neobarok zabija

boję się pustych słów

zmienionych znaczeń

oddalonych akapitów

skamieniałych metafor

 

połamany język fałszywego piękna

kaleczy strofy i dusze

 

bo najokrutniejsze są piękne zdania

które nic nie znaczą

 

gdy um oddziela

słowo od sensu

pęka jego kryształowe serce

 

nie zabijaj poezji pięknem

Średnia ocena: 3.3  Głosów: 23

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (30)

  • Szpilka 29.12.2020
    Ale ładny i niebanalny ?
  • piliery 29.12.2020
    Dzięki. Jedno oko Ci się zamknęło. :)
  • Szpilka 29.12.2020
    Piliery

    Ale szczególarz, jak komisarz Przegroda z Vabanku ?
  • piliery 29.12.2020
    Szpilka To z troski o Twoje zdrowie. Tak nawiasem: moim idolem jest Colombo. :)
  • Szpilka 29.12.2020
    Piliery

    Moim też, ale wcześniejsze odcinki, bo później to porażka, a Vabank jako komedia kryminalna wymiata, i tyle ?
  • piliery 29.12.2020
    Siedem osób, w przeciagu niecałych dwóch minut,dało jedynkę. Nawet nie zdązyły przeczytać. :)
  • Celina 29.12.2020
    To samo u Laury, jedna i ta sama osoba, albo góra ze dwie. Nie chce mi się bawić w typowanie, ale poszlaki wskazują na góra pięć, sześć osób.
  • laura123 29.12.2020
    Gdy um oddziela, chodziło Ci o umysł? Tak się zastanawiam nad tym pięknem... kilka razy powtarzasz, więc chyba chodzi o przesyt, bo neobarok, to nadmiar cudowności.

    Piliery, tutaj jest tak, że tylko chłam ma piątki, więc się ciesz, że nie należysz do tego grona... ja tam się cieszę.
  • piliery 29.12.2020
    Um to cząstka pierwotna. Umysł składa sie z dwóch części: pierwsza - pierwotna to właśnie um i druga to mysł (coś co jest już wytworem). Oczywiście to w uproszczeniu. Abramowski to lepiej tlumaczy.
  • Tjeri 29.12.2020
    Czasem ktoś chce bardzo coś napisać, ale nie ma o czym... Inwestuje wtedy w same słowa, nie widząc w nich pustki. Są jeszcze różne nie najlepsze nawyki, onanizmy słowne...
    Całkiem trafnie ujęte, Piliery, choć zabijać poezji takie zabiegi nie mogą. Jej tam po prostu nie ma.

    A co do ocen... Że też w ogóle zwracasz na nie uwagę... Ja nawet nie wiem jak są oceniane moje teksty, sama ocen też nie stawiam. Jedyne, do czego można się na tym portalu odnieść, to komentarze. Anonimowe oceny to tylko lokalny folklor. :)
  • piliery 29.12.2020
    Gdybyż to tylko onanizmy słowne. :) Ktoś tam opisał je jako "artystyczną" składankę z napisanych literek z których autor czerpie przyjemność," Celne. Martwi mnie że do tego dopisuje się teorie kreujące takie zabiegi jako wartość.
  • Tjeri 29.12.2020
    piliery
    Mnie martwi disco polo, które zostało wyniesione do rangi sztuki. To jest dopiero tragedia. Ale ostatecznie dopóki ma odbiorców i nie wylewa się ten szlam z moich ulubionych stacji radiowych... trudno. Kiepskimi nibywierszami nikt na żadnych falach nie katuje, czytać nie każe. A jeśli komuś pisanie sprawa radość... niech pisze. Szkody tu wielkiej nie ma.
  • piliery 29.12.2020
    Tjeri O, nie. Poezja spełnia o wiele ważniejszą funkcję niż muzyka popularna. Literatura ( w sposób szczególny poezja) kształtuje elity. Jeśli te elity degradują język to degradują też świadomość społeczną. Dla mnie słowo posiada funkcję sprawczą. Tu nie chodzi o kiepskie wiersze, które budza usmiech politowania a o te, które budowane są w schemacie "onanizmu słownego", o którym pisałaś, wynoszone na piedestały.
  • Tjeri 29.12.2020
    piliery Powiedzmy, że problem to odwieczny, a nie specyfika naszych czasów - w sensie "psucia" sztuki. Ja trendu onanizmu słownego w "poważnej" poezji nie widzę. A przynajmniej nie widzę tego jako trendu. Za to na portalach... wiadomo.
  • piliery 29.12.2020
    Tjeri Portale odgrywają teraz dużo ważniejsza rolę. To tu się kształtuje kierunki. Obecność na rynku wydawniczym to nobilitacja ale większe znaczenie ma obecność w internecie.
  • Tjeri 29.12.2020
    piliery
    Na tych "poważniejszych" portalach raczej nie mają racji bytu takie utwory.
    Tam gdzie się komentuje tylko kciukiem w górę, owszem.
    Czy na portalach się kształtuje kierunki? Pewnie tak, ale tylko te portalowe.;) To miejsca ważne, ale pod kątem nauki, zapoznania się w ogóle z poezją. To niesamowite, że to, czego kiedyś trzeba by się uczyć przez lata, dzięki portalom można ogarnąć znacznie szybciej. Oczywiście mówię o osobach, które chcą się uczyć, a nie o tych co przychodzą zaznajomić tłumy ze swą wielką twórczością :)).
  • Tjeri 29.12.2020
    Napisałam o poezji, ale i prozy oczywiście tak samo to dotyczy.
  • piliery 30.12.2020
    Tjeri Zasięg robi swoje. A że tak jest mam potwierdzenie w dyskusjach jakie toczyły "autorytety", specjaliści od "programowania obiektowego", ucząc piękna formalnego, które dla poezji jest zabójstwem.
  • Tjeri 30.12.2020
    piliery
    Szanuję Twoje zdanie, jednak nie znajduję niczego szczególnego w "naszych czasach" pod tym względem. A głosy takie jak Twój - istnieją pewnie od tego samego czasu co i sama sztuka...
  • piliery 30.12.2020
    Tjeri Ta "walka" jest stara jak świat. Zawsze będę cytował Norwida i jego walkę o prawdę i piękno w sztuce. Nawet turpizm jest walką o nie. Najgorszy jest indyferentyzm a ten w naszych czasach jest najboleśniejszy i to o niego mi tu przede wszystkim chodzi.
  • Celina 29.12.2020
    Hm, a mnie się ten wiersz kojarzy z krytyką pustosłowia. Im bardziej ktoś nie ma nic do powiedzenia, tym bardziej próbuje to ukryć pod lawiną słów, często wymyślnych. Mam też jeszcze drugie skojarzenie z tym wierszem, o zmienianiu znaczeń słów, odwracaniu pojęć. Ale to chyba mylny trop.
  • piliery 29.12.2020
    Rzeczywiście takie zjawisko dostrzegam. Tak się działo, jak wspomniała Tjeri od dawna. O tym co dalej poruszasz - to proceder który staje sie widoczny gołym okiem.
  • Cicho_sza 29.12.2020
    Chodził mi taki wiersz po głowie, o tym, że się dużo chce a mało może, albo jeszcze nie umie. Albo nie umie, a myśli, że wie juz wszystko. I proszę właśnie go dostałam od Ciebie :) Pozdrawiam
  • piliery 29.12.2020
    Cieszę się że mamy wspólne poglądy. Dzięki.
  • Pan Buczybór 29.12.2020
    doobre
  • piliery 29.12.2020
    Zawsze cieszą mnie Twoje odwiedziny. Tym bardziej krótkie ale jakże treściwe wpisy. Dzięki
  • Baba Szora 03.01.2021
    Ja też się boję pustych słów.
    5, bo mi się podoba :-)
    Pozdrawiam,
  • piliery 06.01.2021
    Dzięki, Sojuszniczko ważnej i Słusznej sprawy. :) Też pozdrawiam.
  • absynt 02.03.2021
    tendencyjny pozaliryczny zagadaniec skupiony na czynnościach ślinojęzykowizmu, co jest swojego rodzaju odautorską wizytówką.- zatem tekst przechodzi obok
  • piliery 02.03.2021
    Nieprzemyślane , wynikajace z niedoczytania, zemsty szkodzą. "Ślinojęzykowizm" świetne słowo akurat pasujace do tego co napisałeś/aś i pod swoim tekstem w wyniku niedoczytania i tutaj.

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania