że ktoś musiał bohaterowi zwrócić uwagę żeby dotknął muzyki, jakby sam z siebie drgań nie wyczuwał (pewnie coś przekręcam, ale taki był sens). To ją wręcz oburzyło ;). Ale może to kwestia indywidualnego odbioru.
  • Józef Kemilk dwa lata temu
    Tjeri ok, czyli drgania są naturalną częścią życia. Czyli to tak jakby osobie widzącej mówić żeby patrzyła, a on to wie. Jednym słowem niepotrzebna oczywistość
    Dzięki
  • Tjeri dwa lata temu
    Józef Kemilk
    Może Łukasz powie coś więcej. Albo w ogóle inaczej.
  • Józef Kemilk dwa lata temu
    Tjeri zobaczymy. Zawsze mogę nieco pozmieniać, w końcu chodzi o realne uczucia
  • Łukasz Jasiński dwa lata temu
    Jak będę miał czas, to: pochylę się... ?
  • SwanSong dwa lata temu
    Łukasz Jasiński
    Uważaj, bo jakiś pogański biseksualista cię zapnie.
  • Łukasz Jasiński dwa lata temu
    Wiesz, Tjeri, są dwie kategorie niepełnosprawności: wrodzona i nabyta i ja posiadam tą drugą, urodziłem się jako osoba słysząca i pamiętam jak słyszałem, a słuch straciłem po operacji na nosie, prawdopodobnie przez źle użytą narkozę - jak byłem dzieckiem i nie straciłem słuchu od razu, tylko: etapami, podobnie jest ze wzrokiem: też dobrze widziałem, a teraz niszę okulary - słabo widzę z daleka, przeczytam i zobaczę, jednak: jestem wyjątkowym logikiem, otóż to:

    - Trzeci kot idzie za drugim, ile jest kotów? Dziewięćdziesiąt ludzi odpowie, że trzy, skoro, trzeci idzie za drugim, to: drugi musi iść za pierwszym, prawda?

    A ja należę do mniejszości i odpowiem tak: są dwa koty, a trzeci jest w drodze, trzeci kot to samiec, który obwąchuje drugiego kota - samicę, a ten w drodze - dopiero przyjdzie na świat, więc? Która odpowiedź jest prawidłowa?

    Łukasz Jasiński
  • Łukasz Jasiński dwa lata temu
    Oto badania:

    Wyrywek mądrości

    Badanie zostało przeprowadzone dnia dwudziestego piątego maja w tysiąc dziewięćset dziewięćdziesiątym roku ze względu na całkowitą utratę słuchu.

    Wynik badań psychologicznych: rozwój umysłowy oceniany w oparciu o wyniki badań Skalą Leitera kształtuje się powyżej poziomu inteligencji przeciętnej. Orientacja przestrzenna, koordynacja wzrokowo-ruchowa jak również funkcja grafo-percepcyjna powyżej normy dla wieku. Na dobrym poziomie myślenie logiczne i rozumowanie przez analogie. W sytuacji zadaniowej, która nie angażuje mowy, chłopiec chętnie i samodzielnie pracuje, dobrze koncentruje uwagę i jest dość wytrwały. Nie inicjuje kontaktu werbalnego. Odpowiada na bardzo proste pytania dotyczące klocków, obrazów itp. itd. Na pytania oderwane od konkretnej sytuacji reaguje zahamowaniem, a nawet przejawami negatywizmu - buntem. Niepewny, nieufny i gotowy do natychmiastowego wycofania się z kontaktu w obliczu niepowodzenia.

    Jest to formalnoprawny dowód potwierdzający, że posiadam wrodzoną inteligencję jako osoba z nabytą niepełnosprawnością - niesłysząca, nielegalnie - bezdomna, jednak: myśląca - samodzielnie.

    Łukasz Jasiński (2019)
  • SwanSong dwa lata temu
    Łukasz Jasiński
    Hahahaha!
  • Łukasz Jasiński dwa lata temu
    Panie Józefie, czy to "Niemy świat" czy "Utracony świat"? A jeśli pan zechciałby rzucić okiem na moją twórczość, to: serdecznie zapraszam na Polski Portal Literacki (poezja.org).
  • Józef Kemilk dwa lata temu
    Łukasz Jasiński dzięki, niemy świat, wstawiony ok pół roku temu
    Pozdr
  • Łukasz Jasiński dwa lata temu
    Strasznie nudna jesteś... Pokaż badania, otóż właśnie to: ludzie chorzy psychicznie - zawsze coś ukrywają, żegnam.
  • Łukasz Jasiński dwa lata temu
    Najwidoczniej mnie, Szpilko, oszukała, chciała mnie wziąć pod włos, zresztą: kto pracuje na polach w Niemczech? Inteligencja (do której należę) czy zakompleksiona ćwierćinteligencja? ?
  • Bettina dwa lata temu
    Z innej beczki. Jestem w Niemczech i pada pytanie - Kto wygrał Ii wojnę światową. Tylko dwoje Europejczyków w Grupie. Odpowiadam USA, Anglia i oczywiście Rosja. Druga Europejka zaprzecza, wie tylko, że Rosja, może jeszcze USA. Okazuje się, że z kolei ja zapomniałam o Francji.
  • Łukasz Jasiński dwa lata temu
    Moralnym zwycięzcą jest Polska, niestety, inaczej cały świat dałby Polsce święty spokój, jednak: zbrukane sumienie dwustu na to nie pozwala...
  • Łukasz Jasiński dwa lata temu
    *światu
  • MartynaM dwa lata temu
    Sowieci a nie polski rząd, bo takiego wtedy nie było, podejmował decyzje, jak zawsze dla nas niekorzystne.
    Dlatego, kiedy mamy teraz własny rząd, nie ma dziwne, że wystepujemy o odszkodowania.
    Bogacili się na naszej krzywdzie, gdzie jest więc ich honor, że nie chcą nam oddać, co zagrabili, zniszczyli, wymordowali?
  • Bettina dwa lata temu
    Po co ci Martyna czyjaś zużyta moralność?
    Miłego Dnia, pora z pościeli się podnieść.
  • MartynaM dwa lata temu
    Ciekawe, dlaczego Izrael tak nie myślał i nie myśli... po co im była ta zużyte moralność? Czemu się honorem nie uniesli? Mogli przecież stwierdzić, jesteśmy bogaci, mamy was w nosie i takie tam, a zamiast tego walka o każdego dolara czy euro...
  • o nim pseud dwa lata temu
    MartynaM Look after the pennies and the pounds will look after themselves
  • Bettina dwa lata temu
    Niby dlaczego?'w cztery litery. To nie slam, takie rzeczy raz na slamie widziałam i nie poszłam w to...ale ty może im recepty na rozum nie przypisuj. Niech żyje milosc i rock n roll!
  • Wrotycz dwa lata temu
    To może podsumowując swoje (!) stanowisko w kwestii moralnej niemieckiej odpowiedzialności za zbrodnie, tudzież ewentualnych reparacji dla nas, Polaków, żyjących w XXI wieku, powiem tak:

    1. Wybaczać mogą tylko ofiary (!) nazistowskiej eksterminacji, czyli już nie my. My możemy potępić ówczesnych zbrodniarzy, ale już do ich dzieci, wnuków, prawnuków nie powinniśmy mieć pretensji. Bo absolutnie nie wyobrażam sobie sytuacji, w której moi potomkowie (dzieci, wnuki, prawnuki, itd.) miałby być obciążone moją zbrodnią, być odpowiedzialnymi moralnie za moje ! winy. To przecież głęboko niesprawiedliwe.
    A ewentualne reparacje jedynie mogą mieć uzasadnienie w roli straszaka, przykładu dla sprawców. Napraw jak najszybciej swój błąd, oddaj, co zabrałeś, bo już same odsetki poważnie obciążą budżet państwa (i obywateli). Czyli: nie zaczynaj wojny, bo będzie ciebie, narodzie, i elito rządząca naprawdę sporo kosztowała. Więcej niż ewentualne zyski z grabieży.

    2. Honor. Jeżeli dzisiaj (!) ktoś uważa, że jest poszkodowany, cierpi biedę przez zbrodnie niemieckie z czasów II wojny św. - niech się o tę kasę ubiega... od potomków nazistów. Ma prawo. Indywidualne pozwy są rozwiązaniem.
    Każdy inny powód jest odcinaniem kuponów od cierpienia naszych przodków. Cynizm do kwadratu. To może poprośmy, aby taki Putin atomówką nam przywalił - wtedy i naszym potomkom Rosja będzie płaciła.
    O jak dobrze będzie się żyło naszym dzieciom (wnukom, prawnukom...), kiedy nas zabije.

    3. Lepiej zasypywać rowy między sąsiadami, niż je pogłębiać, tym bardziej, że wojna buzuje na naszej wschodniej granicy. Czysto pragmatycznie się zachowywać, dla własnego bezpieczeństwa budować silną, przyjazną koalicję wobec potencjalnego agresora.

    To tyle.
    Może jeszcze słowo o reparacjach dla Izraela. Jest przyczółkiem Zachodu w zupełnie innej kulturowo cywilizacji, to raz.
    Dwa, w czasie II wojny św. żaden inny naród nie był a priori skazany przez bezwzględnych fanatyków na totalną zagładę. Mieli zniknąć. I znikali masowo, wcześniej zamykani w gettach. Na oczach świata, który nie chciał wtedy uwierzyć (np.misja Karskiego) w ową, realizowaną nieludzką opcję. Zresztą antysemityzm to grzech nie tylko nazistów.
    Mają tym samym powracający lęk przed powtórzeniem się Holokaustu, bo wszyscy ich wtedy zawiedli, prawie wszyscy poza chlubnymi wyjątkami.
    Niemniej nie popieram ich teraźniejszego wyciągania kasy. Winowajcy wymarli, bądź są w trakcie umierania.
    Pozwy cywilne ewentualnie.

    Ponieważ nie my jesteśmy ofiarami III Rzeszy, nie możemy zbrodniarzom wybaczać.
    Natomiast możemy, kierując się miłością/empatią/przyjaźnią, wyciągnąć rękę do ich potomków.
    Bo oni w tych zbrodniach nie brali udziału, nie są winni. A uporczywie każe im się takimi czuć.
    To straszne.

    No ale podobno najpierw trzeba umieć siebie zaakceptować/kochać, aby odwdzięczyć się tym samym bliźnim.
  • Grain dwa lata temu
    Do dzisiaj /głównie koncerny/ żyją ze wojennych profitów, niewolnictwa. Nie mówi się o grabieżach pojedynczego żołdaka. Łżą, i to nie tylko ci stawiani pod sąd, zawsze kucharze, kierowcy i, sanitariuszami – tak ponad 50 % stanu osobowego Eisatzgruppen, a koledzy zbrodniarze – no już nie żyją.
    Nie znam przypadku, żeby któryś z winnych, jak Lord Jim Conrada powiedział: ,,przychodzę pełen żalu'. To jest pieprzenie o wyłącznej winie nazistów i zniewolonej reszcie.
    Takie głosy pozbawiają naród instynktu samozachowawczego. Polataj sobie z Ochojską albo innymi nie mniej wrażliwymi. Pożytecznymi idiotami. Nie dla nas, kolonizowanych od nowa – po 1989 gospodarczo i kulturowo.
  • Wrotycz dwa lata temu
    Dawaj każdemu spotkanemu Niemcowi/Niemce w pysk i zabieraj im portfele (bo na więcej chyba Cię nie stać)... może nie będziesz czuł się tak zmarginalizowany.
  • Józef Kemilk dwa lata temu
    Żydzi znaleźli w Polsce międzywojennej pierwszą (drugą) ojczyznę. Polakom za pomoc Żydom groziła śmierć (zgodnie z prawem niemieckim - tylko w Polsce! - ciekawe dlaczego? Niemiecka praworządność? ) kiedyś do na uciekali Arianie. Przyjmowaliśmy Czeczeńców, przyjmujemy Ukraińców. Polska nie telebie się od ściany do ściany (chołubiny - zabijamy), Polakami trudno sterować (w przeciwieńskie do Niemców). Jesteśmy dosyć niezależni w myśleniu (co widać na opowi) i kłótliwi (także widać), umiemy jednak pomagać i mamy serce.
    Póki co można mieć różne zdanie, ale wolności jakby mniej.
    Pozdrawiam
  • Noico1 dwa lata temu
    Wrotuś, Niemcy cały czas marzą o odzyskaniu swoich ziem wschodnich, z nimi porozumienie jest całkiem niemożliwe, chyba że na zasadzie, że będziemy leżeć potulnie na ziemi, a oni będą po nas skakać do czego aktualnie próbują nas zmusić. To że jesteśmy wspólnie z nimi w NATO i UE, to chichot historii i grube nieporozumienie. Ale ileż to było narodów związanych węzłami wieczystej politycznej przyjaźni, jak choćby w ZSRR, Jugosławii, które skoczyły sobie do gardeł przy pierwszej sprzyjającej okazji. Niemcy są spirytus movens wojny na Ukrainie. Wszystko co wychodzi z tego państwa, czy to ideologie, czy pomysły gospodarcze w efekcie kończy się wojnami, niewyobrażalnymi zbrodniami, niewyobrażalnymi nieszczęściami. Antyczni rzymianie wcale nie przesadzili nazywając ich barbarzyńcami za limesem. Korzystając, że znajdują się nadal pod wojskową kuratelą amerykańską obecnie można ich jeszcze do czegokolwiek zmusić.
  • Wrotycz dwa lata temu
    Bogumile, ale jeszcze gorsi są komuniści, prawda? Szczególnie ci z izraelskiego plemienia, czyż nie tak?
    Sorry, ale mnie do nienawiści wobec potencjalnego winowajcy nie zmusi nikt.
    Zresztą, coż ja mogę, że ekonomia rządzi. Czytaj: biznes, czytaj: zysk, czytaj: chciwość.
    W piekle żyjemy, a nie popełniamy zbiorowego harakiri, bo wbity w nas instynkt samozachowawczy. To wyjątkowo mocna bestia.. Na dodatek DOBRO prosi, aby je zamykać w sercach. I piękno, nawet najbardziej odległe, wciąż przyciąga.
    Paranoja.
    Pozdrawiam.
  • Wrotycz dwa lata temu
    Józef Kemilk, ja akurat tego w poprzednim wpisie nie neguję. Potrafimy być wspaniałym narodem, często jestem dumna z mojej narodowości.
    Pozdrawiam.
  • Noico1 dwa lata temu
    Wrotuś, tutaj akurat, w przypadku reparacji wojennych, nienawiść jest najmniej wskazana, tylko zimny rozsądek. Przypadek Namibii, która otrzymała odszkodowania to precedens. Aczkolwiek dostali jakąś małą sumkę, bo mowa o bodajże miliardzie euro, czy tam dolarów, precedens już jest. Grecja również wysuwa, słuszne zresztą, roszczenia wobec Niemiec. Chociaż ich straty, porównując do naszych są śmieszne, ale są i słusznie należą im się odszkodowania.
    A co do żydokomuny, jej odpowiedzialność za mordy na polskim narodzie są porównywalne do tych niemieckich. Mylisz się też co do holocaustu. Raz, że narody słowiańskie a w szczególności Polacy czekali po prostu na swoje miejsce w drugiej kolejności, ale mimo tego w ciągu sześciu lat Niemcy wymordowali w różny sposób nie mniej etnicznych Polaków, niż Żydów. To cierpienia Polaków są wyjątkowe, na każdym kroku jeżdżąc po Polsce spotykam pomniki rozstrzelanych mężczyzn i kobiet, ile egzekucji ulicznych, bądź ukrytych (np. Palmiry) było w samej Warszawie. Przed rozstrzelaniem tych ludzi katowano w wymyślny sposób. Polacy zapełniali wszystkie obozy koncentracyjne, których z filiami było w całych Niemczech i na okupowanych terytoriach kilka tysięcy.

    Polaków miało pozostać według planów zaledwie kilka milionów. Po drugie całkowita zagłada narodu żydowskiego nie była możliwa, więc chrzanienie, że cały naród jej podlegał to zwykle brednie. To naród tak rozproszony terytorialnie, że Hitler musiałby opanować cały glob, co było mało prawdopodobne, praktycznie niemożliwe, żeby wykonać holocaust na całym narodzie. W Rosji Żydów żyło co najmniej drugie tyle co w Polsce, (czy chociażby w Ameryce, Wielkiej Brytanii, Szwajcarii, nie mówiąc o krajach azjatyckich) i de facto tam rządzili zza pleców Stalina. I to oni stworzyli pierwszy tak metodycznie zbrodniczy ustrój w historii, eksterminując nie tylko Polaków, ale choćby Tatarów, czy inne narodowości. Co wyrabiała u nas żydokomuna po wojnie to odrębny temat. Po co więc te ściemy? Ty dobrze znasz historię.

    Głównym celem Hitlera była żydokomuna, której najbardziej nienawidził, zresztą jasno to wyłożył dlaczego, a my zostaliśmy zostawieni na deser, do wymordowania w drugiej kolejności. Na zamojszczyźnie choćby Niemcy uczynili taki przedsmaczek, tego co miało stać się na wszystkich terytoriach polskich z Polakami.
  • Abbie Faria dwa lata temu
    Józef Kemilk "(zgodnie z prawem niemieckim - tylko w Polsce! - ciekawe dlaczego? Niemiecka praworządność? "
    Polski nie było. Jeżeli była, to były polskie obozy śmierci.
    Było za to Generalne Gubernatorstwo i tam groziła śmierć za ucieczkę z getta i pomoc w ukrywaniu się ludności pochodzenia żydowskiego według prawa rasowego norymberskiego.
    https://sztetl.org.pl/pl/slownik/kara-za-pomoc-zydom
  • Józef Kemilk dwa lata temu
    Abbie Faria wiem, że nie było Polski. To jest skrót myślowy
    Pozdr.
  • Abbie Faria dwa lata temu
    Józef Kemilk Tak, ale takim skrótem na zachodzie piszą "polskie obozy śmierci". A później "palą Frana".
  • Józef Kemilk dwa lata temu
    Abbie Faria Tak, tylko jak napiszę Generalne Gubernatorsko, to wielu nie będzie wiedziało, o czym piszę. Poprawię się, będę pisał na terenie okupowanej Polski.
  • Abbie Faria dwa lata temu
    Noico1 "Głównym celem Hitlera była żydokomuna"
    Jakoś Niemcy nie patrzyli na to czy ktoś jest komunistą czy nie. Wszyscy Żydzi byli zabijani podczas likwidacji getta. Niemcy mieli żal do ustaszów - Chorwaci , że nie pozwalają im na mordowanie Żydów - konwertytów na katolicyzm. Więc głównie chodziło o eksterminację narodu bez względu na wyznanie i poglądy polityczne.
  • Noico1 dwa lata temu
    A jak miał ich rozróżniać, skoro w większości popierali komunizm? Oczywiście, że w przed plutonem egzekucyjnym każdy by zaprzeczył, gdyby nawet popierał. Za klęskę w I wojnie światowej, w której żaden z wygranych nigdy nie stanął na niemieckiej ziemi, to nawet śmieszne, że wtedy Niemcy przegrali i podpisali kapitulację, w Mein Kampf oskarżył zakulisowe machinacje żydowskie. To że sfinansowali i przeprowadzili zbrodniczą rewolucję bolszewicką i zamierzali zrobić to na całym świecie tworząc międzynarodówkę, to chyba oczywiste jest dla każdego. To był jeden z głównych celów wojny, oprócz wielu równie ważnych, zdobycia Lebesraumu, odwrócenia skutków I wojny. Francuzi podpisali akt kapitulacji w tym samym wagonie i w tym samym miejscu, w którym w 1918 roku odbierali kapitulację od Niemców. Czyli ważna była dla niego symbolika. Wieczyste unicestwienie Słowian, szczególnie Polaków, to był cel drugorzędny, do zrealizowania po wyniszczeniu Żydów, tych którzy znaleźli się w zasięgu jego wojsk. Ale był to cel równie ważny. Miał też wiele innych, jak np. odzyskanie kolonii. Gdyby zdążył wejść, na szczęście nie zdążył, w posiadanie broni jądrowej na pewno by mu się to udało .
  • Abbie Faria dwa lata temu
    Noico1 W polakokomunie Żydzi stanowili 30%.

    "Ruch komunistyczny w Polsce międzywojennej zrzeszał w latach trzydziestych 20–30 tys. członków. Żydzi stanowili wśród nich w przybliżeniu 30 proc. Reprezentacja w gremiach kierowniczych
    i wśród ideologów redagujących materiały propagandowe była większa i przekraczała 50 proc. Różnie w poszczególnych miastach przedstawiała się też struktura narodowościowa KPP i innych komunistycznych agend. Przykładowo w Warszawie w 1925 r. Żydzi mieli stanowić 46 proc. członków lokalnych ogniw KPP. Wielkości względne mówiące o setkach działaczy i ok. 10 tys. Żydów − szeregowych
    członkach ruchu komunistycznego – robią duże wyobrażenie. " POLSCY ŻYDZI WOBEC
    KOMUNIZMU PRZED ZAGŁADĄ - GRZEGORZ BERENDT, IPN GDAŃSK
  • Noico1 dwa lata temu
    Abbie Faria rozpętali burze na całym świecie, a główny ideolog tych zbrodniczych pomysłów Marks. Robienie później z siebie uciśnionych, niewinnych owieczek zakrawa na kpinę.
  • Abbie Faria dwa lata temu
    Noico1 Nie wiem, czy uważasz ludobójstwo w komorach gazowych za okej. Różne narody ginęły w różny sposób - Polacy na Wołyniu, Żydzi w obozach śmierci Treblinki i Birkenau, Niemcy w nalotach dywanowych, Japończycy w bombardowaniach amerykańskich bomb zapalających - Tokio, bomb atomowych - Nagasaki, Hiroszima. Robienie teraz sądu , kogo można było gazować, wbijać na pal a kogo nie, uważam za złe.
    Żydzi, Polacy, Niemcy, Rosjanie chcieli żyć. A politycy pociągali za sznurki. Oczywiście, można wszystko zrzucić na Żydów, jak chcą antysemici.
    Dzisiaj na Ukrainie czci się rzeźników Polaków i Putin robi Ukraińcom podobną rzeź - Bucza, Izium. Czy ludzie kiedykolwiek zmądrzeją? Obawiam się, że nie.
  • Noico1 dwa lata temu
    Abbie Faria uważam, że Polacy byli najbardziej poszkodowanym narodem, a najmniej winnym temu wszystkiego. Narody zarówno niemiecki, jak rosyjski, czy żydowski na równi przyczyniły się do tej wojny. Tyle, że sami etniczni Rosjanie to była w większości ciemna masa i dali się ogłupić ideologii bolszewickiej, a później sami srogo za to zapłacili lądując w gułagach, czy w najlepszym wypadku w kołchozach, pozbawieni wszelkiej własności, jak niewolnicy we własnym kraju pod jarzemem żydokomuny. No my byliśmy "winni" wobec Niemców o tyle, że odzyskali przedrozbiorowe kresy zachodnie, do których Niemcy zdążyli się już przyzwyczaić, jak do naszych dzieł sztuki zrabowanych w czasie drugiej wojny światowej.
    Z Polski, ani narodu polskiego nie wyszła żadna zbrodnicza ideologia, ani nie mieliśmy żadnych przywódców "wybitnych" zbrodniarzy, głoszących i popierających gwałty, rabunki, ludobójstwo na innych narodach. Te parę przypadków jak Dzierżyńskich, Marchlewskich i parę podobnych, to oczywiście w każdym narodzie się zdarzają, ale to był nikły odsetek, marginalny można rzec.
  • Noico1 dwa lata temu
    Abbie Faria jeszcze co do Twojego pytania? Czy Japończycy słusznie przedstawiają się za ofiary bomb atomowych. Pewnie słyszałeś, jacy byli brutalni podczas wojny? W okrucieństwie wobec jeńców, czy ludności cywilnej nie ustępowali Niemcom, ani bolszewikom. Czy słusznie na nich spadły te bomby, nie mnie oceniać. Ale faktem jest, że sami zasiali burzę w Azji, nikt ich do tego nie popychał. Prawdopodobnie przy zdobywaniu wysp japońskich zginęłoby o wiele więcej Amerykanów, Ich ci pewnie nie byłoby żal, a po mieszkańcach Hiroszimy i Nagasaki na całym świecie się rozpacza. A w czym oni są lepsi od tych żołnierzy, którzy nigdy nie wrócili do narzeczonych, żon, dzieci? Tacy sami ludzie.
  • Abbie Faria dwa lata temu
    Noico1 "uważam, że Polacy byli najbardziej poszkodowanym narodem"
    Powiem Ci w sekrecie, że podobnie myślą Żydzi o narodzie żydowskim, Niemcy o narodzie niemieckim i Rosjanie o narodzie rosyjskim. Wszyscy są najbardziej poszkodowani.
    Kiedyś była taka pani Steinbach. Prowadziła centrum przeciwko wypędzeniom. Ale ona mówiła o wypędzeniach Niemców. Mój pradziadek miał dom murowany na wsi, jako jeden z nielicznych. Jego rodzina dostała 5 minut na spakowanie się i wyniesienie się z domu. A poduszkę niemiecki żandarm wyrzucił z powrotem do domu. Trzeba widzieć szeroko co się działo na świecie, a nie tylko o sobie i o swoim narodzie. Dom zajęli Niemcy z Besarabii, przesiedleni w ramach tzw "Heimkehr". Jak nadchodziła armia czerwona uciekli z domu ze strachu przed zabiciem i gwałtami. Nikt ich nie wyganiał. U mnie gdzie mieszkałem przez całe życie (pisałem już o tym) wrócili po wojnie Niemcy. I Polacy - zwykli ludzie pozabijali ich w samosądzie. Kobiety zostawili i stłoczyli w malutkim domku. Przychodzili Polacy gwałcić Niemki - żony i córki zabitych Niemców, ale mój dziadek je bronił przed Polakami. Dostał po nich dom, sam zostawił na dzisiejszej Ukrainie -10 miesięcy spał z rodziną w dziurze w ziemi, bo UPA przychodziła i paliła polskie wsie, a ratujących się przed pożarem przebijali widłami. Bohaterowie Ukrainy !!!
  • Abbie Faria dwa lata temu
    *Nie Heimkehr tylko "Heim ins Reich" . Tamten to był film propagandowy.
  • Noico1 dwa lata temu
    Abbie Faria to prawda, że każdy naród tak myśli, że jest najbardziej pokrzywdzony. Ale fakty, że II wojna światowa to byly zmagania między dwoma totalitaryzmamy, żydokomuną i Hitlerem. A ile w tym udziału, czy winy Polski? Nie ma żadnego. Staliśmy na drodze jednych i drugich, obydwa totalitaryzmy odmawiały nam prawa do istnienia. Zawiniliśmy chyba tym, że od jedenastu stuleci mamy tutaj państwo, w którym przyjemnie się żyje, oczywiście poza czasem zaborów i okupacją żydokomuny 1945 - 1989.
  • Abbie Faria dwa lata temu
    Noico1 Powiedz mi dlaczego ten rząd ma w tyle polskie ofiary na Wołyniu. Na Niemcach była Noryberga (nawiasem mówiąc śmiechu warta), kiedy osądzimy zbrodniarzy ukraińskich? Polska jest zawsze rządzona przez sprzedawczyków.
  • Noico1 dwa lata temu
    Abbie Faria, są obecnie dwie racje stanu, ta ważniejsza to bezwzględne utrzymanie niepodległego państwa Ukrainy, niezależnego od Rosji, bo jeśli na wschód od Lwowa będą stacjonować Rosjanie, to my będziemy kolejnym celem, a wtedy będzie nie 200 tysięcy ofiar, ale 2, 4 albo dziesięć milionów i koniec z niepodległym państwem. Wypominanie w aktualnej sytuacji win ukraińskich po prostu niczego nie zmieni.
  • Noico1 dwa lata temu
    Wobec Niemiec, też pewnie nie byłoby wniosku o reparacje, gdyby nie usiłowały nas sobie za wszelką cenę zwasalizować w UE, w tej chwili publicznie upokarzając nasze państwo. Za Tuska mieli tutaj żniwa, bo na wszystko się godził, dlatego go tak futrują propagandowo i finansowo, dają stanowiska. Uważali go gaulaitera i myśleli, że tak będzie zawsze.
  • Abbie Faria dwa lata temu
    Noico1 Myślę, że to jest myślenie polityczne. Nie należy o tym zapominać - o sądzie nad zbrodniarzami ukraińskimi
    . A Polską nic nie ugra na Ukrainie, bo Rosjanie ja zburzą do zera i nie pozwolą nikomu tam wejść. Jak zabraknie im konwencjonalnej broni, zaczną walić atomem.
    "Skasują" ich jak podczas hołodomoru. Czy nie powinniśmy zatem pomagać Ukrainie?
    Powinniśmy, ale nie kosztem prawdy. Niech Ukraina przeprosi za zbrodnie UPA i zniszczy pomniki zbrodniarzy. W Niemczech nie ma pomników Hitler i Goeringa.
  • Józef Kemilk dwa lata temu
    Noico1 z tymi dwoma racjami stanu też się zgadzam. Brat jednak wysnuł dosyć niepokojący wniosek. Po wojnie na wschodzie będą już dwa kraje z silnym wojskiem, a to nie jest dla nas dobre. Ty się znasz na historii, a ja nie, ale brat jako przyczynę wygranej Powstania Wielkopolskiego, wskazuje, że m. In. 80 tyś Polaków, wróciło na Wielkopolskę wprawionych w bojach na rzecz Niemiec na ich froncie zachodnim.
    No i pokonali Niemców
  • Noico1 dwa lata temu
    Józef Kemilk co do Ukrainy ciężko cokolwiek przewidzieć. Sądzę, że Putin na kilka lat doprowadzi do pata, jak było w przypadku republik Ługańskiej i Donieckiej, gdzie niby było zawieszenie broni, ale wojna się tliła. Przez te lata, jak jeździliśmy na Ukrainę, to na Łyczakowie, i innych prowincjonalnych cmentarzach były wciąż nowe pochówki, czyli zawieszenie broni było lipne, o czym mogłem przekonać się naocznie.
    Co do powstania wielkopolskiego to rzeczywiście tak było, i chyba też to, że powstanie było masowe, praktycznie cała ludność zdolna do noszenia broni przystąpiła, a broń zdobywali też na Niemcach. Poza tym w Berlinie w tym czasie była rewolucja socjalistyczna, zanim się z tym uporali trochę to potrwało. I szok Niemców po przegranej wojnie. I brak jakieś zdecydowanej władzy. Dopiero co obalono monarchię. Wszystkie te czynniki zadecydowały. A to, ze nie odzyskaliśmy wtedy całości Wielkopolski i Pomorza zawdzięczamy politykom, także niestety Korfantemu, którzy cały czas gadali o układach z Niemcami, bo się ich bali. Powstańcy chcieli rozszerzyć zasięg walk na Pomorze, ale im tego zabroniono. Dziwne, że nawet Piłsudski nie popierał powstania wielkopolskiego, bo nie chciał zadzierać z Niemcami, a wszystkie zasługi można przypisać ludności, były oddolne.
  • Bettina dwa lata temu
    We mnie zakochał się kiedyś pewien Żyd. Żałuję, że nie dałam mu szansy. Mogłam się raz do niego uśmiechnąć. Byłam jednak potwornie skupiona na odgrywaniu jakiejś roli.
  • Wrotycz dwa lata temu
    A skądże, w tej kwestii nic na siłę :)
  • Abbie Faria dwa lata temu
    Myślę, że Żydom jak i innym facetom nie chodzi tylko o uśmiech:)
  • MartynaM dwa lata temu
    Piękne, gornolotne frazesy o wybaczeniu, bo TYLKO my jesteśmy do tego zdolni, TYLKO my możemy i powinniśmy darować palenie rodzin w piecach, eksperymenty na dzieciach, lata głodu i strachu przed łapankami na ulicach, wywiezieniem do obozów albo na przymusowe roboty do Rzeszy. Co to znaczyło wobec dzisiejszej kwestii honoru?
    Nic!

    Niech więc nie poczuwaja się Niemcy do żadnych zobowiązań, niech żyją w przeświadczeniu, że każdego bestialstwa mogą dokonać, a głupole i tak im darują, bo są zbyt honorowi, żeby upomnieć o coś, do czego mają prawa, wzorem tych, którzy z takich właśnie praw skorzystali. I to bez żadnej łaski.
    A Polacy niech się cieszą honorem...
  • Józef Kemilk dwa lata temu
    Masz rację.
    Pozdr.
  • Bettina dwa lata temu
    Masz rację Abbie, miałam tyle problemów na głowie, że nie stać mnie na niego było.
    Byłam z siostrą na spacerze. Idziemy a tu restauracja. Patrzę, obok też. Okazało się jednak, że to był dom mieszkalny tak postawiony przy ulicy.
  • Bettina dwa lata temu
    Żydzi są chyba bardziej otwarci na Świat. Siostra razem z mężem podczas pobytu w Izraelu zostali oprawadzeni przez,młodego chłopaka po ciekawych miejscach, chyba naturalna kultura gościnności. Najpierw zadał im pytanie jak to Polka z Niemcem, czy Niemiec z Polką, ale to jakoś tak kurtuazyjnie. W sumie chodziło o taką naturalną potrzebę poświęcenia komuś czasu. Zjedli razem w restauracji, pożegnał się, miłe.
  • Abbie Faria dwa lata temu
    Może to był syn jeke:)
  • Bettina dwa lata temu
    Może :)
  • Wrotycz dwa lata temu
    Bogumił, do tego fragmentu Twojego komentarza:

    "Mylisz się też co do holocaustu. Raz, że narody słowiańskie a w szczególności Polacy czekali po prostu na swoje miejsce w drugiej kolejności, ale mimo tego w ciągu sześciu lat Niemcy wymordowali w różny sposób nie mniej etnicznych Polaków, niż Żydów. To cierpienia Polaków są wyjątkowe, na każdym kroku jeżdżąc po Polsce spotykam pomniki rozstrzelanych mężczyzn i kobiet, ile egzekucji ulicznych, bądź ukrytych (np. Palmiry) było w samej Warszawie. Przed rozstrzelaniem tych ludzi katowano w wymyślny sposób. Polacy zapełniali wszystkie obozy koncentracyjne, których z filiami było w całych Niemczech i na okupowanych terytoriach kilka tysięcy.

    Polaków miało pozostać według planów zaledwie kilka milionów. Po drugie całkowita zagłada narodu żydowskiego nie była możliwa, więc chrzanienie, że cały naród jej podlegał to zwykle brednie. To naród tak rozproszony terytorialnie, że Hitler musiałby opanować cały glob, co było mało prawdopodobne, praktycznie niemożliwe, żeby wykonać holocaust na całym narodzie". ----> odpowiem tak:

    każde cierpienie, obojętnie jakiego człowieka, jest podobnie przeżywane, odczuwane, bo bez względu na nację, wszyscy mamy ten sam fizyczny i psychiczny "sposób" jego doznawania. Czy to będzie Żyd,, czy Polak, czy Rom, Niemiec, Japończyk, Rosjanin etc. etc.
    Wyróżniłam Żydów (Holokaust) ze względu na daleko wcześniej powstały antysemityzm, który spowodował, że stali się "kozłem ofiarnym", czyt. winowajcą klęsk wszelakich w Europie. Mieli zatruwać studnie, przywlec zarazy, być winnym klęski Niemiec w I wojnie światowej, okradać nagminnie narody, z którymi, pozbawieni własnego terytorium, zamieszkiwali. Stygmat straszny, do dzisiaj zresztą po części ciągle żywy.
    Oczywiście ucierpiało wiele narodów, potwornie, niewyobrażalnie, zaledwie przedsmak mamy tego dzisiaj na Ukrainie.

    Tak, Polaków miało zostać, z tego co pamiętam, ok. 7 mln. Roboli pracujących na rzecz dobrobytu III Rzeszy. Natomiast Żydzi mieli być zwyczajnie wymazani z populacji ludzkiej wg Hitlera.
    Popatrz na liczby, na straty osobowe:
    Żydów przed wojną w Polsce (39') było: 3 250 000, a w czasie okupacji umarło ich ok. 3 mln, co stanowi utratę 90% populacji.
    W Europie było ich: 9 067 000, zginęło prawie 6 mln, a więc prawie 60% populacji.

    Polaków w 39' było: 34 849 000, zginęło w czasie II wojny św. ok. 6mln, czyli 17% naszej populacji poniosło śmierć.

    Oczywiście to tylko i aż liczby. Porównywalne, jeżeli chodzi o ilość zmarłych ludzi, ale drastycznie różne, gdy bierzemy pod uwagę możliwość przetrwania narodu. I dlatego żydowski Holokaust był wyjątkowy.

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Ofiary_II_wojny_%C5%9Bwiatowej#%C5%BBydzi
  • Noico1 dwa lata temu
    Wrotuś, diaspory żydowskie były rozsiane na całym świecie, choćby wielka, silna i bogata populacja w USA, WB, czy też w Rosji w ścisłej elicie żydokomunizmu, więc wymordowanie całego narodu, szczególnie żydowskiego o tak silnej, wielonarodowej diasporze jest po prostu niemożliwe. Hitler nie był na szczęście panem całego świata.

    A zamiast zarzucania całemu światu antysemityzmu, zastanów się które to gazety promują antyludzkie i antypopulacyjne ideologie lewackie, czyli dwudziestopierszowieczną odmianę marksizmu, zobacz który to portal brzydzi się polską niepodległością blokując konta polskich patriotów, kto eksterminuje bezwzględnie osiadłą tam od dwóch tysiącleci ludność w Strefie Gazy i na zachodnim brzegu Jordanu w imię lebensraumu.
  • Wrotycz dwa lata temu
    Bogumile, odniosę się do żydowskiej diaspory i wyimka Twojej odpowiedzi Szpilce: "Nikt nie zaprzecza, że w Europie zginęło kilka milionów Żydów, z tego polskich szacunkowo około 2 - 3 milionów, ale jak zaznaczam szczegółowych danych nie ma. Zginęło też dwa razy tyle, kilka milionów etnicznych Polaków, zarówno z rąk Niemców, Ukraińców, nawet Litwinów i Rosjan vel żydokomuny".

    Fakt, nie ma ścisłych danych na temat strat osobowych narodu żydowskiego i polskiego w czasie II wojny światowej, bo nie sposób było dokładnie ewidencjonować wszystkich śmierci.
    Przybliżenie może sięgać, powiedzmy: góra ok. miliona osób, ale nie więcej. Skąd wziąłeś te 12 mln zmarłych Polaków, z jakiego wiarygodnego źródła?
    Porównujemy zagładę Żydów i Polaków w czasie ostatniej wojny.
    Ani przed, ani po. Niech się dyskusja nie rozłazi, rzekłabym: propagandowo.
    No więc przejdźmy do sedna.
    Twierdzisz, i słusznie, że diaspora żydowska była liczna, zatem 60-ścio procentowy wynik strat osobowych tego narodu w czasie Holokaustu jest dalece nierzetelny. Okey, nie mam pod ręką żadnych danych liczbowych na temat żydowskiego rozproszenia przed 1939. Wątpliwe, że w ogóle są, bo ponad dwa tysiące lat minęło, od kiedy diaspora z konieczności się zaczęła, bo Żydzi zostali tułaczami, narodem bez własnego państwa.
    No to może z konieczności zestawmy tę demograficzną, 60-sięcio procentową stratę Żydów w Europie ze stanem obecnym.
    Doliczmy do liczby Żydów z Izraela, dzisiaj to ok.6 mln ludzi, również i tych zamieszkujących współczesne diaspory: USA – 6125000, Rosja – 800000, Francja – 606000, UK – 300000, Niemcy – 220000, Brazylia – 130000, RPA – 106000, Australia -100000, Meksyk – 50000, Iran – 35000, Turcja – 30000, Włochy – 30000 (dane z 2005r.), plus o wiele mniejsze skupiska, crico 500000. Czyli łącznie dzisiaj żyje ok. 15 mln Żydów.
    Podczas wojny, tylko w Europie, ten naród stracił ok. 6 mln ludzi. Jaki to procent? Mam nadzieję, że wyliczę.

    15 mln – 100%
    6 mln - x

    x = 600 : 15
    x = 40%

    A teraz nasz procent strat w stosunku do aktualnej liczby Polaków.
    Którzy, jak dobrze wiesz, też rozproszyli od czasów zaborów.
    Jest nas ponad 38 mln żyjących w Polsce i... (tu niespodzianka): co najmniej 12 mln poza krajem. Niektóre dane oscylują wokół 20 mln. Dodajmy najmniejszą możliwość: owe 12 mln do 38 mln, i mamy 50 mln Polaków.

    50 mln – 100%
    12 mln (niech Ci będzie) – x

    x = 1200 : 50
    x = 24%

    Niemal dwa razy więcej zginęło Żydów, 40% do 24% w stosunku do stanu obecnego.

    A jeśli weźmiemy pod uwagę oficjalne dane: śmierć ok. 6 mln Polaków w czasie II wojny, jest tak:

    50 mln -100%
    6 mln – x

    x = 600 : 50
    x = 12%

    No i mamy przytłaczającą różnicę: 40% strat Żydów do 12% strat Polaków oczywiście w relacji do aktualnej liczby ludności. Który naród, tym razem z emigrantami, był potencjalnie bardziej zagrożony unicestwieniem?
    Odpowiedz swojemu sumieniu.
  • Józef Kemilk dwa lata temu
    Wrotycz to raczej nie jest dobry kierunek tej dyskusji. Faktem jest, że Żydzi stali się narodem do wymazania, faktem jest, że dużo Polaków pomogło Żydom (mój dziadek jednego ukrywał) i to, że jest dużo zła.
    Nie mam też wątpliwości, że człowiek po tych kilkudziesięciu latach się nie zmienił i wciąż jesteśmy zdolni to takich zbrodni.
    Trzeba pamiętać i przypominać, może to coś da. Kraje winne takiej jatce powinny za to wszystko zapłacić. Zaraz po IIWŚ był pomysł, by Niemców trzymać w obozach osobnych dla kobiet i osobnych dla mężczyzn. Niemcy by zniknęli z tej ziemi, ale zawsze znajdą się inni. Taki jest człowiek, niestety.
  • Noico1 dwa lata temu
    Wrotuś, dane o stratach i ciepieniach żydowskich są zawsze zawyżone, zważywszy na to ile dzisiaj żyje jeszcze 77 lat po wojnie tych ofiar holocaustu, całkiem rześkich stuletnich staruszków, po których nie widać żadnych śladów wielkich przejść z przeszłości. Znałem polskie ofiary obozów koncentracyjnych, większość tych ludzi zmarła najdalej dwadzieścia, trzydzieści lat po wojnie, były to osoby schorowane, znękane. Do głowy by im nie przyszło by rokrocznie śmigać na wycieczki do miejsc swoich kaźni, choćby ze względów zdrowotnych, co z upodobaniem robią Żydzi. Teraz to już nawet ich prawnuki przedstawiają się w roli ofiar.

    Mówimy wyłącznie o stratach polskich z rąk niemieckich, i tu z z reguły podawana jest liczba około trzy miliony. A co ze stratami z rąk sowieckiej żydokomuny? Ja oceniam to na kolejne dwa, trzy miliony. Sama likwidacja więzień na kresach i zabójstwa dokonane zaraz po zajęciu ziem wschodnich to kilkaset tysięcy, później wielka czystka antypolska to kolejne kilkaset tysięcy, ofiary czterech wielkich wysiedleń w ziem wschodnich. Nikt do dzisiaj poważnie tego nie obliczył, ani tym bardziej nie nagłaśnia.
  • MartynaM dwa lata temu
    Tak, tylko te dane nie dotyczą Izraela, tylko Polski. I tu poprawka, bo dane wyliczone są tylko wg Żydów zamieszkałych w Polsce i w Europie, a nie w Izraelu. A moim zdaniem powinny być tak przedstawione wyliczenia, jak w przypadku Polski, inne nie maja sensu.
    Jaka była w 39 dokładna populacja Żydów, nie tylko w Polsce, ale na całym świecie i wtedy z tych danych można dokonać procentowych wyliczeń. A nie na zasadzie mniejszości narodowych w danym kraju.
  • Wrotycz dwa lata temu
    Martyno, napisałaś: "Tak, tylko te dane nie dotyczą Izraela, tylko Polski. I tu poprawka, bo dane wyliczone są tylko wg Żydów zamieszkałych w Polsce i w Europie, a nie w Izraelu" .
    Dane dotyczyły przedwojennej liczby ludności obu nacji w Europie, są porównywalne w tej samej jednostce czasu i terenie.
    Izraela nijak nie można w nie wbić, bo po prostu wtedy go nie było na mapie.
    Powstał bodajże w 1948.
  • MartynaM dwa lata temu
    No właśnie, tylko nawet w 48 nie da się określić ludności pochodzenia żydowskiego, bo w gruncie rzeczy mieszkają na całym świecie, w Izraelu jakieś procenty zaledwie.

    Niemniej zginęło ich tyle samo co Polaków, a może mniej dodając jeszcze stalinowskie zbrodnie.
  • Abbie Faria dwa lata temu
    MartynaM Zapewne znasz Korczaka. Czy Niemcy zabili Polaka czy Żyda? Jak mają się statystyki do osób z mieszanych małżeństw. A może zginęły dwie osoby - Polak i Żyd? Korczak miał matkę Polkę, tak jak Chopin.
    Czy zastosujemy hitlerowskie ustawy norymberskie do określania narodowości?
  • MartynaM dwa lata temu
    Abbie Faria, ale czy słyszałeś "ilu to Polaków wymordowali Niemcy i Sowieci"?
    O Żydach ciągle się słyszy, bo oni swego pilnują, a my też pilnujemy ich a nie swego, a przecież uczą rozumu?
    Tyle samo Niemcy wymordowali Żydów co Polaków...
  • MartynaM dwa lata temu
    Abbie Faria mnie tylko chodzi o to, że Żydzi, to bardzo mądry naród i że powinniśmy brać z nich przyklad, bo oni nas uczą jak dbać o swoje.
    Tylko tyle.
  • Wrotycz dwa lata temu
    Uff... tak mądrzy byli, że w Polsce wymordowano 90% ich populacji, często, jak pisze Abbie, zlikwidowano również Polaków żydowskiego pochodzenia.
    Mądrzy byli... więc czemu to swoimi mackami nie sięgnęli NSDAP, Hitlera? Czemu dopiero pod koniec XIX wieku narodził się syjonizm, mający na celu reaktywację państwa żydowskiego po tysiącach lat rozproszenia?

    Antysemityzm ma różne oblicza, czasami nawet nie zdajemy sobie sprawy, jak podświadomie jemu ulegamy.
    Kemilk, czemu uważasz, że dyskusja biegnie złym torem? To ciekawe, taki osąd, jeśli wszak argument reparacji niemieckich dla Izraela służy uzasadnieniu odszkodowań dla Polski.

    Szczytem odwrócenia kota ogonem, absurdem totalnym, totalnym antysemityzmem, jest obwinianie za niewyobrażalne cierpienia Polaków w II woj. światowej... Żydów, którzy przecież poza krótką egzystencją w gettach, ewentualnie w kryjówkach, niczego poza świadomością likwidacji w Europie ( w tym na jej wschodzie) wtedy spodziewać się nie mogli. Nienawiść do narodu wybranego tworzy paranoję.

    Wiem, że nie przekonam do swojego stanowiska. Trudno.
    Nie mam zamiaru odcinac kuponów od cierpienia moich przodków.
    Nie obciążę winą potomków(!) niemieckich zbrodniarzy. Moralną odpowiedzialność ponoszą winowajcy.
    Nie ma odpowiedzialności zbiorowej.
  • krajew34 dwa lata temu
    MartynaM wykorzystali mądrze czas, pokazując swoją politykę światu, w końcu dla większości II wojna kojarzy się głównie z mordowaniem żydów (częściowo słusznie), pomijając inne narody. Niestety my trafiając pod czerwony but, co mogliśmy prowadzić? A późniejsze rządy również zawaliły.
    Z drugiej strony strony Żydzi zawsze mieli poczucie odrębności, praktycznie nie asymilując się, nie zależnie, jaka to była epoka, getta to nie wymysł nazistów, istniały znacznie wcześniej. Stanowili idealnego kozła ofiarnego, dryg do interesu, lichwiarstwo i bogactwo, a dodatkowo to mocne poczucie odrębności, pewna doza wyższości. Wprawdzie głupotą mówić, że sami na siebie sprowadzili ten los, jednakże łatwiej jest podsycić nienawiść, gdy jest ona już zakiełkowana.
    Tak nawiązując jeszcze do komentarza Wrotycz, wątpię, aby dzisiaj istniała jeszcze tak bardzo głęboka nienawiść do żydów, prócz pewnych spiskowców, już nawet nie można powiedzieć Żyd, a o innych wyrazach nie wspomnę. Od dłuugiego czasu prowadzą kult ofiary, którym nawet nie można nic powiedzieć krytycznego. I nie zgodzę się, że nie należy wypominać Niemcom ich przeszłości, dochodzimy do momentu, gdzie to było dawno i nieprawda... Uczymy się o głupich małpach, o starożytnych cywilizacjach, dlaczego nie mamy mówić o tak wielkiej tragedii, nie rzadko przypominającej zarazę? Ludzie mówią o krucjatach, o konkwistadorach, trudno też zapomnieć o prawie całkowitej anihilacji rdzennej ludności przez wspaniały symbol wolności, państwo USA. Świat musi pamiętać o zbrodniach, gdyż czas nie stoi w miejscu, a wszelkie zbrodnie musiałyby ujść nawet pamięci. Nie możemy winić dzisiejszych Niemców, co innego państwo. Potomkowie nie odpowiadają za zbrodnie swoich przodków, ale noszą oni piętno. Państwo powinno odpowiedzieć za zbrodnie rządu demokratycznie wybranego przez obywateli i to państwo ponosi moralną odpowiedzialność. Nie można podejść do Niemca i żądać od niego zadośćuczynienia, co innego od państwa. Bądźmy przyjaciółmi, miłość,pokój... Te hasła działają w dwie strony, a Niemcy skutecznie pokazały, że jedność mają w czterech literach, Polska powinna wziąć przykład i dbać o własny interes, póki istnieje na to szansa. Zostaliśmy tyle razy "wydymani" przez sojuszników, że powinniśmy wprawdzie mieć kolegów, ale raczej polegać głównie a własnej sile. Polityka to jedno wielkie bajoro, wypełnione kałem, przykryte sztuczną łąką i kwiatami. Hipokryzja, ekologia jest wtedy, gdy dotyka inne państwo, a kończy się z ich interesem. To pokazuje poziom interesów.
  • MartynaM dwa lata temu
    krajew34, gdzie Wrotycz widzi atak na Żydów, to nie wiem, bo głównie chodziło mi o to, że tyle samo zginęło Żydów co Polaków, a nawet więcej Polaków dodając zbrodnie stalinowskie.
    Gdzie tu odwracanie kota ogonem?

    Z tego co pamiętam, Żydzi sami budowali getta, miały ich one jakoby chronić, bo wtedy z Niemcami żyli bardzo dobrze. To później radykalnie się zmieniło i doszło do mordowania, jak od samego początku wojny Polaków.

    Jesteśmy na pierwszym miejscu wśród Sprawiedliwych, bo nawet za cenę życia pomagalismy.
    Musimy jednak pamiętać i o sobie, i upominać się, do czego mamy święte prawo, tym bardziej że inni otrzymali odszkodowania.

    Po co więc ten krzyk. Nie może być tak, że jednym się należy, a innym nie. Bo co? Cały czas mamy czuć się gorsi? Dlaczego?
    Już komuna nas obdarla, wojna zrujnowala. Jeszcze mało kosztowało nas to honoru?
  • krajew34 dwa lata temu
    MartynaM to idealny przykład pewnej narracji, my najpierw Hitler, później Stalin, a jednak tylko naród wybrany patrząc na odbiór jest najwięcej poszkodowany. Każdy też właśnie chce zamazać karę śmierci za pomaganie i bardzo często to do Polaków ma Izrael problem... Jak zaczniesz umniejszać to jesteś antysemitą, jak wytkniesz w serialu postacie, które nie pasują do świata, to jesteś rasista, albo w mniej licznych przypadkach homofobem.. Jak walczysz z polskimi obozami śmierci, to jesteś marudą, bo tylko pewne uproszczenie... Zawsze jest tak, że wpierw kogoś interes, później nasz. Nie liczy się Polska, Polacy, tylko, aby innego narodu nie urazić...Tak jakby wszyscy dokoła chcieli pomóc, tylko my jesteśmy źli.
  • Józef Kemilk dwa lata temu
    Wrotycz złym torem, bo zaczyna się licytacja. A Cyganie? 30-60%
    Felieton był tylko i wyłącznie o braku zadośćuczynienia państwa Niemieckiego (ba niezwrócieniu zrabowanego mienia i braku mniejszości Polskiej w Niemczech) dla Polski.
    Podjąłem ten temat, gdyż Niemcy jako państwo ponownie stawia (poprzez UE) Polskę do pionu, a co jak co, ale to jest ostatnie państwo, które powinno Polskę i Polaków pouczać. Jednym z powodów dla którego tak się dzieje, to pomijanie tego niewygodnego faktu w szkole niemieckiej, drugi prozaiczny, bo Niemcy są bogatsi (dlaczego? , bo nie zapłacili za krzywdy, nie tylko Polsce zresztą) od Polaków, więc czują, że mają do tego prawo.
    Tak więc dlatego uważam, że to zły tor. Oczywiście, to jest tylko moje subiektywne zdanie
    Pozdr
  • MartynaM dwa lata temu
    krajew34, bo oni potrafią, co wcale nie jest złe, walczyć o swoje prawa. Dlatego napisałam, że powinniśmy się od nich uczyć. Tylko oni, wszyscy, mówią jednym głosem, dlatego potrafią osiągnąć zamierzone cele. My nie potrafimy. Jedni będą dziamolić o honorze, inni o jakichś sowieckich układach...
    Takim jesteśmy narodem, że dopiero po szkodzie następuje chwilowy rozejm i braterstwo, a później znowu, jak zawieje.
  • krajew34 dwa lata temu
    MartynaM no tak jak mówisz. Jedni będą klękać za prześladowanych czarnoskórych, choć Polska żadnych kolonii nie miała, a drudzy ściskać barwy narodowe i przeklinać każdego z sąsiadów. Politycy zadbali o to, aby nasi byli porozciągani po stronach. A polityka zagraniczna leży i kwiczy. Albo nienawiść, albo służalczość.
  • Wrotycz dwa lata temu
    Napisałeś Józefie: "Podjąłem ten temat, gdyż Niemcy jako państwo ponownie stawia (poprzez UE) Polskę do pionu, a co jak co, ale to jest ostatnie państwo, które powinno Polskę i Polaków pouczać. Jednym z powodów dla którego tak się dzieje, to pomijanie tego niewygodnego faktu w szkole niemieckiej (...)"
    ... i tu się zgadzam w kwestii marginalizowania. W podręcznikach licealnych jest ok. 40 stron na temat zbrodni popełnionych przez Niemców w czasie II wojny św.
    Stanowczo za mało, tym bardziej, że dla nich, w ich pamięci, ta wojna jakby zaczyna się od napadu na ZSRR.
    Ponieśli w czasie kampanii wrześniowej zbyt małe straty w ludziach. Dla nich strasznym zaczął być czas od Stalingradu, setki tysiące ofiar, każda niemal rodzina kogoś tam straciła, stąd chyba owo pomijanie.
    Absolutnie powinni znać martyrologię naszego narodu, rękoma ich przodków poczynioną.

    Pięknego Święta Niepodległości życzę Tobie i wszystkim nam.
    Dziękuję za dyskusję. Do ujednolicenia stanowisk nie doszło, ale do chamskich napadów na rozmówców też nie. Poznaliśmy się bardziej. To też istotne.
    Pozdrawiam.
  • Józef Kemilk dwa lata temu
    Wrotycz Też dzięki za dyskusję. Świat jest ciekawszy jak ma się różne zdania.
    Pozdrawiam
  • Bettina dwa lata temu
    Z tego co wiem, na zasadzie coś mi w uchu dzwoni, takie wyliczenia już powstały, nawet jako wielotomowa pozycja.
  • Bettina dwa lata temu
    Może nie ma o tym jeszcze w Wiki.
  • Bettina dwa lata temu
    W metodologii, która jest podobno dla historyków nic mi nie przychodzi na myśl, oprócz - nowa.
  • Szpilka dwa lata temu
    Dane Gestapo z 1944 roku, czyli rok przed zakończeniem wojny zamordowano 5 mln Żydow:

    https://www.swr.de/wissen/1000-antworten/6-millionen-holocaust-opfer-woher-stammt-diese-zahl-100.html

    Na stronie tabela z wyszczególnieniem krajów, które zamieszkiwali Żydzi /11 mln/.
  • Bettina dwa lata temu
    Ta. Ci. Co nie byli zameldowani jawią się jako czarne liczby. Tyli mieli wyliczonych. A ile nie wyliczonych?
    To jest różnica w polskim i niemieckim myśleniu.
  • Szpilka dwa lata temu
    To masz dane z Muzeum Holocaustu:

    https://encyclopedia.ushmm.org/content/de/article/documenting-numbers-of-victims-of-the-holocaust-and-nazi-persecution

    Juden 6 Millionen

    Sowjetische Zivilisten ca. 7 Millionen (darunter 1,3 sowjetisch-jüdische Zivilisten, die in den 6 Millionen Juden enthalten sind)

    Sowjetische Kriegsgefangene ca. 3 Millionen (darunter rund 50.000 jüdische Soldaten)

    Dalej trzeba sobie doczytać.
  • Bettina dwa lata temu
    Demagogiczne.
  • Szpilka dwa lata temu
    To zrób własne wyliczenia, skoro wszyscy kłamią wg Ciebie.
  • Bettina dwa lata temu
    Metodologia Gestapo to moze ile im uciekło, a ile nie uciekło.
  • MartynaM dwa lata temu
    Czyli można założyć, że zginęło 6 milionów Żydów i 6 milionów Polaków.
  • Abbie Faria dwa lata temu
    "Czyli można założyć, że zginęło 6 milionów Żydów i 6 milionów Polaków."
    Nie, tak nie można.
    Zginęło 6 milionów Polaków. Zginęło 6 milionów Żydów. Te zbiory mają część wspólną - polscy Żydzi.
    Zginęło więc 3 miliony polskich Polaków i 3 miliony żydowskich Polaków.
    3 miliony zginęło Żydów z innych krajów - niebędący polskimi obywatelami przed wojną.
    Ale to są bardzo zaokrąglone dane i nie wiadomo dokładnej liczby - tak jak nie wiadomo dokładnie ilu Polaków zabili Ukraińcy - czy 40 tysięcy czy 100 000 podczas czystki etnicznej na dzisiejszej Ukrainie i wschodzie Polski.
  • Noico1 dwa lata temu
    Szpilko, ciekawe skąd te dane gestapo, skoro niszczono całkowicie dane, nawet z mały więzień, nie mówiąc o dokumentacjach obozów koncentracyjnych, i nawet słynąca z manipulacji co kluczowych haseł Wikipedia podaje, że dane o ofiarach są tylko szacunkowe. Nikt nie zaprzecza, że w Europie zginęło kilka milionów Żydów, z tego polskich szacunkowo około 2 - 3 milionów, ale jak zaznaczam szczegółowych danych nie ma. Zginęło też dwa razy tyle, kilka milionów etnicznych Polaków, zarówno z rąk Niemców, Ukraińców, nawet Litwinów i Rosjan vel żydokomuny. Polskie ofiary samych wysiedleń z Kresów wschodnich w latach 1939 - 1941 to dwa miliony. Tylko niewielki odsetek z nich uciekł z Rosji z Armią Andersa, reszta zginęła w nieludzkich transportach przy trzydziestostopniowym mrozie w wagonach bydlęcych, a kto je przeżył ginął ekploatowany w gułagach lub na stepach Kazachstanu i w innych miejscach. Strojenie się Żydów w szatki wyjątkowo pokrzywdzonych i jedynych cierpiętników to paskudna manipulacja propagandowa, tym bardziej że żydokomuna była jednym ze sprawców wojny i do 1941 roku była sojusznikiem Hitlera. To oni urządzili na holocaust na Kresach i powojenny, powodując że do dziś jesteśmy słabym i bardzo biednym państwem skolonizowanym przez obce korporacje. To jest tak samo grubymi nićmi szyte jak dzisiejsze rozdrapywanie ran nad bombardowaniami Hamburga, Drezna, Hiroszimy, Nagasaki, czy innych miast agresorów japońskich, albo niemieckich.
  • Szpilka dwa lata temu
    Wszystkie nie zginęły, zachowały się raporty Eichamanna np. z deportacji Żydów. Skąd tak dobrze znamy metody mordowania Żydów? Są makabryczne fotografie, dokumenty, opisy, w każdym kacecie można zobaczyć.
    Aha, wszystkie dane, fotografie, dokumenty są w niemieckim Internecie, może w końcu dotrze do wszystkich nienawistników fakt, że NIEMCY nie wypierają się swoich czynów, wypiera się Rosja, zakłamując fakty historyczne.

    Quelle Nr. 1 für diese Zahlen sind die eigenen Angaben des Hitler-Regimes. SS-Obersturmbannführer Adolf Eichmann, der die Deportationen organisierte, hat mehreren unabhängigen Zeugen zufolge mit diesen Zahlen geprahlt. Sie decken sich auch mit Zahlen aus Unterlagen der Gestapo. Und 1944 schrieben Zeitungen unter Berufung auf offizielle Zahlen, dass 5 Millionen Juden „ausgeschaltet“ worden seien. Und das war noch ein Jahr vor Kriegsende!

    https://www.swr.de/wissen/1000-antworten/6-millionen-holocaust-opfer-woher-stammt-diese-zahl-100.html
  • Bettina dwa lata temu
    Swoją drogą coronawirus też coś wykazał. Jadę w autobusie w Niemczech, ktoś zapomniał maskę nałożyć i słyszę drze się jakaś baba - maske! A ja słyszę - Żyd!

    Dwa lata wcześniej, przyjeżdzam do Polski, idę Ulicą! i jakaś baba mi mówi - A panią to maska nie obowiązuje?
    Konsternacja, w końcu jej odpowiadam - Niech pani dzwoni na policję.
  • Bettina dwa lata temu
    Szpilka, jakie to ma znaczenie, co my uważamy, skoro nie mamy na nic wpływu?
  • Szpilka dwa lata temu
    Bettina

    Bingo! Strasznie to smutne, ale tak jest ?
  • Bettina dwa lata temu
    Może zapytajmy się Francuzów czy mogą nam pomóc?
  • Noico1 dwa lata temu
    Prawda jest taka, że gdyby kupili ze dwieście myśliwców i z trzysta czołgów Wojsku Polskiemu, zamiast trzymać majątki w skarpetach, albo szwajcarskich bankach, to byśmy dzisiaj popijali szampana w Tiergarten, a Żydów czcili jako dobroczyńców i budowali im pomniki, jak Berkowi Joselewiczowi.
  • ten ja dwa lata temu
    Gdybyśmy mieli ze dwudziestu Kleebergów, obalonego w porę Śmigłego, Sikorski nie na wodza naczelnego, bo był opieszały. Wojna była manewrowa, sowietów można było odrzucić etc. Niemcom przestałby buzować Pervitin i zubożały zapasy.
  • ten ja dwa lata temu
    *byłaby
  • ten ja dwa lata temu
    Tak obok tematu, gdyby nie II WŚ, wielu z nas by nie było, konfiguracja związków byłaby inna, np. pierwszy mąż mojej babki dostał szczał i poległ, po wojnie ożeniła się z dziadkiem, wielu z was mogłoby nie być, bo wielu dostało szczał lub się poprzemieszczali.
  • ten ja dwa lata temu
    Tekst przygnębiający, ale sprawa jest tak dawno zamknięta, że rząd chyba tylko dla poklasku wystąpił o wypłatę.
    Nie wszyscy Niemcy byli też bestiami. Straszliwości są na każdej wojnie.
  • Józef Kemilk dwa lata temu
    Zawsze trzeba walczyć. Może pieniędzy nie będzie, ale pamięć będzie.
  • Abbie Faria dwa lata temu
    Józef Kemilk Nikt o tym nie mówi głośno, ale trzeba będzie oddać Ziemie odzyskane - Warmię i Mazury - Niemcom. Od Ukrainy, Litwy i Ukrainy i Białorusi trzeba będzie się starać o zwrot ziem. Bo dlaczego nie? Jeżeli zwrot to zwrot i od wszystkich.

    Kto mówi, że nie jest zwykłym kłamcą.
  • Józef Kemilk dwa lata temu
    Abbie Faria po 89 r. Polska jest pewną formą koloni. Szkoda, że Polskie rządy słabe, dobrze że na zachodzie podobnie.
  • Grain dwa lata temu
    https://twitter.com/weberroman181/status/1590841597503369217/photo/1
  • Józef Kemilk dwa lata temu
    Myślę, że tamte czasy nie były dla nich łatwe, tak jak i dla nas.
  • Grain dwa lata temu
    Józef Kemilk a kłamstwa o Polakach i zero autorefleksji?
  • Józef Kemilk dwa lata temu
    Grain dlatego skupmy się na Polakach
  • Grain dwa lata temu
    Józef Kemilk najlepiej bez kontekstu i z kompleksami. wg /już nie tylko lewackiej/ pedagogiki wstydu.
  • Józef Kemilk dwa lata temu
    Grain Trzeba krok po kroku iść do celu. Gdy jest za dużo celów nigdzie się nie zajdzie. Moim zdaniem powinniśmy zawalczyć o reparację i zwrot zrabowanego mienia przez Niemcy, przy okazji przywracając pamięć o Polakach. Z Rosją możemy dać sobie spokój (sytuacja polityczna), chociaż podobny raport o ich zbrodniach na Polakach powinien powstać. Atakując Żydów (postrzeganie Żydów na świecie) , atakujemy siebie i własne perspektywy. Teoretycznie Izrael mógłby być naszym sojusznikiem, niestety ich niechęć do nas jest duża.

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania