---

---

Średnia ocena: 3.8  Głosów: 8

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (54)

  • Tjeri dwa lata temu
    Aż się uśmiecham i hehezuję. Ile tu symboli, skojarzeń słownych stanowiących portale do dodatkowego znaczenia, czy spojrzenia z innej strony!
    Każdy swoim pryzmatem widzi i obraz na podobieństwo swojego światopoglądu odbiera. Zatem może nadpisuję, ale nie omieszkam się podzielić :)).

    Widzę tu mieszankę różnych rodzajów opium (dla ludu i i nie ludu). Idei różnych, splatających się i zapalających (nasz i nie nasz) świat.
    Komentarz do naszego "dziś". Rosja, prawicowi faszyści, trochę sosu z pseudokatolickimi hasłami.
    Rozbłysk? - oby nie, choć i bez atomu coś wybuchnie i zginie. Coś popłynie, jak te w worku piszczące, z nurtem.
    Scena sołtysowa wymowna, siano - sianko (płonące).
    I ktoś prawi, że prawi prawie mają pokój - świetne.
    A najważniejsze dla mnie to:
    "przy wybuchu idei świat scali się w nicość".

    A to tylko ułamek skojarzeń, które mi przeleciały przez głowę po czytaniu. Zapisałam te, które udało mi się w porę schwytać (a tych wagonów jest ze czterdzieści! ;)...)

    Oj, lubię takie pisanie! I na pewno będę jeszcze czytać i próbować wyłuskiwać.
  • luna-tyczka dwa lata temu
    Serdecznie dziękuję, Tjeri.
    Dla takich komentarzy warto pisać.
  • MartynaM dwa lata temu
    Ja mam jeden obraz... Putin przejmuje zachowanie Stalina, tylko u nas Piłsudskiego brak, a tu szykuje się wielka wojna, z użyciem broni atomowej w tle.
    W tej chwili walka toczy się na Ukrainie, która kiedyś doprowadziła do rzezi wołyńskiej, a teraz u nas szuka schronienia. Taki chichot historii...

    Tak to "widzę", może to moje "omamy"?
  • luna-tyczka dwa lata temu
    Jaki ogromny wpływ na interpretację ma światopogląd!
    Dzięki, Martyno.
  • MartynaM dwa lata temu
    luna-tyczka, dlaczego światopogląd?
  • luna-tyczka dwa lata temu
    MartynaM przeczytaj swój komentarz i zobacz, na co kładziesz nacisk.

    Nie mam zamiaru wchodzić tu w dyskusje i przekomarzanki polityczne, obserwuję sobie i widzę.
    I bardzo jestem zadowolona z komentarzy.
  • Piąty Muszkieter dwa lata temu
    luna-tyczka Masz rację. Słaby umysł jak kupi fiata, wszędzie na ulicy widzi fiaty.
    Tjeri zrobiła już niezłą rozkminkę. Na szczęście neutralną światopoglądowo bo i wiersz taki jest.
    Nie ocenia żadnej strony, a raczej wskazuje zagrożenia płynące z totalitarnego i totalnego postrzegania świata.
    Dużo w nim symboliki i odwołań.
    Nie ukrywam, że pierwszy wers jest dla mnie kwintesencją postaw jednowymiarowych. Dla niektórych zapewne zestawienie będzie obrazoburcze, ale jakże dobrze oddaje istotę sprawy!
    No i fakt, pierdolnięcie jednej, naczelnej idei zespoli nas w niebyt.
    Generalnie to wiersz mi przypomina scenę z "Czterech pancernych", kiedy dowództwo prosi Westa o identyfikację czołgu.
    Parafrazując:
    Niemcy w koło
    Ruskie w bunkrze
    Pies szczeka :)))
  • luna-tyczka dwa lata temu
    Piąty Muszkieter i dla takich komentarzy warto tu czasem coś wrzucić.
    Wielkie, wielkie dzięki.
  • Piąty Muszkieter dwa lata temu
    luna-tyczka Brat - bliźniak panasowy pozdrawia :)))
  • luna-tyczka dwa lata temu
    Piąty Muszkieter odpozdrawiam serdecznie.
  • MartynaM dwa lata temu
    luna-tyczka, omam Stalina kojarzy się z Putinem, Kasztanka od Marii z Piłsudskim, reszta jw. chyba że źle odczytuję.
    Nie wyrażałam poglądów, na treści się skupiłam, ale możliwe, że Autor inne myśli tu zawarł, których nie dostrzegłam.

    Pozdrawiam
  • luna-tyczka dwa lata temu
    MartynaM od Marii był jeszcze jeden Józef, cieśla i opiekun.
    No i tu od razu widać, kto kogo szuka, chociaż Piłsudski też był związany z Marią, więc cieśla jest skutecznie, jak widać po Twoim komentarzu, dla co poniektórych zasłonięty. I dobrze, bo mogliby poczuć się (zresztą niesłusznie) urażeni.

    Rzeź wołyńska dostrzegłaś, hm.
    To świadczy o potrzebie zaogniania konfliktów i podgrzewania nienawiści, od czego chcę odwodzić w wierszu.

    No ale można i tak.
  • Piąty Muszkieter dwa lata temu
    luna-tyczka przecież metafora pierwszego wersu była tak czytelna, że aż zęby cierpną.
    A tu się okazało, że Maria podarowała kasztankę Piłsudskiemu?
  • luna-tyczka dwa lata temu
    Piąty Muszkieter ?
  • MartynaM dwa lata temu
    luna-tyczka, zaraz... to ten Józef od Maryji? A co on mial ze Stalina?
  • luna-tyczka dwa lata temu
    MartynaM przeczytaj tekst i komentarze innych, autor nie jest od tłumaczenia treści.

    Zrozumiałaś na swój sposób i wyczytałaś, co widziałaś, ok, prawo czytelnika.

    Na tym polega pisanie poezji.
  • MartynaM dwa lata temu
    luna-tyczka, nie czytam komentarzy innych, to zakłóca obraz, ale patrząc tylko na jeden nick, mogę sobie "dośpiewać" powód warowania.

    Fakt, w życiu bym nie wpadła, że Józef od Maryji, może być kojarzony ze Stalinem... ale takie już tutaj cuda - wianki odchodziły, że nic nie powinno mnie dziwić...

    Miłego dnia...
  • luna-tyczka dwa lata temu
    MartynaM no widzisz, bo to tekst odnoszący się do wianków polskich. Starych tradycji, stąd cuda-wianki. ?
  • Piąty Muszkieter dwa lata temu
    luna-tyczka Zaczyna się...
  • Piąty Muszkieter dwa lata temu
    A walka na noże z Rzezią Wołyńską???
  • luna-tyczka dwa lata temu
    Szukajcie, a znajdziecie. ????
  • Noico1 dwa lata temu
    Wiersz mało czytelny, metafory od czapy, a komentarze mile widziane jedynie słuszne, bo kto nie z Mieciem, tego wymieciem. Jestem zawiedziony.
  • luna-tyczka dwa lata temu
    Dokładnie tak jest
    Dzięki za komentarz.
  • Piąty Muszkieter dwa lata temu
    luna-tyczka jak kto nie umie czytać, to faktycznie nieczytelny?
  • Noico1 dwa lata temu
    luna-tyczka małe wyjaśnienie. Komentarz dotyczy tego konkretnie wiersza, a nie całego Twojego dotychczasowego dorobku, który tutaj nam zaprezentowałaś.
  • luna-tyczka dwa lata temu
    Piąty Muszkieter trochę przykre, że tu się ocenia tekst "po linii", nie po wartości.
    Po wizycie pana Noico średnia tak zjechała, że widać, że wrzucił jeden, bo śmiem coś tam odpowiedzieć pani Martynie, zresztą grzecznie i z szacunkiem.
    Żeby mnie było, w nosie mam te oceny, obserwuję sobie tylko zachowania społeczne.
    Istne przedszkole bez terapeuty.

    To, że ludzie widzą, co widzą i czują tekst po swojemu to wg mnie najpiękniejsza rzecz w poezji, to, że jest dla czytelnika.

    Nie wiem, skąd wniosek, że uznaję tylko jedynie słuszne komentarze, jestem grzeczna, kulturalna, unikam mocnych słów i oceń stanu wiedzy, ograniczeń i horyzontów komentujących.

    Jako dość stara wyżeraczka, z licznymi zresztą publikacjami w pismach i tych bardziej, i tych mniej cenionych, mam wyrobioną samoocenę. Ani zawyżoną, ani zaniżona, więc można się tutaj wyzywać do woli, ja i tak swoje wiem.

    A przyszłam dla kontaktu z czytelnikiem i dla zabawy.
  • luna-tyczka dwa lata temu
    Noico1 całe szczęście. ?
  • Piąty Muszkieter dwa lata temu
    luna-tyczka Po prostu nie zatrybili w miarę prostych metafor, odnośni i skojarzeń, stąd ich frustracja
  • luna-tyczka dwa lata temu
    Piąty Muszkieter spoko., luz i spontan.
  • Piąty Muszkieter dwa lata temu
    luna-tyczka Słusznie, ale już zaczynają się wycieczki personalne, czyli przechlapałaś sobie jak Maria od Kasztanki :)
  • Noico1 dwa lata temu
    luna-tyczka niestety mylisz się, nie postawiłem żadnej oceny, a to co piszesz to zwykłe wymysły. Poza tym bardzo brzydko się zachowujesz obmawiając innych komentujących za plecami. No ale to nie mój cyrk, jak to mówią.
  • luna-tyczka dwa lata temu
    Piąty Muszkieter jakoś to przeżyję.
    Kurde, ale ja w tym tekście próbuję wskazać skutki niezgody i do ogarnięcia w zwadach i zacietrzewieniu delikatnie skłaniać, a w żadnym razie nie zaogniać konfliktów ani stawać po którejś ze stron.

    A tu takie buty.

    Fajne doświadczenie.
  • Piąty Muszkieter dwa lata temu
    luna-tyczka Jak cię banda na celownik weźmie to nie ma zmiłuj :)
  • luna-tyczka dwa lata temu
    Noico1 za czyimi plecami, przecież wszystko widać?

    Sorki, nota zaniżyła się po Twoim komentarzu, stąd wniosek.
    Widać ktoś wstawił i się nie przyznał, nieważne.
  • Tjeri dwa lata temu
    luna-tyczka
    Wiem, oczywiście, że się nie przejmujesz, i dobrze, bo i nie ma czym (kim?czym? - narzędnik ?). Powiem Ci jedynie, że powinnaś się wręcz cieszyć, bo zostały Ci oszczędzone wyzwiska. Mogłaś przeczytać (jak niejeden), że jesteś "murwą, folksdojczem, zdrajcą.
    Także czuj się wyróżniona. :))
  • luna-tyczka dwa lata temu
    Piąty Muszkieter a swoją drogą chciałam Twoje teksty zobaczyć, był jakiś o Powstaniu Warszawskim, do którego nam bardzo osobisty stosunek, historia mojej rodziny wiąże się z tym wydarzeniem.
    Kurczę, nie ma, pokasowane.
  • Noico1 dwa lata temu
    luna-tyczka to wskazuje, że pozostawienie komentarza, uznanego przez Cb za "nieprawomyślny", niezgodny z wyznawaną przez Cb jedyną i niepodważalną wizją świata naraża komentującego na natychmiastowe obrobienie 4 liter i szereg insynuacji. Najbardziej nie lubię tego typu zachowań, świadczą o małości autora.
  • Piąty Muszkieter dwa lata temu
    luna-tyczka tytuł 44, ale może być pod innym nickiem, bo tu donosiciel działa sprawnie jak Józek na Kasztance
  • luna-tyczka dwa lata temu
    Noico1 cóż, odnoszę do moich odpowiedzi i nie kopię się z koniem, bo dzień jest piękny i spacer kusi, a i książka też.

    Pozdrawiam serdecznie, pięknego dnia życzę i odneldowuję się, bo tu się robi powoli magiel, a ja już nie nagluje od dawna, śpię w wygniecionym.
  • luna-tyczka dwa lata temu
    Tjeri no przykre to, ja tu pokojowo, choć nie pokojówka.
  • luna-tyczka dwa lata temu
    Noico1 a swoją drogą chciałam Twoje teksty zobaczyć, był jakiś o Powstaniu Warszawskim, do którego nam bardzo osobisty stosunek, historia mojej rodziny wiąże się z tym wydarzeniem.
    Kurczę, nie ma, pokasowane.
  • luna-tyczka dwa lata temu
    Piąty Muszkieter kurde, Twoje czytałam (chyba nawet gdzieś komentowałam), pytanie miało być do Noico1, zwyczajnie źle kliknęłam, piszę pod słońce i z telefonu.
    Już wstawiłam do odpowiedniego adresata to pytanie o tekst.
    Sorki, to zwykła gapowatosc z mojej strony.
  • Piąty Muszkieter dwa lata temu
    luna-tyczka aha.
    Tamten istotnie komentowałaś?
  • Noico1 dwa lata temu
    luna-tyczka a proszę bardzo, obydwa są tutaj. Nie wiem, czy jesteś na beju:

    https://wiersze.kobieta.pl/wiersze/miasto-takie-jak-wowczas-548150

    https://wiersze.kobieta.pl/wiersze/lepiej-walczyc-czy-siedziec-cicho-574883
  • luna-tyczka dwa lata temu
    Noico1 nie jestem, ale chyba mogę zobaczyć bez logowania.
    Dzięki
  • luna-tyczka dwa lata temu
    Noico1 przeczytałam wiersz, może trochę patetyczny, ale trudno pisać o Powstaniu.
    My oceniamy je z perspektywy obecnej wiedzy, oni jej nie mieli.
    Nie mam pojęcia i nie chcę rozwijać wątku, czemu usuwasz.
    Podobnie jak nie ma sensu teraz rozwodzić się nad skutkami Powstania i co by było, gdyby go nie było, to temat rzeka.
    Jedno jest pewne - wojny to straszna rzecz, a oceniać zrywy z perspektywy czasu łatwo.
    Skrzywdzić też łatwo.

    Sorki za wpis o nie moim tekście i o tekście, którego tu nie ma, ale nie mam gdzie napisać
    Pozdrawiam.
  • Noico1 dwa lata temu
    luna-tyczka niemniej dziękuję za przeczytanie i poważne refleksje. Całkowicie się z nimi zgadzam.
    Usuwam, ponieważ tu działa zorganizowany zespół hejterski pod auspicjami administratora, więc uważam, że nie warto, żeby tu wisiały. Niektóre publikuję, ale większości tekstów, szczególnie tych przeznaczonych do publikacji, poza niektórymi wierszami, w ogóle już nie zamieszczam.
  • Piąty Muszkieter dwa lata temu
    Noico1 głównie to wstawiam, zbieram poprawki, korę niektórzy nazywają tu sugestiami, później kasuje u wysyłam na konkursy, albo do wydawnictw świetojebliwych czy pro-faszystowskich
  • Piąty Muszkieter dwa lata temu
    Odezwał się nieobrabiający???
  • Lotos dwa lata temu
    Ciekawy wiersz, fajna gra słów i metafory. Po wybuchu, nastanie długa cisza, bo bo wszystko i wszyscy muszą zapłacić za energię.
  • luna-tyczka dwa lata temu
    Dzięki serdeczne
  • piliery dwa lata temu
    Jako że Stalin kasztanki maryjnie dosiadł by wieloznaczności dopełnić dopełniaczem, skojarzyło mi się co się miało i wiesz co ... ? Się albo nie...
  • luna-tyczka dwa lata temu
    Ojojoj!
  • piliery dwa lata temu
    Ojojoj? Ej, niee. Ważne że tak albo nie. Ewentualnie odwrotnie.

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania