Uwaga, utwór może zawierać treści przeznaczone tylko dla osób pełnoletnich!

Obrazoburcza oracja.

Oracja wielkanocna

– Co drogi Kratosie najbardziej przeszkadza ci w życiu? – zapytał nad wyraz uprzejmie Wybraniec

Kratos, stary, wynędzniały i znerwicowany człeczyna w ubranku nie tylko niemodnym ale i wyraźnie niewiele młodszym od właściciela, zamyślił się głęboko po czym odparł głosem znamionującym drzemiące w mówiącym emocje:

– Jeśli miałbym odpowiadać pod groźbą kary śmierci, to powiedziałbym, że najbardziej przeszkadza mi życie – widząc zaś niezrozumienie na światłym obliczu Wybrańca, dodał skwapliwie – nie mogę robić tego co chciałbym, a chciałbym pisać i malować. Do tego zaś trzeba spokoju. Nie ciszy, nie odosobnienia, ale spokoju wewnętrznego. Koncentracji na słowach lub światłach i barwach. Ja jednak nie mam spokoju. I nie chodzi tu o moje względem najbliższych powinności, ale o świat zewnętrzny, który każdą moją próbę unormowania życia burzy. Ot choćby obecny tu Spowiednik, który przedstawił ci Wybrańcze projekt przepisu, ingerującego w moje całkowicie prywatne życie.

– Prawa boskie są nad ludzkimi Kratosie, a wszelka anarchia ku zagładzie i wiecznemu potępieniu wiedzie! – odpowiedział właściwym mu tonem, lśniący nie tyle wiarą, ile nadmiarem spożytej żywności, największy w państwie właściciel nieruchomości.

– A co mi tu wielebność o prawach rzekomo boskich bajdurzy? Czy ktoś z was ma telefon do Boga? A może adres mailowy lub chociaż jedną, napisaną boską ręka notatkę? Bez przerwy zasłaniacie się wolą bytu, o którym ani pojęcia, ani wiedzy nijakiej nie macie, co widać jasno po waszym postępowaniu.

– No i powiedz sam Wybrańcze, jak z takim bezbożnikiem można rozmawiać, gdy toto tylko język konfrontacji i nienawiści uznaje.

– Przez minione osiem lat, nasi poprzednicy doprowadzili do całkowitej degradacji zasług nie tylko Waszej Spowiedniczości, ale i podstawowych świeckich norm etycznych. Ale my to, z waszą pomocą naprawimy, czy tego Kratosie chcesz czy nie! Zaczniemy od edukacji najmłodszych, od przywrócenia pamięci o pełnej chwały przeszłości...

– Widzę Wybrańcze, że przydałoby się trochę rozmowy pomiędzy nami. Czy uważasz, że interesuje mnie jaką to bieliznę miał na sobie Jagiełło pod Grunwaldem lub Piłsudski, gdy podejmował decyzję o przewrocie majowym? Czy sądzisz, że lekceważenie AK i wynoszenie na ołtarze pamięci bardzo kontrowersyjnych bohaterów zmieni moje jutrzejsze życie? Czy wydaje ci się, że epatowanie mnie pomówieniami, dotyczącymi poprzedniej władzy zasłoni twoje błędy i łamanie prawa? A może myślisz, że złodziej, który kradnie jest usprawiedliwiony, bo poprzedni kradł więcej? A gdyby tak do przepisu o zakazie aborcji wprowadzić, że każde niepełnosprawne dziecko, również to nieodwracalnie skazane na śmierć po urodzeniu, masz obowiązek ty lub Spowiednik godziwie do śmierci chować, a potem musisz uczestniczyć w dziecka tego agonii i pochówku, to byłbyś taki pewny swoich szczytnych jak twierdzisz racji? Obaj jesteście zakłamani, fałszywi, pełni chęci tylko jednego; TKM! Czy choć przez chwilę zauważyliście co się dzieje dookoła was?

Oto obrazek dnia codziennego; środek komunikacji, wewnątrz człowieki gadające przez smartfony, telefony etc. Z kimś, gdzieś...Nie zważając na otoczenie, pieprzą trzy po trzy o sprawach, które innych całkowicie nie interesują. Robią to jednak nachalnie nie tyle ze względu na hałas w środku komunikacji panujący, ile by zwrócić uwagę na sprzęt trzymany w niedomytej często łapce, przy równie zaniedbanym uszku. Ba, gdybyż to było standardem powszechnie obowiązującym, powiedziałbym „ludzkość cierpi na alienację i szuka człeczyna innego osobnika by z nim poczuć więź”. Oto jednak obrazek drugi równie codzienny. Społeczność szkolna jedzie na wycieczkę. Młodzież z jednej klasy siedzi w nabożnym milczeniu a paluszki tańczą na klawiaturach, aż wicher przez środek transportu idzie. Wniosek oczywisty; trza każdemu z uczestników widać intymnej przestrzeni, bo otoczeni są osobnikami obcymi... Gatunkowo? Intelektualnie ? CHGW! Ale drążę temat dalej stawiając sobie szersze nieco pytanie; a co się stanie jeśli zabraknie owego dobrodziejstwa ludzkości w postaci jakiegoś fonu? Tu dreszczyk mnie przeszył, no bo jak to? Pół biedy, że nie spotkam się z Kaśką, ale żebym nie mógł Staremu powiedzieć, że nie przyjdę do roboty? Albo żebym nie mógł trafić z wujkiem guglem do tej knajpy co to ostatnio żeśmy dzioby moczyli? A to przecie dwa dni temu jak mówili, że teraz to już i operacje za pomocą smartfonów będziemy robić, bo to takie łatwe; jedną ręką smartfon, drugą skalpel, trzecią spadające spodnie... A jak korki pierdolną i Kaziu nie kupił paliwka do agregatu, to u operowanego pół tacy narzędzi, serwety, a może i ręka asystenta zostanie zaszyta w brzuchu. No dobra, walić to. Dokąd zmierza ta nieudana produkcja Matki Przyrody zwana Człowiekiem?

To Was nie interesuje prawda? Bo wy kupiliście niecałe dwadzieścia procent narodu, macie kasę, prokuraturę i trybunały na żądanie „bo nam się to słusznie należy”... według prawa boskiego czy ludzkiego? A podobno dobry Bóg Lucyfera do piekła strącił za pychę...

I jakież ma dla was znaczenie los mój i mnie podobnych? Żadne!

– Bluźnierstwa, obelgi, kłamstwa, ale, jak powiedziałem wcześniej; my to z pomocą Waszej Spowiedniczości naprawimy czy tego chcesz czy nie. Twój umysł jest za mały, by o sprawach wielkich mieć jakieś rozumienie! – zrekapitulował Wybraniec.

– O tempora o mores – dodał Spowiednik i obaj z Wybrańcem zgodnie opuścili niezrównoważonego Kratosa, bo przecież już pięćset lat temu wszyscy wiedzieli, że wszelka władza pochodzi od Boga, a dla rządzących czas stoi w miejscu...do szafotu i gilotyny!

Średnia ocena: 5.0  Głosów: 1

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (12)

  • Felicjanna 30.03.2018
    ingerującego w moje całkowicie prywatne życie. - zły szk wyrazów - całkowicie - przed -w moje
    No a poza tym to rozpolitykowaliście mi się panie Karawanie. Tylko, czy w tempo, bo poparcie dla władzy spada, a kościół. Ten zawsze wykręci kota ogonem. Jak trzeba, to i do samego diabła się będzie uśmiechał. Chociaż, tak myślę, że nadchodzi jednak powoli epoka oświecenia. Dziś rolę dogmatyzmu spełnia nauka i powoli zaczyna coś się dziać.
    Pozdrówka
  • Karawan 30.03.2018
    Dziękuję. Odnośnie szyku to brak przecinka, Pani, sprawił, że... winno być; ingerujące w moje, całkowicie prywatne, życie. A to nie psze Pani polityka ino po pierwsze primo prawda, po wtóre primo [;)] próba unowocześnionej ongiś lektury ..."między panem wójtem a plebanem" ;)). Ponoć będą zbierane podpisy pod projektem opodatkowania kościoła - to nie polityka, to przyzwoitość! Wesołego!
  • Felicjanna 30.03.2018
    Karawan podatki to błąd, chyba że za klasyczny biznes. To nie przejdzie i jest bez sensu. Konkordat zabrać i tyle. Stąd idą pensje dla czarnej mafii.
  • Karawan 31.03.2018
    Felicjanna Przecież kościół to biznes doskonały! (I faktycznie demokratyczny!!) Wierzysz-płacisz ;)
  • Karawan 31.03.2018
    Felicjanna Przecież kościół to biznes doskonały! (I faktycznie demokratyczny!!) Wierzysz-płacisz ;)
  • Ozar 31.03.2018
    Hm... Miałem nie komentować, ale postanowiłem coś jednak napisać. To, co napisałeś to jakby klasyka czyli rozmowa wójta, plebana i szlachcica, trochę jednak zmieniona. Widzę tu jakaś ocenę PIS, krytykę itd. Wiem do czego zmierzasz.... jednak czy można aż tak ogłupić naród !!! Zobaczymy !!!!
  • Karawan 31.03.2018
    A dlaczego miałeś nie komentować? Jam nie lękliwy. Przeżyłem Bieruta,Gomułkę, Gierka... trwam jak głaz zawalidroga! To co napisałem to nie ocena, a fakty z moją na nie reakcją. Oceny należą do Czytających, a tych jak widać aż dwie. ;)
  • Ozar 31.03.2018
    Karawan Czyli masz tyle lat co ja... A nie miałem, bo twoje oceny moich tekstów były dość dziwne...
  • Karawan 31.03.2018
    Ozar co do wieku to błądziś, a oceny Twoich...zawsze byłem siekierą.
  • Nuncjusz 31.03.2018
    Ozar no raczej Bieruta nie przeżyłeś :)
  • Ozar 01.04.2018
    Karawan Kurdę nie chce mi sie wierzyć że przeżyłeś Bieruta. Dlaczego? Bo ów pan zmarł w 1956 roku. Zakładając że miałeś kilka powiedzmy 6 lat, to teraz miałbyś 68 lat. Jakoś kurde nie wierzę, żebyś w tym wieku pisał nj takim portalu. Co innego na historycznym gdzie mam kilku byłych żołnierzy zawodowych z którymi wymieniam często uwagi, ale tutaj wśród dzieciaków. kurde nie wierzę!!! To nie zarzut, ani szydera po prostu nie chce mi się wierzyć. Większośc ludzi koło 70 lat nawet nie wie co to portal.
  • Ozar 01.04.2018
    Nuncjusz Jestem rocznik 1963 a napisałem tak na szybko hahahahaha.

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania