Najtrudniejsza sprawa- Część 6

Obiad

Średnia ocena: 5.0  Głosów: 2

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (29)

  • SwanSong dwa lata temu
    >>Obiad podano w kuchni, przy dużym jadalnym stole stojącym przy wielkim oknie. <<
    A ten stół o jakim smaku? Pewnie chodziło ci o >>jadalniany<<.
    >>Dawno już nie jadłem pysznego domowego obiadu, co chyba zauważyli gospodarze, którzy patrzyli jak w błyskawicznym tempie opróżniam swój talerz. Zauważyłem że patrzą na mnie.<<
    Niezgrabnie. Zauważyli, zauważyłem, patrzyli. Za dużo czasowników wzrokowych i jeszcze powtórzenie.
    Czasowniki oddzielasz przecinkami. Przecinek przed >>że<<.
    >>- Ależ nic nie szkodzi - powiedział uśmiechając się pan Anastazy - widzę że panu smakuje.<<
    Zły zapis. Przecinek przed >>uśmiechając<<.
    Przerywać wypowiedź możesz, jeśli pierwsza i druga część wypowiedzi tworzą jeden ciąg, a tu ewidentnie tego nie ma. Na przykład:
    – Nigdy nie zrozumiałem – dozorca podniósł pistolet – dlaczego nie mogą zostawić mnie w spokoju.
    – Pocałują ją – szepnęła mi do ucha – albo nigdy sobie nie wybaczysz.
    Tutaj powinno być:
    >>- Ależ nic nie szkodzi - powiedział, uśmiechając się pan Anastazy. - Widzę że panu smakuje.<<

    Na razie tyle.
  • Piotrek71 dwa lata temu
    Dzięki, poprawki się zrobi.
  • Piotrek71 dwa lata temu
    Poprawione panie szefie :)
  • Alienator dwa lata temu
    Przerywać wypowiedź możesz, jeśli pierwsza i druga część wypowiedzi tworzą jeden ciąg, a tu ewidentnie tego nie ma. Na przykład:
    – Nigdy nie zrozumiałem – dozorca podniósł pistolet – dlaczego nie mogą zostawić mnie w spokoju.

    To ewidentnie błędny zapis, ponieważ dialog zamyka się kropką, gdy narracja nie odnosi się do sposobu mówienia bohatera. Czyli prawidłowo:
    – Nigdy nie zrozumiałem. – Dozorca podniósł pistolet. – Dlaczego nie mogą zostawić mnie w spokoju?
    Zasadę pisania "cięgiem", to chyba wymyśliłeś. To przypomina zasadę stawiania przecinków tam, gdzie zaczerpujemy oddech. (Tzw. interpunkcja astmatyka).
  • SwanSong dwa lata temu
    Alienator
    Mylisz się. Jeśli chcesz podkreślić, że bohater robi coś w trakcie mówienia, możesz napisać to tak, jak pokazałem. Nic sobie nie wymyśliłem.
  • Alienator dwa lata temu
    SwanSong Możesz podać jakiś odnośnik do tej zasady? Twoje "tak, bo tak" jakoś mnie nie przekonuje.
  • SwanSong dwa lata temu
    Alienator

    Może się zdarzyć, że chcemy zaznaczyć, że bohater robił coś w czasie mówienia lub po prostu nie chcemy przerywać wypowiedzi i dzielić jej na dwa zdania. Wtedy wystarczy potraktować narrację jako swoiste wtrącenie. Ważne: jeśli w miejscu wtrącenia normalnie znajdowałby się przecinek, to nie stawiamy go!

    23) – Poczekaj – podniósł do ramienia karabin i przez lunetę spojrzał na wiszącą nad basenem tarczę – rzucę okiem.

    W tym wypadku zapis tego typu (brak czasownika, który oznaczałby mówienie i usprawiedliwiałby brak kropki i małą literę rozpoczynającą didaskalia) jest uzasadniony.
  • SwanSong dwa lata temu
    Alienator
    Poradnik fantazmatów do zapisywania dialogów. Szukać po książkach teraz nie będę, aby znaleźć te zdania.
  • Alienator dwa lata temu
    SwanSong Widzę, że to fantazmaty. To też jest błędny zapis. Nie każdy poradnik dobrze radzi. Zasady pisowni definiuje słownik.
    Idąc tropem Twojego wnioskowania, to można zapisywać dialogi jak się żywnie podoba, argumentując to dobrymi chęciami.
  • SwanSong dwa lata temu
    Alienator
    I znowu się mylisz. To nie jest coś wymyślone przeze mnie. Na wspólnymisiłami też taki zapis jest dozwolony. Ja również czasem używam takiego zapisu i nie miałem jeszcze problemu z korektą od wydawnictwa. Oczywiście, trzymaj się zasad, których chcesz. Ja wolę żywe dialogi.
  • Alienator dwa lata temu
    SwanSong W sensie, gdzie się mylę? Pisząc, że w dialogach czynności niezwiązane z mówieniem zapisujemy wielką literą i kończymy kropką?
    Co do reszty "argumentów", to faktycznie wolę trzymać się zasad, zamiast podpierać się widzimisie. Ostatecznie znajomość gramatyki nie ma wpływu na to, czy dialogi są "żywe", czy nie, może dlatego, że sposób zapisu nie ma nic wspólnego z treścią.
  • SwanSong dwa lata temu
    Alienator
    Mylisz się z tym, że to ja sobie wymyślam jakieś zasady.
    Mówisz, że sposób zapisu nie ma nic wspólnego z treścią? To ja sobie pozwolę myśleć odwrotnie i pisać inaczej.
  • anat dwa lata temu
    Ciekawe i z polotem.
  • Piotrek71 dwa lata temu
    Dziękuję :)
  • anat dwa lata temu
    Nie ma za co. Ja nie oceniam, tylko wypowiedziałam swoje zdanie, spostrzeżnie.
  • Piotrek71 dwa lata temu
    Zawsze to miło jak ktoś zostawi komentarz a jeszcze jak się podoba, to dodaje motywacji.
  • Łukaszenko dwa lata temu
    Piotrek71 Uważaj bo jeśli to ten szympions to zaraz rzuci w ciebie fekaliami...
  • Piotrek71 dwa lata temu
    Łukaszenko Przestałem zwracać na niego uwagę.
  • anat dwa lata temu
    A ty zawsze zostawiałeś miłe komentarze i dawałeś motywację ?
  • Piotrek71 dwa lata temu
    Jak coś czytam to zostawiam komentarz i pisze jaką dałem ocene.jak mi się coś podoba to piszę jak nie podoba to też to pisze. Może nie zawsze komentarz po myśli autora ale normalny człowiek wyciągnie wnioski a idiota sie obrazi.
  • anat dwa lata temu
    Piotrek71 Dobrze powiedziane. Zapamiętam sobie.
  • Akwadar dwa lata temu
    Nie żebym był upierdliwy, ale:
    "- Ależ nic nie szkodzi - powiedział uśmiechając się pan Anastazy - W..." - kropka ważna
    "- Nie - Odparła z nutka zawodu w głosie - ale..." - niedobrze, niedobrze...

    "- I te kroki - Klaudia " - tu na końcu warto dać wielokropek, zaczęła i zawahała się, niedokończyła wypowiedzi.
    Chyba już pora za tę interpunkcję się wziąć... tak mnie się deko zdaje.
    Przypomnę ściągę ;)

    Przecinek znika, gdy w zdaniu tkwi
    ani, bądź, oraz, lub, albo, ni
    i maleńkiego także się boi
    więc obok niego raczej nie stoi.

    Przed: że, aby, jeśli, iż,
    bo, albowiem, więc, ponieważ,
    znaczek zrób, przecinek pisz,
    a opuścić się go nie waż.

    To nie taka trudna rzecz,
    pisz przecinki mój kolego,
    przed: jeżeli, ale, lecz,
    kiedy, który, gdyż, dlatego.

    ;)
  • Piotrek71 dwa lata temu
    luzik, dzięki
  • anat dwa lata temu
    "Gramatyka na wesoło". Dobra książeczka.
  • Piotrek71 dwa lata temu
    anat Ja wiem, staram się nad tym pracować ale... może z czasem będzie lepiej.
  • anat dwa lata temu
    Nie bądź dla siebie zbyt surowy.
  • Łukaszenko dwa lata temu
    Jezusie jakże to rozwlekłe jak rozjechany kot i nudne siur po andropauzie...
    Dlatego masz władcze zapędy, bo uważasz się Artystę, będąc malarzem pokojowym?
  • anat dwa lata temu
    A w dalszym ciągu rozróżniam dobre opowiadanie i oddzielam od głuptaska, małego pieniacza.
  • anat dwa lata temu
    I dostałeś łachmyto 5 gwiazdek ode mnie.

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania