Nie ma większego zła, niż uważać się za dobrego

Ludzka plastelina urabia się dziś sama;

nie potrzeba terroru prócz tresury myśli –

poglądy, te są zawsze cudze.

 

Gdy już zamkną wam oczy na świat realny,

a pogrążą w ciemnościach ideałów,

gdzie 2+2 nie równa się niczemu,

powiedzie was ten, co w banku znalazł

swoje jedno oko.

 

Strzeżcie się idealistów, to fanatycy;

na dnie ich kieszeni spoczywa pogarda,

a ci najgłośniejsi (usiądź, który słyszysz)

– to oni właśnie kręcą kłamstwa kołem,

i zasiadają do wspólnego stołu

z nowo mianowanymi hitlerami.

 

https://youtu.be/XfGeKNZwcKk

Średnia ocena: 4.3  Głosów: 6

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (28)

  • MartynaM dwa lata temu
    A jak ktoś uważa się za wredną osobę, to jest dobrym człowiekiem?
  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    Dobrym, bo szczerym ?
    Zresztą jest "złem jest uważać się za dobrego", nie mówi się nic o złych i dobrych. Sam ten podział jest wątpliwy...
  • MartynaM dwa lata temu
    Pewnie, że złem, bo ktoś dobry jest niemal doskonały i nie musi nad sobą pracować, w swoim mniemaniu, a wredni ciagle mają coś do zrobienia...
  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    MartynaM, albo pracują by nakarmić swoje mniemanie, różnie może być. Ja od dobrych trzymam się z daleka ?
  • MartynaM dwa lata temu
    Pobóg Welebor, ja też. Przerażają mnie.?
  • yanko wojownik 997 dwa lata temu
    Pobóg Welebor, Ja zawsze mówię, że jestem zły, niektórzy mówią, że niekoniecznie - widać tu nawet mówią - tj. piszą. Niektórzy zaś chcą potwierdzenia tego, co mówię i jak tu być dobrym, a przynajmniej nie być złym, zgodnie z tym, co się podało na wejściu?

    Niektórzy wyrastają z ideałów, część się utwierdza, nie wiem jaka, ale chyba duża, potem je zasiewają wśród młodych naiwnych lub naiwnych i młodych i, hodują na swoje podobieństwo. Dają im do kieszeni amunicję i motywację, by jej użyć w imię. Pogardę w myśl posłuszeństwa, w myśl wiary w ideały aż po śmierć każdą i własną.
  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    yanko wojownik 997, ładnie powiedziane ?
  • Narrator dwa lata temu
    Właśnie należy się uważać za najlepszego, a wszystkich innych za idiotów, bo tylko wtedy można zrobić pisarską karierę, czego serdecznie życzę. ??
  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    Wiem, zakończyć opowiadanie obiecałem. Muszę dopiąć mitologię jak się okazało, teraz już po perypetiach skupiam się na tym. Opowiadanie rozwinę potem w dłuższą formę, bo zbyt pędziłem.
    Wróżyłeś mi kiedyś karierę, z Weleborem może się uda ?
    Dzięki, pozdrawiam ?
  • yanko wojownik 997 dwa lata temu
    Pobóg Welebor, Nie trzeba zakopywać talentu, bo to zbrodnia przeciw tworzeniu.
  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    yanko wojownik 997, no skoro tak... ?
  • Łukaszenko dwa lata temu
    Tak, wystarczy wierzyć w boga, a potem to już można każde świństwa wyczyniać.
  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    Faktycznie, tak to wygląda najczęściej...
  • Łukaszenko dwa lata temu
    Pobóg Welebor Trochę mi przypomina Bukowskiego "Geniusz tłumu"
  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    Łukaszenko, przeczytałem, rzeczywiście, dzięki.
  • yanko wojownik 997 dwa lata temu
    Pobóg Welebor, Czasem jakiś twórca myśli podobnie, jak inny twórca przed nim lub inny w ogóle. Podobnie postrzegają rzeczy i może wyglądać, że ktoś się na kimś wzorował, choć tak nie było.
  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    yanko wojownik 997, jasne, nawet nie pomyślałem, że to wygląda na wzorowanie się, w końcu niewiele w tym odkrywczego...
  • Józef Kemilk dwa lata temu
    Nie ma większego zła niż wiedzieć, że jest się złym i tonąć w bagnie zła, nie próbując tego zmienić.
  • MartynaM dwa lata temu
    Nie zgadzam sie, Jozefie. Zły, moze się odrodzic. Fałszywie dobry - nigdy nie znajdzie zła u siebie, tylko u wszystkich wokół.
  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    Gorzej jest przy tym uważać się za dobrego. Dzięki za komentarz.
  • Poncki dwa lata temu
    Na wstępie chętnie bym przeczytał co wg autora znaczy być złym?
  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    Złym znaczy być złym W CZYMŚ. Tak samo jak dobrym. Dobrym w tenisa, w matematyce... Człowiek nie może być zły albo dobry, a tylko nieprzydatny dla kogoś. Zawsze KTO INNY ocenia zło i dobro. Nawet kto inny w nas, najczęściej w sumie.
  • Dementor Biały dwa lata temu
    usunalbym słowa - myśli, realny

    Poza tym jest ok, tytuł bdb
  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    Dziękuję ?
  • Grain dwa lata temu
    Ludziom całkiem pomerdało się z tą pedagogiką wstydu. Masz prawo i obowiązek bycia szczęśliwym i musisz tylko i aż /powinieneś/ wpasować się do innych tak samo nierozumianych oszukańców z grzechomierzem jak ten z Dekamerona. Jeżeli ktoś szuka winy u innych, poza sobą /bez przesady/ – skreślam typka. To, że murzynów bili nie znaczy , że nie wolno mi przywalić komuś tam zamiast nadstawiać drugi policzek. Itp.
  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    Dodam, że to co uważa się za dobro, jak empatia, wynika z budowy mózgu, my naprawdę czujemy cierpienie widząc czyjś ból. Nie ma to nic wspólnego z dobrem. Dobro jest brakiem zła, jak się wydaje.
  • Anyż dwa lata temu
    Bravo, piękne przesłanie.
  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    Dziękuję ?

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania