Opowieści z Północy - początek świata

Pustka, na początku świata nie było nic. Jedynie próżnia zwana Gyinungagap. Po nim nastały dwa światy rządzony przez mróz Nilfheim oraz Muspelheim, gdzie swą władze sprawował Surt, dzierżący płonące ostrze. Powróci on u kresu światów, aby walczyć z bogami.

W centrum Nilfheimu jest Hwergelmer - źródło wielu rzek, w tym Elivlgor, która swój kres ma u stóp północnej strony Gyinungagap.

Pewnego razu, lód otoczył ciepły wiatr z południa. Roztopił go, a krople stworzyły dwie wielkie istoty. Ymera, czyli ojca wszelkich Gigantów oraz krowę Audumble. Wymienia bydlęcia wylały cztery mleczne rzeki, będące pokarmem dla Giganta, ona zaś żywiła się liżąc lód i pokryte solą kamienie. Ymer w czasie snu, zaczął się pocić. Z jego pachy narodził się Bore. Nowonarodzony miał syna, o tym samym imieniu. Poślubił on córkę Baldorna, olbrzyma. Owocem ich małżeństwa było troje synów: Vile, Ve i Odyn.

Synowie, którzy zapoczątkowali dynastie Asów, zabili Ymera, a jego zwłoki wyciągnęli na środek Gyinungagap. Martwy ojciec Gigantów posłużył do stworzenia świata. Z ciała stworzyli Ziemię, z krwi Wodę, z włosów Trawę, a z kości góry. Jego czaszka stała się sklepieniem dla Nieba. Oparli je na Jesionie, zwanym Yggdrasil, czyli Drzewo Strasznego. Vile, Ve i Odyn z brwi Ymera stworzyli gród średni, czyli Midgard mający chronić ludzi przed Olbrzymami. Później rzucili mózg Giganta wysoko ku niebu, tworząc chmury. Na koniec zaciągnęli oni ognia z Muspelheimu tworząc Słońce, Gwiazdy i Księżyc.

Olbrzym Niorfe miał córkę Notte. Imię jej oznaczało noc, urodziła ona syna Dagura, czyli dzień. Otrzymali oni wozy do objeżdżania Ziemi. Pierwsza jedzie Noc, z koniem zwanym Zmarzła Grzywa na czele. Spod końskich wędzideł kapały poranna i wieczorna rosa, Północne granice Nieba zamieszkiwał Hraswelgur, czyli ścierwojad. Ubrany w orle skrzydła, których trzepot tworzy wiatr.

Krążąc po morzu synowie Bore znaleźli dwie kłody. Biorąc je do rąk, stworzyli ludzi. Jeden dał im duszę i życie, drugi mądrość i chęć działania, trzeci zaś mowę, słuch i wzrok. Jedno drewno zmienili w mężczyznę imieniem Askur, czyli Jesion. Druga kłoda stała się kobietą, imieniem Embla oznaczająca Olsza. To od nich rozpoczął się ród ludzi, który zamieszkał w Midgardzie.

Na środku Gyinungagap, synowie Bore zbudowali Asgard. Jego mieszkańcami stali się bogowie i ich potomkowie. Odyn ożenił się z Frigg. W ten sposób rozpoczęli oni ród Asów.

Kolejnym światem jest Wanaheim, siedziba bogów z rodu Wanów. Mają oni we władaniu siły powietrza i przyrody. Początkowo byli w stanie wojny z Asami, lecz po jakimś czasie zawarli sojusz. Jako dowód przyjażni Wanów stworzyli dla mieszkańców Asgardu, Njorda. Przyjęty prezent zaczął władać wiatrem, burzą i ogniem. Poślubił on Skadi, owocem ich małżeństwa została para bliźniąt - Frey i Freya.

Każdego dnia, bogowie zasiadają pod Yggdrasilem, aby sprawować sądy. Asgard był światem wyjątkowym w jego sercu znajduje się Gimle, najpiękniejsze i jaśniejsze od Słońca. Kiedy Ziemia i Niebo przeminie, Gimle będzie trwać wiecznie. Na wieki zamieszkają w nim dobrzy i sprawiedliwi ludzie.

Średnia ocena: 0.0  Głosów: 0

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (2)

  • zsrrknight rok temu
    "Owoc ich małżeństwa było troje synów: Vile, Ve i Odyn." - Owocem
    "Martwy ojciec Gigantów posłużyło do stworzenia świata." - posłużył
    "Z ciała stworzyli Ziemie" - Ziemię
    "Później rzucili mózg Giganta wysoku ku niebu, tworząc chmury." - wysoko

    Szybka, choć nieco chaotyczna powtórka z mitologii nordyckiej. Póki co nie oceniam, bo w zasadzie nie ma tu nic "twojego". Ostatnio dużo wszędzie podobnych klimatów, więc jestem ciekaw, czym w zasadzie będzie ta historia.
    Pozdrawiam
  • Maksimow rok temu
    To będzie takie opowiadanie o mitologii nordyckiej ale w wersji do "ogniska"

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania