Abc

Abc

Średnia ocena: 3.5  Głosów: 14

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (14)

  • Narrator 20.07.2021
    To dopiero obciach! Czterdzieści tysięcy Niemiaszków uzbrojonych w najcięższe działa i czołgi cztery dni powstrzymywanych przez garstkę polskich żołnierzy z sierpniowego zaciągu. Generaloberst Heinz Guderian zapytany czemu tak długo jego korpus był zatrzymywany przez tak niewielką siłę odpowiedział: „mieliśmy trudności z budową mostów na rzecze”. Nawet jemu prawda nie mogła przejść przez gardło.

    Kapitan Władysław Raginis to Wołodyjowski XX wieku. Zaprzysiągł bronić się do ostatniej kropli krwi i przysięgi swej dochował — gdy zabrakło amunicji rozerwał siebie ostatnim granatem. Dziś takich bohaterów szukać ze świecą.

    Wiersz jak na mój gust za mało dramatyczny, zbyt patetyczny, pisany w konwencji „Wojenko, wojenko, cóżeś ty za pani...”. Brakuje mi tu eksplozji, ognia, jęku konających, przestrachu żywych, a jednak wciąż walczących, a najbardziej tego ostatniego aktu niebywałego męstwa. Służyłeś w wojsku, zapomniałeś jak boli ramię po wystrzelaniu kilku magazynków, śmierdzi proch, dookoła lecą łuski, jak w dłonie parzy lufa? Ale skoro lubisz taki wysublimowany, uduchowiony styl, nie będę wybrzydzał.

    Wiersz jest znaczący, ponieważ upamiętnia zdarzenie wielkiej wagi. Dlatego zostawiam ☆☆☆☆☆
  • Patriota 20.07.2021
    Początkowo miał to być wiersz o tym jedynym, ostatecznym akcie majora Raginisa, ale nie starczyło, przyznaję z przykrością, talentu żeby to jakoś poetycko ująć, pozostałem więc na ogólnikach i uznałem, że samo przypomnienie tej historii da już jakiś przyczynek do zainteresowania, przynajmniej niektórych, nielicznych, tymi wydarzeniami. Pewnie ostateczna wersja tego wiersza będzie w końcu inna, pracuję nad nią.
    Dzięki za komentarz Narratorze, i za to, że przypomniałeś szczegółowo te wydarzenia. Kurna, trzeba aż szwedzkiego zespołu sabbaton, żeby to przypominać, bo nasi "poeci" zajmują się jakimiś bzdetami.

    Wrzuciłem tę wersję sabbatona na wątek polityczny.

    https://www.youtube.com/watch?v=Hez9Vykn2ig
  • SwanSong 20.07.2021
    Dlaczego powielasz nieprawdziwy mit Spartan? Według najnowszych badań Termopile nie były wcale moralnym zwycięstwem Spartan, to właśnie oni optowali za wycofaniem się, a po śmierci Leonidasa stworzyli o sobie ten mit niezwyciężonych wojowników (zupełnie kłamliwy), aby odstraszać potencjalnych najeźdźców.
  • Narrator 20.07.2021
    SwanSong Tu nie chodzi o powielanie mitu, ale ukazanie dysproporcji w przewadze siły najeźdźcy nad obrońcą, porównując ją do bitwy termopilskiej. Porównać nie znaczy utożsamiać.
  • SwanSong 20.07.2021
    Narrator
    Jest wiele lepszych prawdziwych przypadków obrony do ostatniego człowieka niż Termopile, które już są tak wyeksploatowane, że robią się zwyczajnie nudne. W historii było wiele przypadków walk z ogromną dysproporcją. Czepianie się Termopil to zwykłe lenistwo.
  • Patriota 20.07.2021
    SwanSong może napisz alternatywną wersję historii, według własnego wyobrażenia, pośmiejemy się. A wiesz innych wydarzeń nie podam, bo nie są znane, więc nie wywołują skojarzeń. Zadwórze pod Lwowem też nazywane jest polskimi Termopilami i jeszcze parę miejsc. Tu akurat nawiązałem do już funkcjonującego w literaturze skojarzenia.
  • SwanSong 20.07.2021
    Patriota
    W przeciwieństwie do ciebie, opieram się na badaniach i pozycjach naukowych, a nie wymyślonych subiektywnych wydajemisiejach.
  • kigja 20.07.2021
    Schrzaniłeś końcówką.
  • Patriota 20.07.2021
    Hm, rzeczywiście, masz rację, lepiej wychodzą mi poprawki. Pracuję na tym tematem, to jak zwykle wersja wstępna.
  • Patriota 20.07.2021
    Ha, ha, ha. Wskrzeszono Leonidasa?
  • Patriota 20.07.2021
    To było do SS
  • SwanSong 21.07.2021
    Patriota
    Jak to jest być nieukiem? Przecież ty nawet argumentować nie potrafisz. Żałosne. Jesteś jak komisja macierewicza i parówki.
  • Jako wiesz patriotyczny może być, zwłaszcza końcówka, ale jest problem że wpadłeś w sztampę, pisze wierszę na ten sam temat, zawierające te same wady i zalety. Pozdrawiam 4
  • Patriota 20.07.2021
    Dzięki Marku za opinię, ostatnio słyszałem opinie, o kilku twórcach, że zafiksowali się na jednym stylu i kopycie, widocznie to nie tylko moja przypadłość.

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania