Poprzednie częściNelly Sachs spełniające proroctwa
Pokaż listęUkryj listę

Nelly Sachs (1891-1970) "Ucieczka i przemiana". Na marginesie "uchodźstwa"

Powiedziała Poetka podczas odbierania literackiej nagrody Nobla 10 grudnia 1966 roku:

 

„Wasza Królewska Wysokość, Ich Królewskie Mości, czcigodni Słuchacze,

 

latem 1939 roku pojechała do Szwecji moja niemiecka przyjaciółka po to, aby tam odszukać Selmę Lagerlof i poprosić ją o pomoc w uzyskaniu azylu dla mojej Matki i dla mnie.

 

Miałam to szczęście, gdyż od młodości korespondowałam z Selmą Lagerlof, na dziełach której wzrastała moja miłość do jej Ojczyzny.

 

Książę-malarz [Eugeniusz Bernadotte] oraz pisarka przyczynili się do mego ocalenia.

 

Wczesną wiosną, w 1940 roku, po wypełnionym udręką czasie, przybyłyśmy do Sztokholmu. Dania i Norwegia były już pod niemiecką okupacją; nie żyła także wielka pisarka, zaś my: nie znając języka, ale znając tylko ludzi, odetchnęłyśmy wolnością.

 

Dziś, po dwudziestu sześciu latach, przypominam sobie słowa swojego Ojca, które ten, każdego dziesiątego grudnia w rodzinnym Berlinie, niezmiennie wypowiadał: obecnie świętują w Sztokholmie rozdanie nagród Nobla.

 

Teraz, dzięki werdyktowi Akademii Szwedzkiej, jestem uczestniczką w samym centrum tej uroczystości, odnosząc wrażenie urzeczywistniającej się bajki:

 

PODCZAS UCIECZKI

Cóż za huczne przyjęcie

po drodze -

 

Otulona

chustą wiatrów

Stopy w modlitwie piasku

co nigdy nie może wypowiedzieć Amen

gdyż musi

z płetwy przemienić się w skrzydło

by dalej -

 

Chory motyl

dowie się znów o morzu -

Ten kamień

z muchy inskrypcją

wsunął mi się do ręki

 

Zamiast ojczyzny

trzymam przemianę świata”

 

[Na podstawie: „Deutsche Nobel-Galerie – Von Theodor Mommsen bis Heinrich Boell” / Hrsg. v. Werner Hoefen. Percha a.Starnberger, 1972. - s.373-374. Tłumaczenie własne]

Średnia ocena: 2.1  Głosów: 11

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (51)

  • laura123 22.08.2021
    Bardzo ciekawe i super, że zadałaś sobie trud tłumaczenia. 5
  • befana_di_campi 22.08.2021
    A forumowe trolle co rusz chronicznie przesr... Uczepiły się te "wampiórki niedopite" [Kazimierz Grześkowiak] nawet Noblistki, antysemity jedne :)
  • laura123 22.08.2021
    Befanka, bo oni nie rozumieją, na pewno nie wszyscy, o czym my piszemy. Właśnie, po raz kolejny, zdałam sobie sprawę, że metaforę czytają dosłownie. Wyobrażasz sobie ich odbiór naszych publikacji? A przy Grainie, to już takie cuda czytają, że jak sobie wyobrażę, to taki mnie śmiech ogarnia... Tu nie ma co przeżywać, trzeba tylko współczuć.
  • befana_di_campi 22.08.2021
    laura123 Ja nie "przeżywam"; ja jestem zwyczajnie przerażona. Bo tu nie chodzi o moje pisanie, to dotyczy nienawistnego obłędu, z którym byłoby się - aż strach się bać - w realu spotkać w cztery oczy.
    Od jakiegoś czasu mało kogo oceniam i stosunkowo niewiele komentuję.

    :)

    A Nelly Sachs będę sobie kontynuować. Zobaczymy kto kogo przetrzyma w sensie ważkości słów oraz fraz.
  • laura123 22.08.2021
    W realu, to trzeba brać pod uwagę chęć mordu, fakt. Ta nienawiść sięgnęła takich wyżyn absurdu, że nie do wyobrażenia.
    Z jednej strony nienawiść do katolików, za samo wyznanie, z drugiej brak zachwytu nad tymi wierszyczkami. Mnie to by od razu ukamienowali. Asfalt by zerwali, płyty chodnikowe... Śmieję się, ale zdaję sobie sprawę, że to wcale nie jest śmieszne.
  • befana_di_campi 22.08.2021
    laura123 Ze mną nikt jeszcze wojny na pióro [publicystykę] nie wygrał. Ani [kiedyś] na UJ, ani podczas współpracy z jednym z krakowskich dzienników, ani w trakcie samorządowania. Teraz, to w najgorszym dla mnie przypadku [net] jestem urlopowana :-D :-D :-D
  • laura123 22.08.2021
    Masz rozległą wiedzę, więc wygrywasz.

    Mnie to juz się nie chce tych wojenek prowadzić. Zmęczyły mnie. Czasami jeszcze, jak ktoś bezpośrednio uderzy, to odpowiadam. Ale marzy mi się spokój i zajęcie tylko literaturą. Te wojny nie sprzyjają tworzeniu. Jedynie złośliwość się uaktywnia.
  • befana_di_campi 25.08.2021
    laura123 Nie prowadzę "wojen", ale cierpiętnicą nie jestem. Szczególnie wtedy, kiedy ktoś bez powodu mnie się czepia ;-) Wtedy i pojadę gazem po oczach wspierana - od czasu do czasu - Słownkiem Wulgaryzmów [wydał go PWN].

    Serdecznie :-)
  • laura123 25.08.2021
    Befanka, tutaj można oszaleć, to jak "inny świat ", w którym zwrocenie komuś uwagi na rym albo jakąś niedoróbkę w tekście, graniczy z obłędem... stąd te ataki. Wycie pokrzywdzonych.

    Im większy głąb, tym głośniej piszczy. W przypadku kigji, to jej sposób na piątki, dlatego tak "pracuje" nad tym. Grafomani wszystkich portali łączą się. ?
  • befana_di_campi 25.08.2021
    laura123 Nie będę rzucać padliną bez uzasadnionego powodu; kiedy zaistnieje określona potrzeba, to nie omieszkam tego uczynić :-)

    Tutaj tak naprawdę "literatury" to z prawdziwego zdarzenia ni hu-hu. Niemniej Wiośnianka 60 plus ma z kolei wielce konstruktywne zajęcie typu "Dzień pierdzenia w stołek" czy innego Czkania po konsumpcji własnego przeżuwania treści żołądkowych :-D
  • kigja 25.08.2021
    kigja, nie walczy o piątki, które przyprawiaja o zmarszczki i laksację l123?

    kigja, chciałaby jedynie, żeby każdy miał prawo do wyrażenia siebie bez spazmatycznych komentarzy kogoś, kto siebie uważa za wyrocznię na jakimś portalu, a sama na innych portalach nie uchodzi za KOGOŚ...??????????
  • laura123 25.08.2021
    Mam wejść na te "inne portale" i przetrzepac ci piórka? Bez sensu, bo ciągle ktoś to robi... a ja nie mam za bardzo czasu na mnogość portali, ale mogę zrobić wyjątek... ?
  • kigja 25.08.2021
    Wiesz, gdzie ja mam twoje trzepanie o tu (_!_) ?????????
    Straszyć to możesz swoją córę, która uprawia manicure.
    Przecież to praca fizyczna! ?
  • laura123 25.08.2021
    Ale niezła kasa z takiego salonu... no, na paznokciach, to raczej zarobku nie ma, ale skąd ty masz to wiedzieć, kiedy dla ciebie szczytem luksusu jest zrobienie sobie paznokci... ?

    To chyba odwiedzę te "inne portale " ?
  • befana_di_campi 25.08.2021
    Sprostytuowałaś pacyno te "piątki" :-D Jestem bowiem przekonana, iż ci wszyscy, którzy nie wypowiadają się pod swoimi uprzednimi nickami te dawne konta jednak zachowali. Aby mieć wątpliwą radochę z pałowania innych. I tak: (według mojego przypuszczenia) niejaka "alaolaula" - - - > czyli "kurkuma", która pojawiła się raptem wyłącznie pod tekstami b_d_c, by później się na amen przykorkować i zalakować; po czym "imia" vs "kigja" itp. = cztery [o ile nie więcej] zza węgla wystrzelane, czyli anonimowe lagi.
    Oceniajta, se oceniajta. Ja wam tym samym nie odpłacę, poczciwinki prostackie ;-)
  • kigja 25.08.2021
    Leć na złamanie karku?
  • kigja 25.08.2021
    befana_di_campi

    Babina ubzdurała sobie kurkumę i leci na tej bzdurze, jak bezmyślne cielę.
    A pisz sobie babuchno, mam to tu (_!_)???

    KURKUMA, kimkolwiek jesteś, to dobrze czynisz!!!!?
  • laura123 25.08.2021
    Poza tym mnie o nic nie przyprawia grafomanski rym, przecież nie ja podpisuję się pod kiczem... tylko ty i ty piszczysz ilekroć napiszę, że dno... bronisz w ten sposob wlasnej tforczosci... no i walczysz o prawa grafomanow do wyrażania siebie... ?
  • kigja 25.08.2021
    Wiesz, co ci jeszcze napiszę a pies cię je..ł ?
  • befana_di_campi 25.08.2021
    Stop obelgom, hejterko!
  • laura123 25.08.2021
    "Kultura" ją dopadła... ?
  • kigja 25.08.2021
    Te babino, nie wiesz, co jest napisane, więc zamilcz?
  • befana_di_campi 25.08.2021
    kigja Każda jest "babiną" wiośnianko sześćdziesiąt plus. Gdybyś była młodsza, to nie tkwiłabym z tym swoim świecącym kinolem po rozmaitych portalach. Bo pracująca "zawodowo" kobieta nie ma głowy ani czasu, aby się takimi dla ciebie typowymi bzdetami zajmować.
    Natomiast "babina"? Nie, ona już niczego nie musi :p Siedzi sobie na wystygłym zapiecku i robi to co lubi oraz lubi to co robi :-D :-D :-D
  • befana_di_campi 25.08.2021
    "Tkwiłabyś", literówka :-D
  • kigja 25.08.2021
    befana_di_campi
    Ty chyba pomyliłas osoby ----> to napisz do emerytki l123, która tu siedzi od świtu do nocy ???
  • laura123 25.08.2021
    Ja emerytka? W sumie to bym chciała, ale nikt mi teraz nie chce dać emeryturki.
    Ubolewam... bardziej od ciebie z tego powodu.

    Ale fajnie, że masz się za młodszą... ?
  • befana_di_campi 25.08.2021
    laura123 Może Wiośnianka jest na "pomostowej"? Po półwieczu zatrudnienia na odpowiedzialnych stanowiskach z obowiązkową znajomością knajackich wyrazów???
  • laura123 25.08.2021
    Wyobrażasz ją sobie na ofpowuedzialnych stanowiskach?
    Nie ŕozsmieszaj mnie... ?
  • laura123 25.08.2021
    Odpowiedzialnych - korekta
  • kigja 25.08.2021
    Przypomnij, jak ciebie nazywała l123, pewnie ze starości nie pamiętasz ?
  • laura123 25.08.2021
    Młodzieżowka... ?
  • befana_di_campi 25.08.2021
    kigja Wyobraź sobie, Wiośnianko, że w prywatnym mailu [zob. mój profil] mnie przeprosiła :-D
    Młoda "starość" to "młodość ducha" i tegoż ducha pogoda, czego nie można powiedzieć o tobie, kumocho z dziesiątego piętra blokowiska, dlatego poprzez - rzekomo literackie - portale teraz pucujesz tobie niewygodnym ich plecy. Za szczególnym uwzględnieniem miejsca poniżej ogonowej kości :-D
  • kigja 25.08.2021
    Ziew.
  • laura123 25.08.2021
    Patrzcie państwo, co się dzieje, kiedy głąb bez szkoły rzuca się na portalu... żenada roku!
  • kigja 25.08.2021
    Patrzcie państwo, co się dzieje, kiedy wielka połetka rzuca się do gardła autorowi, który śmiał napisac wesoły wierszyk z dokładnymi rymami...
    żenada stulecia!

    Tfu!
    Na psa urok!
  • befana_di_campi 25.08.2021
    A burą sukę to dopiero :-D
  • kigja 25.08.2021
    To właśnie ty :-D
  • befana_di_campi 25.08.2021
    kigja Aha, samosięoceniła wiośniana pani "imia" :-D
  • laura123 25.08.2021
    Ona już przez tę poezję szajby dostaje... i żeby jeszcze potrafiła ją pisać. ?
  • befana_di_campi 25.08.2021
    laura123 Dobrze, że tu jeszcze nie lata z tasakiem :-D
  • laura123 25.08.2021
    Już kiedyś namawiala jednego do zabicia mnie. Mówię Ci, oszalala przez ten kicz, ktory pisze. Wydaje jej się, że jest poetką.
    A tu ktoś ośmiela się krytykować. I szał... ?
  • kigja 25.08.2021
    Ty nie jestes ktoś, ty jestes nikt ???
  • befana_di_campi 25.08.2021
    kigja Stop obelgom, hejterko!
  • laura123 25.08.2021
    Większego "nikt" od ciebie, to tu nie ma.

    Ale czego można oczekiwać po osobie, po zawodówce...
  • kigja 25.08.2021
    Stop hejterko!
  • kigja 25.08.2021
    A jakie ty szkoły ukończyłaś? SPB? ???
    Nie jestem po zawodówce hahahaha
    Ale fajnie, gdybym była :]
  • laura123 25.08.2021
    Takie, o ktorych ty pojęcia nie masz. Co widac, słychać i czuć... ?
  • kigja 25.08.2021
    Idem se w siną dal ?
  • befana_di_campi 25.08.2021
    Namyśliła się :p
  • laura123 25.08.2021
    Teraz chce sobie wyksztalcenie poprawić... kiedyś rzuciła się do mnie, że po zawodowce też jest się mądrym i żebym nie wyśmiewala. Minęło trochę czasu i już wstyd przyznać się do zawodowki. Swoją drogą trochę wstyd...
  • befana_di_campi 25.08.2021
    Poprawiłam ten zgrzytający mi zapis. Ma być "uchodźstwo" ;)

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania