Perła

Perełka

Średnia ocena: 3.0  Głosów: 4

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (51)

  • MartynaM dwa lata temu
    "Na miłym macaniu minęła godzinka
    I była szczęśliwa miejscowa kretynka."

    Takie wierszyki powinieneś pisać. Tu widać wprawę i kunszt literacki, no i jeszcze szlachetność, odwagę, dumę katolicką... a nie takie grzeczne i wzniosłe pierdolamento.
  • Noico1 dwa lata temu
    Do Tuwima te pretensje, nie do mnie;)))
  • MartynaM dwa lata temu
    Zaznaczyles to nie bez powodu św. Bogumile, prawda?
    Pisz takie, wprawę masz, nie raz i nie dwa widziałam... co się będziesz rozmienial na jakieś gornolotne frazesy... dawaj!
  • Noico1 dwa lata temu
    Martyno nie mieszaj krotochwilnej satyry z poezją z górnej półki, plis.
  • MartynaM dwa lata temu
    Noico1, a gdzie ta poezja z górnej półki?
    Ja tu widzę jedynie styl zaczerpnięty z okresu romantyzmu, czyli bardzo, bardzo stary... dzisiaj inaczej się tworzy poezję.
  • Noico1 dwa lata temu
    To o wiele lepszy styl, od dziewięćdziesięciu pięciu procent współczesnych popierdółek, od których czytania aż zęby bolą, więc pozwól, że niech każdy pisze takim stylem, jakim lubi. A wiesz przynajmniej o czym jest wiersz?
  • MartynaM dwa lata temu
    Noico1, nie, odrzuca mnie styl i forma. Nie lubię się cofać, a ty nic innego nie robisz...
  • MartynaM dwa lata temu
    Myślałam, że rokujesz, ale nie potrafisz wyjść z ciasnych ram... dobrze chociaż, że rym współczesny...
  • Noico1 dwa lata temu
    MartynaM i vice versa, mnie odrzuca od tego co Ty chwalisz. Ta współczesna poezja 95%) to jedno wielkie g., bełkot bez ładu i składu, nawet nie ma na czym oka zawiesić. Musisz z tym jakoś żyć.
  • Noico1 dwa lata temu
    Dobre na gablotki ścienne do psychiatryków.
  • MartynaM dwa lata temu
    Noico1, a jeszcze niedawno tak wychwalałeś...?
  • Noico1 dwa lata temu
    MartynaM No wiesz;(
  • MartynaM dwa lata temu
    Noico1, wiem... ?
  • Noico1 dwa lata temu
    MartynaM niezrozumiałego bełkotu nie chwaliłem nigdy.
  • MartynaM dwa lata temu
    Noico1, dobra, dobra...?
  • zsrrknight dwa lata temu
    fajne. Podoba mi się
  • Noico1 dwa lata temu
    Dzięki, Bucz. Dlatego napisałem, że perełka, musi się podobać, bo jakżeby nie:))
  • Szpilka dwa lata temu
    Noico1

    Tirlitirli, znalazłam skazę na perełce ?

    'gdy łzę obcierał siostrze w oku'

    A nie z twarzy? Nigdy nie widziałam, żeby ktoś komuś łzę w oku obcierał, widziałam okulistę, jak wyciągał z oka ciało obce.
  • Noico1 dwa lata temu
    Szpilka ?????
  • Noico1 dwa lata temu
    Szpilko, łzy można obcierać zarówno z oczu, jak również policzków. Nie widzę sprzeczności.

    Tutaj taki piękny wiersz pt. Orlatko, zaczyna się od słów, o mamo otrzyj oczy.

    Orlątko
    O mamo otrzyj oczy z uśmiechem do mnie mów
    Ta krew co z piersi broczy, ta krew to za nasz Lwów
    Ja biłem się wytrwale jak starsi, mamo chwal.
    Tylko mi ciebie mamo,
    tylko mi Polski żal.
    Tylko mi ciebie mamo,
    tylko mi Polski żal.

    Z prawdziwym karabinem u pierwszych stałem czat.
    O nie płacz za swym synem, co za ojczyznę padł
    Z krwawą na piersi plamą odchodzę dumny w dal.
    Tylko mi ciebie mamo,
    tylko mi Polski żal.
    Tylko mi ciebie mamo,
  • Szpilka dwa lata temu
    Noico1

    Otrzeć oczy tak, bo ocierać to usuwać brud lub wilgoć z powierzchni, przesuwając czymś po niej, ale obetrzeć łzę w oku? Palucha wsadził w oko? W oku może się kręcić łza, ale skoro uważasz, że jest dobrze, to niech tak będzie, nie mam nic przeciwko ?

    szpilonu

    obtarł łzę w oku,
    ból wykrzywił jej fizys,
    choć palec boży.

    ???
  • Trzy Cztery dwa lata temu
    Nie było takiej burzy wokół,
    co była władna go powstrzymać,
    gdy łzę obcierał siostrze w oku,
    bo wtedy siłę miał olbrzyma.

    - do otarcia łez potrzeba delikatności.... Tu, w tym wierszu, wygląda tak, jakby łzy wycierane były... PIĘŚCIĄ!!!

    Z "siłą olbrzyma" "obcierał" łzy?...
  • Noico1 dwa lata temu
    To metafora, nic go nie powstrzymywało od świadczenia pomocy bliźnim, miał niespożyte siły i energię, żeby pomagać???
  • Trzy Cztery dwa lata temu
    Wiem. Lecz podałeś tę metaforę niefortunnie.
  • Noico1 dwa lata temu
    Dlaczego? Na zasadzie kontrastu, delikatność, opieka nad siostrą i siła, możliwość bronienia jej przed złem. Wszystko jest głęboko przemyślane.
  • Trzy Cztery dwa lata temu
    Noico1, dlatego, że strofka jest tak zbudowana, a wersy tak splecione, że "siłą olbrzyma" nie jest tu wykorzystana do pokonania burz i innych przeciwności losu, ale do samego aktu "obcierania" łzy w oku.

    Oko "obtarte" z siłą olbrzyma musi przedstawiać tragiczny widok.

    Wczytaj się w tę strofę, pomyśl raz jeszcze.
  • Noico1 dwa lata temu
    Trzy Cztery oczywiście jako czytelniczka masz prawo do własnej, nawet błędnej interpretacji, ale z całej strofy wynika, że peel nie boi sie przeciwieństw, nawet wielkiej burzy, która uosabia wszystkie przeszkody uniemożliwiające mu niesienie pomocy. Jest silniejszy od burzy, która nie może mu przeszkodzić w realizacji szlachetnych celów. To bardzo proste, by to zrozumieć. Powinnaś skupić się na treści całej strofy, a nie wyrywać z niej dwa ostatnie wersy i na siłę je sobie przeciwstawiać. Ze strofy wynika jasno, że czym większe przeszkody, tym peel zyskuje większe wewnętrzne siły i przed niczym się nie cofa w świadczeniu dobra. To bardzo jasno wynika z całości i zarówno strofy, jak też kontekstu całego wiersza.
    Myślę, że wyraziłem się jasno.
  • Trzy Cztery dwa lata temu
    Noico1, przecież skupiłam się na całej strofie, nie wyrwałam żadnych wersów, jak mi zarzucasz.
    Zacytowałam całość, żebyś zobaczył, że źle rozłożyłeś kolejne cztery wersy.
    Tekst minął się z główną myślą, jaką tam chciałeś włożyć.
    Ponownie cytuję:

    Nie było takiej burzy wokół,
    co była władna go powstrzymać,
    gdy łzę obcierał siostrze w oku,
    bo wtedy siłę miał olbrzyma.

    I teraz czytaj, co napisałeś:

    Gdy łzę obcierał siostrze w oku, miał wtedy siłę olbrzyma. Nie było takiej burzy, co była władna go powstrzymać.

    Powstrzymać przed czym? Przed "obcieraniem łzy z siłą olbrzyma".

    Taki jest sens obecnie.
  • Noico1 dwa lata temu
    Trzy Cztery, jak Ty nic nie rozumiesz. Z wersów wynika jasny, gdy szalej burza, nie jest w stanie peela powstrzymać przed spełnianiem humanitarnych uczynków wobec bliźnich *siostry* bo ma siły, które żaden wicher, ani grom nie pokona. To bardzo proste, trzeba mieć maksimum złej woli, albo spaczony charakter, żeby czytać te jasne i proste wersy na odwrót, jak Ty to robisz.
  • Trzy Cztery dwa lata temu
    Noico1, nie tylko ja zauważyłam to, co próbuję Ci wytłumaczyć. Ale już wystarczy. Nie będziesz mnie obrażał!
  • Noico1 dwa lata temu
    Trzy Cztery ja Ciebie nie obrażam, tylko próbuję dociec Twojej zajadłości. Tak, nie tylko Ty, ale nie bierze tego na poważnie, to ze zwykłej, wrodzonej złośliwości się do Cb przyłączyła.
  • MartynaM dwa lata temu
    Noico1 nieprawda.
    Zmieniłeś ten wers i strugasz wariata...
  • MartynaM dwa lata temu
    Jeszcze to obcierac zmień, bo razi...
  • Noico1 dwa lata temu
    MartynaM każdy inny układ jest bez sensu.
  • MartynaM dwa lata temu
    Znowu przywróciłes bezsens...?
  • MartynaM dwa lata temu
    Nie było takiej burzy wokół,

    co była władna go powstrzymać,

    gdy łzę obcierał siostrze w oku,

    bo wtedy siłę miał olbrzyma.

    Nie chce mi się myśleć, ale zamiast oku, może rym do boku, skoku, mroku itd
    Wtedy coś dovtego olbrzyma dopasujesz
  • MartynaM dwa lata temu
    I zamiast "wtedy" - zawsze
  • Noico1 dwa lata temu
    MartynaM nie zawsze, bo tylko wtedy gdy był pomocny dla innych. To jest zasada, że dobro powraca do człowieka.
  • MartynaM dwa lata temu
    Noico1, czyli nie zawsze byl pomocny dla innych, tylko c,asami...?
  • Noico1 dwa lata temu
    MartynaM wyobrażasz sobie, że nie spał?
  • Szpilka dwa lata temu
    Noicyk

    Wiesz, co powiedział ojciec do małego Kazia Górskiego? Synu, gdy kiedyś osiągniesz sukces, pozostań skromnym, gdyż skromność to cecha ludzi szlachetnych. No, nie upodabniaj się do Gmocha, który Kazia Górskiego wygryzł ze stanowiska.

    Nie musisz się zgadzać z czyimś osądem, wystarczy podziękować za pochylenie się nad wierszem i pozostać przy własnej koncepcji, przecież żaden komentarz nie jest obligatoryjny! Agresją tylko wypłoszysz czytelników i zostaniesz sam ze swoim wierszem.
  • Noico1 dwa lata temu
    Szpilko, pochylam się z szacunkiem nad każdym komentarzem, każdy ma prawo do swojej opinii o wierszu, oczywiście, że tak, masz rację. Pozdrawiam.
  • Szpilka dwa lata temu
    Noico1

    ?
  • sekator dwa lata temu
    jest warsztat
  • MartynaM dwa lata temu
    "Nie było takiej burzy wokół,
    co była władna go powstrzymać,
    gdy łzę obcierał siostrze w oku,
    bo wtedy siłę miał olbrzyma."

    Nie kłóć się, tutaj 3/4 ma rację.
    Zobacz:

    "Nie było takiej burzy wokół,
    co była władna go powstrzymać,"-:tutaj opisujesz jego siłę i jest ok

    "gdy łzę obcierał siostrze w oku,
    bo wtedy siłę miał olbrzyma." - a tutaj, łzę ocieral, nie obcieral, to raz, dwa- bo wtedy siłę miał olbrzyma, wtedy czyli gdy ocieral łzy- tak wynika.
    Zmień ostatni wers tej strofy i nie tłumacz bzdur.
  • MartynaM dwa lata temu
    z oczu - bym napisała
  • MartynaM dwa lata temu
    i łzy a nie łzę
  • MartynaM dwa lata temu
    Nie, źle...

    gdy łzy wycieral siostrze z oczu - może tak?
  • Narrator dwa lata temu
    Czytaj i pozwól, niech czytają twoi,
    Niech się z nich każdy niewinnie rozśmieje.
    Żaden nagany sobie nie przyswoi,
    Nikt się nie zgorszy, mam pewną nadzieję.
    Prawdziwa cnota krytyk się nie boi,
    Niechaj występek jęczy i boleje.
    Winien odwołać, kto zmyśla zuchwale:
    Przeczytaj - osądź. Nie pochwalisz - spalę.

    z Pieśni Szóstej Monachomachii Ignacego Krasickiego.
  • Noico1 dwa lata temu
    Dziękuję Narratorze za przypomnienie tego pięknego i pouczającego wiersza.
  • MartynaM rok temu
    Noico1 5 min. temu
    I zabierz sobie swój bełkot, bo zostawiłeś nie tam gdzie trzeba.
    Lotos 3 tygodnie temu
    Każdy może w różny sposób wyrażać swoje poglądy i każdy może je krytykować.

    Pozdrawiam.

    Pokaż mi człowieka o zdrowych zmysłach który gloryfikowałby zbrodniarza takiego jak Hitler, który wymordował 3 miliony Polaków, za jego przyczyną zginęło w trakcie wojny kilkadziesiąt milionów. Jeśli masz na myśli "reportaż" tvn, to chyba powinieneś dobrze wiedzieć, że to była opłacona ustawka. Jeśli nawet jakiś psychol zrobiłby coś takiego ze swojej własnej woli, to byłby to tylko pojedynczy psychol. Dlatego nie rozumiem, czemu mieszasz do tego patriotów. A Ty patriotą nie jesteś? Nie kochasz kraju w którym się urodziłeś, w którym są groby Twoich bliskich. Polska, jak mało który kraj, ma bardzo piękną historię.

    CytujOdpowiedz
    Gerber
    Gerber
    Użytkownicy
    529

    Autor
    Opublikowano 25 Listopada 2019
    Reportaż TVN- u pokazywał prawdę, mieszkam 20km. od Wodzisławia i wiele razy odchodziły takie "imprezy". Zaczęło robić się coraz głośniej, aż dotarło do TVN. Znam wielu takich patriotów bijących się na meczach, wychodzących z knajpy i krzyczących "Kurwa gdzie jest Hitler i SS", "Kupujesz kebaba wspierasz araba" Albo niepijących, nie palących, ale wszystko wiedzących. Mówią, że wszyscy w Izraelu mówią po polsku, bo to jest ich przyszła ojczyzna. Mógłbym tak jeszcze wymieniać, ale to nie portal na takie dyskusje. Napisałem tekst i możesz go krytykować, że ci się nie podoba, że jest kiepski, ale jak mówisz, że jest nieprawdziwy to się z tobą nie zgodzę.

    1
    CytujOdpowiedz
    Gość
    Gość
    Goście

    Opublikowano 25 Listopada 2019
    @Gerber tja, uwierzyłbym w te imprezy, gdyby nie to, że gloryfikowanie faszyzmu jest karalne. Niby Ty wiesz, a policja nie wiedziała. Tylko tvn musiał zadziałać:) He, he, drętwe. I ten tort zrobiony na prędce z wafelków, pod reportaż, i ten hailujący kamerzysta. Żałosne to wszystko. Skoro o tym wiesz, to czemu nie powiadamiasz odpowiednich służb. Takie coś jest jak nic przestępstwem. No chyba, że chodzi o jakichś przedstawicieli wiadomej mniejszości. Ale oni by raczej sobie d. nie zawracali taką dziecinadą.

    CytujOdpowiedz
    Gerber
    Gerber
    Użytkownicy
    529

    Autor
    Opublikowano 25 Listopada 2019
    Możesz nie wierzyć, to nie jest w końcu kwestia wiary, a ja swoje widziałem i wiem.
    Pamiętasz ten dialog, to z innego portalu?

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania